بازدید 8020

برای احیای سازمان مدیریت، اختلاف شدیدی وجود دارد!

برخی در دولت هستند که بر این باورند باید در احیای این سازمان، نیروی انسانی را از برنامه ریزی جدا کرد و این سازمان باید به فکر مدیریت کلان اقتصادی کشور باشد و همه تلاش خود را معطوف به اقتصاد و مدیریت کند.
کد خبر: ۴۲۰۷۱۴
تاریخ انتشار: ۰۷ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۶:۰۲ 29 July 2014
اگر داروخانه حق فنی می گیرند پس بقالی هم می تواند!بهتر نیست داروها را نیز از بقالی‌ها خریداری کنیم؟!سازمان مدیریت و برنامه ریزی در سال ۱۳۷۶ توسط دولت خاتمی تأسیس شد، این سازمان در زمان تأسیس خود از ادغام دو سازمان برنامه و بودجه و سازمان امور اداری و استخدامی کشور تشکیل شد؛ اما با روی کار آمدن دولت احمدی‌نژاد به بهانه وجود بروکراسی در بودجه‌های عمرانی این سازمان، جمع آوری و وظایف آن به معاونت راهبردی رئیس جمهور سپرده شد.

به گزارش «تابناک»، در سال های گذشته، بسیاری از اقتصاددانان کشور بر این باور بودند که بسیاری از نابسامانی‌های موجود در اقتصاد کشور به دلیل نبود سازمانی مانند سازمان برنامه ریزی و مدیریت است و بیشترین انتقادات را نسبت به دولت درباره این اقدام داشتند.

بنا بر این گزارش، با روی کار آمدن دولت روحانی، بار دیگر بحث این سازمان به میان آمد و رئیس جمهور و سخنگوی دولت این وعده را دادند که در اسرع وقت، نسبت به احیای این سازمان اقدام خواهند کرد.

معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور در مرداد ماه سال گذشته از احیای سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی با ادغام دو معاونت نظارت راهبردی و توسعه مدیریت و سرمایه انسانی ریاست جمهور خبر داد.

محمدباقر نوبخت با اشاره به لزوم احیای سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی اظهار کرد: اصلاح نظام برنامه‌ریزی کشور که متضمن اصلاح نظام مالی و بودجه‌ای و اصلاح در نظام منابع انسانی کشور است، با پشتوانه کار‌شناسی هشت ساله و با ادغام دو معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رئیس جمهور و معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور و احیای سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور در دستور کار عملیاتی دولت قرار دارد.

وی با اشاره به اینکه متأسفانه انحلال سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور در سال‌های گذشته، موجب نابسامانی در حوزه بودجه و منابع انسانی دولت شد، افزود: این امر همواره مورد انتقاد کار‌شناسان قرار گرفته و رییس جمهور به درستی احیای دوباره این سازمان را از اهم برنامه‌های دولت در ایام انتخابات اعلام کردند و اکنون با استقرار دولت و با همکاری مجلس شورای اسلامی در اسرع وقت و در چهارچوب برنامه صد روزه دولت تدبیر و امید این امر محقق خواهد شد.

پس از آن نیز طرح احیای این سازمان در مجلس شورای اسلامی بررسی شد و به تصویب نمایندگان رسید؛ اما شورای نگهبان ایراداتی را بر آن وارد دانست و این طرح را به مجلس بازگرداند، ولی با وجود گذشت چندین ماه از این قضیه، مسکوت در کمیسیون برنامه و بودجه مانده است.

غلامرضا تاجگردون، رییس کمیسیون برنامه و بودجه که در دولت اصلاحات معاون سازمان مدیریت هم بوده بر این باور است دولت از احیای سازمان مدیریت و برنامه ریزی پشیمان شده، در حالی که تا پیش از این همه منتقد انحلال این سازمان بودند، شاید طرح احیای سازمان مدیریت از ذهن دولت بیرون رفته اما نام این سازمان همچنان بر زبان جاری است، چون رئیس جمهور هنوز در بسیاری از سخنانش به جای استفاده از معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی از سازمان مدیریت استفاده می‌کند.

غلام علی جعفر‌زاده ایمن آبادی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: در تشکیل این سازمان، یک اختلاف نظر شدید در بین کسانی که به فکر احیای این سازمان هستند وجود دارد.

این نماینده مجلس شورای اسلامی گفت: عده‌ای در دولت هستند که بر این باورند باید در احیای این سازمان نیروی انسانی را از برنامه ریزی جدا کرد و این سازمان باید به فکر مدیریت کلان اقتصادی کشور باشد و تمام تلاش خود را معطوف به اقتصاد و مدیریت کند.

وی گفت: من خود یکی از کسانی هستم که معتقدم اگر می‌خواهند این سازمان را احیا کنند، باید این دو سازمان را از هم جدا کنند و نباید این دو مجموعه را با هم ببینند یعنی حوزه برنامه ریزی و حوزه بودجه دو پست سازمانی مهم هستند و وجود این دو کنار هم باعث ایجاد تداخل در کار این دو می‌شود و این خوب نیست.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل