بازدید 119499
هنرمندان بی‌مرز عمل کردند؛

آتش‌نشان فداکار ایرانی، چهره جهانی شد

جمعی از جوانان ایرانی از طریق شبکه‌های مجازی از آتش‌نشان‌های جهان خواسته‌اند تا با عکس این آتش‌نشان ایرانی، عکسی بگیرند تا به نوعی تجلیلی از او شده باشد و یاد و خاطره او زنده نگه داشته شود. از این روی، بسیاری از آتش نشان‌ها در کشورهایی مانند فرانسه، افریقای جنوبی، امریکا، نروژ، استرالیا و... در این پروژه همکاری کرده‌اند.
کد خبر: ۴۱۹۰۸۷
تاریخ انتشار: ۰۱ مرداد ۱۳۹۳ - ۲۳:۰۰ 23 July 2014
تلاش برای معرفی چهره‌های دارای ظرفیت جهانی شدن‌ در قالب قهرمانان ملی ایران، ‌در قالب یک طرح هنری بین المللی با پروژه آتش‌نشان فداکار آغاز‌ و با اقبال گسترده‌ای مواجه شد تا این باور شکل گیرد که توان جهانی‌سازی چهره مثبت کشورمان با طراحی‌های مناسب هست و تنها باید در این زمینه با اندیشه عمل کرد.   

به گزارش «تابناک»، چندی پیش که آتش‌نشانی ایران به علت نقص فنی، نتوانست جان چند زن کارگر را نجات دهد و آن‌ها بر اثر سقوط از ارتفاع جان باختند، انتقادات بسیاری به آتش‌نشانی ایران شد و هنوز هم گاه‌ تصاویری در شبکه‌های اجتماعی از ضعف آتش نشانی ایران در شبکه‌های مجازی منتشر می‌شود؛ اما اینها یک روی ‌سکه است.

همین سال پیش بود که یک آتش‌نشان ایرانی به نام امید عباسی، ماسک اکسیژن خود را در جریان آتش سوزی برداشت، روی صورت دختر بچه گرفتار در آتش گذاشت تا جان او را نجات دهد. جان دختر نجات پیدا کرد اما آتش نشان درگذشت و اعضای بدن این مرد فداکار نیز پس از مرگ مغزی به سه بیمار داده شد.

آتش نشان فداکار ایرانی، جهانی شد

اکنون جمعی از جوانان ایرانی در شبکه‌های مجازی از آتش نشان‌های جهان خواسته‌اند تا با عکس این آتش‌نشان ایرانی عکسی بگیرند تا به نوعی تجلیلی از او شده باشد و یاد و خاطره او زنده نگه داشته شود. از این روی، بسیاری از آتش نشان‌ها در کشورهایی مانند فرانسه، افریقای جنوبی، امریکا، نروژ، استرالیا و... در این پروژه همکاری کرده‌اند.

قرار است این عکس‌ها در کنار تصویر سازی‌های هنرمندان کشور‌هایی چون نروژ، اسپانیا، ایتالیا، اندونزی، تونس و ترکیه قرار گیرند و به همت گروه تصویرگران هنر موگه که در واقع جمعی کوچک از جوانان هنرمند ایرانی است، نمایشگاهی از این آثار در ایران برگزار شود.

مریم کی‌بخت از اعضای پایه‌گذار موگه و دبیر هنری نمایشگاه به فرانس ۲۴ گفته است: «گروه هنری «موگه» که سال ۹۲ تأسیس شده تصمیم گرفته است تا بخشی از پروژه‌های هنری خود را به معرفی شخصیت‌های «قهرمان» اختصاص دهد هدف ما زنده نگه داشتن ارزش‌های انسانی در جامعه مدرن امروزی و معرفی آن‌ها به نسل نونهال و نوجوان است. نخستین پروژه نیز با آتش‌نشان قهرمان ایرانی آقای امید عباسی کلید خورده است».


کی‌بخت درباره علت این انتخاب گفته است: «ایشان یک فرد عادی بود که از هیچ حمایت خاصی برخوردار نبود، حتی حمایت رسانه‌ها؛ جانش را‌ برای نجات یک انسان دیگر از دست داد. به نظر ما در گروه موگه رسید که ایشان نمونه‌ای عالی برای معرفی به نسل کودک و نوجوان است، نوجوانانی که امروز فوتبالیست‌ها و خواننده‌ها شده‌اند قهرمان آن‌ها‌»

این گونه بود که هنرمندانی از هفت کشور دنیا، حدود ۲۰۰ اثر هنری‌ را با موضوع آقای امید عباسی خلق کرده و فرستادند‌ که عکس آتش نشان‌های جهان با عکس این آتش‌نشان ایرانی در کشورها، بخش جانبی این پروژه خواهد بود که طی نمایشگاهی از ۱۷ تا ۲۲ مرداد به نمایش درخواهند آمد. آثار، تصویرسازی به صورت دستی و یا دیجیتال با جامعه هدف کودکان و نوجوانان است و تکنیک کار‌ها نیز آزاد بوده است.

این اتفاق به خودی خود نشان داد، هنرمندان ایران چگونه می‌توانند به سادگی پدیده‌هایی که در کشورمان به وقوع می‌پیوندد و به سادگی از کنارشان می‌گذریم و به فراموشی می‌سپاریم، ابعادی جهانی بخشند و این آتش نشان قهرمان و فداکار، یکی از این پدیده‌هاست؛ پدیده‌ای که صفت قهرمان برایش در سراسر این کره خاکی درست است و به همین دلیل واکنش مشابهی ‌در دیگر کشور‌ها‌ داشته است.

هنرمندان این بار بی‌مرز عمل کردند تا یکی از نمادهای معاصر شجاعت در کشورمان که جنبه سیاسی نیز نداشت، در سراسر جهان به عنوان یک ایرانیِ فداکار معرفی شود؛ رخدادی که بدون هزینه‌های کلان تبلیغاتی روی داد و از این نگاه یک رخداد بزرگ برای هنرهای تجسمی کشورمان به شمار می‌رود که کمتر تجربه‌های مشابهی داشته است.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۳
در انتظار بررسی: ۸۶
انتشار یافته: ۶۸
ما همه آتشفشانیم.
پاسخ ها
محمود
| Iran, Islamic Republic of |
۲۳:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۱
...
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۰:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۲
منظورت آتش نشانه؟
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۰:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۲
شما خودت آتشفشانی، ما آتشنشانیم
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۱:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۲
آتش نشان داداش. آتشفشان یه چیز دیگست.
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۱:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۲
به نام خداوند جان و خرد

هر چه سعی کردم نتونستم مفهوم این جمله " ما همه آتشفشانیم. " رو بفهمم و ارتباطش رو با این خبر.

حالا که حرفها با خبر ارتباط ندارد باید بگم ، بر خلاف برخی از انسانهای آزاده و فهیم ایران و بخصوص کشورهای پیشرفته جهان در کمال تاسف خیلی از افراد خود را به کج فهمی و بی خردی در مورد دانش ایمنی و نجات در سوانح سپرده اند ، سالهای سال است که افراد دخیل و مسئول در امر فوق العاده مهم ایمنی برنامه مشخصی برای پیشگیری نداشته اند و همیشه اتفاقی افتاده است بعد بصورت دسته جمعی وارد صحنه شدیم توجه همه درگیر کارزار حادثه شده ایم و این چرخه تقریبا بصورت زیر با کمی تغییر جزی اجرا شده است:

1. همه وارد صحنه حادثه شده و چه با تخصص و چه بی تخصص به ظن خودم کمک به نجات کرده ایم و کاهش خسارت
2. عده ای ( با توجه به ابعاد حادثه ) بر سر میزنند عده ای فحش میدهند و عده ای هم ... .....
3. در کمال بهت و حیرت بدنبال مقصر میگردیم ( مسئولان با حالت قدرت نمایی ) ، همه خواستار اشد مجازات میشویم ، بعضی اوقات بعلت شدت حادثه و یا طبیعی بودن حادثه و نیز متوجه نشدن علت حادثه غیر طبیعی حتی ارشدترین مسئول هم منتظر میماند تا مرور زمان حادثه را از ذهنها پاک کن ، بدون اندک بهره برداری آموزشی چون مردمانی نیستیم که به فردا بیندیشیم ( پیشگیری کنیم )
4. اکثر افراد فرصت پیدا می کنند تا نهادهای امداد رسان را مسخره کنند و از عدم خدمات رسانی مناسب شکایت....
5. همانند همیشه مقصر آن فردی است که مرده است یا آن جسمی است که دیگر نیست!
6. هیچکس یاد نمیگیرد که چه شد و چه شود تا اینگونه نشود.

زمان میگذرد و باز همه چیز فراموش میشود ، اما ، همانند هر اتفاق غیرطبیعی این عالم هستی ایراد و مشکل و نقص از طرف ضعیف ترین بخش بوده است ، ضعیف ترین بخش ، ما مردمانیم که پدران و مادرانمان حوادث را ندیدند یا نتوانستند ایجاد کند تا یاد بگیرند چگونه با این حوادث مقابله کنند...

بهرحال من از طرف تمام افرادی که میخواهند در سالیان آینده در این منطقه جغرافیایی ایمن و راحت زندگی کنند ، از تمام اشخاصی که تلاش و زحمت می کشند تا فرهنگ ایمنی اصلاح و دید با سوادتر و واقع بینانه تر نسبت به مسائل ایمنی و پیشگیری از سوانح گردد ، تشکر میکنم.
محمود
| Iran, Islamic Republic of |
۰۱:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۲
محمد جان عزیزم
بگو آتش نشان. حالا یه بار دیگه هم بگو . آفرین عزیزم
علیرضا
| Iran, Islamic Republic of |
۰۱:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۲
عزیزم آتشفشان نه، آتش نشان...
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۱:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۲
لوس و خوشمزه
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۲:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۲
فکر می کنم منظورت این بود .....ما همه آتش نشانیم .
محمد
| Iran, Islamic Republic of |
۰۳:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۲
ولی ما آتشنشانیم
طوفان
| Iran, Islamic Republic of |
۰۵:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۲
منم آتش مینشانم
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۵:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۲
دورت بگردم بپا با فرغون ته چرخ نزنی
دست مریزاد!بزرگواران عزیز وطنی.خوشحالمون کردید ای کاش عکسها را هم در سایت میگذاشتید.
دمشون گرم. عالی بود
خواهشا اگه میشه یه لینکی بذارن دوستان. من ندیدم!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۱:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۲
برادر جان اون فلشهای زیر عکس رو بزنی ، عکسهای آتش نشانهای خارجی میاد .
خدایش رحمت کند..در جوار رحمت حق باشد انشالله
درباره مفهوم اون نقاشی هم توضیح میدادید!
وجود افرادی مانند آقای عباسی باعث افتخار است.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۱:۴۳ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۲
و وجود کسایی که به این عمل انسانی منفی میدند باعث تاسفه
دمشون گرم
انسانیت چیزیه که مرز و حدود نمیشناسه
خیلی جالب بود احسنت بر این خلاقیت
فقط گریه کردم بدون اینکه بتونم کاری کنم
برای بهبودی هرچه زودتر آتشنشان مشهدی سعید ویرانی هم دعا کنید
پاسخ ها
محسن
| Iran, Islamic Republic of |
۰۸:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۲
أَمَّن يُجِيبُ الْمُضْطَرَّ إِذَا دَعَاهُ وَيَكْشِفُ السُّوءَ
خداوند رحمتش کنه... چه انسان بزرگی...
افتخار میکنم به او . هر کجا اگر هستی درود بر قلبت ...
روح آن قهرمان فداکار شاد باد.نام جاودانش مایه افتخار و فداکاریش مرهمی بر زخم خودخواهی جامعه بشری امروز.یاد همه قهرمانان فداکار کشورمان بخصوص آنانکه گمنام رفتند اما معلمی جاودانه شدند گرامی باد.
بنام خدا
فكر ميكنم بجا باشد ياد و خاطره فداكاري ايشان در كتب درسي مدارس كشوردرج گردد
در بین جوانان غیور ایرانی امثال زنده یاد عباسی کم نیستن که حاضرن جون خودشونو در راه وطن و هم وطنانشون فدا کنن.
فوق العاده ایده جالبی بود در ستایش این آتش نشان عزیز و فداکار میهنمان. دست این گروه رو می بوسم و دست شما سایت تابناک رو به گرمی و با افتخار می فشارم.
آخ جون توجه خارجی به ایرانی ها

من عاشق این حس هستم
خیلی دوست دارم جهانی باشیم

...
حالا علی دایی 2میلیاردو 100 میلیون قرارداد میبنده!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۸:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۲
چه ربطی به موضوع داره؟! ایشان هم کارهای انسان دوستانه زیادی انجام داده اند.
ان الله مع الصابرین
روحت قرین رحمت الهی .
یادمون نره که ایشون شهید محسوب میشن .
افرين...
وجود افرادی مانند آقای امید عباسی(عزیز از دست رفته)باعث افتخار ملی ایران ماست.
خدا رحمتش کنه من شهرکی زندگی میکنم که ایشان در اونجا خدمت می کرد و جونش را فدا کرد. خوب بود شهرداری منطقه 22 حداقل یکی از خیابان های شهرک رو با نام ایشان تغییر می داد یا حداقل یک نمادی از این عزیزان در شهرک درست می کرد
ما تو ايران عباسي كم نداريم اما تعدادشون در برابر ... ريا كار ناچيزه.
روحش شاد و یادش گرامی باد
چه ایده ی خوبی بوده ، فکر خلاق به این میگن ، آفرین
تحت تاثیر قرار گرفتم مرد میخواد همچه کاری بکنه
بخاطر اینکه تابناک چندین نظرمو انتشار نداد تصمیم داشتم دیگه نظر ندم اما بعد از اینکه خبرو رو خوندم وظیفه خودم دونستم اینجا از این پهلوان و پوریای ولی زمان یادی کنم مهم نیست اهل کدوم کشور بود (هرچند افتخاریست ابدی و جاودان برای پارسیان عزیز)مهم اینست بر خلاف خیلی از انسانها ها که این روزها با کارهایشان باعث میشوند انسان را جنایتکارترین موجود دنیا که نظم طبیعت را به عناوین مختلف برهم زده اندٰ به یاد بیاوریم هنوز انسانهای بزرگ زیادی هستند که با شرافت خود باعث افتخار بشریت هستند و با تصمیمات بزرگ خود راه جاودانگی را به یادگار میگذارندٰ در برنامه تلویزیونی ماه عسل دیدم که عزیزی راننده آمبولانس بود و یکی از تلخترین خاطراتش را اینگونه تعریف کرد که برای بردن جسد مادری به درب منزل متوفی رفتم که فرزند پسرش بمن گفت گفته جنازه مادرم در زیر زمین خانه است برو آنرا بردارو ببر...! اون لحظه قلبم درد گرفت و اشک در چشمانم حلقه بست و با خود گفتم کاش انسان نبودم اما الان به انسان بودنم افتخار میکنم افتخارم بخاطرخودم نیست بلکه بخاطر امید عباسی عزیز است که درس زندگی بمن آموخت و معنی این بیت شعر از سعدی عزیز را با اعماق وجود حس کردم که میفرمایید سعدیا مرد نکو نام نمیرد هرگز ****** مرده آنست که نامش به نکویی نبرند. اینجا میگم امید عزیز دوستت داریم و یادت را گرامی میداریم در پایان از مسولین میخواهیم خانواده این عزیز را تنها نگذارند و آنها را از هر نظر تامین کنند و تندیسی ارزشمند از این عزیز در مکانی از شهر بگذارندٰٰٰٰٔ . امید جان در قلب همه مردم جا داری و چون ستاره درخشان آسمانی همیشه جاودانه میدرخشی خوشا بحالت امید عزیز و فداکار قهرمان ایران زمین
پاسخ ها
ناشناس
| United States |
۰۸:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۲
امید عزیز دوستت داریم و یادت را گرامی میداریم در پایان از مسولین میخواهیم خانواده این عزیز را تنها نگذارند و آنها را از هر نظر تامین کنند و تندیسی ارزشمند از این عزیز در مکانی از شهر بگذارند
اونوقت بعضی ناآگاهان میگن شبکه های اجتماعی بد و مخرب هستن
شهید امید عباسی!
روحش شاد یادش گرامی روحش قرین رحمت انشاالله
خدا رحمت کنه ایشون رو. کاش بنای یادبودی از ایشون درست میکردن.
سلام بر هموطنان عزیزم
در حال مطالعه مطلب بغض گلوم رو گرفت و اشک در چشمام جمع شد همینه معنی شعر شاعر عزیزمان سعدی
بنی آدم اعضای یکدیگرند

که در آفرینش ز یک گوهرند

چو عضوی به درد آورد روزگار

دگر عضوها را نماند قرار

تو کز محنت دیگران بی غمی

نشاید که نامت نهند آدمی
پاسخ ها
رضا
| Iran, Islamic Republic of |
۰۸:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۲
باسواد!اعضای یک پیکرند.حداقل شعررو دیگه تحریف نکنید
شهرام
| Iran, Islamic Republic of |
۰۹:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۲
مجید جان دلبندم یک پیکرند درسته
انسانیت نژاد و دین و حد و مرز و سیاست و... نمی شناسه تنها انسانیته که می تونه جهان متحد کنه
واقعا حرکت بسیار زیبایی بود امیدوارم همیشه نکات مثبت و عملکردهای خوب مردم ما به دنیا معرفی بشه .
روحش شاد وقرین رحمت الهی باد.
هرگز نمیرد آنکه دلش زنده شد به عشق...
امید ایران به روح بلندت درود می فرستم و از حضرت دوست می خواهم که تو را در جوار سالار مظلومان عالم امام شیعیان علی اعلی قرین رحمتت بدارد.
روح اميد عباسي عزيز شاد. از اتشنشانان خارجي براي اين كار بزرگ تشكر ميكنيم .
لطفا از روزبه فقیه کیا منجی غریق فداکار بندر انزلی هم یاد کنید
ولی وضعیت بدنی و هیکل اتش نشانان خارجی هم الگوی خوبی هست. خصوصا اژریکایی ها همشون بدنساز حرفه اییان ها. خوبه؛نیروهای پلیس واتش نشانی هم امادگی جسمانی خوبی داشته باشن
امیدعباسی روحت شاد
دوستان خوب من در گروه هنری موگه گل کاشتید . یاد و کار جوان وطن امید عباسی همیشه جاودان خواهد ماند .
روحت شادقهرمان
چون آتش نشانان آمریکایی هم از ایشون به نوعی قدردانی کرده اند، بنابراین کار این آتش نشان(آقای عباسی مرحوم) درست نبوده!!!!!!!!!!!
انسانیت حد و مرز ندارد ما متاسفانه آن را در لابه لای خیلی چیزهای سطحی و ... گمش کردیم.هیچکس هیچ زمان در هیچ کجا و در هیچ جایگاهی نمی تونه تحت تاثیر رفتارهای بزرگ منشانه نباشد.می تونه؟ امید عباسی و امید عباسی ها این کار را برای آنچه انجام دادند که نامش شرافت است و انسانیت ، نه ...
فراموش نکنید که فیس بوک و نقش کاربران ایرانی در معرفی این آتش نشان به جهان قابل توجه است
کاش اسمش رو توکتابهای درسی هم میاوردندیاحداقل نام یک خیابان یا میدان
ضمن سپاس از اقدام شايسته گروه تصوير گران موگه براي آن عزيز از دست رفته وفداكار طلب مغفرت از درگاه خداوند درارم واميدوارم ايشان دركنار شهدا باشند.
روحش شاد
درود بر همه كساني كه در سراسر دنيا با به خطر انداختن جانشان موجب نجات جان ديگران مي گردند.
روان عباسی شاد و ا میدواریم ان اتش نشان مشهدی هر چه زودتر خوب شود. با درود و خسته نباشید به همه ی اتش نشانان. افرین بر این گروه که ابتکار بسیار جالبی کردند . خواهشمندیم زمان برکزاری این نمایشگاه، دو، روز پیش از ان، در رسانه ها به اکاهی مردم برسد. با سپاس فراوان از این گروه.
ما همه با هم رفیقیم
برچسب منتخب
# غزه # ماه رمضان # عید نوروز # کاظم صدیقی # دعای روز هشتم رمضان # دعای سال تحویل
وب گردی