بازدید 10319
۱

از اظهارنظر عجیب وزیر تا بازگشت وام ازدواج با همراهی معاون!

اگر اعلام پی در پی خطر کهنسالی جمعیت، مردم را به این باور رسانده بود که به زودی شرایط تشویقی برای فرزندآوری در نظر گرفته خواهد شد و تسهیل در پرداخت وام ازدواج و حتی افزایش میزان آن، راهکاری برای تقویت نرخ ازدواج در دستور کار قرار خواهد گرفت، عکس این توقع رقم خورد و عجیب اینکه هیچ مسئولی را...!
کد خبر: ۴۲۰۷۶۷
تاریخ انتشار: ۰۷ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۷:۵۹ 29 July 2014
بی‌گمان شمار بسیاری از جوانان با بازگشت این وام خوشحال شدند، زیرا این مبلغ را ولو اندک، کمک بزرگی برای آغاز زندگی مشترک می‌دانند و به همین دلیل، جا دارد از مسئولان بابت بازگشت وام ازدواج تقدیر کنیم؛ راستی چرا پرداخت این وام متوقف شود و چگونه بار دیگر دایر شد؟!

به گزارش «تابناک»، قرار است به زودی پرداخت وام ازدواج ـ که چندی پیش به دلیل کمبود منابع مالی متوقف شده بود و جز چند اظهارنظر ساده، مخالفتی به همراه نداشت ـ از سر گرفته شود؛ خبری خوش که روز گذشته اعلام شد تا اندکی از دغدغه جوانانی که در آستانه ازدواج هستند، کاسته شود.

اهمیت این خبر از این روی فزونی می‌یابد که می‌بینیم توقف پرداخت وام ازدواج، هنگامی رقم خورده بود که کاهش میزان ازدواج و افزایش میزان طلاق در کشور، به همراهی عوامل متعددی چون تمایل خانواده‌ها به تک فرزندی، نرخ رشد جمعیت کشور را به کمترین حد خود رسانده و مدتی‌ است، زنگ خطر کهنسالی جمعیت را به صدا درآورده است.

آنچه با توقف پرداخت این وام مورد توجه بسیاری قرار گرفت، بی‌تفاوتی بیشتر مسئولان به ماجرا بود که در قالب سکوتی گوشخراش، بسیاری از خانواده‌ها و جوانان را می‌آزارد، زیرا می‌دیدند تمهیدات اندک دولتمردان برای حل مشکلات پیش رویشان در مقوله مهم ازدواج، لغو شده و هیچ یک از مسئولان از این رویداد رنجیده خاطر نشده است.

گویی شکاف میان مسئولان و مردم، به ویژه قشرهایی که درآمد کمتری دارند و متوسط یا پایین‌تر از آن هستند ـ و به باور برخی کار‌شناسان، اکثریت جامعه را شکل می‌دهند ـ خود را نشان داده بود، چراکه وقوع رویدادی بر خلاف تصور عامه، با سکوت مسئولان به ویژه نمایندگان مجلس همراه شده بود.

به عبارت بهتر، اگر اعلام پی در پی خطر کهنسالی جمعیت، مردم را به این باور رسانده بود که به زودی شرایط تشویقی برای فرزندآوری در نظر گرفته خواهد شد و در کنار اقدامات گوناگون، تسهیل در پرداخت وام ازدواج و حتی افزایش میزان آن، راهکاری برای تقویت میزان ازدواج در دستور کار قرار خواهد گرفت، عکس این توقع رقم خورد و عجیب اینکه هیچ مسئولی را به تکاپو برای مقابله با این اتفاق عجیب ترغیب نکرد!

این در حالی بود که در اوج این بلبشوی حاکم، وزیر ورزش و جوانان ـ که توقع می‌رفت همه تلاش خود برای بازگرداندن اوضاع به شرایط سابق و دایر کردن دوباره وام ازدواج را به کار گیرد ـ در اظهارنظری عجیب، پس از آنکه بار‌ها بر مقدور نبودن پرداخت این وام تأکید کرد، گفت: «رایزنی‌های لازم در این رابطه را با بانک مرکزی انجام می‌دهیم، ولی به نظر من مسأله‌ وام ازدواج شاید مشکلی را حل نمی‌کند»!

این وزیر ورزشی که بنا بر رویدادهای رقم خورده در سال های گذشته، در رأس هرم مدیریتی وزارت خانه ورزش و جوانان قرار گرفته و به نوعی با مشکلات واقع شده بر مسیر ازدواج و بحران‌های جمعیتی نا‌آشناست، افزود: «بهتر است به موضوع اشتغال بیشتر توجه شود، چون با حل شدن موضوع اشتغال، شاهد تأثیرگذاری آن بر موضوع رونق ازدواج نیز خواهیم بود».

شرایط این گونه نشان می‌داد که نباید هیچ کاری برای بازگشت این وام انتظار کشید و بهتر است با نبود این وام کنار آمده و مشکلات احتمالی ناشی از آن کنار بیاییم. این گزاره از آنجا به ذهن راه می یافت که نه دولتمردان و نه مجلسیان و نه هیچ فرد و نهاد دیگری از پیگیری این مشکل سخن نمی‌گفتند و راهکاری برای حل این مشکل نمی‌دادند.

بدین ترتیب وقتی روز گذشته شنیدیم، «با پیگیری ویژه وزیر ورزش و جوانان و مساعدت دولت به ویژه دکتر نوبخت معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور و رئیس کل بانک مرکزی، وام ازواج جوانان به میزان دو هزار میلیارد ریال تأمین اعتبار شد» و پرداخت آن از سر گرفته خواهد شد، به نوعی شوک زده شدیم.

گویی مشکلی که حل شدنی به نظر نمی‌رسید، به سادگی حل شده یا دست کم در آستانه حل شدن قرار گرفته باشد، چون برخی بر این باورند، دو هزار میلیارد ریالِ مصوب، کفاف پرداخت وام به همه متقاضیان را نخواهد داد.

اما جدای این مسائل، از یک سو جا دارد بابت بازگشت این وام از مسئولان تقدیر کنیم و از سوی دیگر، از اینکه می‌بینیم امثال معاون برنامه ریزی رئیس جمهور و رئیس بانک مرکزی هم به ماجرا ورود کرده و به وظایف خود در این رابطه به بهترین شکل عمل کرده‌اند، ابراز خرسندی کنیم.

این در حالی است که بد نیست از ایشان بخواهیم اکنون که گرهی که امثال وزرای ورزش و جوانان و تعاون، کار و رفاه اجتماعی در گشودن آن مانده بودند و نمایندگان مجلس حتی از اظهار نظر درباره آن خودداری می‌کردند، باز شده، از دولتمردان بخواهیم چگونگی تأمین این بودجه را شرح داده و محل تأمین آن را معرفی نمایند تا دریابیم چگونه مشکل لاینحل، حل شده و چه راهی برای حل بحران به کار بسته شده که تاکنون نامکشوف مانده بود.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۲۷
انتشار یافته: ۱
«بهتر است به موضوع اشتغال بیشتر توجه شود، چون با حل شدن موضوع اشتغال شاهد تأثیرگذاری آن بر موضوع رونق ازدواج نیز خواهیم بود.»

در این مورد کاملا با وزیر موافقم.
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار