بازدید 32299

نگاه آخرالزمانی عراقی‌ها به رخدادهای سال‌های اخیر

وقتی که جورج بوش، رئیس جمهور سابق آمریکا، حمله نظامی به عراق را آغاز کرد، تمایل داشت نگاه مسیحیان راستگرا در مورد آخرالزمان را به عنوان واقعیات این دوران در دستور کار خود گذارد، ولی هیچ کس در سال ۲۰۰۳ پیش‌بینی نمی‌کرد در درگیری‌های اخیر در این کشور، بسیاری و از جمله طرف‌های درگیر حوادث خونبار عراق را در قالب پیش‌بینی‌های آخرالزمانی تفسیر کنند و این عقیده بر رفتار آن‌ها تأثیر بگذارد.
کد خبر: ۴۲۰۷۸۱
تاریخ انتشار: ۰۷ مرداد ۱۳۹۳ - ۲۱:۰۰ 29 July 2014
نگاه آخرالزمانی عراقی‌ها به حوادث سالهای اخیر

وقتی که جورج بوش، رئیس جمهور سابق آمریکا، حمله نظامی به عراق را آغاز کرد، تمایل داشت نگاه مسیحیان راستگرا در مورد آخرالزمان را به عنوان واقعیات این دوران در دستور کار خود گذارد، ولی هیچ کس در سال ۲۰۰۳ پیش‌بینی نمی‌کرد در درگیری‌های اخیر در این کشور، بسیاری و از جمله طرف‌های درگیر حوادث خونبار عراق را در قالب پیش‌بینی‌های آخرالزمانی تفسیر کنند و این عقیده بر رفتار آن‌ها تأثیر بگذارد.

به گزارش «تابناک»، علی معموری که سابقه تدریس در حوزه‌های علمیه ایران و عراق را دارد، در مطلبی در این باره نوشته، نگاه آخرالزمانی به رخدادهای عراق، ساختاری و افراطی در این کشور وجود دارد. بسیاری از طرف‌های درگیر در عراق به تطبیق پیش‌بینی‌های آخرالزمانی بر حوادث کنونی عراق دست زده‌اند و مسائلی را که این روز‌ها در عراق در حال وقوع است، مطابق پیش‌بینی‌های مذهبی خود درباره اخرالزمان می‌دانند. این عقاید بر کارکرد آن‌ها در این وقایع نیز تأثیراتی داشته است.

پیروان ادیان ابراهیمی یعنی یهودیان، مسیحیان و مسلمانان به ‌رغم برخی ساختارهای ذهنی مشترک در مورد آخرالزمان، سناریوهایی را برای این دوره پیش‌بینی کرده‌اند. یهودیان مدعی هستند که در این دوره به ارض موعود خود بازخواهند گشت، مسیحیان این دوره را با ظهور دوباره حضرت مسیح گره زده‌اند و مسلمانان آن را زمان عالم‌گیر شدن اسلام می‌دانند. برای آخرالزمان تراژدی‌ها و دوره‌های خشونت‌باری پیش‌بینی شده، ولی همه این روایات‌ در نبرد بین دوگانه خیر و شر که به شکست شر و پیروزی جاودان خیر منجر می‌شود، شریک هستند.

در اسلام نیز بین متون اهل سنت و متون شیعیان در موضوع آخرالزمان شباهت‌ها و اشتراک بسیاری است، ولی مسأله این است که تعیین خیر و شر به درگیری‌های اخیر در عراق نیز کشیده شده است. اهل سنت و شیعیان، در پیش‌بینی‌های آخرالزمانی خود از سه گروه مسلمانان، مسلمانان منحرف و کفار سخن می‌گویند. آنهایی که در عراق به تطبیق آخرالزمان بر مسائل جاری عراق باور داشته و یا قصد سوءاستفاده از آن را دارند، خود را حق، مسلمانان و مدعیان اسلامی را که در مقابل آن‌ها قرار دارند، منحرف می‌دانند و دشمنان غربی را در دسته سوم می آورند.

«انور العولقی» از رهبران برجسته سلفی در یمن که در سال ۲۰۱۱ در حمله پهپادهای امریکایی کشته شد، نظر خود را در این باره این گونه بیان داشته: ندای جهاد از خراسان بلند می‌شود که افغانستان امروزی را شامل می‌شود. سپس جنگی با غرب در عراق امروزی شکل خواهد گرفت که راه را برای آخرالزمان و دوره مهدی موعود باز خواهد کرد؛ آن‌گاه عده‌ای که پرچمی سیاه را برافراشته‌اند با مسلمانان منحرف و کفار خواهند جنگید و این نبرد با اعلام یک خلافت جدید پایان خواهد یافت.

ظهور خلیفه ابوبکر البغدادی بخشی از این روایت شده است. وی از این روایت برای اعلام خلافت خود استفاده کرد. افزون بر پرچم سیاه، خلیفه (خودخوانده) برای مشابهت بیشتر از لباسی به رنگ سیاه نیز استفاده می‌کند تا شباهت‌ها را بیشتر کند تا عده بیشتری از وی استقبال کرده و به او بپیوندند. او حتی برای توجیه بیشتر کارهای خود مدعی شده که از قبیله قریش است که بنا به روایت اهل سنت، مهدی موعود از این قبیله است. برخی متون منتشره و اقدامات رهبر قبلی گروه داعش یعنی ابوعمر البغدادی، نشان می‌دهد که این کارهای خلیفه برنامه‌ریزی شده بوده است.

در مقابل در نزد برخی شیعیان، ظهور البغدادی و دولت وی، نشانگر لشکر تاریکی است که در آخرالزمان به قدرت خواهد رسید تا اینکه پس از آن مهدی آخرالزمان ظهور کند. برخی از شیعیان حمایت برخی نیروهای منطقه‌ای را نیز در همین چهارچوب تفسیر می‌کنند.

منطقه پیش از این نیز شاهد پدیده‌های مشابهی بوده و پیش‌بینی می‌شود که خشونت‌ها و تحولات جاری به تشدید این نگاه‌های آخرالزمانی کمک کند و بر روند درگیری‌ها تأثیر بگذارد.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۷۶
انتشار یافته: ۱۶
و مکروا و مکر الله و الله خیر الماکرین
لعنت بر جرج دبلیو بوش و جرج بوش پسر و میراث شومشون که هر چی گند بود از دامن این خانواده فاسد الاخلاق بسر مردم مسلمان منطقه اومد .. تمام تبهکاری ها و راه انداختن جنگ اول و دوم خلیج فارس و برپایی گروههای تروریستی آدمکش سلفی نظیر القاعده و اکنون داعش تمام زیر سر این دو پدر و پسر بود و هست
مگر سلفی ها به مهدی موعود اعتقاد دارند؟
چرا قبور و زیارتگاهها را ویران می کنند و با شیعیان می جنگند
خب فکر نمیکنید الان واقعا آخر الزمان نزدیک هست و این حوادث به این قضیه مربوط باشه ؟ در حالیکه در همه ی ادیان ابراهیمی این شرایط پیش بینی شده چرا باید اونها رو نادیده بگیریم
این رویدادهای فعلی شبیه آن فاجعه بزرگ هنوز بدی ظلمت به نهایت نرسیده
اللهم عجل لولیک الفرج
اگه بخواهیم واقع بینانه بنگریم واقعا حوادث داره جور در میاد ولی توصیه شده هیچوقت تطبیق ندیم.
انشالله که خیره
هرچه هست خدا عاقبت منطقه و مردم آنرا از دسایس استکبار جهانی حفظ نماید
باید مراقب بود که از این سوء استفاده نشود و عده ای فکر کنند پس باید اجازه داد ظلم گسترش یابد و این نانجیبان مسلط گردند و به حکومت برسند تا بعد حضرت ظهور کند. این همان چیزی است که اینها خواهان آن هستند تا ما بنشینیم و تماشا گر بشیم فقط!
وقتی روایات ظهور و آخر زمان رو میخونی با اتفاقاتی که الان داره تو سوریه و عراق میوفته اکثرا مطابقت دارن ولی باید به یک سری مسایل هم توجه کرد . وقتی ما کلی منبع داریم (شیعه) در مورد ظهور به طور حتم این منابع و روایات رو اسراییل هم دیده و مطالعه کرده و شاید داره اون اتفاقات رو الان برنامه ریزی و پیاده می کنه و چون طبق روایات در آخر الزمان اکثر شهرهای عراق و سوریه سقوط می کنن و مردم کشته میشن همه فکر می کنن که همه این اتفاقات واقعیت داره و دیگه نمی جنگن انگیزه ای ندارن
انشاالله امام زمان هر چه سریعتر ظهور کند......
بوی ظهور میاید

سفیانی باپای خود به دام فرزندان زهرا امده.
این تکفیری ها رو با حوادث آخرالزمانی مقایسه نکنید، اینا خیلی کوچیکتر از این حرفان!
شان آخرالزمان رو حفظ کنیم!!!!!!!!!
این جنایتی که گروهک داعش مرتکب میشوند ومردم را دسته دسته سر میبرند شباهبت بیشتر به لشگر سفیانی دارند بظاهر مسلمانند ولی در اصل یهودی میباشند
هیچی بعید نیست
مسائلی که گفته شد پیش بینی نیست بلکه یک برنامه ازپیش برنامه ریزی شده جهت تعییرجغرافیایی خاورمیانه است که ازسالها قبل برنامه ریزی وسرمایه گذاری شده که معاون تونی بلرنیز درموضوع دیدارش با بندربن سلطان آن را تائید کرده همچنین نقشه های جدیدی که ازخاورمیانه جدید طراحی شده وبیرون آمده
برچسب منتخب
# غزه # ماه رمضان # عید نوروز # کاظم صدیقی # دعای روز هشتم رمضان # دعای سال تحویل
وب گردی