بازدید 5247

مقصریابی در قصه افت کیفیت اینترنت

یکی از شرکت‌های ارائه‌دهنده اینترنت که مشتریان زیادی را در سطح استان قم دارا است، مدت‌هاست که با موضوع عدم همکاری شرکت مخابرات برای واگذاری پورت‌های اینترنت روبه‌رو است که این موضوع سبب شده است که به مرور زمان مشتریان این شرکت از ایستادن در صف‌های عریض و طویل برای دریافت پورت اینترنت خسته شوند
کد خبر: ۴۱۹۱۳۴
تاریخ انتشار: ۰۲ مرداد ۱۳۹۳ - ۰۸:۴۲ 24 July 2014
این روزها و در اوج ترافیک درخواست‌های کاربران برای دریافت اینترنت پرسرعت از شرکت‌های داده‌پردازی یا PAP (شرکت‌های ارائه‌دهنده اینترنت)، عدم همکاری شرکت‌های مخابرات استانی با این شرکت‌ها و ارائه ندادن امکانات ارتباطی به آنها، علاوه بر آنکه باعث افت کیفیت اینترنت شرکت‌های PAP شده، در سوی دیگر باعث ایجاد فضای رقابت ناسالم و کوچ اجباری مشتریان اینترنت پرسرعت از شرکت‌های خصوصی به شرکت‌های مخابرات استانی شده است.

مخابرات، عامل افت کیفیت اینترنت است

به گزارش ایران، بر اساس ماده 10 مصوبه 97 کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات، هر کدام از شرکت‌هایPAP در صورتی مجاز به درخواست امکانات غیرفعال (پسیو) و کابلی جدید در هر مرکز تلفن است که حداقل 75 درصد امکانات موجود خود را در اختیار مشترکان قرار داده باشد. بر همین اساس یکی از شرکت‌های ارائه‌دهنده  اینترنت که مشتریان زیادی را در سطح استان قم دارا است، مدت‌هاست که با موضوع عدم همکاری شرکت مخابرات برای واگذاری پورت‌های اینترنت روبه‌رو است که این موضوع سبب شده است که به مرور زمان مشتریان این شرکت از ایستادن در صف‌های عریض و طویل برای دریافت پورت اینترنت خسته شده و در نهایت برای دریافت اینترنت به شرکت مخابرات مراجعه کنند که این موضوع به گفته مسئول این شرکت، رقابت ناسالمی را در این استان یا سایر استان‌ها رقم زده است.

احمد نخجوانی، مدیر عامل یکی از شرکت‌های خدمات دهنده اینترنت در گفت‌وگو با ایران با بیان اینکه کمبود امکانات مخابراتی در سراسر کشور وجود دارد اما این موضوع با شدت و ضعف روبه‌رو است گفت: در مورد شرکت مخابرات استان‌ها، همه می‌دانند که ما سال‌هاست که نتوانستیم امکانات جدیدی را بگیریم و آنها هم رسماً به ما اعلام کرده‌اند که به شرکت‌های PAP امکانات نمی‌دهند. بر همین اساس اخیراً هم بعد از مصاحبه من با یکی از خبرگزاری‌های کشور، بلافاصله رئیس مخابرات استان قم در اظهاراتی که به نوعی مخالفت با ما محسوب ‌می‌شود اعلام کرد که این شرکت همه امکانات مخابراتی را به صورت عادلانه در اختیار همه قرار می‌دهد و در ضمن امسال هم 70 هزار مشترک جذب خواهد کرد که این ادعا با توجه به شرایط فعلی، برای ما جالب توجه است.

نخجوانی در ادامه با بیان اینکه فعالیت‌های این شرکت در قم و تقریباً در اکثر مناطق این شهر متوقف شده است تصریح کرد: باوجود اینکه بخشی از شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات اینترنت در استان قم بین 2 الی 3 هزار مشتری دارند، اما شرکت ما30 هزار مشتری دارد که تقریباً‌ 40 درصد بازار این استان را در اختیار خود قرار داده است اما به دلیل کارشکنی‌ها، نمی‌تواند شبکه خود را در  استان قم توسعه بدهد.

نخجوانی با بیان اینکه این شرکت در استان‌های دیگر مانند خوزستان، گیلان و اصفهان هم با مخابرات مشکل دارد اما این مشکلات هیچ وقت به شدت مشکلات استان قم نبوده است خاطرنشان کرد: سیاست مخابرات در بسیاری از استان‌ها، ‌سیاست قطره چکانی است، یعنی اینکه بعد از سه ماه انتظار، تنها یک ترمینال به اندازه 54 یا 70 یا 98 مشتری به ما می‌دهند. در حال حاضر در استان‌های قم یا تهران، ‌شرکت‌های مخابرات اصلاً امکاناتی به ما نمی‌دهند وگرنه ماجرای کمبود یا ندادن امکانات از سوی مخابرات به شرکت‌های PAP معضلی است که عملاً از سال 87 و با خصوصی شدن شرکت مخابرات به وجود آمده است.

مدیر عامل این شرکت با تأکید بر اینکه بر اساس مصوبه 97 کمیسیون تنظیم مقررات که به آیین نامه تعاملی معروف است، شرکت‌های مخابرات موظف هستند که امکانات خود را در اختیار شرکت‌های PAP قرار دهند گفت: پروانه فعالیت شرکت مخابرات با این شرط از سوی سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی صادر شده است که این شرکت امکانات خود را در اختیار صاحبان پروانه‌های PAP قرار دهد این در حالی است که مخابرات این کار را انجام نمی دهد و حتی طبق مصوبه 97 کمیسیون تنظیم مقررات، ما باید بابت عدم ارائه امکانات مخابرات، از این شرکت خسارت دریافت کنیم که آنها این کار را هم نمی‌کنند.
وی افزود: ما اگر یک بار، یکی از قوانین کمیسیون تنظیم مقررات را رعایت نکنیم بلافاصله اخطار می‌گیریم و اگر اخطار دوم رعایت نشود، تعلیق پروانه می‌شویم و پروانه فعالیت را از ما پس می‌گیرند، اما در مورد مخابرات این اتفاق نمی‌افتد.

شرکت‌های PAP شانتاژ می‌کنند

هفته پیش، بعد از گفت‌وگوی گلایه‌آمیز مدیر عامل یکی از شرکت های ارائه‌دهنده اینترنت و انتقاد وی از رفتارهای شرکت مخابرات استان قم نسبت به شرکت‌های PAP اسدالله دهناد، مدیر عامل شرکت مخابرات استان قم در واکنش به اظهارات نخجوانی، اعلام کرد که از ابتدای سال 93 تا کنون با واگذاری 8 هزار و 600 پورت اینترنت پرسرعت به متقاضیان ADSL در قم، تعداد مشترکان و استفاده‌کنندگان اینترنت در این استان به 98 هزار و 85 مشترک رسیده است که واگذاری این تعداد مشترک اینترنت پرسرعت در قم توسط شرکت مخابرات و دیگر شرکت‌های ارائه دهنده خدمات اینترنتی PAP انجام شده است. به گفته دهناد، در حال حاضر علاوه بر مخابرات 6 شرکت دیگر نیز با استفاده از امکانات موجود شرکت مخابرات از جمله فضای فیزیکی، پهنای باند و غیره نسبت به فروش اینترنت پرسرعت ADSL اقدام می‌نمایند و تاکنون 52 هزار و 450 پورت اینترنت پرسرعت از طریق شرکت‌های PAP به متقاضیان واگذار شده است.

داوود زارعیان، سخنگوی شرکت مخابرات ایران هم در گفت‌وگو با ایران و در پاسخ به اعتراض شرکت‌های PAP به عدم همکاری مخابرات استان قم و سایر استان‌ها با این شرکت‌ها گفت: شرکت‌های PAP اصولاً هر از گاهی برای اینکه فضا را به نفع خودشان تغییر بدهند این مباحث را مطرح می‌کنند چرا که آمارها می‌گوید که در کشور حدود 5 میلیون مشترک اینترنت ADSL وجود دارد که بخش اعظم آن را شرکت‌های PAP یا همان شرکت‌هایی که هیچ گونه امکاناتی نداشتند و از فضا، سیم و کابل مخابرات برای ارائه سرویس به مشتریانشان استفاده می‌کنند،‌ پوشش داده‌اند.

سخنگوی شرکت مخابرات ایران با رد ادعای شرکت‌های PAP گفت: برخی اوقات این شرکت‌ها با فضاسازی تبلیغاتی، سعی می‌کنند امتیازهایی را برای خود بگیرند. وی تصریح کرد: در قم حدود 98 هزار مشترک ADSL وجود دارد که بیش از 58 هزار مورد آن را شرکت‌های PAP ارائه کرده‌اند و واقعاً اگر قرار بر همکاری بین شرکت مخابرات استان قم و شرکت‌های PAP نبود، پس چگونه این تعداد پورت اینترنت واگذار شده است.

وی افزود: باوجود افزایش چند ده برابری هزینه‌ها در این چند سال و باوجود عدم کمک دولت و سایر بخش‌ها به شرکت مخابرات،‌ تا آنجایی که می‌توانستیم به شرکت‌های PAP کمک کردیم و قصد هم نداریم که کمک‌مان را قطع کنیم و همیشه هم گفتیم که بازار اینترنت کشور، بازار بزرگی است و هم ما و هم شرکت‌های PAP باید در آن حضور داشته باشند.

زارعیان با بیان اینکه واگذاری اینترنت در شرکت مخابرات بر اساس مصوبه‌های رگولاتوری است خاطرنشان کرد: ما مصوبه‌های کمیسیون تنظیم مقررات را رعایت می‌کنیم و مشکلی هم در این زمینه نداریم اما جایی که پهنای باند داشته باشیم به شرکت‌های PAP واگذار می‌کنیم و جایی که پهنای باند نداشته باشیم، واگذار نمی‌کنیم.

تداخلی که ادامه دارد

در لحظه‌های پایانی تنظیم این گزارش، خبری روی خروجی خبرگزاری‌ها قرار گرفت که حکایت از قطع ارتباط یک شرکت اینترنتی توسط مخابرات استان خراسان رضوی می‌داد. ماجرا از آن قرار است که مخابرات استان خراسان رضوی به دلیل نیاز به خدمات واگذارشده به این شرکت، از چند روز گذشته بخشی از سرویس‌های MPLS و اینترانت آنها را پس گرفته و اعلام کرده که این کار تا پس گرفتن تمام امکانات ادامه خواهد یافت.
این در حالی است که هم‌اکنون مشتری‌های این شرکت بخش خصوصی از خدمات آن استفاده می‌کنند.

بر همین اساس حسن رضوانی، معاون نظارت و اعمال مقررات سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی با تأیید این خبر گفت: مخابرات استان خراسان رضوی اظهار می‌کند که از یک ماه پیش به این شرکت اعلام کرده که به لینک‌ها نیاز دارد و برای خود لینک‌های جدید تهیه کند و هم اکنون قرار است دو شرکت قرارداد خود را ارائه کنند تا در نهایت تصمیم‌گیری شود. درج این خبر نشان‌دهنده آن است که اختلاف میان شرکت مخابرات با شرکت‌های ارائه‌دهنده اینترنت اختلافی دیرینه و ادامه‌دار است که نتیجه این اختلاف چند ساله تنها نادیده گرفتن حقوق مشترکان مبنی بر استفاده از سرویس اینترنت دلخواه را به دنبال دارد.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر