بازدید 79799

میزان زکات فطریه در فقه اهل سنت اعلام شد

امام جمعه مسجد جامع توحیدیه الخلیل اهل سنت شهرستان خاش گفت: میزان صدقه فطریه در فقه حنفی نصف صاع از گندم (2/320 گرم) یا قیمت آن است که اکنون براساس نرخ گندم در بازار 25 هزار ریال برآورد می شود.
کد خبر: ۴۱۹۹۱۳
تاریخ انتشار: ۰۴ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۸:۳۹ 26 July 2014
امام جمعه مسجد جامع توحیدیه الخلیل اهل سنت شهرستان خاش گفت: میزان صدقه فطریه در فقه حنفی نصف صاع از گندم (2/320 گرم) یا قیمت آن است که اکنون براساس نرخ گندم در بازار 25 هزار ریال برآورد می شود.

مولوی محمدعلی شهنوازی در گفت وگو با ایرنا افزود: میزان زکات فطریه از جو و خرما نیز یک صاع (4/640 گرم) است و در فقه شافعی از گندم هم یک صاع است.

وی بیان کرد: ابن عباس رضی الله عنهما می گوید: پیامبر (ص) صدقه فطریه را بر کوچک و بزرگ، آزاده و غلام، مرد و زن فرض کرده است؛ نصف صاع از گندم یا یک صاع از خرما یا جو.



وی اظهار داشت: اگر به جای نصف صاع گندم، یک صاع یا بیش از آن بدهد، بهتر است چون در برخی روایات یک صاع گندم آمده است؛ چنان که حضرت علی رضی الله عنه می فرمایند: نصف صاع بر شما واجب است؛ اما چون خداوند متعال وسعت مالی عنایت فرموده است، پس شما هم صدقه فطریه را بیش تر کنید؛ یک صاع از گندم یا غیر آن، بدهید.

وی گفت: صدقه فطریه بر کسی واجب است که ارزش تمام اموال و دارایی او، منهای حوایج اصلی (منزل مسکونی، وسیله ی نقلیه، آن دسته از وسایل خانگی که نیاز روزمره و مورد استفاده است) به اندازه ی 87/479 گرم طلا برسد.



وی بیان کرد: چنانچه کسی اموالش کم تر از آن نیز است، بهتر است صدقه فطریه بدهد، زیرا صدقه فطریه روزه را از آلودگی پاک می کند. حتی فرد فقیر با دادن صدقه فطریه ضرر نمی کند بلکه بیش تر از آن چه داده، به او باز می گردد، آنچنان که پیامبر (ص) فرمودند: همه صدقه فطر بدهند، ثروتمند هم صدقه فطر بدهد، الله تعالی بوسیلهی صدقه فطریه او را پاک می کند و فقیر هم بدهد، چون بیش از آن چه داده است، خداوند به او بر می گرداند، فقیر به برکت صدقه و ثواب مضاعف آن غنی می شود و این معنی در حق غنی نیز محقق است، اما تخصیص آن به فقیر از روی تسلیه و ترغیب است.

امام جمعه مسجد توحیدیه الخلیل خاش افزود: مستحب است که صدقه فطریه در روز عید و قبل از نماز عید ادا شود، و اگر در طول رمضان یا بعد از نماز عید بدهد، از ذمه شخص ساقط می شود.

به گزارش ایرنا، خاش در 185 کیلومتری جنوب زاهدان مرکز سیستان و بلوچستان واقع شده است.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر