بازدید 2808

عراق به صورت دوفاکتو تقسیم شده است!

کد خبر: ۴۱۹۷۹۶
تاریخ انتشار: ۰۴ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۴:۵۸ 26 July 2014
رئیس روابط خارجی حزب دموکراتیک کردستان عراق با اعلام اینکه این کشور اساسا دچار تفرقه و گسستگی شده است، گفت: اگر مردم در کردستان عراق به رهبرانشان اختیار استقلال منطقه را بدهند، ما کشوری داریم با شهروندانی که قومیتشان مطرح نیست.

به گزارش  (ایسنا)، به نوشته روزنامه حریت، همین هورامی، رئیس روابط خارجی حزب دموکراتیک کردستان عراق متعلق به مسعود بارزانی، رئیس منطقه اقلیم کردستان، با اشاره به رفراندوم ایجاد "کشور مستقل کردستان" گفت: پیام این است؛ لطفا اگر شما از این حقوق طبیعی خدادادی، دموکراتیک و صلح‌آمیز حمایت نمی‌کنید، پس در مقابل آن‌ها نایستید. کردها مسئول آنچه که در عراق رخ داده نیستند.

وی در مصاحبه اخیر خود با روزنامه حریت از دفترش در اربیل عراق ادامه داد: ما اجازه ندادیم عراق تقسیم و تکه تکه شود اما عراق هم‌اکنون به صورت دوفاکتو به یک کشور تجزیه‌ شده، بدل شده است. اگر مردم کردستان عراق به دنبال یک راه دموکراتیک و دادن اختیارات به رهبران خود برای تشکیل یک کشور مستقل هستند، زمان آن رسیده تا جزئیات آن را با تمام کشورهای منطقه، جامعه بین‌الملل و بغداد مطرح کنیم. ما می‌گوییم، این اختیار به رهبری کردهای عراق داده شود و این حق ملی ماست.

این سیاستمدار کرد ادامه داد: ما به دنبال مذاکره و گفت‌وگو برای حل این مساله هستیم. ما برای تحقق این درخواست از زور نظامی استفاده نمی‌کنیم. اگر مردم کردستان عراق این اختیار را به رهبرانشان بدهند، این موضوع فقط به کردها مربوط نمی‌شود بلکه اعراب و ترکمان‌ها نیز به آن‌ها ربط پیدا می‌کنند. باید یک هماهنگی و رایزنی مداوم با ترکیه در این روند وجود داشته باشد چرا که ترکیه یک کشور اصلی و استراتژیک برای ماست. ما و ترکیه به یکدیگر نیاز داریم. در این 11 سال ما کردها برای ترکیه، ایران و سایر کشورهای منطقه ثابت کرده‌ایم که منبعی از ثبات هستیم و هیچکس را تهدید نمی‌کنیم.

رئیس امور خارجی حزب دموکراتیک کردستان عراق ادامه داد: اوضاع هم به نفع کردستان و هم به نفع ترکیه است. هم‌اکنون ترکیه کردستان عراق را یک منطقه حائل میان ترکیه و ثبات در جنوب می‌داند. آن‌ها کردستان را یک بازار خوب و عالی می‌دانند. حزب حاکم کردستان عراق منبعی از ثبات برای ترکیه بدون در نظر گرفتن نتیجه رفراندوم استقلال کردستان عراق است.

هورامی با متهم کردن نوری مالکی، نخست‌وزیر عراق به این مساله که اجازه می‌دهد تا عراق به یک کشور شکست خورده بدل شود، گفت: ما همچنان یک متحد استراتژیک برای ترکیه هستیم و روابطمان با ترکیه به نفع هر دویمان است. ما هر دو نیازمند ثبات مقابله با تروریسم و افراط گرایی هستیم. ما هر دو نیازمند رشد اقتصادی و امنیت تامین انرژی هستیم. ما در آستانه یک جنگ داخلی نیستیم بلکه در میان یک جنگ داخلی قرار داریم. بنابراین، کردها چه باید انجام دهند؟ باید 10 تا 11 سال دیگر صبر کنند تا ببینند چگونه جنگ داخلی پایان می‌یابد؟ ما نیازمند ارائه یک تصویر واضح از آینده هستیم و باید اختیاری را از جانب مردم کردستان کسب کنیم.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر