بازدید 4801

برگزاری نشست اساتید و دانشجویان خارج از کشور

کد خبر: ۴۱۹۱۶۳
تاریخ انتشار: ۰۲ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۰:۳۵ 24 July 2014

نشست خبری هشتمین همایش سالانه اساتید و دانشجویان ایرانی خارج از کشور با حضور حجت الاسلام و المسلمین مرتضوی رئیس دبیرخانه نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در امور دانشجویان ایرانی خارج ازکشور و دکتر عبدالحسین روح‌الامینی برگزار شد.

به گزارش «تابناک»، در این نشست که روز سه شنبه مورخ 31 تیرماه 1393 در محل دفتر دبیرخانه نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در امور دانشجویان ایرانی خارج از کشور برگزار شد، حجت الاسلام و المسلمین مرتضوی و دکتر روح الامینی به تشریح فعالیت‌های نهاد و برنامه‌های هشتمین همایش سالانه اساتید و دانشجویان ایرانی خارج از کشور پرداخته و به سؤالات خبرنگاران پاسخ دادند.

در ابتدای نشست حجت الاسلام و المسلمین سید ابومحمد مرتضوی با اشاره به این‌که نهاد تلاش دارد ارتباط خود را با دانشجویان ایرانی خارج از کشور و دانشجویانی که در دوره‌های قبل در این همایش شرکت کرده‌اند حفظ کند، گفت در این گونه همایش‌ها، دانشجویان با این مسئله آشنا می‌شوند که اگر تصمیم به بازگشت داشته باشند چگونه باید بیایند و چه فعالیت‌های می‌توانند انجام دهند و چگونه می‌توانند از حمایت‌های این نهاد برخوردار شوند.

وی در ادامۀ سخنان خود گفت: فعالیت‌های دبیرخانه نهاد فقط مختص به برگزاری این همایش سالانه نیست و ما در دبیرخانه نهاد برنامه‌های مختلفی را برای این دانشجویان و همچنین فارغ‌التحصیلان ایرانی خارج از کشور برگزار می‌کنیم که از جمله آنها می‌توان به برگزاری چندین همایش مختلف در طول سال، جشنوارۀ قرآنی ویژه دانشجویان ایرانی خارج از کشور، اعزام دانشجویان ایرانی خارج از کشور به عمرۀ مفرده، اعزام مبلغ به محیط‌های دانشجویی خارج از کشور، تهیه، تدوین و انتشار کتب و محصولات فرهنگی در میان ایشان و... اشاره کرد.

وی هدف اصلی از تشکیل دبیرخانه نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در امور دانشجویان ایرانی خارج از کشور را حفظ و تقویت ارتباط نظام با نخبگان، اساتید و دانشجویان ایرانی خارج از کشور دانست و گفت:‌ ما تلاش داریم که ارتباط خود را با این دانشجویان حفظ کنیم به نحوی که آنها احساس کنند مورد توجه کشور و نظام هستند.

وی افزود: نهاد رهبری در پی شناخت نیازها و علایق دانشجویان ایرانی خارج از کشور و نظرات آنهاست تا بتواند برنامه‌ریزی دقیق‌تر و منسجم‌تری را برای آنها داشته باشد.

مرتضوی همچنین در پاسخ به این سوال که آیا از دانشجویانی که در هفت دوره قبل شرکت کرده‌اند در این دوره نیز شرکت خواهند کرد؟ گفت: تلاش شده کسانی که در سال‌های قبل در این همایش شرکت کرده‌اند امسال در این همایش حضور نداشته باشند و ما شاهد حضور چهره‌های جدیدی در همایش باشیم، مگر اینکه نمایندگان مقام معظم رهبری در امور دانشجویان ایرانی خارج از کشور مصلحت ببینند که چند نفر از این دانشجویان که در عرصه‌های فرهنگی و علمی فعالیت جدی دارند، بار دیگر در همایش شرکت کنند.

در ادامه دکتر عبدالحسین روح‌الامینی که دبیری هشتمین همایش سالانه اساتید و دانشجویان ایرانی خارج از کشور را بر عهده دارد، با اشاره به این که این همایش با شعار «معنویت، نشاط و امید» از تاریخ یازدهم تا هفدهم مردادماه از سوی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در امور دانشجویان ایرانی خارج از کشور در تهران و مشهد برگزار خواهد شد، زمان برگزاری بخش اوّل همایش را از روز یازدهم مرداد به مدت سه روز در مجتمع آدینه تهران اعلام کرد و گفت: برای مراسم افتتاحیه از برخی از شخصیت‌های طراز اوّل کشور دعوت شده و در طول این همایش نمایندگانی از وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی و وزارت امور خارجه حضور خواهند داشت.

دبیر هشتمین همایش سالانه اساتید و دانشجویان ایرانی خارج از کشور با اشاره به برگزاری پنل‌ها و میزگردهای تخصصی در طول سه روز برگزاری همایش در مجمتع آدینه در شمال غرب تهران، گفت: با توجه به نامگذاری امسال از سوی مقام معظم رهبری با عنوان سال اقتصاد و فرهنگ، میزگردهایی در این خصوص برگزار خواهد شد که یکی از این میزگردها در مورد ایده‌های بدیع دانشجویان شاغل به تحصیل در خارج از کشور پیرامون فرهنگ و اقتصاد است.

وی به برگزاری نشست‌های منطقه‌ای در طول این همایش اشاره کرد و گفت: در روز دوم این همایش نیز با موضوع اقتصاد مقاومتی برخی از شخصیت‌های و صاحب‌نظران اقتصادی از جمله مسعود نیلی و محمد خوش‌چهره سخنرانی خواهند نمود.

روح‌الامینی به برگزاری پنلی با عنوان «جریان‌شناسی گروه‌های انحرافی در جهان اسلام» در طول برگزاری این همایش نیز اشاره کرد و گفت: نشست دیگری هم در راستای تحلیل وضعیت فرهنگی کشور با حضور برخی از شخصیت‌ها و صاحب‌نظران از جمله علی مطهری نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی و حسام‌الدین آشنا مشاور رییس‌جمهور در امور فرهنگی، برگزار خواهد شد.

روح‌الامینی در ادامه سخنان خود با بیان این‌که تاکنون 418 دانشجو با توجه به شرایطی که داشتند برای حضور در این همایش ثبت‌نام کرده‌اند، تصریح کرد: حدود 134 نفر برای حضور در این همایش انتخاب نهایی شده‌اند و 77 نفر نیز به عنوان افراد ذخیره در نظر گرفته شده‌اند.

وی همچنین با بیان این‌که مهم‌ترین نخبگان ایرانی از 39 کشور در این همایش حضور پیدا می‌کنند، گفت: عمده دانشجویان شرکت‌کننده در این همایش در مقطع دکتری و بالاتر از آن مشغول به تحصیل هستند. البته برخی از اعضای فعال انجمن‌های اسلامی دانشجویان ایرانی خارج از کشور نیز در این همایش حضور پیدا خواهند کرد.

روح‌الامینی ادامه داد: عمده افراد ثبت‌نام کننده در این همایش دارای مقالات تخصصی در نشریات تخصصی و تاییدیه حضور در کنفرانس‌های علمی مهم هستند و 64 نفر از آنها کسانی هستند که یک ترم در دانگشاه محل تحصیل‌شان شاگرد اوّل شده‌اند.

دبیر هشتمین همایش سالانه اساتید و دانشجویان ایرانی خارج از کشور با اشاره به وضعیت کیفی دانشجویان شرکت‌کننده در این همایش از نظر علمی در پاسخ به این سوال که آیا با دانشجویان شرکت‌کننده در هفت دوره قبل ارتباطی همچنان وجود دارد یا نه؟ گفت: برگزاری این همایش به صورت سالانه باعث ایجاد یک پل ارتباطی دو طرفه بین مسئولان و دانشجویان ایرانی خارج از کشور است و این زمینه فراهم می‌شود که دانشجویان ایرانی خارج از کشور مسائل و مشکلاتی که دارند را مطرح کنند و از سوی دیگر در جریان مسائل کشور قرار بگیرند و یک ارتباط دوسویه و بدون واسطه شکل بگیرد، به طوری که تکرار سالانه این همایش باعث ایجاد یک پل ارتباطی دوطرفه با دست‌اندرکاران و نخبگان ایرانی خارج از کشور و داخل کشور می‌شود که تجمیع آن می‌تواند کریدوری ایجاد کند که در آن انتقال مطالب و تجارب از داخل به خارج و بالعکس شکل گیرد.

وی همچنین با بیان این‌که مسائلی که در این همایش مطرح می‌شود به صورت مکتوب و در قالب نشریات داخلی تهیه و در اختیار شرکت‌کنندگان قرار داده می‌شود و آنها نیز این نشریات را به کشورهای محل تحصیل خود می‌برند،‌ گفت: یک پل ارتباطی دیگر بین دانشجویان ایرانی خارج از کشور و نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در امور دانشجویان ایرانی خارج از کشور سایت نهاد به آدرس www.nahadiran.ir است که در حال حاضر این سایت به صورت آزمایشی مشغول به کار است و در آینده نزدیک به صورت رسمی افتتاح خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: سفر دسته‌جمعی شرکت‌کنندگان به همراه خانواده‌هایشان به مشهد مقدس، برنامه دیگری است که از سیزدهم تا هجدهم مرداد اجرا می‌شود و در حاشیه اقامت شرکت‌کنندگان در مشهد نشست‌ها و سخنرانی‌های فرهنگی با حضور اساتیدی چون حجت الاسلام والمسلمین قمی، حجت‌الاسلام والمسلمین قرائتی برگزار می شود و همچنین جلسات مشاوره خانواده با حضور مشاورین مجرب برای دانشجویان و خانواده‌های آنها برگزار خواهد شد.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل