بازدید 11172

تغییر موضع سرکردۀ پیشین مخالفان سوری

معاذ الخطیب سرکرده پیشین ائتلاف مخالفان سوری که تا چندی پیش از تشکیل دولت انتقالی و براندازی حکومت سوریه سخن می‌گفت، با اعتراف به فروپاشی "ائتلاف"، از آمادگی برای گفتگو با دولت سوریه سخن می‌گوید.
کد خبر: ۴۲۰۷۹۶
تاریخ انتشار: ۰۸ مرداد ۱۳۹۳ - ۰۱:۲۸ 30 July 2014
معاذ الخطیب سرکرده پیشین ائتلاف مخالفان سوری که تا چندی پیش از تشکیل دولت انتقالی و براندازی حکومت سوریه سخن می‌گفت، با اعتراف به فروپاشی "ائتلاف"، از آمادگی برای گفتگو با دولت سوریه سخن می‌گوید.

به گزارش شبکه العالم، انتشار فایل صوتی رییس پیشین ائتلاف مخالفان سوریه، مبنی بر دعوت از حکومت سوریه برای مذاکره و اذعان به ضعف و فقدان انسجام مخالفان، جنجالی در سوریه به پا کرده است.

معاذ خطیب روز یکشنبه گذشته در سخنانی افزود: گروهی از سران برجسته مخالفان سوری برای دست یافتن به راه حل سیاسی به منظور پایان دادن به درگیری ها در سوریه و نجات کشور، آماده گفت وگو با نظام هستند.

به نوشته روزنامه "رأی الیوم" خطیب که در سال 2013 از ریاست ائتلاف مخالفان استعفا داد، در یک فایل تصویری در یوتیوب خطاب به مردم سوریه گفت: سوری ها خواه از طرفداران انقلاب و یا نظام، دیدگاه مشترکی در زمینه مخالفت با تقسیم کشور، پایان دادن به کشتارها و ضرورت تحقق عدالت انتقالی دارند.

این سخنان به محض انتشار، جنجالی در شبکه های اجتماعی ایجاد کرد به گونه ای که این فایل تا روز گذشته صدها بار به اشتراک گذاشته شد و هزاران نفر درباره این سخنرانی اظهار نظر کردند برخی آن را تحولی در سخنان مخالفان به سمت عقلانیت دانستند و برخی دیگر در مقاصد و اهداف خطیب و همراهانش شک و تردید، و این عقب نشینی را نوعی شکست عنوان کردند.

خطیب از مردم سوریه خواست تا راه حل سیاسی را بر نظام و نیز مخالفان تحمیل کنند و مدعی شد که نظام پیروز نشده و نخواهد شد و سوری ها را از خود منزجر می کند و از سویی افزود: مخالفان نیز ضعیف و غیرمنسجم هستند. از این رو دو طرف باید کنار بروند و کشور را به افراد متخصص بسپارند.

رییس پیشین ائتلاف مخالفان سوریه همچنین از نظام سوریه خواست تا اگر واقعا به دنبال راه حل سیاسی است، با وی در تماس و ارتباط باشد. خطیب گفت که خود و گروهی از سران برجسته مخالفان سوری آماده مذاکره با نظام برای رسیدن به راه حل هستند.

وی مدعی شد که سه طرح اصلی در سوریه وجود دارد که با یکدیگر در حال کشمکش هستند و عبارتند از طرح ایران، طرح کشورهای خلیج فارس و نیز طرح القاعده؛ و در کنار آنها طرح های فرعی دیگری هم وجود دارد.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی