بازدید 6285

تلاش ترکیه برای نجات ترکمان‌های عراق

رئیس یک آژانس دولتی امدادرسان ترکیه در واکنش به انتقادات درباره بی‌تفاوتی دولت این کشور به شرایط ترکمان‌ها در عراق اعلام کرد: دولت ترکیه منتهای تلاش خود را برای کمک به ترکمان‌های عراق که در درگیری‌ها گیر افتاده‌اند انجام می‌دهد
کد خبر: ۴۱۹۴۷۵
تاریخ انتشار: ۰۳ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۴:۵۰ 25 July 2014
رئیس یک آژانس دولتی امدادرسان ترکیه در واکنش به انتقادات درباره بی‌تفاوتی دولت این کشور به شرایط ترکمان‌ها در عراق اعلام کرد: دولت ترکیه منتهای تلاش خود را برای کمک به ترکمان‌های عراق که در درگیری‌ها گیر افتاده‌اند انجام می‌دهد.

به گزارش ایسنا، به نوشته روزنامه حریت، فؤاد اوکتای، رئیس دفتر مدیریت شرایط بحران و بالایای دفتر نخست وزیر ترکیه در مصاحبه با آژانس خبری آنادولو در پاسخ به مقایسه کمک‌های دولت ترکیه به مردم فلسطین و مساله ترکمان‌های عراق گفت: هیچ واقعه‌ای تحت‌الشعاع واقعه دیگر قرار نمی‌گیرد. ترکیه در مساله ترکمان‌ها بیشترین تلاش خود را می‌کند.

او افزود: همکاری و کمک به ترکمان‌های عراق با همان شدت، جدیت و حساسیت روزهای اول پیگیری می‌شود.

بیش از نیم میلیون تن از جمله ترکمان‌ها، شباک‌ها و ایزدی‌ها و مسیحیان در پی اشغال موصل به دست نیروهای داعش و آزار توسط آن‌ها محل زندگی خود در عراق را تغییر داده‌اند.

شهر "تلعفر" در 70 کیلومتری غرب موصل، ماه پیش توسط تروریست‌های داعش اشغال شد و در پی آن تعداد زیادی از شیعیان ترکمان از این شهر بیرون رانده شدند.

هزاران نفر از ترکمان‌ها در کمپی در یک ساختمان متروکه خارج از اربیل منتظرند تا توسط هواپیما به بغداد یا سایر شهرهای شیعه نشین چون کربلا و نجف منتقل شوند.

ترکمان‌های عراق نزدیکی‌های فرهنگی و زبانی بسیاری با مردم ترکیه دارند.

چند ساعت پس از اعلام مواضع اوکتای نسبت به اطمینان در حمایت کردن از ترکمان‌ها، رهبر حزب جنبش ملی گرایان از دولت به دلیل بی‌تفاوتی نسبت به تراژدی ترکمان‌های عراق به شدت انتقاد کرد.

دولت باغچلی اعلام کرد که رجب طیب اردوغان، نخست وزیر ترکیه به دلیل عملیات علیه مردم فلسطین در نوار غزه به شدت از اسرائیل انتقاد می‌کند اما شرایط ترکمان‌های عراق را در نظر نمی‌گیرد.

وی افزود: برای اردوغان ترکمان‌ها موجوداتی‌اند که باید سرکوب شوند. تسلیحات و مهماتی که اردوغان به داعش داده است ترکمان‌ها را خواهد کشت.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان
آخرین اخبار