بازدید 25119
به‌ جای مانده از خداحافظی علی کریمی؛

از نامه کوتاه فدراسیون تا افتتاح تالار مشاهیر AFC با جادوگر + ویدئو

اسطوره‌کشی در فوتبال ایران، عادی و بدیهی است و علی کریمی نیز یکی از چندین و چند قربانی این فرهنگ غلط بود؛ مردی که بخش مهمی از خاطرات فوتبالی ما را رقم زده بود، هفته گذشته در عین ناباوری با انتشار یک نامه ساده خداحافظی کرد و صد البته نتوانست در آخرین سخنانش هم ناراحتی خود را از دوری از تیم محبوبش پنهان کند.
کد خبر: ۴۱۹۹۳۹
تاریخ انتشار: ۰۴ مرداد ۱۳۹۳ - ۲۱:۴۷ 26 July 2014
از نامه کوتاه فدراسیون تا افتتاح تالار مشاهیر AFC با جادوگر + ویدئوتقریبا یک هفته از انتشار نامه خداحافظی علی کریمی می‌گذرد و حافظه کوتاه‌مدت فراموشکار ما به همراه ناکارآمدی ساختاری فوتبالمان، موجب شده تا هشت دوست داشتنی فوتبال ایران هم به همراه خاطرات فراموش شدنی به بایگانی برود. دفتر بی‌توجهی به سرمایه‌های ورزشی ایران صفحات زیادی به خود دیده که خداحافظی غریبانه علی کریمی، جدید‌ترین آن بود.

به گزارش «تابناک»، فوتبال ایران خداحافظی‌های غریبانه به خود کم ندیده است. علی کریمی آخرینش بود و پیش از او در همین یکی، دو سال ‌شاهد خداحافظی‌های مشابهی برای مهدی مهدوی‌کیا و وحید هاشمیان و فرهاد مجیدی هم بودیم؛ رخداد تلخی که همه پس از آن ‌ناراحت‌ می‌شوند؛ اما به فاصله مدت زمان کوتاهی، باز هم در فوتبال ما تکرار می‌شود.

بنا بر این گزارش، پس ‌از خداحافظی ناراحت‌کننده مهدی‌مهدوی‌کیا و شکستن بغضش در یک برنامه تلویزیونی، بار دیگر یکی از ستاره‌های دوست داشتنی فوتبال ایران، ناراحت‌کننده‌‌ از فوتبال ایران خداحافظی کرد تا بار دیگر این حقیقت برای همه ما اثبات شود که نبودن ساختار سالم در فوتبال ما، بیش از پیش موجب نابودی سرمایه‌های ورزشی‌مان می‌شود.

باید گفت، اسطوره‌کشی در فوتبال ایران، عادی و بدیهی است و علی کریمی نیز یکی از چندین و چند قربانی این فرهنگ غلط بود؛ مردی که بخش مهمی از خاطرات فوتبالی ما را رقم زده بود، هفته گذشته در عین ناباوری با انتشار ‌نامه‌ای ساده خداحافظی کرد و صد البته نتوانست در آخرین سخنانش، ‌ناراحتی خود را از دوری از تیم محبوبش پنهان کند.
 
فصل نقل و انتقالات لیگ چهاردهم داشت به روزهای پایانی خود می‌رسید و تیم جدید جادوگر همچنان علامت سؤال بزرگ فوتبال ما بود. با حضور علی دایی در پرسپولیس، حتی با عوض شدن هیأت مدیره باشگاه هم می‌شد حدس زد که علی کریمی جایی در خانه همیشگی خود ندارد و به همین جهت ترجیح داد به آوارگی خود در لیگ پایان دهد. به این ترتیب، به رغم اینکه آرزو داشت در پیراهن پرسپولیس از فوتبال خداحافظی کند، پس از قهرمانی با تراکتورسازی در تابستان امسال با نوشتن نامه‌ای از دنیای فوتبال خداحافظی کرد و با نوشتن عبارت «هرگز تن به بازی خداحافظی که متأسفانه در فوتبال ما نوعی حرکت تشریفاتی، تبلیغاتی و بعضا ریاکارانه است نخواهم داد. بسیاری از بزرگان فوتبال ما بی‌سر و صدا خاموش شدند و گورستان فراموشی رهسپارشان گردیدند‌». در نامه‌خداحافظی‌اش آب پاکی را روی دست کسانی ریخت که می‌خواستند از نام او سوءاستفاده کنند.
 
این گزارش همچنین آورده است، هرچند فوتبال آشفته و رو به تباهی ایران، وقت فکر کردن به موضوعاتی از این قبیل را ندارد و فدراسیون فوتبال ایران، تنها در قبال خداحافظی اسطوره بزرگ فوتبال ایران، تنها به نوشتن چند خط یادداشت بسنده کرد، در جایی دیگر البته کنفدراسیون فوتبال آسیا برای جادوگر فوتبال ایران سنگ تمام گذاشت و گفت، در جشن شصتمین سالگرد راه‌اندازی این کنفدراسیون، تالار مشاهیر فوتبال آسیا را با گرامیداشت علی کریمی افتتاح خواهد کرد و شماره هشت دوست داشتنی ایران، نخستین عضو تالار مشاهیر فوتبال ایران است.

بنابراین، روشن است، از فوتبالی که توانایی برگزاری یک بازی آبرومندانه برای ستاره‌های فوتبالش را ندارد، نمی‌توان امید داشت که تالار مشاهیر و مسائلی از این دست داشته باشد.
بعید می‌دانم در فوتبال ایران تا سال‌های سال، حتی تا دهه‌ها بازیکنی چون علی کریمی ظهور کند؛ مردی با مهارت‌های فنی اعجاب‌آور و قدرت دریبل‌زنی وحشت‌انگیز. او یکی از نوادر تاریخ فوتبال آسیا بود، یکی از یازده مرد تیم منتخب فوتبال آسیا در همه دوران‌ها و بی‌گمان یکی از پنج بازیکن بر‌تر تاریخ فوتبال ایران.

مارادونای آسیا، نزدیک پانزده سال در سطح اول فوتبال آسیا درخشید و باید گفت، چنین تداومی را در کمتر ستاره آسیایی می‌توان سراغ گرفت. کریمی از ۱۳۷۷ نمایش باشکوه خویش را روی صحنه برد تا یکی دو سال قبل، وقتی که ستاره دانست که باید رفت.

اما راز محبوبیت علی کریمی، نه تنها دربیل‌های ریزش در زمین، که رفتار و منش خاصش بود که او را در دل مردم جای داد و محبوبیتش فرا‌تر از استقلال و پرسپولیس در دل مردم ایران ‌ماند. فوتبال ایران که روزهای آفتابی چندانی به یاد ندارد اما در میان همه این روزهای کم و بیش خاکستری لحظاتی هم بود که آفتاب از گوشه آسمان به مردم لبخند می‌زد و مرد خیلی از این لبخند‌ها را مدیون علی کریمی بودند.

صفحات تاریخ فوتبالمان را مرور می‌کنیم؛ از علی دایی که بزرگ فوتبالمان بود تا علی کریمی که محبوب قلب‌ها بود، هیچ گاه در دو دهه اخیر ستاره‌ها و سرمایه‌هایمان را قدر ندانستیم و بد‌تر تیشه به ریشه‌شان زدیم. علی دایی، مهدی مهدوی‌کیا، کریم باقری، وحید هاشمیان، فرهاد مجیدی و نام‌های دیگر بسیاری در سال‌های اخیر، غریبانه از فوتبال ما خداحافظی کردند که می‌شد در ‌بستری مناسب هم آن‌ها را ارج نهاد و هم به فوتبال خودمان از قبل آن‌ها سود رساند.

اما حیف که میز‌ها و پست و مقام‌ها نمی‌گذارند فوتبال ایران راه درست خود را پیش بگیرد و مانند تیم‌های بزرگ دنیا که اسطوره‌ها پس از بازنشستگی به کمک تیم‌های ملی و باشگاهی‌شان بیایند. بیاییم و یک بار هم که شده، پا روی این رفتار نادرست خویش بگذاریم و قدر سرمایه‌هایمان را بدانیم. علی کریمی هم قربانی سنت اسطوره‌کشی‌مان شد، ولی ستاره‌های دیگر را دریابیم.

هم‌اکنون ویدئویی از لحظات طلایی دوران فوتبال علی کریمی را می‌بینید.


دانلود
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۲۲
انتشار یافته: ۴۴
همیشه از ته قلب دوستش داشتم و خواهم داشت. تقریبا هم سن او بودم. من دنبال علاقه های غیر از فوتبال. ولی نگاه کردن بازی هایش به من معنای خلاقیت را یاد می داد. همان طور که علی دایی سرسختی را یاد من می داد. ورزش الهام بخش فعالیت های اجتماعی است. نمونه از رفتارهای اجتماعی در الگویی کوچک. امیدوارم این آینه رفتار مدیران سطح بالا و نخبگان را اصلاح کند.
فوتبالی که راس آن کفاشیان باشد ...
اینجا ایران است
نمی دونم چراتااین حدفوتبالیست ها رادرانظار بزرگ میکنید ازبودجه دولتی درآمدهای میلیاردی به اونها میدید هیچکدوم کمتر ازبنز ومازراتی سوارنمی شوند اسطوره فوتبالیست ها نیستند کارگرانی هستند که باچندر عاز زندگی میکنند وهمیشه سر شون جلو خانوادهاشون پایینه نه فوتبالیست های برج نشین
آقا من در عجبم!
این فوتبالیست ها به ویژه این اسم و رسم دار هاشون انقدر پول و پله به دست میارن و به واسطه لگد زدن به یه توپ ثروتمند میشن. بعد وقتی که دیگه نمیتونن فوتبال بازی کنن و بازنشست میشن، هی آه و ناله میکنن که آی قدر ما رو ندونستن آی ما مظلومیم! آی اسطوره کشی کردن!!! بابا بیخیال. عزیزم برو سر فرصت به کارهای اقتصادیت برس دیگه
این مردم هم به خدا شاهکارن! همین چند روز پیش بود که سر والیبال هر چی فحش داشتن سر فوتبالیستها خالی کردن حالا که یکی از همینا دوره بازیش تموم شده و به حمدلله پول من و شما کمتر دور ریخته میشه میان اسطوره اسطوره میکنن....
عجب!!!!!!
تابناک مرد باش بذار
نکته:بي حجاباي تو جامعه واقعا ديگه شورشو در اوردن .اين بي حجابا عادت کردن فقط بايد چوب بالاي سرشون باشه تا ادم بشن
در مملکت ما چرا برای حق مسکن و حقوق کارگران و دیگر زحمت کشان هیچ تلاشی نمی شود. والله اگر در فوتبال عدالت برقرار می شد هزاران تن مثل علی کریمی و امثال ایشان پیدا می شد. ایشان کم پول نگرفته از این مملکت که حالا شما هم برای او مقاله اشک تمساح می نویسید. خواهشمند است درآمد این آقا و امثال ایشان را با کارگران و کارمندان مقایسه کنید؟
علی جان شما همیشه در قلب ما هستی
دیگه ستاره ای نمونده....علی کریمی آخریش بود.
چرا همه واهمه دارن بنویسن علی دایی با رفتار قلدرمابانه اش باعث این خداحافظی غریبانه و دور از شان علی کریمی شد ؟!!
لطفاعلی دایی راباباقری ومهدوی کیاوکریمی وهاشمیان و.....مقایسه نکنید.اون اقاحسابش ازبقیه جداست وخودش اسطوره کش است.
اول از نویسنده مطلب تشکر میکنم چون واقعا محبوبیت‌ این بازیکنان فراتر از استقلال و پرسپولیسه.
ماها قدر این بزرگان رو نمیدونیم اما ببینید شماره 8 دوس داشتنی و مغرور و محبوب و جسور ما چقدر بزرگه که AFC همچین مراسمی رو برای علی میخواد بگیره، یا اکثر سایتهای بزرگ مثل یاهو خبر خداحافظی علی رو انعکاس داد.
افسوس و صد افسوس براین فوتبال ناپاکمان که شده جولانگاه عده ای معلوم الحال و دکانی برای کسب درآمد.
با همه این اوصاف میخوام بگم که علی کریمی، مارادونای آسیا همیشه در دلها ماندگاری
آقا زیاد شلوغش نکنید بالاخره این آقا شغلش توپ بازی(فوتبال) بوده حالا قرار نیست مملکت واسه بازنشستگیش عزادار بشه
کریمی این مزد بزرگ هرگر به بایگانی اذهان نخواهد زفت چون مزدم عاشق او هستند چون بر خلاف بقیه برای خود لقب شهریار و ژنرال نگذاشت. او با فوتبال خود مشهور شد نه با پولهای خود.
سلام.واقعابه دور از هرگونه تعصب علی دایی خیلی داره تواین کشور شلوغ میکنه وروش خیلی بدی تو این مملکت ایجاد کرده.دولت واقعا باید جلوشو بگیره....من واقعا برای رفتار این شخص متاسفم....
هر جا هست سلامت و موفق باشه ولی به عنوان یک پرسپولیسی اصلاً از خداحافظیش ناراحت نشدم بلکه خوشحال هم شدم. بیشتر از این اگه می موند خودشو خراب می کرد. ضمناً علی دایی هم به عنوان سرمربی و کسی که قراره بازیکنای خریداری شده پارسال رو کماکان در پرسپولیس نگه داره حق داشت کریمی رو به پرسپولیس نیاره. نامه نوشتن کریمی هم کار درستی نبود و بیشتر حاشیه سازه تا احترام به تماشاگر و طرفدار.
صد در صد مخالفم !!!!
جادوگر از مستطیل سبز رفت، اما یادش در دایره قلبمان باقی خواهد ماند.
من یک پرسپولیسی هستم و علی کریمی رو هم دوست دارم ولی بهتر که رفت. تو این چند سال اخیر فقط حاشیه ساز بود و حتی یک نیمه کامل هم نمی تونست بازی کنه. بدترین حاشیه ش هم داد کشیدن سر محمد نوری در بازی ایران و لبنان بود در حالی که خودش از اینکه علی دایی در زمان کاپیتانی تیم ملی سر جوونترا داد میزده گلایه می کنه. بعدشم این بازیکن دیگه واقعاً کارایی چندانی نداره و اگه برمیگشت پرسپولیس فقط چند تا جوون مثل صادقیان باید پشت خطش می موندن. متاسفانه فک نمی کنم مربی یا سرمربی خوبی هم بشه چون هم مغروره و هم مسئولیت پذیریش پایینه.
على كريمى فوتباليستى مردمى هست جايش رادر دلهايمان حفظ ميكنيم خداوند ياورش
نویسنده این مقاله فوتبال رو زیادی جدی گرفته. توی این مملکت بعضی افراد از جونشون مایه میذارن برا مردم و نهایتا سهمشون مرگ غریبانه هست حالا شما برا یک بازیکن که چند سالی بازی کرده و حالا خداحافظی کرده اومدید دارید انتقاد میکنید.
و یک چیز دیگه اینکه فوتبال ایران تا الان گلی به سر آبروی این مملکت نزده. با این حال آقایان پول های نجومی گرفتن و رفتن.
خداییش دریبلاش از نوعی بود که واقعاً آدم از دیدنشون لذت میبرد.یه سبک خاص برا دریبل زنی داشت، روان و بدون کوچکترین حرکت اضافه ای.من که دیگه فوتبال ایران بدون کریمی برام بیمعنیه.
ايشان از اخلاق انچنانى كه شما ميگوييد چندان هم برخوردار نبود .خودبزرگ بينى خيلى ها در ورزش ما خصوصا در فوتبال و فراموش كردن زود هنگام ما مردم علت نميشود كه مطبوعات انگ فراموش كردن اسطوره و.......را بهًما بزنند
این اسطوره ها که فرمودید همشون به دست همدیگر نابود شدند
دایی بدست پروین
مهدوی کیا بدست یحیی
فرهاد بدست قلعه نویی
کریم باقری بدست دایی
علی کریمی بدست دایی
و ....
این داستان ادامه دارد.
این افراد چون خودشان ضد حال خوردند، طبعاً خوش ندارند یکی دیگر بیاید و جا در قلب مردم خوش کند و یکه تازی کند در تیم محبوبشان!

بنابراین این رفتار همچین غیر طبیعی هم نیست!
مرده پرست بودیم و هستیم ایشان از بعد فنی خوب بودند ولی ... تابی جان به نظرم اش یه نمه زیادی شور شد
علی کریمی دوست داریم چون حرفت حرف دل مردم بود و از کسی ترس نداشتی .
من نمیدونم آقای کریمی برای فوتبال ایران چیکار کرده؟! چند تا از بازیکنان لیگ خودمان را دریبل کرده همین! با پول دولته میلیادر شده رفته و حالا شده اوسطوره!
جواهری که قدرش را آن طور که لیاقتش را داشت ندانستیم
مرد فوتبال
مرد اخلاق و هوادار قشر ضعیف ولی بی ادعا
شاید تا مدتهای طولانی چنین فوتبالیست تکنیکی در فوتبال ایران ظهور نکند
ممنون که لحظات فوتبال ایران را زیبا کردی
ببخشید در استفاده از این کلمه اسطوره ، بار معنایی کلمات را به هم می ریزید. استفاده نابجا از کلمات، وزن واژه ها را سبک وسبکتر می کند .علی کریمی در فوتبال این مرز و بوم فوتبالیست بزرگی بود اما نه اسطوره بود و نه می توانست باشد اگر به هرکسی که از متوسط جامعه بالاتر بود اسطوره بگوییم لازم است فرهنگستان زبان فارسی برای اسطوره های واقعی واژه جدیدی بیابد!
چرا انقدر تبلیغ علی فک رو میکنید که همش دنبال هاشیه بود!!! علی فک انگشت کوچیکه فرهاد مجیدی هم نیست.
اسطوره ها در یادها میمانند
یک جوری میگن انگار مفت بازی کرده!!
حقوق علی اقا برابر حقوق 30تا کارگر تو سی سال میگی نه ماهی یه ملیون حساب کن سالی 12 ملیون
30سال 360میلیون این مال یه نفر کارگر مال 30نفرم توسی سال میشه یک میلیارد و هشت صد میلیون تومن.نوش جونش ولی این ننه من غریبم بازی ها چیه دیگه.
فرهاد مجیدی مگه کی برای تیم ملی بازی کرده که انتظار دارید براش سنگ تمام بزارند و لی خداییش کریمی حقش است برایش مراسم در شان بگیرند چون برای ملت بازی کرده
لعنت به علی دایی.
خیلی دوست داریم ای سلطان قلب ها
روحش شاد و یادش گرامی
حضور سبز و با طراوتش به فوتبال و استادیوم شادابی و هیاهوی فوق العاده ای می بخشید...یا اون روزها بخیر ..حیف که تمام شد..دیگر به هیچ تیمی علاقمند نخواهم بود...
دورود بر علي كريمي بزرگ و حامي ملت
فوتبالش خوبه ولی اخلاقش خوب نیست و زبون درازه.
کریمی، مجیدی، عابدزاده ، حجازی و مهدوی کیا همیشه در دل ما جا دارند. دوستتون داریم
علی کریمی دوست داشتنی اما علی دایی منفور را نباید کنار هم گذاشت
علی دایی سر دسته اسطوره کش هاست.
فراموش نمی کنیم که با کریم باقری چه کرد، احمد عابدزاده را چگونه از خانه خود بیرون کرد چه بلائی سر محمد مایلی کهن آورد چگونه حیثیت علی پروین را برد .و چندین و چند بازیکنی که فقط به خاطر یک تکل یا یک کنایه برای همیشه از فوتبال کنار گذاشته شدند.یادمان باشد که یک ملت را نباید فدای یک نفر کرد
1
1
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل