بازدید 50925
۱
یک پروژه بین‌المللی اما بدون امضا؛

تصاویر انفجار بمب‌ها در غزه، تبدیل به آثار هنری شد

ای کاهش هنرمندان و طراحان کشورمان نیز از کلیشه‌‎های معمول همچون طراحی پوسترهای خوش آب و رنگ که ‌ماندگاری ندارند، فاصله بگیرند و با مشارکت در چنین پروژه‌ای، زمینه‌ساز خلق آثار ماندگار درباره کشتار دسته‌جمعی مردم نوار غزه به عنوان بزرگ‌ترین زندان تاریخ باشند
کد خبر: ۴۲۰۲۴۹
تاریخ انتشار: ۰۵ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۹:۰۴ 27 July 2014
انتشار طرح‌های گرافیکی تازه در قالب یک پروژه بین‌المللی که حاصل نقش زدن ‌روی عکس‌های ثبت شده از انفجار بمب‌های سنگین صهیونیست است، منجر به شکل‌گیری موج تازه‌ای برای حمایت فعالان عرصه هنرهای تجسمی شده‌ است؛ موجی که مانع از فراموشی و سکوت درباره فاجعه غزه در پایان سومین هفته از این فاجعه بزرگ می‌‌شود. 

به گزارش «تابناک»، بمباران سنگین در حالی به بیست و یکمین روز رسید که شیوه‌های گوناگونی برای اعتراض نسبت به این رخداد در پیش گرفته شده تا تمرکز جهانیان بر فاجعه انسانی که توسط رژیم صهیونیستی در حال رقم خوردن است، حفظ شود و غول‌های رسانه‌ای موفق به حاشیه بردن این فاجعه عظیم نشوند. هنرمندان پس از اعتراض در قالب‌ بیانیه و پیام‌های کوتاه، حال به خلق آثار هنری روی آورده‌اند.

یکی جریان‌های هنری که بدون امضاء در حال گسترش است و به رغم نامشخص بودن هنرمندی که نخستین گام را برداشته، در حال تبدیل شدن به ‌پروژه‌ای جهانی‌ است، خلق تصاویر گرافیکی و ‌نقاشی ‌روی عکس‌های ثبت شده از لحظات هولناک انفجار بمب‌های سنگین اسرائیلی و دود و غبار انبوه شکل گرفته از این انفجارهاست.


بمب‌های اسرائیلی که نماد جنگ نابرابر و کشتار کور رژیم نامشروع صهیونیستی هستند، به تنها عامل برتری این رژیم بدل شده‌اند و صهیونیست‌ها در حملات زمینی و جنگ تن به تن حرفی برای گفتن نداشته‌اند و به‌‌ همان شیوه کودک‌کشی معمول ـ که با بمباران در پیش می‌گیرند ـ به جنگ تن به تن نیز روی آورده‌اند و انتقام مرگ سربازانشان را با آزار کودکانی که از این بمب‌ها جان سالم به در برده‌اند، می‌گیرند که تصاویری از این اتفاق منتشر شده است.

این طرح‌ها که ضمن برخورداری از خلاقیت، از اثرگذاری بالایی برخوردارند و ذهن مخاطب را با حوادث رخ داده برای مردم مظلوم غزه درگیر می‌کنند، به ظاهر نخست در انجمن‌های فلسطینی‌ها در شبکه‌های اجتماعی انتشار یافته و سپس توسط دیگر هنرمندان ادامه یافته و مورد توجه قرار گرفته، تا آنجا که یکی از منتقدان، آن را به بمب اسرائیلی به هنر تعبیر تبدیل کرده است.

این رویداد هنری تازه و کم‌سابقه، در صورتی که با همراهی هنرمندان مطرح جهان بر گستره‌اش افزوده شود، می‌تواند منجر به خلق آثار گرافیکی و نقاشی بسیار ماندگاری شود که به واسطه ارزشمندی‌اش، سال‌های متمادی در حافظه وجدان بشری ‌بماند. از این منظر همراهی هنرمندان شاخص جهان از جمله هنرمندان شاخص کشورمان با چنین پروژه‌ای و پروژه‌های مشابه، اثرگذاری به مراتب ماندگار‌تر و عمیق‌تر از اعتراض‌های معمول دارد که با مرور زمان به فراموشی سپرده می‌شوند.

ای کاش هنرمندان و طراحان کشورمان نیز از کلیشه‌‎های معمول همچون طراحی پوسترهای خوش آب و رنگ که ‌ماندگاری ندارند، فاصله بگیرند و با مشارکت در چنین پروژه‌ای، زمینه‌ساز خلق آثار ماندگار درباره کشتار دسته‌جمعی مردم نوار غزه به عنوان بزرگ‌ترین زندان تاریخ باشند؛ آثاری که یک دهه دیگر و حتی پس از پایان اصل ماجرا، به واسطه قدرت تصویری به بخشی از صفحات تاریخ تبدیل شوند.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۷۸
انتشار یافته: ۱
این سوسول بازیها چیه؟
راست میگن اسلحه بگیرن دستشون.
برچسب منتخب
# غزه # ماه رمضان # عید نوروز # کاظم صدیقی # دعای روز هشتم رمضان # دعای سال تحویل
وب گردی