بازدید 23948
۴

صهیونیست‌ها قصد تکرار سناریو پایان جنگ با حزب‌الله را دارند

در شرایطی که برای نخستین بار جنگ در غزه باعث شده است که در روزهای اخیر، شمار تلفات ارتش رژیم اسرائیل در سرزمین‌های اشغالی، بیشتر از غزه شود و در حالی که طرح آتش‌بس کری و پیشنهادهای مصر به بن‌بست خورده است، وزارت خارجه رژیم اسرائیل، دو سناریو برای پایان دادن به جنگ مشابه پایان جنگ با حزب‌الله در سال ۲۰۰۶ را پیشنهاد کرده است.
کد خبر: ۴۲۰۹۴۶
تاریخ انتشار: ۰۸ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۷:۲۱ 30 July 2014
صهیونیست‌ها قصد تکرار سناریو پایان جنگ با حزب‌الله را دارندوزارت خارجه رژیم صهیونیستی به نتانیاهو توصیه کرده است که نگارش متن پیش‌نویس قطعنامه‌ای در شورای امنیت برای برقراری آتش‌بس در غزه آغاز شود.

به گزارش «تابناک»، به نقل از روزنامه اسرائیلی هاآرتص، یک مقام ارشد این رژیم در این باره گفته است، چنین کاری، ابزارهای مبتنی بر حقوق بین‌الملل علیه حماس خواهد بود و به منافع اسرائیل ـ برای نمونه در موضوعاتی مانند خلع سلاح غزه و برگرداندن کنترل دولت خودگردان فلسطینی بر غزه ـ کمک بسیاری خواهد کرد.

گفته می‌شود، نیسیم بن شتریت، از مدیران وزارت خارجه با فرستادن سندی به یوسی کوهن، مشاور امنیت ملی رژیم اسرائیل، یک طرح خروج دیپلماتیک از بحران غزه را پیشنهاد کرده است. بخش‌های مختلف وزارت خارجه در تهیه این سند نقش داشته‌اند.

این پیشنهاد مشابه کاری است که در سال ۲۰۰۶ و در جریان جنگ با حزب‌الله اجرایی شد. قطعنامه ۱۷۰۱ که به آن جنگ پایان داد، خواهان آن شد که همه راکت‌ها و سلاح‌های موجود در جنوب لبنان برچیده شود و ارتش لبنان را تنها نیروی نظامی قانونی در منطقه اعلام کرد و مأموریت‌های نیروهای حافظ صلح سازمان ملل به نام یونیفیل را به طور گسترده افزایش داد.

وزارت خارجه صهیونیست‌ها، دو راه برای پیشبرد چنین قطعنامه‌ای در شورای امنیت پیشنهاد کرده است؛ نخست اینکه با چند کشور که در غزه اهدافی مشابه رژیم اسرائیل دارند، توافقی به دست آید. این کشور‌ها احتمالا مصر، ایالات متحده، کشورهای اصلی اروپایی و دولت خودگردان فلسطینی خواهند بود که نتیجه توافق خود را به شورای امنیت خواهند برد. این روش مشابه روش خلع سلاح شیمیایی سوریه در سال گذشته است.

روش دوم آنکه مستقیم یک قطعنامه به همراهی ایالات متحده، انگلیس، فرانسه و سایر دولت‌های دوست اسرائیل به شورای امنیت برده شود.

به گفته مقام صهیونیستی که این طرح دولت را در اختیار هاآرتص گذارده، وزارت خارجه این رژیم بر این باور است که اگر اسرائیل چنین طرحی را در پیش گیرد و در هماهنگی با ایالات متحده، مصر و دولت خودگردان به پیش ببرد، به چند هدف دیپلماتیک خود دست خواهد یافت؛ نخست اینکه مکانیزم‌های بین‌المللی برای خلع سلاح غزه و کنترل مواد ساختمانی ورودی به آن ایجاد خواهد شد. دوم آنکه دولت خودگردان به غزه بازگردانده خواهد شد و نیروهای وابسته به آن، کنترل گذرگاه‌ها با اسرائیل را به دست خواهند گرفت و سوم اینکه اتحاد با مصر تقویت خواهد شد.

ایده استفاده از شورای امنیت برای پایان دادن به جنگ به نفع اسرائیل از سوی چند وزیر و از جمله لیونی وزیر دادگستری و گیلاد اردان، وزیر مخابرات در جلسات کابینه امنیتی نظامی اسرائیل مطرح شده است. یعالون وزیر جنگ این رژیم نیز این ایده را در دستور بررسی قرار داده است. به باور وی اگر رسیدن به آتش‌بس با میانجیگری مصر به سرانجامی نرسد، آن‌گاه ایالات متحده باید موضوع را از طریق شورای امنیت در دست بگیرد.

پیشنهاد وزارت خارجه اسرائیل در حالی مطرح می‌شود که در چند هفته‌ای که از تجاوز جدید رژیم صهیونیستی به غزه می‌گذرد، چند بازیگر منطقه‌ای و بین‌المللی پیشنهادهایی برای آتش‌بس مطرح کردند. پس از به شکست انجامیدن اقدامات اولیه مصر در این باره، پیش‌بینی می‌شد که این کشور شانس کمتری برای به سرانجام رساندن پیشنهادهای خود دارد.

سپس در پایان هفته گذشته، اخباری درباره پیشنهاد آتش‌بس کری مطرح شد که موارد زیر را در بر می‌گرفت؛


۱ـ آتش‌بس موقت یک هفته‌ای که از روز یکشنبه (۲۷ جولای) آغاز بشود و نیروهای اسرائیلی در این مدت، غزه را کامل ترک نمی‌کنند و به یافتن و تخریب تونل‌های حماس ادامه خواهند داد.

۲ـ در مدت آتش‌بس، حماس و اسرائیل مذاکره بر سر شرایط دائمی‌تر را با میانجیگری مصر آغاز خواهند کرد. دولت خودگردان فلسطین نیز در این گفت‌و‌گو‌ها خواهد بود.

۳ـ ایالات متحده، دبیرکل سازمان ملل و اتحادیه اروپا تضمین می‌کنند که موضوعات اصلی مورد نظر طرفین در گفت‌و‌گو‌ها بررسی شود؛ این موارد برای اسرائیل شامل خلع سلاح غزه از راکت‌ها و تونل‌ها و برای حماس، شامل پایان محاصره غزه و بازسازی خسارات وارده به غزه خواهد شد.

هرچند واقعی بودن این پیشنهاد قطعا تأیید نشد، در هفته گذشته، صهیونیست‌ها ناراحتی خود از پیشنهاد مطرح از سوی کری را ابراز داشته‌اند.

این در حالی است که حماس در یک هفته اخیر، خلع سلاح را به شدت رد کرده است. پس از اینکه مشعل، رئیس دفتر سیاسی حماس، پایان اشغالگری و خلع سلاح اسرائیل را پیش‌شرط‌های کنار گذاشتن سلاح اعلام کرد، امروز نیز اسامه حمدان از رهبران حماس در این باره گفته است که جنبش حماس، هرگز هیچ توافق نامه‌ای که خلع سلاح مقاومت فلسطین را تضمین کند، نخواهد پذیرفت.

وی ادامه داده است که تونل‌های ارتباطی بین غزه و اسرائیل، بخشی از سلاح مقاومت است که مذاکره بر سر آن وجود ندارد و تونل‌های واقع در بین مصر و غزه نیز بخشی از روش شکست محاصره تحمیلی بر غزه برای تأمین برخی کالاهای ضروری مایحتاج مردم غزه است.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱۴
انتشار یافته: ۴
جالب بود
این اسراییل بچه کش می خواهد به دنیا بگوید هر وقت دلم خواست جنگ را شروع می کنک و هر وقت دلم خواست جنگ را تمام می کند باید حالا که جنگ را شروع کرده توی دهانش زد فردا می رود سراغ حزب الله حال که در گیر شده حزب الله باید دخل اسراییل را بیاورد نگذارد اینها نفس بگیرند خدا کریم است .ابتکار جنگ را در دست بگیرید بگریه بیندازیدش
یه دفعه بگین خود اسرائیل طرح رو نوشته وداده از طریق شورای امنیت ابلاغ بشه دیگه و دقیقا هم همینطوره
پیشنهاد این طرح آتش بس فشار بسیار زیاد را بر اسرائیل نشان می دهد که بدنبال راه حلی می گردد که هم امتیاز بگیرد وهم آبرویش نرودوهم سریع به حملات مقاومت غزه پایان دهد.
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل