بازدید 27407
۴

مقایسه رویای ایران و ترکیه در سال 2020

یک اقتصاددان گفت: ترکیه اعلام کرده تا سال 2020 می‌خواهد تولید ناخالص داخلی خود را به 2 تریلیون دلار برساند و ایران با توجه به تولید ناخالص 700 میلیارد دلاری کنونی فاصله زیادی با ترکیه پیدا خواهد کرد
کد خبر: ۴۱۹۳۹۲
تاریخ انتشار: ۰۳ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۰:۲۷ 25 July 2014
یک اقتصاددان گفت: ترکیه اعلام کرده تا سال 2020 می‌خواهد تولید ناخالص داخلی خود را به 2 تریلیون دلار برساند و ایران با توجه به تولید ناخالص 700 میلیارد دلاری کنونی فاصله زیادی با ترکیه پیدا خواهد کرد.

بهمن آرمان در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: در حال حاضر نسبت سرمایه‌گذاری در تولید ناخالص داخلی کشور ایران حدود 20 درصد است در حالی که در ترکیه 27 درصد و در کشورهای صنعتی بین 30 تا 33 درصد است.

وی افزود: در حال حاضر سهم صنعت در تولید ناخالص داخلی 12 درصد، سرمایه‌گذاری به تولید ناخالص داخلی در خوش‌بینانه‌ترین شرایط 20 درصد و متوسط تولید نفت 3 میلیون بشکه در روز است که این شرایط نمی‌تواند کشور ما را به اهداف افق 1404 برساند.

آرمان ادامه داد: اگر بخواهیم به عملکرد خود در اقتصاد نگاهی بیندازیم عملکرد چندان قابل دفاعی نداریم؛ زیرا زمینه‌های اقتصادی لازم را برای رسیدن کشور به قدرت اول منطقه در سال 1404 فراهم نکرده‌ایم.

این کارشناس اقتصادی با اشاره به آمارهای بخش فیزیکی اقتصاد گفت: به طور مثال در برنامه پنج ساله سوم قرار بود تولید فولاد به عنوان کالایی استراتژیک به 32 میلیون تن برسد اما در سال 92 کل تولید فولاد ما حدود 15 میلیون تن بود.

وی به میزان تولید نفت خام نیز اشاره و خاطرنشان کرد: طبق برنامه پنج ساله سوم باید تولید نفت ما به حدود 4/5 میلیون بشکه در روز می‌رسید که این رقم در حال حاضر حدود 3 میلیون بشکه است.

آرمان ادامه داد: در تولید مواد پتروشیمی نیز قرار بود ظرفیت‌سازی سنگینی صورت دهیم که در برنامه ششم به بهره‌بردرای برسد اما این ظرفیت‌سازی به حد مطلوب انجام نشد. در تولید آلومینیوم نیز با کشورهای حوزه خلیج فارس فاصله‌ی زیادی داریم.

به گفته این اقتصاددان، اگر بخواهیم شاخص‌های کلیدی اقتصاد را در نظر بگیریم می‌بینیم که در نسبت‌هایی همچون رشد تولید ناخالص داخلی، درآمد سرانه و افزایش سهم صنعت در تولید ناخالص داخلی بسیار عقب هستیم.

وی با بیان این‌که با روی کار آمدن دولت یازدهم و بهبود روابط سیاست خارجی امیدواری ایجاد شده گفت: این امیدواری بسیار شکننده است و متاثر از سیاست‌های خارجی ما است. هنوز روابط بانکی ما با سیستم جهانی برقرار نشده، صادرات بعضی از تجهیزات و تکنولوژی به ایران مشمول تحریم‌ها است و نمی‌توانیم از اعتبارات بین‌المللی هم استفاده مطلوبی صورت دهیم.

نماینده پیشین در هیات امنای حساب ذخیره ارزی از جمله راهکارهای برون‌رفت اقتصاد از شرایط کنونی را افزایش سهم سرمایه‌گذاری در تولید ناخالص داخلی و فعال‌تر شدن صندوق توسعه ملی عنوان کرد.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۷۲
انتشار یافته: ۴
به نظر من ایران پتانسیل پیشرفت بیشتری از ترکیه دارد لیکن این امر زمانی محقق خواهد شد که توسعه نیروی انسانی به معنای واقعی محقق شود و تا زمانی که شایسته سالاری در سازمانها حاکم نشود این امر نه تنها محقق نمی شود بلکه منجر به فرار نیروهای متخصص و کاردان از مملکت می شود .
یه زمانی ترکیه دوست داشت مثل ایران باشد ولی اکنون......
در زمینه صنعتی شدن مطالبی هست که باید مد نظر داشت. صنایع مادر «به ویژه فولاد» وابستگی های شدیدی به آب دارد. کشوری که بحران آب تهدیدش میکند باید اول برای آب مصرفی برنامه داشته باشد که بیش از 90 درصد آن صرف کشاورزی میشود و کمتر از 10 درصد آن به مصرف آب شرب شهری و روستایی میرسد.
از طرف دیگر در مورد صنایعی که در فهرست تولید ناخالص ترکیه قرار دارد توریسم است که ما با وجود داشتن منابع تاریخی بیشتر شاید یک دهم کشور ترکیه هم از آنها سود نمیبریم!
اصولا این مقایسه کاری اشتباه است چرا که ترکیه تحت هیچ عنوانی مشکلات ایران را ندارد . اگر به عنوان مثال فقط تحریم ها برداشته شود و مشکلاتی دیگر مانند خشکسالی ، ریزگرد ها ، همسایه ها ی مشکل ساز ، مدیران ناسالم و ... همچنان به قوت خود باقی بمانند ، باز هم با این وضع از ترکیه جلو خواهیم زد . من مطمئنم اگر ترکیه مشکلات ما را داشت وضعش از الان ما به مراتب بدتر بود .
این را هم باید بدانیم که غرب و اسراییل تحت هیچ شرایطی اجازه نخواهند داد که ترکیه به عناون یک کشور اسلامی از حد مشخصی بالاتر برود . زمان این را ثابت خواهد کرد .
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر