بازدید 4943

انتقادسناتورها از دولت اوباما درمذاکرات هسته‌ای

«جان مک‌کین»، سناتور جمهوری‌خواه و نماینده ایالت آریزونا، «لیندسی گراهام»، سناتور جمهوری‌خواه و عضو ارشد کمیته نیروهای مسلح سنا، «مارکو روبیو»، سناتور جمهوری‌خواه و عضو ارشد کمیته روابط خارجی سنا و باب کروکر، سناتور جمهوری‌خواه عضو کمیته روابط خارجی با حضور در این مجلس نگرانی خود را در این مورد ابراز کردند.
کد خبر: ۴۱۹۱۴۵
تاریخ انتشار: ۰۲ مرداد ۱۳۹۳ - ۰۹:۱۴ 24 July 2014
چهار سناتور ارشد آمریکا روز چهارشنبه از عملکرد دولت کشورشان در مذاکرات هسته‌ای با ایران که به تازگی تمدید ۴ ماهه مهلت آن اعلام شده انتقاد کردند.

به گزارش تسنیم، چهار قانونگذار بلندپایه مجلس سنا روز چهارشنبه در صحن این نهاد با انتقاد از عملکرد دولت کشورشان در مذاکرات هسته‌ای با ایران بار دیگر درخواستشان مبنی بر نقش‌آفرینی کنگره در هر گونه توافق هسته‌ای را مطرح کردند.

«جان مک‌کین»، سناتور جمهوری‌خواه و نماینده ایالت آریزونا،  «لیندسی گراهام»، سناتور جمهوری‌خواه و عضو ارشد کمیته نیروهای مسلح سنا، «مارکو روبیو»، سناتور جمهوری‌خواه و عضو ارشد کمیته روابط خارجی سنا و باب کروکر، سناتور جمهوری‌خواه عضو کمیته روابط خارجی با حضور در این مجلس نگرانی خود را در این مورد ابراز کردند.

طبق گزارش پایگاه واشنگتن‌فری بیکن، روبیو در این جلسه با بیان اینکه «هر گونه توافق هسته‌ای با ایران بایستی به کنگره بیاید» نسبت به «عواقب خطرناک» هر اقدامی غیر از این، هشدار داد.

آقای روبیو همچنین با ادعای اینکه ایران در این مذاکرات به هر آنچه خواستار آن بوده رسیده از عملکرد دولت باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا انتقاد کرد. وی درباره دستاوردهای ایران در این مذاکرات گفت: «آنها می‌خواهند به حق غنی‌سازی اورانیوم که مجامع بین‌المللی آن را به رسمیت می‌شناسند برسند. ببینید رسیده‌اند یا نه. آنها می‌خواهند توانایی غنی‌سازی و بازفرآوری در آینده را داشته باشند و آخرین حد ممکن از این توانایی را حفظ کنند. آنها به این هدف رسیده‌اند، این را هم چک کنید. آنها می‌خواهند همچنان به ساخت موشک‌های دور برد و توانمندی‌های موشکی برسند تا یک روز وقتی با آنها مذاکره می‌کنیم با توجه به اینکه می‌توانند به آمریکا یا متحدانش حمله هسته‌ای کنند در جایگاهی قرار داشته باشند که نتوان با آنها تعامل کرد. آنها همچنان این کار را انجام می‌دهند. این را هم چک کنید.»

مک‌کین هم در این جلسه با بیان اینکه رهبران ایران معتقد به مقابله با هر آنچه آمریکا معتقد به آن است هستند افزود این موضوع باید بر قضاوت‌های آمریکا درباره صداقت ایران اثر بگذارد.

کورکر و گراهام نیز خواستار آن شدند که دولت آمریکا توافق هسته‌ای با ایران را به کنگره بیاورد.

گراهام گفت: «غیر از رأی‌گیری درباره جنگ، هیچ چیز مهم‌تری از این موضوع نیست.

در همین حال، پایگاه خبری واشنگتن‌فری بیکن از طرح جدید نمایندگان مجلس سنا برای کاهش اختیارات دولت اوباما در مذاکرات هسته‌ای با ایران شده‌اند. مطابق این گزارش سناتورها طرحی تدوین کرده‌اند که در صورت تصویب علاوه بر آنکه دولت آمریکا را به رایزنی با کنگره در هر گونه توافق هسته‌ای ملزم می‌کند، امکان هر گونه تمدید مذاکرات هسته‌ای را از کاخ سفید سلب می‌کند.

پایگاه خبری واشنگتن فری‌بیکن از قول برخی سناتورهای آشنا به این طرح افشا کرده این طرح که عنوان آن «قانون مذاکرات هسته‌ای ایران ـ 2014» است رئیس جمهور را ملزم می‌کند هر گونه توافق هسته‌ای با ایران را ظرف سه روز پس از امضای آن به کنگره ببرد.

کنگره سپس برای بررسی این کنگره 15 روز فرصت خواهد داشت و ظرف 15 روز بعد از آن تصویب یا لغو آن را اعلام خواهد کرد.

سناتور باب کورکر، از اعضای بلندپایه کمیته روابط خارجی سنا به این پایگاه خبری گفته است: «من قاطعانه از تلاش‌های دیپلماتیک برای جلوگیری از دست‌یابی ایران به سلاح هسته‌ای حمایت می‌کنم اما باید این نکته روشن بشود که تمدید بیشتر مذاکرات در کار نخواهد بود.»

وی در توضیحاتی بیشتر درباره این طرح افزوده است: «این طرح حاوی تحریم‌های جدید علیه ایران نیست اما به کنگره اجازه می‌دهد در صورت عدم امکان دست‌یابی به توافق مورد قبول تحریم‌های بیشتری وضع کند.»

واشنگتن فری‌بیکن در توضیحات بیشتر درباره این طرح افزوده در صورتی که کاخ سفید به کنگره اجازه بررسی توافق هسته‌ای را ندهد، تمامی تحریم‌های رفع شده ایران به سرعت دوباره به جریان می‌افتند. در صورتی که کنگره تصمیم به رد توافق هسته‌ای بکند نیز تحریم‌ها بازخواهند گشت.

همچنین منابع مطلع با این طرح گفته‌اند در صورتی که جامعه اطلاعاتی آمریکا شواهدی حاکی از عدم پایبندی ایران به مفاد توافق هسته‌ای پیدا کند، تحریم‌های اقتصادی فوراً به جریان خواهند افتاد.

کاخ سفید، همچنین اختیار تمدید مهلت مذاکرات پس از تاریخ 24 نوامبر (سوم آذرماه) را نخواهد داشت.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار