بازدید 53090

کلاهبرداری چند میلیاردی یک صرافی از ده‌ها تن

آن گونه که مال باختگان دریافتند، مالکان صرافی «ج» مدتی بوده ‌با بهانه‌هایی چون «حواله برگشت خورده و با تقبل ضرر و زیان، بار دیگر انجامش خواهیم داد»، مدتی پول افراد را نزد خود نگه داشته بودند و گاه حتی با صدور فیش‌های جعلی سوئیفت یا پس دادن بخشی از پول افراد مال باخته تلاش داشتند به کسب و کار پر سود خود ادامه دهند...
کد خبر: ۴۱۹۹۴۹
تاریخ انتشار: ۰۶ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۶:۳۱ 28 July 2014
صرافی مشهوری که سا‌ل‌های سال مشتریان را از خود راضی نگه داشته ‌و اعتباری میان بازاریان و بازرگانان برای خود کسب کرده بود، گویا ترجیح داده با کلاهبرداری به همه سابقه خوب خود پایان دهد!

به گزارش «تابناک»، بازرگانانی که از طریق یکی از صرافی‌های ایرانی تبار مالزی برای انجام امور تجاری خود پول انتقال داده بودند، وقتی چند بار با خلف وعده مسئولان این صرافی روبه‌رو شده و خبری از فیش سوئیفتی که قرار بود به ازای مبلغ پرداخت شده دریافت کنند، نگرفتند، ماجرا را پیگیری کردند تا راز کلاهبرداری این صرافی برایشان آشکار شود.

آن گونه که مال باختگان دریافتند، مالکان صرافی «ج»، مدتی بوده‌ با بهانه‌هایی چون «حواله برگشت خورده و با تقبل ضرر و زیان، بار دیگر انجامش خواهیم داد»، مدتی پول افراد ‌را نزد خود نگه داشته بودند و ‌گاه حتی با صدور فیش‌های جعلی سوئیفت یا پس دادن بخشی از پول افراد مال باخته ـ به واسطه جذب سرمایه از افراد جدید ـ تلاش داشتند به کسب و کار پر سود خود ادامه دهند.

یکی از مال‌باختگان در این باره به خبرنگار «تابناک» گفت: ابتدای خرداد،‌ ۶۵۵،‌۵۰۰،‌۰۰۰ ریال بابت خرید ۲۰۱۰۵ دلار جهت فرستادن به امریکا با قبول زمان تحویل هفت روز کاری به حساب اعلام شده صرافی واریز کردم و پس از گذشت ده روز، در حالی ایمیل «رسید» به دستم رسید، که فکر می‌کردم صحیح است اما چند روز بعد متوجه شدم در مقصد پولی وصول نشده و این رسید جعلی است.

وی افزود: با پاسخ‌‌های مبهمی که کارمندان صرافی به من می‌دادند، ترغیب شدم از ایشان شکایت کنم و آنجا بود که تازه دریافتم این شرکت مجوز کار ندارد! سرانجام با پیگیرهای بسیار، اواخر خرداد ماه موفق شدم همراه بیست شاکی ‌دیگر، طلبمان را از آقای «م. م» طی یک فقره چک بیست روزه بگیریم که بعد معلوم شد موجودی ندارد.

بدین ترتیب راه مال باختگان به دادسرا می‌رسد تا دریابند که تعداد بیش از آن بیست تن بوده و مبالغ بالا‌تر و ارقام بزرگ‌تر هم مطرح است. بدین ترتیب پرونده با حدود ۵۰ شاکی تشکیل و روز به روز بر شمار شاکیان افزوده می‌شود، ولی به گواه شاکیان، همه این وسعت یافتن ابعاد پرونده هم سبب نشده که حکم بازداشتی برای کسی صادر شود!

یکی دیگر از مال باختگان که حدود ۱۵۰ میلیون تومان در اختیار این صرافی گذارده، به خبرنگار «تابناک» گفت: تا روزهای پیاپی گمان ‌می‌کردم که سخنانشان درباره برگشت خوردن حواله درست است و هنگامی دریافتم کلاهبرداری کرده‌اند که دیدم تعداد افراد شبیه به من در پیگیری قضایی زیادند. البته هنوز شمار شاکیان در حال افزایش است، چون برخی ساکن شهرهای دیگر هستند و همانجا پیگیری قضایی خود را آغاز کرده‌اند.

وی افزود: دفتری که صرافی در تهران داشت، محل جمع شدن ما بود که آن هم شهرداری به تازگی پلمب کرده، چون در محلی دایر شده بود که مجوز کار تجاری نداشت و به باور ایشان مسکونی بود. شنیده‌ایم که دفتر اصلی‌شان در مالزی هم بسته و تخلیه شده است و البته سایتشان هم از دسترس خارج شده است. حالا هم مدتی است پرونده به آگاهی سپرده شده و هیچ اطلاعاتی درباره پیگیری پرونده نداریم، جز اینکه شنیده‌ایم چند تن از ایشان در این ارتباط ممنوع‌الخروج شده‌اند.

افزون بر این افراد، برخی دیگر هم اسناد وجوه پرداختی خود را در اختیار «تابناک» قرار داده‌اند و آن گونه که شواهد ‌نشان می‌دهد، مبلغ مجموع این کلاهبرداری از چند میلیارد تومان فرا‌تر رفته و در عین حال مشکلات خاصی، روند پیگیری ماجرا را به بن بست کشانده است؛ مشکلاتی چون فقدان قرارداد استرداد مجرمین میان کشورمان و کشور مالزی که محل اصلی صرافی در آنجاست و مالک آن هم همانجا ساکن است.

یکی از مال باختگان که بیش از دیگران پیگیر پرونده بوده و جزئیات بیشتری از آن ‌دارد، در این باره می‌گوید: وقتی دو دفتر صرافی در تهران توسط دادگستری و شهرداری پلمب و تخلیه شد، در گفت‌وگو با مالک صرافی، شنیدیم که پول ما را برای حواله زدن در اختیار فردی در ترکیه با نام «ش» قرار داده است؛ در حالی که آن فرد خود را به ما پاسخگو نمی‌داند و می‌گوید پولی از ما نگرفته که به ازای آن موظف به شنیدن حرف‌هایمان باشد!

وی می‌افزاید: گویا این فرد که خود را از نزدیکان برخی مقامات سر‌شناس کشور معرفی می‌کند، پیشتر سابقه اقتصادی سوئی از خود در دوبی به ثبت رسانده و همین ‌‌موجب شد تا مقامات را در جریان ادعاهای وی قرار دهیم که البته هنوز به نتیجه‌ای نرسیده است.

این در حالی است که شنیده‌ها پیرامون این پرونده حکایت از آن دارد که شمار شاکیان تا کنون به ۸۲ تن و مبلغ مجموع شکایات ایشان نیز به عدد ۴ میلیون دلار رسیده است، در حالی که هنوز این ابهام بزرگ ذهن خیلی‌ها را به خود مشغول کرده که چگونه است، در روزگاری که ‌گاه داشتن مبالغی ارز، ممکن است افراد را با این پرسش از طرف نهادهای نظارتی مواجه کند که از کجا ارز را آورده‌اند؟‌ چگونه است که برخی می‌توانند بدون داشتن مجوزهای لازم، این گونه در قالب صرافی ‌فعالیت کرده و ‌گاه کلاه عده‌ای را بردارند و بدون ‌بر جای گذاشتن نشانی، پی خوشی خود بروند؟!
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۱۱۴
انتشار یافته: ۳۲
عجب
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۹:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۶
عجب نداره اگردیدی کلاه برداری نشده درجائی عجب داره.
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۰:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۶
میبخشید صرافی ج یا چ
به این مال خور ها باید گفت: دراین دنیای بی حاصل چرا مغرور می گردی ...سلیمان گر شوی آخر خوراک مور می گردی...
منو باش میخواستم این هفته پول بهش بدم حواله بزنه
... خوشبختانه همان روزهای اول متوجه جعلی بودن این صرافی شدم و پس از مراجعه به دفتر ایشان و با درگیری فیزیکی توانستم پولم را پس بگیرم واقعا برای مالباخته ها متاسفم ولی باید بگویم شخص اصلی پشت پرده این ماجرا کس دیگریست که هنوز هم در ایران است و امیدوارم مراجع قضایی هر چه زودتر این شخص را دستگیر کنند
پاسخ ها
باباعلی
| Iran, Islamic Republic of |
۱۹:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۶
محمدجان بگوسریع دستگیرش کنند در نره...
یاد این مساله افتادم که هر جا پارک میکنی فوری سر و کله یه نفر پیدا میشه که پول پارک رو ازت بگیره. ولی زمانی که یه دزد میاد ماشین رو خالی میکنه سر و کله اون یه نفر پیدا نمیشه
صرافی ج نداریم - ...
پاسخ ها
...
| Iran, Islamic Republic of |
۱۷:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۶
بدون شرح........
ناشناس
| United States |
۱۷:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۶
بابا صرافی... رو میگه دیگه ......
ناشناس
| Netherlands |
۱۷:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۶
این صرافی ج همونی نیست که تو فیسبوک خیلی فعال بود؟
بد نىست اگر بىگىرى کنىد متوجه مىشوىد که اقاى ....در اىن صرافى شرىک هستند. حالا متوجه مىشوىد که چگونه مىشود بدون مجوز کار کرد!!!!....
یکی از دوستان مال مالباخته اینجانب میگفت حدود 100 میلیارد بلند کرده اند و دستشان به جایی بند نیست.
یک شعبه هم در دوبی دارد ظاهرا.
سلام
من الان يك ماه دنبال اينها هستم همه بولها دست طرف تركيه هست.
بخورید و بیاشامید ولی اسراف نکنید! گل و بلبل میباره از ...
صرافي ... خدا لعنتت كنه
کلاهبرداری روز به روز بیشتر ومتنوع شده چند روز پیش یک زرگر با حیله وفریب و سو استفاده از اعتماد مشتریان مخصوصا خانمها مبلغ دومیلیارد تومان کلاهبرداری وفرار نموده است باید به هیچ کس اعتماد نکرد ودر هر معامله دقت لازم را نمود .
منم 15 روز توسط یک صرافی سر کار بودم که بالاخره با کلی ضرر تونستم پولم رو بگیرم. اتفاقا اول فامیلیش هم م بود. پس خدا بهمون رحم کرده
کسی راه حل مطمئنی برای انتقال پول داره؟
چرا آقای ......... که سهامدار این صرافی است و همه هم او را می شناسند دستگیر نمی شود
این همون صرافی ...!!!!؟؟؟
خیلی عجب هست این کار ...
حقیقت فرد دیگری از این صرافی به مبلغ بیش از 1 میلیون دلار کلاهبرداری کرده است و من مطمئن هستم که مدیران این صرافی نمیخواهند که به راحتی اعتبار خود را بفروشند.
دقیقا در همون گیر و دار من هم حواله ای ۴۰.۰۰۰ دلاری با این صرافی زدم و اونها هو سوییفتی که بعدا فهمیدم جعلی هست و برام فرستادن اما خداروشکر پول منتقل شد و واریز شد به حساب شرکت طرف قراردادم خیلی شانس اوردم پس
خدا لعنت کند کسانیکه برای دنیایشان مال مردم خور میشوند و ابرو و حیثیت یک صنف مورد اعتماد مردم را میبرند. به نظر من باید این صراف را سوار وانت کرد. و مانند آن ارازل اوباش در شهر گرداند.ودر حال حرکت توسط مردم سنگسارش کرد تا تاوان خوردن مال مردم و بی آبرو کردن یک صنف معتبر را بدهد.
خدا به من رحم کرد، پول میخواستم بدم برام خواله کنه اونروز در آخرین لحظه یه کار برام پیش اومد نرفتم. فردا رفتم یه صرافی نزدیکتر
وگرنه الان دارو ندار منم رفته بود.
باید پدرش رو دربیارن. پول چند تا دانشجوی بدبخت رو هم خورده این صرافی...!!!!
صرافی...
اول إعدام بعد بريم رو بندازيم از زير تيغ درش بياريم
اين صرافى يك ماه پيش گندش درامد
اين طور كه من همون روز اول شنيدم
٧٠ ميليون دلاره
...
من یکی از مالباختگان هستم در بین مالباختگان یه بنده خدایی هست از استان های جنوبی ماشین خونشون رو فروخته بوده مبلغ 14 میلیون حواله داده برای داری سرطانی برای مادرش آیا این پولها خوردن دارد آیا پول بیمار سرطانی رو بخوری و در بری درست است جالب اینجاست یک سایت هم درست کردند به ادرس همین سایت قبلیش منتها شماره دو
......
خدا ازتون نگذره
اين همه داد مي زنيم آقا از صرافي داراي مجوز از بانك مركزي خريد كن. فاكتور سيستم سنا از صرافي درخواست كن. ريال خود را به حساب صرافي بريز نه شخص مدير عامل صرافي.
كو گوش شنوا. اين ميشه نتيجه.
ما ک چند سالی هست در این بازار هستیم می دونیم ک صرافی.... اعتبار سابق رو نداره و کسی باهاش کار نمیکنه تو صنف خودمون و عده ای ک اطلاع درستی ندارند مجبور می شوند با اینها کار کنند
ب قدری اعتبارشون حراب شده بود ک سال 91-2 حتی تو دوبی هم بهشون اعتباری نبود
برچسب منتخب
# غزه # ماه رمضان # عید نوروز # کاظم صدیقی # دعای روز هشتم رمضان # دعای سال تحویل
وب گردی