بازدید 5584

سانسور در ترکیه فرقی با 106 سال پیش ندارد

با فرا رسیدن صد و ششمین سالگرد لغو سانسور علیه مطبوعات در ترکیه، خبرنگاران در این کشور اظهار داشتند که شرایط فعلی درخصوص سانسور مطبوعات چندان فرقی با شرایط یک قرن پیش ندارد
کد خبر: ۴۱۹۵۵۷
تاریخ انتشار: ۰۳ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۷:۲۰ 25 July 2014
با فرا رسیدن صد و ششمین سالگرد لغو سانسور علیه مطبوعات در ترکیه، خبرنگاران در این کشور اظهار داشتند که شرایط فعلی درخصوص سانسور مطبوعات چندان فرقی با شرایط یک قرن پیش ندارد.

به گزارش ایسنا، به نقل از روزنامه تودی زمان، در 24 ژوئیه 1908 سلطان عبدالحمید دوم، پادشاه وقت عثمانی اعلام کرد: مکانیزم‌های سانسور علیه روزنامه‌های کشور برداشته می‌شود. از آن زمان تاکنون این روز در ترکیه به عنوان روز فستیوال مطبوعات گرامی داشته می‌شود.

این در حالی است که روزنامه نگاران ترکیه می‌گویند هنوز سطح سانسور مطبوعات در 106 سال پیش در این کشور برقرار است. یک گروه موسوم به گروه آزادی برای خبرنگاران در ترکیه که شامل 94 سازمان رسانه‌ای حرفه‌ای این کشور است کمپینی در سایت توییتر به عنوان کمپین مبارزه روزنامه نگاری به راه انداخته که از طریق آن خبرنگاران ترک به توصیف شرایط آزادی مطبوعات در این کشور می‌پردازند.

گروه آزادی برای خبرنگاران اظهار داشت که این کمپین به دنبال آن است تا تعداد زیاد روزنامه نگاران تحت فشار در ترکیه را برجسته کند، علاوه بر آن بندهای مساله‌دار در قوانین ضد تروریسم ترکیه و قوانین کیفری این کشور به زندان انداختن روزنامه نگاران را آسان کرده است.

گروه آزادی برای خبرنگاران می‌گوید: در ترکیه حرفه خبرنگاری هرچه بیشتر امنیت خود را از دست می‌دهد و به دنبال فشارهای دولت صدها خبرنگار و ستون نویس شغل‌شان را از دست داده‌اند. دولت ترکیه در موارد بسیاری سازمان‌های رسانه‌ای و حتی اشخاص خبرنگار را هدف قرار داده است.

همچنین این تبدیل به یک هنجار برای دولت ترکیه شده تا جلوی کار خبرنگاران در زمان رخ دادها را بگیرد.

اتحادیه خبرنگاران ترکیه در کمپین مبارزه روزنامه نگاری در توییتر نوشت: اگر مطبوعات ما آزاد بودند ما می‌توانستیم درباره مسائلی نظیر فساد دولت ترکیه، حادثه ریحانلی، داعش، حادثه کشته شدن 301 کارگر معدن سوما و مرگ 34 غیر نظامی کرد در روبوسکی و همچنین رابطه میان حزب عدالت و توسعه و گروه داعش صحبت کنیم.

متین اوجا، یک روزنامه نگار دیگر نوشت: اگر مطبوعات ما آزاد بودند و ما روزنامه نگاران سازمان یافته‌تر بودیم اینجا در شبکه‌های اجتماعی برای خودمان افسوس نمی‌خوردیم.

فاتح پولات، خبرنگار روزنامه اورنسل ترکیه نیز گفت: اگر مطبوعات ما آزاد بودند جوانان خبرنگار نسبت به حرفه خود هیجان بیشتری داشتند.

همچنین عزیز چلیک، خبرنگار شبکه T24 نوشت: مبارزه روزنامه نگاری علیه بی‌آبرویی و دیکتاتوری را برقرار کنید.

از طرف دیگر اینان کتنجینر، خبرنگار شبکه T24 گفت: اگر مطبوعات ما آزاد بودند خبرنگاران ما اکنون در زندان نبودند.

یکتا کوپا نیز نوشت: چه تعداد خبرنگار ما اکنون زندانی هستند و چه تعداد بیکار شدند؟ بیایید مبارزه روزنامه نگاری را برپا کنیم.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی
آخرین اخبار