بازدید 2256

تاثیر نور محیط بر کارآیی داروی سرطان

کد خبر: ۴۱۹۸۳۲
تاریخ انتشار: ۰۴ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۶:۴۱ 26 July 2014
پزشکان آمریکایی هشدار دادند: حتی نور خیلی ضعیف در اتاق خواب هم می‌تواند از تاثیر درمانی داروهای سرطان پستان بکاهد.

به گزارش ایسنا، بررسی‌های آزمایشگاهی روی حیوانات نشان می‌دهد میزان نور محیط می‌تواند تومورهای سرطانی را در برابر داروی پرمصرف «تاموکسیفن» مقاوم سازد.

نتایج این بررسی حاکی از آن است که شدت نور می‌تواند بر هورمون‌های خواب تاثیر بگذارد که در نتیجه موجب تغییر عملکرد سلول‌های سرطانی می‌شود. کارشناسان انگلیسی اظهار داشتند که یافته‌های به دست آمده حائز اهمیت است هرچند در نمونه‌های انسانی هنوز مورد تایید قرار نگرفته است.

به گفته پزشکان، داروی «تاموکسیفن» ترشح هورمون زنانه استروژن را که در تشدید رشد تومورها موثر است، متوقف می‌سازد اگرچه سلول‌های سرطانی ممکن است در نهایت به این دارو مقاوم شوند.

محققان در این بررسی به ارزیابی نقش ساعت زیستی بدن در مقاومت تاموکسیفن پرداختند. آنان تمرکز خود را روی هورمون تحریک کننده خواب یعنی ملاتونین قرار دادند که به طور معمول ترشح آن در هنگام عصر افزایش می‌یابد و تا شب ادامه پیدا می‌کند و با نزدیک شدن به وقت سحر کاهش می‌یابد. همچنین نور ناشی از چراغ‌ها و وسایل الکتریکی می‌تواند سطح ملاتونین را پایین آورد.

در این بررسی موش‌های مبتلا به سرطان پستان که تحت درمان با داروی تاموکسیفن قرار گرفته بودند به طور تصادفی در قفسی تاریک یا مکانی با نور کم نگهداری شدند.

به نقل از شبکه خبری بی بی سی،‌ پزشکان متوجه شدند در موش‌هایی که در نور کم نگهداری شده بودند سطح ملاتونین پایین‌تر بوده،‌ تومورهای سرطانی آنها بزرگتر بوده و همچنین مقاومت بیشتری به داروی تاموکسیفن نشان دادند.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار