بازدید 11165

گزش پشه خاکی عامل انتقال سالک است

کد خبر: ۴۲۰۲۰۷
تاریخ انتشار: ۰۵ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۸:۱۱ 27 July 2014
یک متخصص پوست و مو با تأکید بر گزش پشه خاکی به عنوان تنها راه انتقال سالک به انسان‌ها گفت: اگر سالک به موقع درمان شود اثری از خود بر روی پوست باقی نمی‌گذارد.

به گزارش فارس، غلامحسین غفارپور، متخصص پوست و مو درباره بیماری سالک گفت: این بیماری از انگلی نشأت می‌گیرد که در پوست جوندگان بیابانی مثل موش‌ها و سگ‌های آلوده در حاشیه شهرها رشد و نمو می‌کنند و پشه خاکی برای خوردن خون، ضایعات این موجودات را نیش می‌زنند و از این طریق انگل وارد روده پشه می‌شود.

وی افزود: زمانی که انگل در بدن پشه تکثیر پیدا کرد، ممکن است این پشه اتفاقی انسان را نیش بزند و این انگل را وارد پوست شخص کند که معمولاً در ابتدا یک دانه کوچک شبیه پشه‌زدگی ایجاد می‌کند و این پشه‌زدگی بر خلاف اثر پشه‌زدگی معمولی که نهایتاً ظرف 2 هفته خوب می‌شود، خوب نمی‌شود بلکه روز به روز بزرگ می‌شود.

این متخصص پوست و مو خاطرنشان کرد: معمولاً پس از 2 ماه پوسته‌ای روی پوست می‌زند و زخمی به اندازه سکه بر روی پوست ایجاد می‌شود.

غفارپور گفت: بیماری سالک دارای 3 نوع شهری، روستایی و احشایی است که نوع شهری و روستایی‌اش بیشتر در فرد روی می‌دهد.

وی افزود: نوع شهری بیماری سالک ملایم است و معمولاً زخم به شکل یک پلاک برجسته به رنگ قرمز و بنفش در نواحی که در معرض نیش پشه قرار دارد ایجاد می‌شود مثل صورت، پشت دستها یا کسانی که در هنگام خواب پشت پایشان بدون حفاظ قرار می‌گیرد.

این متخصص پوست و مو درباره نحوه انتقال این بیماری گفت: سالک فقط و فقط از طریق گزش مستقیم پشه خاکی ایجاد می‌شود و در شکل شهری زخم معمولاً ظرف یکسال پسرفت می‌کند و اگر سیستم دفاعی فرد قوی باشد بهبود پیدا می‌کند و از خود یک جوشگاه برجا می‌گذارد.

غفارپور درباره نوع روستایی که نوع وحشی نیز به‌ آن اطلاق می شود گفت: عکس العمل بدن نسبت به این بیماری زیاد است و معمولاً خیلی سریع این دانه بزرگ می‌شود، زخم می‌شود، ترشح می‌کند و معمولاً ظرف 6 ماه بهبود پیدا می‌کند اما از خود جوشگاه بر جای می‌گذارد.

وی افزود: ضایعات ایجاد شده در نوع شهری نهایتاً یک یا دو عدد است اما در شکل روستایی بیماری از یک دانه یا یک پلاک به اندازه نخود یا سکه از طریق مجاری لنفاوی زیر زخم به قسمت‌های دیگر پوست منتقل می‌شود و در حاشیه زخم‌ها نیز یکسری دانه‌های قرمز رنگ ایجاد می‌شود که به آنها ضایعات اقماری گفته می‌شود که از این موضوع می‌توان تشخیص داد که این شکل روستایی و وحشی است.

این متخصص پوست و مو درباره درمان سالک نیز گفت: درمان سالک آمپول گلوکانتین است که به خوبی جواب داده است که می‌توانند هفته‌ای یکبار یا دو هفته یک‌بار داخل ضایعه تزریق کنند تا اثرش از بین برود یا به صورت عضلانی تزریق می‌شود.

غفارپور خاطرنشان کرد: این بیماری معمولاً از طریق انسان به انسان منتقل نمی‌شود و حتماً بایستی پشه روی ضایعات قرار بگیرد و ضایعه را نیش بزند و فرد دیگر را نیش بزند تا این بیماری به فرد دیگر منتقل شود.

وی افزود: با یک آزمایش ساده می‌توان به وجود بیماری سالک پی برد و روش آزمایش به این ترتیب است که بخشی از ترشحات را بر می‌دارند و زیر میکروسکوپ به راحتی قابل تشخیص است و درمان پیچیده‌ای ندارد.

این متخصص پوست و مو گفت: اگر بیماری سالک تایید شد و با جراحی دانه و بخش مورد نظر تا 2 ماه برداشته شد معمولاً از خود نشانه‌ای بر جا نمی‌گذارد و اگر بعد از 2 ماه درمان شروع شود ۱۰۰درصد از خود اثر و جوشگاه بر جا خواهد گذارد.

غفارپور درباره شیوع بیماری سالک تأکید کرد: این بیماری در برخی مناطق همچون اصفهان به علت وجود جوندگان زیاد در آن منطقه شایع است به همین دلیل پزشکان منطقه به سرعت قادر به نمونه برداری و شناسایی سالک از زمان نیش زدن پشه هستند و به راحتی درمان می‌کنند و اجازه بر جا ماندن جوشگاه را نمی‌دهند.

وی خاطرنشان کرد: اگر قبل از 2 ماه و ایجاد پوسته، محل جوشگاه را بردارند دیگر ایمنی نسبت به این بیماری ایجاد نمی‌شود و اگر فرد مجدداً در معرض گزش پشه قرارگیرد به این بیماری مبتلا می‌شود در حالی که اگر از 2 ماه بیشتر بگذرد و سیستم ایمنی و دفاعی بدن فعال شود فرد دیگر در صورت گزیده شدن توسط پشه به بیماری مزبور مبتلا نخواهد شد.

این متخصص پوست و مو درباره نوع احشایی بیماری سالک گفت: این بیماری در نوع احشایی ارگان‌های داخلی مثل کبد و طحال افرادی که سیستم دفاعی ضعیفی دارند را درگیر می‌کند و در نتیجه زمانی که ضایعه‌ای روی پوست ایجاد شد انگل به بخش‌های درونی منتقل می‌شود که باعث بزرگ شدن طحال، کم‌خونی مریض و ضعف و بی‌حالی می شود و با مراجعه به پزشک و نمونه‌برداری به سادگی به وجود این بیماری می‌توان پی برد.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل