بازدید 32011
۲

چگونه تونل‌های «مقاومت»، بلای جان صهیونیست‌ها شده است؟+ویدئو

در حالی که بیش از سه هفته از آغاز تهاجم نیروهای صهیونیست به غزه می‌گذرد، تحولات مربوط به درگیری‌ها در این منطقه به گونه‌ای پیش رفته که بر خلاف انتظار مقامات ارشد رژیم اسرائیل بوده است. در این زمینه، برخی منابع اسرائیلی با انتشار گزارش‌های میدانی، نسبت به تغییر عرصه نبرد به داخل سرزمین‌های اشغالی هشدار داده‌اند.
کد خبر: ۴۲۰۹۲۳
تاریخ انتشار: ۰۸ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۳:۵۴ 30 July 2014
چگونه تونل‌های راهبردی حماس، بلای جان صهونیست‌ها شده است؟در حالی که بیش از سه هفته از آغاز تهاجم نیروهای صهیونیست به غزه می‌گذرد، تحولات مربوط به درگیری‌ها در این منطقه به گونه‌ای پیش رفته که بر خلاف انتظار مقامات ارشد رژیم اسرائیل بوده است. در این زمینه، برخی منابع اسرائیلی با انتشار گزارش‌های میدانی، نسبت به تغییر عرصه نبرد به داخل سرزمین‌های اشغالی هشدار داده‌اند.

به گزارش «تابناک»، پایگاه اینترنتی «دبکا فایل»، وابسته به محافل اطلاعاتی و امنیتی رژیم اسرائیل ـ که از زمان آغاز تهاجم نیروهای این رژیم به غزه، ارزیابی‌های متعددی را درباره وضعیت نبرد در این منطقه منتشر می‌کند ـ در جدید‌ترین گزارش خود هشدار داده که نیروهای مقاومت فلسطینی توانسته‌اند میدان درگیری‌ها را به درون خاک سرزمین‌های اشغالی بکشانند.

این سایت با اشاره به اینکه ۹ تن از ۱۰ اسرائیلی که روز دوشنبه هدف نیروهای مقاومت قرار گرفته و کشته شده‌اند، در خاک سرزمین‌های اشغالی بوده‌اند، این موضوع را هشداری جدی برای مقامات نظامی رژیم اسرائیل می‌داند.

به باور دبکا، این بدان معناست که حماس توانسته در سه هفته، با عنصر تاکتیکی غافلگیری، میدان نبرد را از غزه به محدوده راهبردی رژیم اسرائیل بکشاند.

در این اتفاق که در ناحیه «نحال عوز» رخ داده، گروهی از مبارزان فلسطینی با استفاده از تونل‌های راهبردی حماس، توانسته‌اند خود را از شجاعیه در غزه به این ناحیه رسانده و صهیونیست‌ها را به هلاکت برسانند.

دبکا بر این باور است که این رویداد، بدان معناست که عملیات‌های رژیم اسرائیل علیه شجاعیه همچنان ادامه خواهد یافت و از سوی دیگر، بیانگر آن است که اظهارات مقامات اسرائیلی مبنی بر اینکه طی تنها چند روز آینده، همه تونل‌های حماس از بین خواهد رفت، حقیقت ندارد.

این سایت در ادامه به نکات دیگری درباره واقعه روز دوشنبه پرداخته که بیانگر نقاط ضعف رژیم اسرائیل است. یکی از موارد اشاره شده، اینکه هرچند تونل مذکور برای نیروهای اسرائیلی شناخته شده بوده، آن‌ها نتوانسته‌اند در برابر نفوذ نیروهای حماس مقاومت کنند.

نکته دیگر آنکه در این حمله، تنها یک تن از نیروهای حماس جان باخته و به این ترتیب، نسبت تلفات دو طرف بسیار متفاوت بوده است.


اما موضوع مهم دیگری که مورد اشاره دبکا قرار گرفته، اینکه بر خلاف ادعای مقامات اسرائیلی، اصولاً نابود کردن تونل‌ها، کار بسیار دشواری است که دلایل آن نیز به شرح زیر است؛
 
۱ـ با توجه به طول زیاد تونل‌های حماس ـ که‌ گاه به بیش از یک کیلومتر می‌رسد و همچنین با توجه به شاخه شاخه بودن این تونل‌ها ـ امکان رسیدن مواد منفجره به همه بخش‌های این تونل‌ها وجود ندارد. در نتیجه، وقتی ارتش اسرائیل اعلام می‌کند که بین ۱۵ تا ۱۷ تونل از مجموع ۳۱ تونل حماس را نابود کرده، این بدان معناست که توانسته تنها بخشی از هر تونل را تخریب کند.
 
۲ـ مواد منفجره‌ای که بتواند در گستره و عمق بیشتری مورد استفاده قرار گیرد نیز وجود دارد؛ اما این خطر هست که سبب ایجاد لرزش‌های شدید در زمین شده و به ساختمان‌های موجود در پیرامون تونل‌ها آسیب جدی برساند.

۳ـ تا هنگامی که رژیم اسرائیل نتواند به اتاق‌های جنگ حماس ـ که در عمیق‌ترین بخش‌های زیر این تونل‌هاست ـ دسترسی پیدا کرده و آن‌ها را نابود کند، هرگز نخواهد توانست از حملات غافلگیرانه نیروهای فلسطینی رهایی یابد. با این حال، در هر شرایطی، قطعاً بخشی از مسیر‌ها و مقرهای زیرزمینی حماس کشف نشده باقی خواهد ماند.

۴ـ برخی افسران نظامی رژیم اسرائیلی می‌گویند اصولاً این احتمال وجود دارد که دلیل تمرکز بیش از حد مقامات ارشد اسرائیلی بر موضوع تونل‌ها و بیان موضع گیری‌های گوناگون در این زمینه، با هدف عطف توجه افکار عمومی داخلی این رژیم از ناکامی‌های نیرو‌هایش در زمینه دسترسی به اهداف تعیین شده ـ به ویژه از میان بردن توان موشکی حماس ـ انجام می‌گیرد.

دانلود
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۵۶
انتشار یافته: ۲
حماس باید جنگ را به عمق سرزمین های اشغالی بکشاند و هر روز ابتکارات جدیداز خود نشان بدهد .
لعت خداوند بر اسراییلی ها . درود خدا بر مردان شجاع و با غیرت مقاومت
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار