بازدید 32758
۴

جنجال بین‌المللی برای مجبور کردن به روزه خواری در هند+ویدئو

یکی از نمایندگان مجلس هند در دهلی نو تلاش کرد به زور غذا در دهان یک مسلمان در یک رستوران فرو کند و چندین بار در این زمینه تلاش کرد تا این مسلمان روزه‌دار را وادارد تا نان را بخورد. انتشار فیلم این اتفاق منجر به خشم عمومی شد... در چین نیز علاوه پخش غذای رایگان برای شکستن روزه، برخی مراکز آموزش عالی روی به تفتیش عقاید آورده‌‌اند... در انگلیس نیز رویدادی مشابه رخ داده بود...
کد خبر: ۴۱۹۳۴۰
تاریخ انتشار: ۰۲ مرداد ۱۳۹۳ - ۲۳:۲۹ 24 July 2014
روزه‌داری در کشورهایی که بیشتر جمعیت‌ آنجا مسلمان نیستند، سختی های فراوانی داشته و نه تنها نمی‌توان برای این مشکلات هیچ‌گاه پایانی متصور شد، بلکه با گذشت هر سال، میزان حملات و فشارها نسبت به روزه‌داران به شیوه‌های گوناگون افزایش می‌یابد؛ رویکردی که در این ماه رمضان شاهد اوج‌گیری‌اش بودیم و وقوعش در هند منجر به شکل‌گیری جنجالی جهانی شد.

به گزارش «تابناک»، یکی از مظاهر عبادی اسلام، روزه‌ است و مسلمانان در سراسر جهان، در طول سال به ویژه در ماه مبارک رمضان با روزه‌داری به تزکیه روح و جسم خود می‌پردازند؛ کاری که طبیعتاً در کشورهای اسلامی قواعدی ویژه برایش در نظر گرفته می‌شود، ولی در دیگر کشور‌ها که اکثریتشان مسلمان نیستند، چنین نیست و گاهی نه تنها روزه‌داری به عنوان یک امر شخصی و اعتقادی به رسمیت شناخته نمی‌شود، بلکه عملاً به مسلمانان برای پایبندی به این آیین مذهبی، فشار وارد می‌آید.

در سال‌های گذشته، مواردی در راستای تحت فشار گذاشتن مسلمانان برای عدم روزه‌داری در ماه مبارک رمضان در کشورهای غیرمسلمان گزارش شده بود؛ اما در ماه مبارک رمضانی که گذشته، شمار اتفاقات اینچنینی که جنبه رسانه‌ای یافته، رو به فزونی گذاشته و نگرانی‌هایی را درباره به خطر افتادن امنیت حریم شخصی مسلمانان و تلاش چندوجهی برای ضربه زدن به مسلمانان ساکن کشورهای با اکثریت مسیحی و بودایی و... به وجود آمده است.

جنجال بین‌المللی برای مجبور کردن به روزه خواری در هند

اما هم اکنون در هند جنجال بر سر رخدادی است که نخست در سطح ملی، خشم مسلمانان هند را در پی داشت و سپس ابعاد جهانی پیدا کرد. جنجال از آنجا آغاز شد که «راجان بابوآره ویچاره»، یکی از نمایندگان مجلس هند در دهلی نو تلاش کرد به زور غذا در دهان یک مسلمان در یک رستوران فرو کند و چندین بار در این زمینه تلاش کرد تا این مسلمان روزه‌دار را وادارد تا نان را بخورد و این درحالی بود که این رویداد با یک دوربین ثبت شد؛ لحظاتی که طی آن، این کارمندِ مسلمان از ناحیه دهان دچار آسیب شد.

انتشار فیلم این دوربین، منجر به خشم و اعتراض گسترده مسلمانان هند شد تا اینکه نماینده با طرح این موضوع که قصدش وادار کردن به روزه خواری نبوده و تنها معترض به کیفیت نان‌های رستوران بوده و می خواسته این‌گونه اعتراضش را به سفت بودن نان‌ها اعلام کند، ولی این سخنان نتوانست قانع کننده باشد و برای همین، نگرانی‌های گروه‌های اقلیت دینی هند نسبت به تکرار چنین رویدادهایی افزایش یافته است.

این اتفاقات که به تازگی با انتشار در رسانه‌های بین المللی برای هند ابعاد جهانی پیدا کرد، با واکنش مجلس قانون گذاری هند همراه شد و برخی نمایندگان مجلس هند، چنین رفتاری را محکوم کردند و در همین راستا از رستورانی که در آن چنین اتفاقی رخ داده بود، بازدید کردند. با این حال، این تنها اتفاقی نیست که در ماه مبارک رمضان رخ داد و در دیگر کشورها نیز برخی رفتارها، حساسیت برانگیز شده است.

جنجال بین‌المللی برای مجبور کردن به روزه خواری در هند

از جمله اینکه در برخی بخش‌های چین با پخش غذای رایگان، تلاش می‌شد روزه مسلمانان شکسته شود و یا دانشجویان مسلمان دانشگاه‌های ایالت سین کیانگ چین به دلیل فشارهای مقامات دانشگاه، مجبور به روزه خواری شدند و مسئولان دانشگاه ها آنان را مجبور کردند هر روز ظهر رمضان، همراه با اساتید دانشگاه بر سر میز غذا نشسته و با آنان غذا بخورند تا اطمینان حاصل شود که روزه نیستند.

مسئولان دانشگاه‌ها در اقدامی که حکم تفتیش عقاید رادارد، اعلام کرده‌اند که دانشجویان مسلمان در صورت جلوگیری از خوردن غذا در روز،  مجازات سختی خواهند شد. استان سین کیانگ چین، محل اصلی زندگی اویگورهای چین است که اغلب مسلمان هستند اما دولت چین آنان را مسئول اصلی تنش‌های اخیر می داند.

در کنار هند و چین، چندی پیش در انگلیس نیز گزارش شده بود،یک مدرسه ابتدایی در انگلستان اقدام به فرستادن کودکان روزه‌دار به خانه‌هایشان می‌کرد و عملاً این سیاست کاری، امکان تحصیل را از ایشان می‌گرفت؛ سیاستی که با رسانه‌اش شدنش متوقف شد و پایان یافت؛ اما اگر رسانه‌ای نمی‌شد، چند مسلمان باید از کودکی به اعتقاداتشان پشت می‌کردند؟ مسلمانی در این دوران، دشوارتر از گذشته شده و اینها نشانه‌هایی برای دشواری حفظ ایمان است.

دانلود
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱۳۳
انتشار یافته: ۴
واقعا جای تعجب داره اون هم از انگلیس متمدن و دارای حقوق بشر.واقعا حتی بک کار یک کار ضد حقوق بشری از دولت پاک انگلیس دیده میشه؟
سلام من هنوز نفهیمدم چرا امریکا بده وچین خوبه -البته منظورم این نیست که امریکا خوبه
مگه روزه داشتنشون چه ضرری بهشون میزنه؟!
خدا لعنتشون کنه! اینجوریشو دیگه ندیده بودیم!!
من هند زندگی کردم کلا هندو ها با مسلمانها مشکل دارن حالا ایرانی هم باشی بدتر پلیس فقط پول میگیره تا ویزارو تمدید کنه
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی