بازدید 21860

بحران ندیدن و داستان مردی که با «سلام» نجات یافت!

اگر به حجم بزرگ خانواده‌های زیر خط فقر، انبوه معتادان و آمار و ارقام گل درشت دیگری که از ناهنجاری‌ها مخابره می‌شود، دقت کرده و آن‌ها را نسبت به دیدگاه شخصی خود مقایسه کنیم، درخواهیم یافت، تنها شهروندان افغانی نیستند که پش از سال‌ها‌ زندگی کنارمان، مشکلاتشان را ندیده‌‌ و از دایره دیدمان دور مانده‌اند.
کد خبر: ۴۲۰۴۲۸
تاریخ انتشار: ۰۶ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۴:۳۲ 28 July 2014
دیدن جماعتی بزرگ شاید در نگاه نخست ناممکن به نظر برسد؛ اما شواهد‌ حکایت از آن دارد که واقعی است؛ اینقدر واقعی که شاید پس از درک آن خجل شده یا دست‌کم قضاوت برایمان دشوار شود و دچار افراط و تفریط شویم.

نخست: من در این فهرست، چوپان بودم!

به گزارش «تابناک، چند روز پیش، هنگامی که کاربران ایرانی فیسبوک با متن و تصویری در صفحه «محمدکاظم کاظمی»، شاعر بنام افغانی روبه‌رو شدند که شغل‌های مجاز برای اتباع افغانستان در کشورمان را بر شمرده و تیتر «من در این فهرست، چوپان بودم» را برای آن برگزیده بود، گویی تازه با حقیقتی روبه‌رو شده بودند که به هیچ وجه به مخیله‌شان راه نمی‌یافت.

ماجرا از این قرار بود؛ هنگامی که این شاعر سر‌شناس مقیم کشورمان برای تمدید کارت شناسایی خود به اداره اتباع می‌رود، با فهرست عجیب و غریبی روبه‌رو می‌شود که شغل‌های مجاز برای اتباع افغان را برشمرده و تقریبا جز کارگری، گزینه دیگری در آن به چشم نمی‌خورد؛ الا چوپانی که کاظمی ترجیح می‌دهد آن را انتخاب کند، چون شغل انبیاست.

وی پس از بازگو کردن این روایات‌ می‌نویسد: «من این تصویر را برای گله و شکایت از میزبانان ایرانی خود به اشتراک نمی‌گذارم، چون ما از بسیاری از ایرانیان هم بسیار مهربانی‌ها دیده‌ایم که وصفش در اینجا نمی‌گنجد؛ برای آن دسته از ایرانیانی که با مهاجران نامهربان بودند هم به اشتراک نمی‌گذارم، چون امثال این اطلاعات، چیزی را در آن‌ها عوض نخواهد کرد.

تنها برای اطلاع‌رسانی به آن گروه از ایرانیان دلسوز و انسان‌دوست به اشتراک می‌گذارم که همیشه علاقه‌مند حمایت از مهاجران بوده‌اند. می‌خواهم در این راه، انگیزه بیشتری داشته باشند و بدانند‌ کاری که می‌کنند، واقعاً یک وظیفه انسانی است و چقدر ضروری است.»

بعد: چشم‌هایی که دید و گرد شد

آن گونه که از تصویر منتشره بر می‌آید، ماجرا به سال ۹۱ باز‌می‌گردد؛ البته اطلاعی در دست نیست که هنوز همین روند برقرار مانده یا دیگرگون شده است، ولی همین جرقه کافی بود تا سیل ‌پیام‌های پوزش‌خواهی ایرانیان به صفحه شخصی این شاعر سرازیر شود و واکنشی جالب توجه رقم بخورد.

کاظمی در واکنش به این کامنتها نوشت: «حقیقت این است که من قلباً راضی به این شرمندگی نیستم. اگر قرار بر شرمندگی باشد، ما هم باید شرمنده محبت بسیاری از دوستان ایرانی باشیم. ولی در هر حال چیزی که به روشنی محسوس بود، پیام‌های محبت‌آمیز بسیاری بود که نوشته شد. البته پیام‌های نامهربانانه از دو سوی هم گذاشته شد ولی اندک بود.

من با این استقبال خوب از این موضوع، یک روند سازنده و مثبت را احساس کردم. چرا چنین بود؟ شاید به این دلیل که در این مطلب و این تصویر، یک واقعیت‌ در مورد مهاجران ما طرح شده بود که بسیاری‌ها از آن بی‌خبر بودند. به همین ترتیب، بسیاری از دوستان ایرانی، از دیگر محدودیت‌های زندگی مهاجران هم خبر ندارند و اگر ‌داشته باشند، چه بسا که نگاه و موضع مثبت‌تری خواهند داشت.

من بار‌ها در جای‌های گوناگون گفته‌ام که درد بزرگ ما دو ملت همسایه، ناآگاهی از همدیگر است. اگر اطلاع‌رسانی خوبی نسبت به حقایق رخ دهد، ایرانیان از وضعیت مهاجران افغانستانی درک بهتری خواهند داشت. بالاخره گروهی از آنان که نفوذ و اعتباری دارند، احساس مسئولیت می‌کنند و از مسئولان امر می‌پرسند که چرا باید چنین باشد‌».

ادامه: اگر چشمتان باز شد، پیرامونتان را بنگرید


اینکه بسیاری از ما از این دست فهرست‌ها آگاهی نداریم، موضوعی به غایت عجیب و جالب توجه است، به ویژه آنکه در چند دهه اخیر، همواره کشورمان پذیرای جمعیت بزرگی از مهاجران افغانی بوده، ولی وقتی به قیاس با موارد مشابه بنشینیم، درخواهیم یافت که ماجرا فرا‌تر از این مورد است.

به عبارت بهتر، اگر به حجم بزرگ خانواده‌های زیر خط فقر، انبوه معتادان و آمار و ارقام گل درشت دیگری که از ناهنجاری‌ها مخابره می‌شود دقت کرده و آن‌ها را نسبت به دیدگاه شخصی خود مقایسه کنیم، درخواهیم یافت تنها اتباع افغانی نیستند که پس از سال‌های زندگی کنارمان، مشکلاتشان را ندیده‌ و از دایره دیدمان دور مانده‌اند.

اگر به این مهم، زندگی طولانی مدت اتباع افغان کنار ایرانیان را بیفزاییم، دور از ذهن نخواهد بود که نتیجه بگیریم این ندیدن چه بسا در ایشان هم رایج باشد و حکم درد مشترکی را بیابد که برای درمان آن، چاره‌ای جز بازبینی بسیاری موارد نداریم؛ از قوانین مرتبط با شهروندان دیگر کشور‌ها گرفته تا اقدامات فرهنگی برای واکنش نشان دادن جامعه به کنش‌های موجود.

به زبان ساده‌تر، باید بر این مسأله که چرا مشکلات یکدیگر را نمی‌بینیم و دغدغه‌ای در این باب نداریم، دقیق شده و برای برون رفت از آن، از تمامی ابزارهای موجود بهره بگیریم و برای شروع این اقدام، چه دستمایه‌ای بهتر از آنچه جرقه‌اش را شاعری افغانی تبار زده که در کارنامه‌اش، حضور در جبهه‌های جنگ تحمیلی کشورمان علیه صدامیان هم به چشم می‌خورد.

سرانجام: وقتی سلام کردن جان فردی را نجات می‌دهد


ﻣﺮﺩﯼ ﺩﺭ ﮐﺎﺭﺧﺎﻧﻪ ﺗﻮﺯﯾﻊ ﮔﻮﺷﺖ ﮐﺎﺭ ﻣﯽ‌ﮐﺮﺩ. ﯾﮏ ﺭﻭﺯ که به تنهایی ﺑﺮﺍﯼ ﺳﺮﮐﺸﯽ ﺑﻪ ﺳﺮﺩﺧﺎﻧﻪ ﺭفته بود در ﺳﺮﺩﺧﺎﻧﻪ ﺑﺴﺘﻪ ﺷﺪ ﻭ وی در سردخانه گیر افتاد. آخر وقت کاری بود. ﺑﺎ ﺍﯾﻨﮑﻪ ﺍﻭ ﺷﺮﻭﻉ ﺑﻪ ﺟﯿﻎ و ﺩﺍﺩ ﮐﺮﺩ ﺗﺎ ﺑﻠﮑﻪ ﮐﺴﯽ ﺻﺪﺍﯾﺶ ﺭﺍ ﺑﺸﻨﻮﺩ ﻭ ﻧﺠﺎﺗﺶ دﻫﺪ، ﻭﻟﯽ ﻫﯿﭻ ﮐﺲ ﻣﺘﻮﺟﻪ ﮔﯿﺮ ﺍﻓﺘﺎﺩﻧﺶ ﺩﺭ ﺳﺮﺩﺧﺎﻧﻪ ﻧﺸﺪ.

ﺑﻌﺪ ﺍﺯ پنج ﺳﺎﻋﺖ، ﻣﺮﺩ ﺩﺭ ﺣﺎﻝ ﻣﺮﮒ ﺑﻮﺩ ﮐﻪ ﻧﮕﻬﺒﺎﻥ ﮐﺎﺭﺧﺎﻧﻪ ﺩﺭ ﺳﺮﺩﺧﺎﻧﻪ ﺭﺍ ﺑﺎﺯ ﮐﺮﺩﻩ ﻭ او ﺭﺍ ﻧﺠﺎﺕ ﺩﺍﺩ. وقتی مرد ﺍﺯ ﻧﮕﻬﺒﺎﻥ ﭘﺮﺳﯿﺪ ﮐﻪ ﭼﻄﻮﺭ ﺷﺪ ﮐﻪ ﺑﻪ ﺳﺮﺩﺧﺎﻧﻪ ﺳﺮ زدند، پاسخ شنید: ۳۵ ﺳﺎﻝ ﺍﺳﺖ ﺩﺭ ﺍﯾﻦ ﮐﺎﺭﺧﺎﻧﻪ ﮐﺎﺭ ﻣﯽﮐﻨﻢ ﻭ ﻫﺮ ﺭﻭﺯ ﻫﺰﺍﺭﺍﻥ ﮐﺎﺭﮔﺮ ﺑﻪ ﮐﺎﺭﺧﺎﻧﻪ ﻣﯽ‌ﺁﯾﻨﺪ ﻭ ﻣﯽ‌ﺭﻭﻧﺪ، ﻭﻟﯽ ﺗﻮ ﯾﮑﯽ ﺍﺯ ﻣﻌﺪﻭﺩ ﮐﺎﺭﮔﺮﻫﺎﯾﯽ ﻫﺴﺘﯽ ﮐﻪ ﻣﻮﻗﻊ ﻭﺭﻭﺩ با ﻣﺎ ﺳﻼﻡ ﻭ ﺍﺣﻮﺍﻟﭙﺮﺳﯽ می‌کنی ﻭ ﻣﻮﻗﻊ ﺧﺮﻭﺝ، ﺧﺪﺍﺣﺎﻓﻈﯽ کرده و ﺑﻌﺪ ﺧﺎﺭﺝ ﻣﯽﺷﻮﯼ. ﺧﯿﻠﯽ ﺍﺯ ﮐﺎﺭﮔﺮﻫﺎ طوری با ما ﺭﻓﺘﺎﺭ ﻣﯽ‌ﮐﻨﻨﺪ ﮐﻪ ﺍﻧﮕﺎﺭ ﻧﯿﺴﺘﯿﻢ.

نگهبان ادامه داد: ﺍﻣﺮﻭﺯ ﻫﻢ ﻣﺎﻧﻨﺪ ﺭﻭﺯﻫﺎﯼ ﻗﺒﻞ ﺑﻪ ﻣﻦ ﺳﻼﻡ ﮐﺮﺩﯼ ﻭﻟﯽ ﺧﺪﺍﺣﺎﻓﻈﯽ ﮐﺮﺩﻥ تو ﺭﺍ ﻧﺸﻨﯿﺪﻡ. به همین دلیل ﺗﺼﻤﯿﻢ ﮔﺮﻓﺘﻢ ﺑﺮﺍﯼ ﯾﺎﻓﺘﻦ ﺗﻮ ﺑﻪ ﮐﺎﺭﺧﺎﻧﻪ ﺳﺮﯼ ﺑﺰﻧﻢ. ﻣﻦ ﻣﻨﺘﻈﺮ ﺍﺣﻮﺍﻟﭙﺮﺳﯽ ﻫﺮ ﺭﻭﺯﻩ ﺗﻮ ﻫﺴﺘﻢ، ﺑرای ﺍﯾﻨﮑﻪ ﺍﺯ ﻧﻈﺮ ﺗﻮ ﮐﺴﯽ ﻫﺴﺘﻢ ﻭ ﻭﺟﻮﺩ ﺩﺍﺭﻡ.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۷۴
انتشار یافته: ۸۷
هی هی هی هی هیییی!!!
مشکلات افغانیا؟!!!
تا همینجا هم که تو یه کشور بسیار امن تر از خودشون با حقوق کارگری بسیار بیشتر از افغانستان هستن مثل این میمونه که ما بریم امریکا!!!
به اینا بدون ملاحظات اقتصادی اجاره ورود داده شد و هروقت هم که میخوایم اخراجشون کنیم میگن ایرانیا نژاد پرستن!!!!!
1 میلیون افغانی میدونین چقدر فرصت شغلی رو از ایرانیها میگیرن؟!!
حالا یه سری آدم میان میگن ما انسان دوستیم افغانیها برادرمونن و ...
بابا اقتصاد و نژاد پرستی هیچ ربطی به هم ندارن
تابی این تو بمیرییی کامنتمو پخش کن اذیت نکن!!!!
پاسخ ها
بامشاد
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۶
دقیقا . با ایرانیهای خارج از کشور بدتر از این برخورد میشه . اونوقت این نور چشمی ها چه توقعاتی از ما دارند! فکر کنم چند وقت دیگه به ما گیر میدن که بیان برین جای ما تو افغانستان!!!
محمد
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۶
ببخشید یه نگاه به لیست شغلهایی که مجاز هست بنداز و بعد بگو این 1 میلیون افغانی کدوم فرصت شغلی رو از ایرانیا گرفته؟ ما ایرانیها فقط یک شبه پولدار شدن رو دوست داریم و پشت میزنشینی نه کارگری در گاوداری و مرغداری و نگهبانی و....
خواهشا" انتقاد میخوایم بکنیم حداقل مغرضانه نباشه
مهدی
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۶
این حرف نادیده گرفتن زحمات برادران افغنه در ایران هست1-افغانی ها همونطور که همه دربالا دیدیم کارهایی رو برعهده گرفتن که اکثر ایرانی ها از انجام آنها پرهیز میکنند2-به خاطر وجود افغانی ها در ایران سازمانهای بین المللی به ایران کمک مالی میکنند3-افغانی های ایران نیروی سیاسی ایران در افغانستان هستن4-ایران هیچ خدماتی از قبیل بهداشت درمان وآموزش در اختیار افغانی ها قرار نداده فقط حق ورود به آنها داده و کارهای پست رو به آنها داده
مینا
| Iran, Islamic Republic of |
۱۸:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۶
پاسخ مهدی
بهتره بدونید افغانیا در ایران میتونند به مدرسه بروند و از امکانات مراکز بهداشت(واکسن و...)نیز استفاده می کنند
مهدی
| Iran, Islamic Republic of |
۱۸:۱۳ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۶
دردو بر پسر پارسی :متاسفانه افاغنه این محبت ها رو وظیفه میدونن. وقتی محبت بدون حساب وکتاب باشه همین میشه . کشور های دیگه کار درست رو انجام میدن ، آقا نیروی کار میخوان ،خب ، با حساب وکتاب ، پاسپورت ،مجوز ، ویزا ،مشخص بودن کارفرما ، حداقل سرمایه نه مثل ما بی در و پیکر و هرکی هرکی . که اینجور بشه اقایون گله شاعرانه هم بکنند .
پسر پارسی
| Iran, Islamic Republic of |
۱۸:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۶
اکثر ایرانی ها پرهیز میکنن؟!!!برو ببین که کلی کارگر ایرانی بیکار هست ولی افغانها میان جاشونو میگیرن...65 درصد جمعیت بیکار تحصیلات دانشگاهی ندارن و کارهایی رو میتونن به عهده بگیرن که افغانیها میگیرن پس اینکارو نکنن خب کجا برن؟!!!از خودت حرف در نیار!
سازمان"های"؟؟؟کدوم سازمانها؟اون کمک ناچیز سازمان ملل درصدی از بار سنگین افغانها رو هم شامل نمیشه!کدوم نیروی سیاسی؟!!!!نه کدوم؟!اگه منظورت فرهنگه که خودشون دارن میگن ایرانیها نژاد پرستن و به سمت سفارت ایران سنگ پرتاب میکنن...اگرم نه که کلا یه حرف بیربط زدی!به افرادی ک بصورت قانونی وارد ایران شدن و زیاد هم هستن این امکانات داده شده...ولی در هر صورت باز هم چه بصورت قانونی چه به صورت غیر قانونی منافع ایران از بین میره در غیر این صورت که اینجا نمیموندن!!!!!!
مطلب جالبی بود.
متاسفانه بعضی ایرانیها طوری با برادران افغان برخورد میکنن که انگار خودشون دانشمندی، فضانوردی چیزی هستن و اون بیچاره نه.
فرهنگ ما بشدت خرابه.
پاسخ ها
پسر پارسی
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۶
افغانیهایی که سواد ندارن و در حالی که یک و نیم درصد جمعیت رو شامل میشن 40 درصد جرائم رو مرتکب میشن...
معلومه در مقابلشون دانشمند و فضانوردیم!!!
اینا از خون مردم تغذیه میکنن
ضمن تشکر از مطلب منتشر شده شما
در کشورهای مختلف وقتی یک مهاجر چند سال بدون جرم در اون کشور زندگی کنه، تابعیت دریافت میکنه ما اینجا اگه 99 سال هم زندگی کرده باشی باز هم یک مهاجر هستی با حداقل امتیازات که اگه بنویسم هم طولانی میشه هم شاید توسط شما نشر نشه !
یک زمانی هم اسلام مرز نداشت ! و در نهایت اینکه اگه مسئولان به فکر افزایش جمعیت هستن، چرا خانواده هایی که بیش از 30 سال اینجا زندگی کردن، بدون مشکل بودن و چندین بچه دارن رو تابعیت نمیده که جمعیتش هم افزایش پیدا کنه !
لطفا نشر کنید
پاسخ ها
پسر پارسی
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۶
کدوم کشور های مختلف آقای سخنران؟؟!!!!تو کجا به یه آدم بیسواد تابعیت میدن؟؟!!!!!!
درضمن مشکل جمعیت اینجوری حل نمیشه بلکه اگه برن چون شاغلا بیشتر میشن و ازدواج هم بیشتر میشه مشکل جمعیت هم تا حدودی رفع میشه
تا همین 30 سال هم که بهشون کمک کردیم بسشونه!همین مونده که بهشون تابعیت هم بدیم!!!طلبکار هم شدیم!!!!
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۸:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۶
داستان میگی . مثلا شما چرا نمیری ترکیه . اومدی ایران .
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۸:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۶
جوانان ايراني اگه شغل داشته باشن ازدواج مي كنن
يعني چي كه هي شما افغانها درباره جمعيت ما اظهار نطر مي كنيد؟
پس در كشور رو باز بزاريم هر كي مي خوايد بياد!
عجبا
برو هر كشوري كه فكر مي كني راحت تابعيت ميده
من ايراني الان كلي مشكل دارم
شما دوستان افغان هم بريد سراغ كشور و مسولان خودتون
این خاک مال ماست. موق جنگ ما خون میدیم. ما تحریم میشیم. ما اسیر میشیم. خوب یا بد این خاک ماست و افغانستان خاک شماست. شما خاک خودت رو آباد کن ما هم خاک خودمون رو . .
پاسخ ها
پسر پارسی
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۶
درود بر تو!!!
شهی
| Iran, Islamic Republic of |
۱۷:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۶
شهرام ببینم اسمت که به جنگ نمی خوره نکنه زمان آریوبرزن جنگیدی؟
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۸:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۶
البته ما در جنگ شهداي افغاني هم داشتيم
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۸:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۶
مگه در كل چه تعداد شهيد افغاني داشتيم؟
ايران كشور ايراني هاست
افغانستان هم كشور افغاني ها
ايران خاك ايراني هاست
مگر ما شغل اضافه داريم در سيني بگذاريم و به افغانها دهيم؟
مقام دولتی استرالیا خطاب به ایرانان خواستار مهاجرت به استرالیا:
استرالیا یک بهشت است ولی این بهشت مال شما نیست از ماست
پاسخ ها
ناشناس
| United States |
۱۶:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۶
پس اینهمه مهاجر چه جوری به آنجا می روند
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۶
بلوف نیا اخوی اینقدر آب بهش کردی که صحرای استرالیا برات شده بهشت ، اونا خاطر خواه چشم و ابروی شما نیستند فقط شما رو به چشم چوپان میبینند
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۷:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۶
پسر جان اونا به چوپان می گن کاوبوی!!
تابناک لعنت به من. چی داری می گی. قربون شکلت ایها همشون یا کارت ندارن یا تاریخ گذشته هست. برگردن کشور خودشون. باعث شدن که بودجه کشور خرج اونها هم بشه
پاسخ ها
پسر پارسی
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۶
با همه این وجود به ایرانیا میگن نژاد پرست!
سایت بی بی سی فارسی هم یه مطلب پخش کرد و نذاشت ایرانیها کامنت بدن!!!هر چی افغانی بود میومد به ایرانیها هتاکی میکرد!
ايران مظلوم
| Iran, Islamic Republic of |
۱۸:۴۳ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۶
چرا افغانها اين همه هجمه روي ايران وارد كردند؟
به خدا ايران خودش كلي گرفتاري داره
بي بي سي دربست موافق مهاجران افغانها است و شده وكيل مدافع مهاجران افغان
ببینید خوش رفتاری و خوشبرخوردی چه قدر خوبه؟
بعد الان که راه میافتیم تو خیابون جز فحش چیز دیگه ای نمیشنویم. انگار همه طلبکار یکدیگرند.
افغانی ها هم از لحاظ نژاد و هم از لحاظ مذهب و هم همجواری به ما نزدیکتر از غزه و عربها هستند یادمان باشد در گذشته نزدیک افغانستان جزء ایران بوده
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۸:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۶
الان كه نيست
ما چه كنيم؟ مگه كم خودمون بيكار داريم
خانواده هاي افغاني به قدري پر جمعيت هستند كه به زودي جمعيتشون در ايران چند برابر ميشه
هر روستايي ميريد كلي افغاني اونجا زندگي ميكنه
برخي روستاهاي ايراني شده افغاني نشين
7 - 8 بچه داره هر خانواده افغاني
افغانیا فرصت شغلی رو از ایرانیها گرفتن و 40 درصد امور خلاف قانون هم توسط افغانیها انجام میگیره
افغانیها باید از کشور اخراج بشن اونوقت...
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۶
شاید اگر شرایط بهتر و انسانی تری - یعنی همون چیزی که برای خودمون انتظار داریم- رو براشون مهیا کنیم عده کمتری از اونا مجبور به کارهای خلاف بشن.
پسر پارسی
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۶
یا...واستا ببینم...برن بیرون از کشور!!!اینجوری مشکل فرصت شغلی هم رفع میشه!!!
پسر پارسی
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۶
تازه اونا میان خلاف میکنن ما مقصریم؟؟وظیفه ماست که اونا رو تربیت کنیم؟؟!!!!میان تو کشورمون از امکانات ایرانیها استفاده میکنن حالا بدهکارم شدیم؟؟!!!!!
یاشار از سلماس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۷:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۶
آقا چرا منفی میدین راست میگه خب!!! وقتی به قول خودشون این همه ظلم میشه در حقشون برن کشور خودشون دیگه.... اینجا چوپان نشن برن کشور خودشون دکتر بشن
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۸:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۶
حقوق افغانها در ايران از ايراني ها بيشتر شده
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۹:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۶
طبق آمارهای ارائه شده، میزان جرم و جنایت در میان افغان ها نصف ایرانی هاست. گذشته از این، بسیاری از اتهامها واقعیت ندارد. مانند خفاش شب و بیجه و هزاران جنایت دیگری که به نام افغانها تمام می شود.
پسر پارسی
| Iran, Islamic Republic of |
۱۹:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۶
""طبق آمارهای ارائه شده...""
آقای محترم!!!!!آقای آمارگیر!!!!خودت داری میگی نصف ایرانیها جرم مرتکب میشن!!!!اصلا یادت هست که ایرانیها 77 میلیون اند و افغانها 1 میلیون؟؟!!!!!یعنی از نظر درصد چند ده برابر ایرانیها جرم مرتکب میشن!!!
من به ایشون حق میدم ولی وقتی اینهمه جوون بیکار تو مملکت خودمون هست اگه بخوایم به مهاجرها فکر کنیم دیگه همین جوونا هم باید از کشور مهاجرت کنن. واقعیت اینه که ما کشور مناسبی برای پذیرش مهاجر نیستیم چون خودمون هنوز کلی مشکل از جمله بیکاری داریم و خیلی نمیتونیم به همنوعانمون از کشورهای دیگه کمک کنیم.
پاسخ ها
پسر پارسی
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۶
قربون دهنت!!!!!!!!!!!
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۸:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۶
اگه مديريت باشه با امكانات و منابع موجود در ايران ما بايد كارگر هم وارد كنيم و از اونها هم ممنون باشيم
جالبه که همه ممالک مهاجر پذیر اغلب مهاجران متخصص(اعم از دکتر و مهندس و تاجر و ...) را پذیرش میکنند و ما تازه اعلام میکنیم که فقط عمله و کارگر میخواهیم!
پاسخ ها
دو سر طلا
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۶
خوب شما هم اگر دکتر یا مهندس یا تاجر هستی بفرما برو یه جای دیگه. هونجایی که تحویلت میگیرن . پس اگر نیستی همینه دیگه نکنه میخوای تا رسیدی ایران و یه چند سال هم یواشکی اینجا موندی پست مدیریت بهت بدن؟
سلام ، اقای کاظمی انصاف داشته باشید.اینگونه نیست، هم اکنون صدها تبعه خارجی پزشک و مهندس در شهرهای ایران با داشتن پروانه کار در سکوت مشغول فعالیت هستند. در همین شهر ری پزشکی از هموطنان تان در مرکز درمانی شهید یغمایی شاغل می باشد.....
پاسخ ها
پسر پارسی
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۶
یه میلیون افغانی...200-300 تا تحصیل کرده...
واقعا میرزه؟؟!!!!!!!!
تازه میشه یه میلیون تحصیل نکرده رو اخراج کرد و هنوز از اون چند صد نفر(با اینکه هنوز تحصیل کرده بیکار داریم!!!ولی حالا واسه اینکه اصل رو بهت بگم اینرو بصورت فرض قبول میکنم)رو استفاده کنیم
اگر در یک کشور اروپایی یا آمریکایی با ما چنین رفتاری کنند چه احساسی به عنوان یک مهاجر خواهیم داشت؟
پاسخ ها
با مشاد
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۶
فکر میکنی که رفتار نمیکنند؟ فقط کافیه با چند تا از اونها صحبت بکنی تا به عمق نژاد پرستی نسبت به ایرانیها پی ببری
پسر پارسی
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۶
ما خون اقتصادشونو نمیمکیم!!!بلکه به عنوان تحصیل کرده ترین قشر امریکا و پولدارترین قشر بریتانیا کمک هم کردیم!!!!پس بدرفتاریشون قابل توجیح نیست!
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۸:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۶
ببينم تو كدوم كشور اروپايي يك ميليون ايراني بدون مدرك اقامتي در حال زندگي هستند؟
كدوم كشور درش به روي هر مهاجري بازه؟
وقتي غير قانوني بري كشوري چه توقعي داري؟
اکثر افغانی ها مرمانی شریف، صبور، زحمتکش، کم توقع و قدرشناس هستن و مشاغل سختی رو انجام می دن که ایرانی ها کمتر حاضر به انجام اونا می شن یا اگه انجام بدن همیشه با غر، پشت چشم نازک کردن و توقع زیاد همراهه. درست اینه که با اونا رفتاری رو داشته باشیم که دوست داریم وقتی خودمون جایی مهاجرت می کنیم با ما داشته باشن. با این تفاوت که به یاد داشته باشیم این ملت مظلوم بخاطر جنگ و فجایعی که تو کشورشون اتفاق افتاده رانده و آواره شدن و مجبورن اینجا زندگی کنن.
پ ن پ بفرما مهندسی کن! جهت اطلاع شما دوست افغانی عرض کنم خود همین ایرانیها هم که به سایر کشورها مهاجرت میکنند فکر میکنی در آنجا چه کارهایی به آنها محول میشود؟ تماما کارهای سطح پایین " آن جامعه " که شهروندان آنجا قادر به انجام آن نیستند و یا تمایلی به انجام آن ندارند . پس مهمان نوازی سی ساله ایرانیها دلیل محق بودن شمانیست . به هرحال اگر ناراحت هستین بسم الله خرجش یه بلیط برگشت به افغانستان است
پاسخ ها
نادر
| Iran, Islamic Republic of |
۱۷:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۶
چقدر دلم میگیره وقتی میبینم که این طرز فکر در کشورم وجود داره. دوستان نژاد پرستی مرده. مرز ها در کمتر از 100 سال دیگه در 90 درصد پهنه های سرزمینی از بین میره پس با همسایگان سرزمینی تون طوری رفتار کنید که برده های آینده اونها نباشید. درود بر ایران آباد و آزاد
بامشاد
| Iran, Islamic Republic of |
۱۸:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۶
به نادر:
مطمئن باش علی رغم همه مشکلات ، انقدر غیرت ایرانی در وجودمون مونده که "برده" هیچ کس و ناکسی نباشیم. و بازم مطمئن باش اگر قرار باشه" برده شما" و سایرین باشیم همون بهتر که تو میدون رزم جان به جان آفرین تسلیم کنیم.
در ضمن شما مگه آیینه بین یا کف بین هستی که صد سال دیگه رو هم پیش بینی میکنی؟ معادلات دنیا انقدر پیچیده شده که حتی 5 دقیقه بعد هم رو نمیشه پیش بینی کرد چه برسه به صد سال دیگه !
به هرحال دوست من اگر ناراحتی برگرد افغانستان
ممنون تابناک
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۸:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۶
چه ربطي به ن‍‍زاد پرستي داره آخه؟ بس كنيد تو رو خدا . اين لقب زشت شايسته ملتي كه سي سال ميليونها افغاني رو پناه داده نيست
ما ایرانی ها خیلی دچار تبعیض نژادی جاهلانه هستیم.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۸:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۶
به ملت ايران توهين نكن
هيچ كشوري رو سراغ ندارم كه ميليونها مهاجر بيسواد و كم سواد خارجي رو در دااخل شهرها و نه پناهگاه اجازه اقامت داده باشه
وقتی ارزش داری که شجاع باشی و آن پوشش جیوه ای را كه مانند آئينه جلوي چشمانت را پوشانده است برداري تا بتوانی دیگران را ببینی و دوستشان بداری ...

جناب آقاي «محمدکاظم کاظمی»، شاعر بنام افغاني؛
البته شما نيز چنين انساني هستيد و با اينكه هموطن من نمي باشيد اما بعنوان يك همنوع افتخار مي كنم كه جنابعالي با اين ديد و نگاه به اطراف خود و حتي در خارج از كشور خودتان هم به هموطنان و بهتر بگويم به همنوعان خود مي نگريد و به وضعيت نابهنجار انان تعمق داريد، اما متأسفانه و با عرض شرمندگي بايد بگويم كه خيلي دير متوجه شده ايد و به فكرش افتاده ايد!
زيرا از شما چه پنهان كه اگر هموطنان شما در ايران به چنين مشكلاتي دچار هستند كمتر از ايرانياني نيستند كه در خاك كشورشان با بيش از مشكلاتي كه ذكر كرده ايد گريبانگيرند و از همان شغل هايي كه مي گوئيد براي شما و يا هموطنانتان در نظر گرفته اند محروم مي باشند و بيكار مانده اند. بدليل اينكه بالاي دو يا سه ميليون نفر از هموطنان شما در ايران زندگي مي كنند و از اين مشاغل با چندين سال ماندن بدون وقفه بهره اي مي برند.
كاش مسائل داخلي كشورتان را مي توانستيد با همدلي ديگر هموطنان خود هر چه زودتر رفع مي كرديد و اميدوارانه به خانه هايتان بازمي گشتيد تا به آباداني كشورتان بپردازيد و در اينجا نيز كه خيلي از هموطنان ما در همين مدت از بيكاري رنج مي برند دلگرم شده و صاحب همان شغلي بشوند كه شما نام برديد و تكدر خاطرتان گشته است.

با سپاس و احترام به شما و هموطنان شما
شاعر گمنام ايران زمين كه هنوز شعرهايش را به چاپ نرسانده است
هم در جنگ ایران و عراق ما شهید افغانی داشتیم هم در جنگ سوریه! وارد جزئیات نمیشم چون میشه خط قرمز!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۷:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۶
لازم نکرده شما از فرنگستان وارد خطوط قرمز بشی
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۸:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۶
ناشناس جان شما هم لازم نكرده جوسازي كني
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۸:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۶
عوضش چهار هزار ايراني در مرزها در مبارزه با قاچاقچيان افغاني شهيد شدن
چند ميليون افغاني از تمام امكانات ايران استفاده كردن و حدود سيصد شهيد افغاني هم داريم
اين رقم ناچيزه
پسر پارسی
| Iran, Islamic Republic of |
۱۹:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۶
اقلیت افغانی که شهید شدن دلیل میشه که ما واسه 1 میلیون افغانی حمالی کنیم؟!!!!
مشکل از نبود سازماندهی و قوانین مشخص برای افغان های محترم در کشور ما هستش!!
یک سری از افغان ها بصورت پناهنده و بدون نظارت وارد کشور شدند و الان که کشورشون به آرامش نسبی رسیده بایستی برگردند!!
یک سری دیگه دیگه از طرق قانونی وارد کشور ما شدند و با آنها بایستی مانند سایر اتباع کشورها برخورد بشه و تبعیضی در این زمینه قائل نشوند!!
قبول كنيم كه رفتار خوبي نداريم.اگه افغانها از حداقل حقوق شهروندي برخوردار بودن رفتارشون فرق مي كرد.
پاسخ ها
بامشاد
| Iran, Islamic Republic of |
۱۷:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۶
ببین علی یا محمد یا ... که با اسامی مختلف کامنت میگذاری:
این حرف تو این عین باج گیری سر گردنه است. یعنی این که اگه کشور من ایران به شمای افغانی به قول خودت حداقل حقوق شهروندی رو نده اونوقت شما مجازید که به راحتی مثلا سر ببرید یا سرقت کنید یا....
باور کن( میدونم که خودت بهتر میدونی) این حرف و ادعایی که کردی رو حتی توی اون کشورهای به قول خودت متمدن هم نمیتونی به زبون بیاری!
یعنی چی که حق شهروندی به شما بدیم که خلاف نکنین ؟ حرفت خیلی زشت بود پس شرم کن و دیگه نظر نده
ممنون تابناک
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۸:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۶
علي ما ميگيم افغانها برگردند تو خواستار حقوق شهروندي ميشي؟
میهمانان ما سالهاست در حد صاحب خانه قد کشیده و اگر سری به محاتتی مانند کن و یا شهرستان ها بزنید خواهید دید اوضاع خیلی از انها از ایرانیان بهتر است و این در حال است که کشور ایشان اب این موهبت الهی را از سیستان دریغ کرده است.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۸:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۶
شما مثل اينكه تو جامعه نيستي داداش
خبر نداري
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۸:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۶
نه شما اتفاقا در جامعه نيستيد
افغانها دستمزدهاي خوبي دارند و پس اندازهاي خوبي در سالها زندگي در ايران جمع كردند
از کامنت‌ها شدت نژادپرستی ما (اینکه آدم‌ها به خاطر نژادشون با هم فرق دارند!) واضحه.
پاسخ ها
بامشاد
| Iran, Islamic Republic of |
۱۷:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۶
میخوای باور کنم که منظورت از " ما" جا زدن خودت به جای من ایرانی هست؟ نکن برادر افغان این کار شرم آوره خودت میدونی که ایران بهترین کشور دنیا از نظر خدمت رسانی به شما مهاجرین چندین ده ساله!! است والا با توجه به شناختی که از روحیات شما دارم مطمعن هستم راه کشور دیگری رو در پیش میگرفتین.
ایران برای شما کویت بوده ؛ هست و خواهد بود
این مطالب باعث تفرقه می شود کمی عاقلانه فکر کنید با این اوضاع به ریخته
چرا بعضی از ما ایرانیا اینقد بی رحمیم آخه کدوم ایرانی تا حالا برای شغلی رفته که بهش گفته باشن ببخشید قبلاً به یه مهاجر افغان دادیمش؟
دوستانی که گفتن رفتار ما با مهاجران افغان خوبه و تو کشورای دیگه با مهاجران ایرانی بدتر از این رفتار میشه، کدوم کشور خارجی رو میگن، والله فامیل ما تو هلند چند ساله که ماهی 1700 یورو (بیش از هفت میلیون تومن) حقوق بیکاری میگیره فقط چون دو تا بچه اش اونجا بدنیا اومدن
پاسخ ها
با مشاد
| Iran, Islamic Republic of |
۱۷:۴۳ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۶
دوست افغان ! حافظ جان!
خوب عزیز من ناراحتی شما هم بفرما تشریف ببر همون کشور هلند و ماهی 1700 یورو رو بچسب چرا نمیری ها؟ شاید دلیلش اینه که اونجا اوج بیکاری برای اتباع خارجی هست والا چه دلیلی داره که شمایی که ادعای سخت کوشی داری اونجا بیکار بمونی و چند سال بیمه بیکاری بگیری ؟ پس یه دلیل خیلی محکم دیگه هم هست برات و اون هم اینه که ایران بهترین کشور برای شما بوده ، هست ، و متاسفانه خواهد بود
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۸:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۶
اين بامشاد كه بازم اينجاست
بابا برو تو غارت
بامشاد
| Iran, Islamic Republic of |
۱۸:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۶
به ناشناس 17:43:
اگه ایران من رو به شکل غار میبینی با افتخار میگم که من یه غار نشینم فقط چشمهای اجانب هست که تحمل دیدن غار من و امکانات و امنیت انرو رو نداره !! همیشه با حسرت و حسادت به اون نگاه کرده
این آخرین کامنت من هست و گفتنی ها رو گفتم:
بازم میگم عزیزم ناراحتی برگرد مملکت خودت
ممنون تابناک
بامشاد
| Iran, Islamic Republic of |
۱۸:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۶
ببخشید تصحیح میکنم :
به ناشناس18:09
ممنون تابناک
خوبی که ازحد بگذرد افغان خیال بد کند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۸:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۶
اين حرف مال خودت نيست
همشونو باید اخراج کنن چون خیلی از جنایتها و دزدیها کار همیناست اون مواد مخدرم که اوج کارای خوبشون هستش جوونای مملکت مارو بدبخت کردن
ایرانیا که میرن خارج کی از این کارا میکنن اکثرآ کارای مفید انجام میدن
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۸:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۶
ظاهرا هیچ وقت روزنامه نمیخونی که همچین آماری رو میگی ! اگه به نظر شما باشه کل جرم های جهان زیر نظر افغانی هاست
اول یک نگاه به اون لیست بندازین بعد مردونه خداوکیلی مردونه ی مردونه این همه ادمی که تا الان کامنت گذاشتن بگین کدومتون حاضره بره توی یکی از این کارخونه ها جاهایی که همش یا با مواد شیمیایی سروکار داره یا با بوهای بد عمرا ......فقط شعار میدین گفتم خدا وکیلی ............تازه مثل این که ناریخ همتون هم ضعیفه بابا این ادما تا چند سال پیش هموطن شما بودن مثل کردها مثل عربها مثل بلوچها و......که تو این مملکت زندگی میکردن باشما فارسی هم صحبت میکنند و نه عربی یا کردی یا....... این مردم با ما زندگی میکردند نباید به این دید که فقیر هستند و بیسواد طردشان کرد اینها انسانند حس دارند مثل من و شما به خدا جماعت قابل احترامی هستند توی همه جوامع خلاف هست روزنامه همشهری رو که باز میکنی چند تا زورگیری و گروگانگیری میبینی ایا اینا همش
کار مهاجرهاس یا سایر هموطنای عزیز در هر صورت میدونم که اگه این کامنت گذاشته بشه شاید خیلی ها احساس خوبی نداشته باشند از اونا هم معذرت خواهی میکنم اما اما..... در این چند کلمه حرفی زدم اندیشه کنید راه دور نمیره..... خودم شخصا اعتقاد قلبی و راسخ دارم که خیلی ها با من هم عقیده هستند
به امیدروزی که همه سر کارباشند و جیب همه پر پول باشه تا دل کسی رو بابت این مسایل نشکنیم مخصوصا کسی رو که به زبان مادری من باهام صحبت میکنه ... امیدوارم فقط همین
همین
به عنوان يك ايراني ميگويم افغانها بايد برگردند افغانستان
جوان ايراني تو كشور خودش كار نداره
دوستان افغان شما چرا فقط از ايران توقع داريد؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
مگه ايران مسوول اشتغال افغانها است؟؟؟؟؟؟
تابناك نشان بده
پاسخ ها
پسر پارسی
| Iran, Islamic Republic of |
۱۹:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۶
دقیقا!!!
نمیدونم چرا اینهمه آدم سنگ افغانها رو به سینه میزنن!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۹:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۷
دلیلش واضحه به دلیل انسانیت ،

شما هم یه فکری واسه خودت و اخلاقیات بکن داداش ،
دوستان توجه کنن!مهاجربامقیم فرقدارد.اون ایرانی دکترومهندس متخصصکه باویزاکاری قبل سفربخارج همه چیزشومشخصمیکندوباعزتواحترام بکشورای غربی میرودواونجامنتشم میکشن!فرقداردبامهاجرغیرقانونیکه ازکوهابداخل یککشورپربیکارمثل ایران سرازیرمیشودودرواقع قوانین انکشوروزیرپامیذارد!اینفرددرهمه دنیامجرم است نه مظلوم!دردنیابااین افرادبدترشم برخوردمیکنن!نمونش اروپاوامریکاواسترالیاکه پناهندگانو بدون حقکاردرکمپاوبندراوجزایرتاتعین تکلیف نگهمیدارن!ثانیامقصرکارفرمایان ایرونم هستنکه باوجوداینقدربیکاروفقیرایرانی ببیگانه کارمیدن!ثالثاافغانستان دیگرسالاس کشورجنگزده نیس پس مهاجرت بیمعناس!بقول کامنت یک افغان در‏BBCایشون تصورمیکردایرانیابدن!امابعدرفتن به اروپاازایران ووضع بدکمپای اونجا!قدرایرانومیدونست!
سلام
1- ايران به شدت مشكل اشتغال دارد چرا دوستان افغان ما منطقي فكر نمي كنند؟ايران مسوول اشتغال دوستان افغان نيست
2- از اول هم دوستان افغان ما به اسم پناهنده جنگ وارد كشور شدند و بنا بود بعد از جنگ به افغانستان برگردند اما چرا فراموش كرده اند و دنبال تابعيت ايران هستند؟
ما كه مثل اروپا گزينشي مهاجر قبول نكرديم گروهي آمدند به اين شرط كه بعد از جنگ برگردند اما مقاومت مي كنند
3- آيا در افغانستان باز است؟ آيا افغانستان اجازه اقامت به مهاجران خارجي را مي دهد؟ به خدا هر كشوري قانون دارد حساب و كتاب دارد
4- فقط در استان تهران به هر روستايي برويد تعداد زيادي افغاني را خواهيد ديد .
در برخي از روستاهاي استان تهران تعداد افغانها از ايراني ها بيشتر شده

5- پر جمعيتي خانواده هاي افغاني هم مشكل مهمي است . در مناطقي كه افغانهاي زيادي سكونت دارد مدارس شلوغ و چند نوبته شده كرايه خانه ها بالا رفته
اين همه مشكل براي ايراني ها درست شده. انصاف است؟؟؟؟؟؟
دوستان افغان شما خودتان كشور داريد
به خاكتان دلبستگي داشته باشيد و شرايط ايران را درك كنيد
اين همه متوقع بودن در ايران عادلانه نيست
خدا را خوش نمي آيد
تابناك نشان بده لطفا
برچسب منتخب
# غزه # ماه رمضان # عید نوروز # کاظم صدیقی # دعای روز هشتم رمضان # دعای سال تحویل
وب گردی