بازدید 2814

عوامل ابتلا به آکنه

کد خبر: ۴۱۹۸۳۳
تاریخ انتشار: ۰۴ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۶:۴۲ 26 July 2014
یک متخصص پوست و مو آکنه یا جوش‌های غرور جوانی را ناشی از موارد ارثی، تغییرات هورمونی و‌ پوست چرب دانست.

به گزارش فارس، محمدرضا برزگر، متخصص پوست و مو درباره آکنه یا جوش غرور جوان گفت: این بیماری معمولاً به علت بلوغ ایجاد می شود و نوع دیگری از این عارضه نیز در نوزادی دیده می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: با وجود ابتلای برخی نوزادان به آکنه،‌ این عارضه عمدتاً به علت تغییرات هورمونی ایجاد شده در پوست پس از بلوغ به علت هورمون‌های مردانه، پوست چرب، استقرار میکروب‌های تغذیه کننده از چربی‌ها و در نهایت مواد به وجود آمده از تجزیه چربی‌های مورد نظر روی پوست که باعث فراخوانده‌شدن گلبول‌های سفید به آن منطقه شود است.

این متخصص پوست و مو استعداد ژنتیکی را از دیگر عوامل ابتلای افراد به آکنه دانست و تصریح کرد: معمولاً نسبت‌های درجه یک کسانی که به سبب ابتلا به آکنه به پزشک مراجعه می‌کنند مانند پدر، مادر، خواهر و برادر به آکنه مبتلا هستند پس می‌توان گفت، استعداد ژنتیکی ریسک ابتلا به این جوش‌ها را در افراد بالا می‌برد.

برزگر خاطرنشان کرد: استعداد ژنتیکی، تغییرات هورمونی، پوست چرب ناشی از تغییرات هورمونی و استقرار میکروب‌هایی خاص افراد را مستعد ایجاد جوش می‌کند.

وی آکنه را بیماری فولیکول مو دانست و تصریح کرد: به هر مو یک غده چربی اتصال دارد که این غدد باید ترشحات خود را به سطح پوست بریزند و عاملی که به ایجاد جوش کمک کند این است که مجرای متصل کننده غده چربی به مو که مسئول خارج کردن ترشحات مذکور است متصل هست. این چربی از سطح مو خارج می‌شود اگر این مجرا خوب باز نباشد، همچون انباری برای تغذیه این میکروب ها محسوب می‌شود.

این متخصص پوست و مو درباره بروز آکنه در مردان و زنان گفت: جوش‌ها در مردها شدیدتر از زن‌ها است ولی در زن‌ها دیرتر از مردان درمان می‌شوند برای مثال اگر خواهر و برادری همزمان جوش بزنند جوش‌های برادر بسیار شدید‌تر هستند و تا بیست سالگی خوب می‌شود اما دختر تا 30 یا 40 سالگی هم جوش خواهد زد.

برزگر درباره تقسیم بندی آکنه نیز تأکید کرد: آکنه به انواع خفیف، متوسط و شدید تقسیم می‌شود که درمان نوع خفیف استفاده از داروهای مالیدنی است و در نوع متوسط و شدید از داروهای خوراکی همراه با داروهای مالیدنی یا بدون استفاده از آن‌ها استفاده می‌شود.

وی درباره خوددرمانی آکنه و جوش‌های پوستی نیز گفت: درمان جوش صورت بحثی بسیار تخصصی است که با توجه به شدت و ضعف، محل قرارگیری در صورت، سن، جنس، وضعیت تأهل،‌ وضعیت جلوگیری از بارداری،‌ بیماری‌های همراه با آکنه و مسائل روانی با یکدیگر تفاوت خواهند داشت.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل