بازدید 39825

عملیات مرصاد به روایت تصویر

عکس فقط ثبت یک لحظه نیست. عکس تاریخ را روایت می‌کند. عکس‌ها همیشه ماندنی هستند. آنها لحظاتی تلخ و شیرین را روایت می‌کنند. حرفی را که عکس می‌زند، شاید کلام هیچ‌گاه از پس گفتنش برنیاید.
کد خبر: ۴۲۰۱۶۴
تاریخ انتشار: ۰۵ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۵:۴۸ 27 July 2014
عکس فقط ثبت یک لحظه نیست. عکس تاریخ را روایت می‌کند. عکس‌ها همیشه ماندنی هستند. آنها لحظاتی تلخ و شیرین را روایت می‌کنند. حرفی را که عکس می‌زند، شاید کلام هیچ‌گاه از پس گفتنش برنیاید.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، در تاریخ انقلاب اسلامی لحظات پر شکوه و پر غرور بسیاری هستند که هر‌گاه یادی از آن‌ها می‌کنیم ناخودآگاه به یاد تصاویر آن‌ها می‌افتی. به نوعی آن لحظات با عکس‌هایش گره خورده است.

یکی از پر افتخار‌ترین لحظات در تاریخ سه دهه‌ای انقلاب اسلامی و البته تلخ‌ترین رویداد‌ها برای دشمنان ایران، پیروزی دلاور مردان ایران در عملیات مرصاد بود. عملیاتی که در آن منافقانی که سودای تصرف خاک ایران را در سر داشتند، ‌ شکست سختی را متحمل شدند.

روز پنجم مردادماه 1367 و درست شش روز پس از تصویب قطعنامه 598 بود که منافقان به هوای خلائی که در داخل ایران به وجود آمده بود، نیروهای خود را از دور و نزدیک فراخواندند تا عملیات بزرگی را علیه هم‌وطنان و هم‌زبانان سابق خود مهیا کنند.

شاید در دوره معاصر منافقان تنها گروه و انسانهایی بودند که به کمک یک نیروی خارج علیه هم‌میهنان خود دست به اقدام مسلحانه زدند و حتی در این میان به کودکان و زنان هم رحم نکردند.

منافقین 15 هزار نیروی خود را گردآوری کردند و نام عملیات خود را «فروغ جاویدان» گذاشتند و با همراهی ارتش عراق عمیات خود را علیه مردم ایران آغاز کردند.

مسعود رجوی سرکرده گروهک منافقین می‌گفت دو روزه به تهران می‌رسیم!

«براساس تقسیمات انجام شده، 48 ساعته به تهران خواهیم رسید... کاری که ما می‌خواهیم انجام دهیم در حد توان و اشل یک ابرقدرت است؛ چون فقط یک ابرقدرت می‌تواند کشوری را ظرف این مدت تسخیر کند ... هوانیروز عراق تا سرپل ذهاب به‌همراه ستون‌ها خواهد بود. از نظر هوایی ناراحت نباشید چون هواپیماهای عراقی پشتیبان ما هستند ...»

فقط سه روز! دلاور مردان ایران در طی سه روز به فرماندهی شهید علی صیاد شیرازی توانستند یگان‌های گروهک مجاهدین خلق را به کلی منهدم کنند و 4800 نفر کشته و زخمی بر روی دستان آن‌ها بگذارند.

نیروهای ایرانی در این عملیات بیش از 120 دستگاه تانک، 400 دستگاه نفربر، 90 قبضه خمپاره‏انداز 80 میلی‏متری، 150 قبضه خمپاره‏انداز 60 میلی‏متری و 30 قبضه توپ 106 میلی‏متری دشمن را منهدم کردند.

علاوه بر این تعداد زیادی تانک، نفربر، خودرو و نیز صد‌ها قبضه سلاح سبک و نیز مقادیری تجهیزات پیشرفته الکترونیکی و مخابراتی به غنیمت نیروهای اسلامی درآمد.

در ادامه نگاهی می‌اندازیم به شماری از عکس‌های عملیات مرصاد.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها