بازدید 3155

لاریجانی: فلسطین به «سلاح و دارو» نیاز دارد

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: مردم فلسطین به امور روشنی مانند سلاح، دارو و غذا نیاز دارند و ایران هم نقش مهمی در رفع نیازهای روشن مردم فلسطین داشته است.
کد خبر: ۴۱۸۹۷۵
تاریخ انتشار: ۰۱ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۶:۰۸ 23 July 2014
رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: مردم فلسطین به امور روشنی مانند سلاح، دارو و غذا نیاز دارند و ایران هم نقش مهمی در رفع نیازهای روشن مردم فلسطین داشته است.

به گزارش تسنیم علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی ظهر امروز در نشست هم‌اندیشی پیرامون مسئله غزه و فلسطین که در کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی و با حضور اعضای فراکسیون فلسطین و مقاومت اسلامی برگزار شد، طی سخنانی اظهار داشت: مسئله غزه امروز به یک مسئله بین‌المللی تبدیل شده و این موضوع صحنه بین‌الملل را به خود مشغول کرده است. هرچند فشارهایی از جانب غرب وارد می‌شود تا این موضوع به‌سمت دیگری کشانده شود، اما اصل موضوع خود را در صحنه جهانی نشان داده است.

وی با یادآوری جنگ‌های 33روزه، 22روزه و 8روزه خاطرنشان کرد: شاید این سومین جنگ غزه است که صورت گرفته؛ در واقع هر دو سال یک بار رژیم صهیونیستی به غزه حمله کرده است و همه این تجاوزات با یک نوع رفتار سبعانه همراه بوده و جنایات بسیاری را انجام داده‌اند.

رئیس مجلس با طرح این سؤال "چرا رژیم صهیونیستی در این مقطع زمانی این اقدام وحشیانه را آغاز کرد؟" گفت: برای پاسخ به این سؤال دلایل زیادی را می‌توان برشمرد؛ یکی از این دلایل وضعیت کنونی جهان اسلام است. بحران‌سازی‌هایی که در سال‌های اخیر در جهان اسلام به وجود آمده که آخرین آن هم مسئله سوریه و عراق است، این تصور را برای رژیم صهیونیستی به وجود آورده که فرصت مناسبی برای اقدام علیه فلسطین است، گرچه این موضوع از اشتباه محاسباتی آنها حکایت می‌کند.

لاریجانی افزود: دلیل بعدی مذاکراتی است که آمریکا روی آن سرمایه‌گذاری کرده بود و سعی می‌کرد مسئله سازش و مذاکره را به‌عنوان یک دیپلماسی آمریکایی جا بیندازد و آن را به‌عنوان برنامه آمریکایی مطرح کرد اما همه دیدید که این برنامه نیز به‌نوعی به پوچی رسید و از درون مسئله سازش هیچ حادثه‌ای برنخاست لذا این موضوع یک شکست برای اسرائیل و آمریکا بود چرا که آنها به این مسئله سازش دل بسته بودند تا از درون آن  منافعی را برای خود به وجود آورند اما در نهایت این پروژه نیز شکست خورد.

وی دلیل بعدی این موضوع را مشکلات داخلی رژیم صهیونیستی خواند و اظهار داشت: رژیم صهیونیستی در مجموع برای تغییر شرایط داخلی خود احتیاج به یک محور بیرونی داشت یعنی موضوعی که بتواند با آن مناقشات داخلی خود را از یک موضوع اصلی به یک موضوع فرعی تبدیل کند و تمام حواس‌ها را از داخل متوجه یک دشمن فرضی بیرونی کند. البته دلایل دیگری هم برای این موضوع به وجود می‌آید اما به نظر می‌آید این 3 دلیل به‌خصوص مسائل منطقه‌ای سبب شد تا اسرائیل برای این عملیات وسوسه شود.

رئیس نهاد قانون‌گذاری کشورمان با تأکید بر اینکه عملیات اسرائیل علیه غزه با حجم سنگین و از نظر تعداد کشته‌شدگان کم‌نظیر بود در مورد پیام‌های این حادثه نیز گفت: درست است که حجم تلفات و حملات نظامی و مالی در غزه بسیار زیاد است و از این جهت موارد نادری در غزه رخ داده اما کنار آن حادثه بزرگ‌تری به وقوع پیوست که یک نوع مقاومت و تاکتیک‌های مقاومت را به دنیا نشان داد و پیام‌های جدیدی از مقاومت را به دنیا رساند.

لاریجانی با بیان اینکه این واقعه نشان داد که دسترسی مقاومت به شهرهای زیادی در داخل اسرائیل فراهم شده است، گفت: تا پیش از این نوع سلاح‌ها و سلاح‌های نوینی که برای اسرائیل قابل تشخیص نبود مشخص شد و همچنین اینکه اسرائیل فکر می‌کرد از طریق گنبد آهنین می‌تواند اقدامات مقاومت را خنثی کند از بین رفت و همچنین نشان داد جریان مقاومت یک جریان زنده و رو به رشد است. همچنین مقاومت نشان داد که یک معادله‌ای در این میان وجود دارد و آن این است که ضربه زدن به غزه مساوی با ناامنی در کل فلسطین است و رژیم صهیونیستی نیز این موضوع را به‌خوبی فهمید لذا این حمله به غزه این پیام را داد که ضربه به غزه معادل با آسیب‌رسانی و ناامنی در کل فلسطین است.

وی ادامه داد: این حادثه هرچند آسیبی در جهان اسلام است اما تفرقه‌هایی که بیشتر ریشه در نادانی دارد و در جهان اسلام وجود دارد، این حادثه باعث شد که تا حدی فکرها در جهان اسلام به هم نزدیک شوند و حول موضوع فلسطین تفکر نزدیکی بین فرقه‌های مختلف جهان اسلام به وجود آید. البته منظور من این نیست که فکرها در جهان اسلام صددرصد به هم نزدیک شد، اما توجه به مسئله فلسطین سبب شد که تفرقه‌هایی که در جهان اسلام به وجود آمده بود، تا حدی از بین برود و فکرها به هم نزدیک شود.

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به نقش ایران در زنده نگه داشتن آرمان فلسطین، گفت: جمهوری اسلامی در این ماجرا به‌عنوان کشوری که در همه شرایط حامی فلسطین بوده، نقش خود را نشان داد و نشست تروئیکای اتحادیه مجالس اسلامی که روز گذشته در تهران برگزار شد، کاملاً نشان داد که کشوری که نقش ایجابی برای نجات فلسطین دارد، ایران است و درو اقع، کشورمان یک کمک فعالانه نسبت به فلسطین دارد.

لاریجانی بر همین اساس تأکید کرد: سخنرانی‌های سیاسی می‌تواند حمایت‌های سیاسی را در بر داشته باشد و البته خوب هم هست اما مردم فلسطین به امور روشنی مانند سلاح، دارو و غذا نیاز دارند و ایران هم نقش مهمی در رفع نیازهای روشن مردم فلسطین داشته است. ایران اکنون نیز برای ارسال دارو و تجهیزات پزشکی آمادگی دارد و منتظریم تا یک امکانی از طریق هلال احمرها فراهم شده و با مصر هم صحبت شود تا رفح باز شود و کمک‌ها به مردم غزه برسد. البته تعداد مجروحین فلسطینی هم بسیار زیاد شده و امکان مداوای آنها در غزه فراهم نیست بنابراین ایران آمادگی دارد تا این مجروحین به بیمارستان‌های ایران منتقل شوند.

وی بر همین اساس اظهار امیدواری کرد که تلاش‌های ایران و کشورهای اسلامی برای رهایی غزه و فلسطین از چنگال اسرائیل به نتیجه برسد و قطعاً روز قدس امسال که قرار است در کشورهای اسلامی عزای عمومی اعلام شود، روز تجلی اراده‌های نزدیک به هم کشورهای اسلامی باشد.

رئیس مجلس در پایان تأکید کرد: روز قدس نشان می‌دهد که امت اسلامی ید واحده هستند و در قضیه فلسطین اختلافات دیگر را کنار می‌گذارند. همچنین امیدوارم روز قدس زمینه رشد افکار مسلمانان را فراهم کند.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان