بازدید 4710

اتهام آمریکا به روسیه برای نقض پیمان موشکی

آمریکا روسیه را به نقض پیمان موشکی مهمی که به پایان دادن به دوران جنگ سرد دو کشور کمک کرده متهم کرده است.
کد خبر: ۴۲۰۵۸۵
تاریخ انتشار: ۰۷ مرداد ۱۳۹۳ - ۰۶:۳۲ 29 July 2014
آمریکا روسیه را به نقض پیمان موشکی مهمی که به پایان دادن به دوران جنگ سرد دو کشور کمک کرده متهم کرده است.

به گزارش تسنیم، واشنگتن مسکو را به نقض «پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد» که در سال 1987 بین آمریکا و شوروی منعقد شد و نقش بسزایی در اتمام دوران جنگ سرد در روابط دو کشور داشت، متهم کرد.

مقامات بلندپایه آمریکایی به روزنامه نیویورک‌تایمز و خبرگزاری آسوشیتدپرس می‌گویند ایالات متحده آمریکا به این نتیجه رسیده روسیه با آزمایش یک موشک کروز یکی از پیمان‌های مهم موشکی منعقد شده بین دو کشور را نقض کرده است. به گفته منابع مورد استناد رسانه‌های آمریکایی باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا روز دوشنبه طی نامه‌ای ولادیمیر پوتین همتای روس خود را از این قضیه مطلع کرده است. جان کری، وزیر خارجه آمریکا نیز در گفت‌وگوی تلفنی با سرگئی لاوروف، همتای روس خود پیام مشابهی را به وی منتقل کرده است.

این مهم‌ترین اتهام نقض پیمان‌های مربوط به کنترل تسلیحات است که دولت اوباما علیه روسیه مطرح کرده است: موضوعی که تنش‌ها در روابط خدشه‌دار شده مسکو و واشنگتن که همین حالا هم وضعیت مناسبی ندارد را بیش از پیش بالا خواهد برد.

بر اساس توافق دو جانبه ای که در سال 1987 بین «میخائیل گورباچوف» و «رونالد ریگان»، روسای وقت جمهوری شوروی و آمریکا، منعقد شد طرفین متعهد شدند موشک های بالستیک و کروز موجود در زرادخانه خود با بّرد بین 300 تا 3400 مایل را امحا کنند. گفته می‌شود امضای این قرارداد در آن سال به پایان دوران جنگ سرد در روابط دو کشور کمک کرده و نقطه اتکای تلاشهای دو کشور در زمینه‌های کنترل تسلیحاتی بر شمرده شده است.

نقض این معاهده از چند سال پیش جزو مسائل طرح‌شده در روابط دو کشور بوده اما واشنگتن تا روز دوشنبه از طرح علنی آن امتناع کرده بود.

روزنامه نیویورک‌تایمز از قول  مقامات دولت آمریکا که نخواسته‌اند نامشان فاش نشود می‌نویسد دولت اوباما در پایان سال 2011 آزمایش موشک‌های کروز روسیه را نقض این معاهده دانسته بود و رز گاتمولر، یکی از مقامات بلندپایه وزارت خارجه در امور کنترل تسلیحاتی در ماه مه سال 2013 آن را به اطلاع مقامات روسیه رسانده بود.

در ماه ژانویه سال جاری هم نیویورک‌تایمز گزارش داده بود که مقامات آمریکایی به کشورهای متحد ناتو گفته‌اند روسیه اقدام به آزمایش یک موشک کروز کرده که نقض  معاهده دو کشور در زمینه آزمایش موشک‌های میان‌برد محسوب می‌شود. در آن زمان وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد که این موضوع تحت بررسی است و دولت اوباما هنوز آماده نیست که به طور رسمی آن را نقض این معاهده بداند.

با این حال، در ماههای گذشته این موضوع در سطح مقامات ارشد آمریکایی مطرح شده و تصمیم گرفته شده که آزمایش موشکی روسیه نقض پیمان مذکور به شمار می‌رود.

به گزارش نیویورک‌تایمز، در جلسه‌ای که در ماه جاری با حضور «کمیته مدیران» دولت آمریکا، متشکل از مشاور امنیت ملی اوباما، وزیر دفاع، رئیس ستاد مشترک ارتش، وزیر خارجه و رئیس سازمان سیا برگزار شده مشاوران ارشد اوباما همگی به طور متفق‌القول توافق کرده‌اند که روسیه معاهده سال 1987 را نقض کرده است.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# غزه # ماه رمضان # عید نوروز # کاظم صدیقی # دعای روز هشتم رمضان # دعای سال تحویل
وب گردی