بازدید 7286
رمضانعلی سبحانی فر در گفت‌و‌گو با «تابناک»؛

اگر قرار باشد از رکود خارج شویم، باید فکری برای بیکاری بکنیم

اقتصاد کشور پس از گذر از مرحله نخست، یعنی خروج اولیه از رکود، نیاز دارد که این رونق را به بخش‌های دیگر نیز منتقل سازد و بازار سرمایه (بورس)، بازار پولی (بانک‌ها)، بودجه دولت و صنایعی که در دنباله صنایع پیشرو هستند، می‌توانند نقش کارسازی در انتقال این رونق به سایر بخش‌های کشور داشته باشند.
کد خبر: ۴۲۱۱۷۴
تاریخ انتشار: ۰۹ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۴:۲۵ 31 July 2014
اگر داروخانه حق فنی می گیرند پس بقالی هم می تواند!بهتر نیست داروها را نیز از بقالی‌ها خریداری کنیم؟!توسعه صنایع کشور و همچنین کنترل بازارهایی همچون بازار ارز از لازمه‌های اصلی مقابله با رکود و رسیدن به رونق اقتصادی است. هفته گذشته، دولت یازدهم در راستای مقابله با تورم و رسیدن به رونق اقتصادی، بسته پیشنهادی خود برای شکستن رکود و رونق اقتصادی را منتشر کرد و در آن راهکارهایی برای رسیدن به این هدف مطرح شده است.

به گزارش «تابناک»، علی طیب نیا، وزیر امور اقتصادی و دارایی درباره ویژگی‌های بسته پیشنهادی دولت برای خروج از رکود گفته، بسته‌ای که دولت تهیه کرده، بسته جامع و کاملی است که در آن مجموعه سیاست پولی، مالی، تجاری، ارزی و بودجه‌ای برای خروج از شرایط رکود پیش بینی شده است.

وزیر امور اقتصادی و دارایی گفته، این بسته هم شامل سیاست‌های در اختیار دولت و شوراهای زیرمجموعه آن است که نیاز به مجوز مجلس ندارد و هم شامل مواردی است که نیازمند گرفتن مجوز از مجلس است.

طیب نیا تأکید کرد: دولت مقابله با تورم را تا جایی ادامه می‌دهد که شاهد تورم تک رقمی باشیم.

اما بر پایه بسته پیشنهادی دولت، اقتصاد کشور پس از گذر از مرحله نخست، یعنی خروج اولیه از رکود نیاز دارد که این رونق را به بخش‌های دیگر نیز منتقل سازد و بازار سرمایه (بورس)، بازار پولی (بانک‌ها)، بودجه دولت و صنایعی که در دنباله صنایع پیشرو هستند، می‌توانند نقش کارسازی در انتقال این رونق به دیگر بخش‌های کشور داشته باشند.

رمضانعلی سبحانی فر درباره  این موضوع اظهار داشت: آنچه بیش از هر چیز دیگری در این طرح اهمیت دارد، بحث صنعت و تولید است. اگر از این دو بخش کامل و جامع حمایت شود، تورم و رکود با ایجاد اشتغال از بین خواهد رفت و بخش زیادی از مشکلات خودکار مرتفع می‌شود.

وی با انتقاد از اینکه بیکاری در این طرح کمتر دیده شده است، گفت: مگر می‌شود برنامه‌ای برای خروج از رکود داد، ولی برای بیکاری فکری نکرد؟ اگر قرار باشد از رکود خارج شویم، باید فکری برای بیکاری بکنیم.

این نماینده مجلس گفت: ساده‌ترین کاری که دولت می‌تواند در این زمینه انجام دهد، اینکه با حمایت از تولید داخل و ایجاد تولیدی‌های جدید و با کیفیت، راهی برای صادرات پیدا کند و این کار ضمن ارزآوری برای کشور، باعث ایجاد اشتغال برای جوانان می‌شود و در کاهش رکود نیز کارآمد است.

وی درباره زمان بندی اجرای طرح‌های موجود نیز گفت: متأسفانه دولت در این طرح خود برای زمان بندی اهمیتی قائل نشده است و در واقع در آغاز و پایان طرح‌ها مشخص نیست. همچنین معلوم نیست کدام طرح‌ها در چه زمانی اثرات خود را نشان خواهد داد و آثار آن چگونه خواهند بود.

اگر زمان در برنامه‌ها نباشد، مسأله رها شده و خلأ محسوب می‌شود، زیرا معلوم نیست برنامه چه زمانی اجرا خواهد شد! آیا یک روز دیگر یا شش ماه دیگر یا شش سال دیگر قرار است برنامه اجرا شود. برای خروج از رکود، باید اجرای برنامه‌ها هر چه زود‌تر آغاز شود و تا حد امکان زودبازده باشد تا آثار آن در جامعه مثبت نمود کند.

وی در پاسخ به اینکه افزایش قیمت، یکی از عوامل ایجاد رکود است گفت: سیاست کلی و بنای سیاست‌های اقتصادی ما این نیست که قیمت کالا‌ها کاهش پیدا کند. اگر قرار بود قیمت‌ها را کاهش دهیم که یارانه‌ها را اجرا نمی‌کردیم، اگر قیمت کالا‌ها در کشور کاهش پیدا کند باعث هجوم سوداگران و قاچاقچیان به بازار برای قاچاق کالاهای ارزان قیمت ایران به خارج می‌شود.

وی در پایان اظهار داشت: ما باید کاری کنیم که قدرت خرید مردم را بالا ببریم نه اینکه با اعمال فشار، بهای کالا‌ها را در جامعه کاهش دهیم و با این کار باعث قاچاق کالا‌های خود به خارج از مرزهای خود شویم.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل