بازدید 6020

پايان بحران غزه، پايان عمر سياسي نتانياهو است

عليرغم همه برنامه‌ريزي‌هاي شبكه‌هاي رسانه‌اي وابسته به صهيونيست‌ها در غرب، نمايش كشتار وحشيانه از كودكان و زنان و آوارگي خانواده‌ها، موجي از نفرت عليه نتانياهو را در اغلب كشورها بخصوص در اروپا و آمريكا به راه انداخته است.
کد خبر: ۴۱۸۷۵۲
تاریخ انتشار: ۰۱ مرداد ۱۳۹۳ - ۰۰:۱۱ 23 July 2014
روزنامه اطلاعات نوشت:

دو هفته جنگ در غزه بيش از 545 كشته و 4000 نفر زخمي و مجروح بجاي گذاشته است كه بيشتر آنها زنان، كودكان و از شهروندان عادي فلسطيني هستند. در اسرائيل نيز تا اينجا بيش از 20 نفر از سربازان و مردم عادي كشته شده‌اند.

«نتانياهو» هدف اصلي حمله نظامي به غزه را، نابودي مراكز و پايگاه‌هاي «موشكي» حماس، تخريب تونل‌هاي نظامي عبور نيروهاي مقاومت به داخل شهرهاي اسرائيل و انهدام قدرت نظامي حماس اعلام كرده بود. بعد از دو هفته اگرچه اطلاعيه‌هاي نظامي رژيم صهيونيستي خبر از انهدام چندين پايگاه موشكي و تخريب دهها تونل زيرزميني نظامي را مي‌دهد، اما همچنان موشك‌هاي حماس شليك مي‌شود و شهرهاي منطقه جنوبي اسرائيل تا مركز «تل‌آويو» را هدف مي‌گيرد.

در عمل سراسر بخش جنوبي اسرائيل در تيررس حماس قرار گرفته است و در آن حالت جنگي و اضطراري حاكم شده است. چهره‌نمايي از وقايع كشتار در غزه، حملات نظامي ارتش صهيونيستي را در افكار جهاني به تعريف «جنايات جنگي» رسانيده است. عليرغم همه برنامه‌ريزي‌هاي شبكه‌هاي رسانه‌اي وابسته به صهيونيست‌ها در غرب، نمايش كشتار وحشيانه از كودكان و زنان و آوارگي خانواده‌ها، موجي از نفرت عليه نتانياهو را در اغلب كشورها بخصوص در اروپا و آمريكا به راه انداخته است. ترسيم موقعيت كنوني جنگ در غزه به اختصار چنين است:

1ـ فرمان حمله زميني و اشغال غزه از سوي نتانياهو نخست‌وزير رژيم صهيونيستي موفقيت چنداني نداشته و در عمل پيشرفت ندارد. التهاب در دولت ائتلافي نتانياهو بالا گرفته است و مخالفان او در اسرائيل از شكست دولت نتانياهو و حماقت او در شروع جنگ جديد نام مي‌برند و خواهان كناره‌گيري وي شده‌اند. كشته شدن بيش از 15 سرباز و افسر ارتش، اسير شدن دو سرباز اسرائيلي به دست نيروهاي مقاومت فلسطيني، اضطراب در منطقه وسيع از جنوب اسرائيل و... موجب انتقاد و اعتراض عمومي در داخل اسرائيل شده است. به طوري كه برخي از رسانه‌ها و محافل سياسي در داخل اسرائيل و در اروپا از آشكار شدن شكست «نتانياهو» مي‌گويند. دو راه براي نتانياهو باقي مانده است. اول: قبول آتش‌بس، حتي به صورت يكطرفه، چنانكه آتش‌بس پيشنهادي سيسي رئيس جمهور مصر را پذيرفته است و منتظر پذيرش حماس است، دوم: وسعت بخشيدن به دامنه جنگ با افزايش بمباران‌هاي هوايي و حملات وسيع‌تر زميني به عمق غزه كه بزرگترين مشكل براي چنين دستوري خطر كشتار بسيار وسيع‌تر از مردم است. خسارت و پاسخ عمليات نامنظم نيروهاي مقاومت غيرقابل پيش‌بيني است.

2ـ حماس تا اينجاي كار اگرچه مي‌گويد، آتش‌بس را در صورتي مي‌پذيرد كه طرحي معقول باشد و در آن، آزادي بيش از 700 نفر از فلسطينيان كه در هفته‌هاي اخير توسط اسرائيل انجام گرفته است، ديده شود، اما هنوز آتش‌بس پيشنهادي دولت سيسي در مصر را رد مي‌كند و آن را به نفع رژيم صهيونيستي مي‌خواند و نمي‌پذيرد. از ديروز فعاليت‌هاي سياسي شدت گرفته است تا «آتش‌بس» از سوي هر دو طرف مورد قبول قرار گيرد و اعلام گردد. اسرائيل رسماً اعلام كرده است كه طرح آتش‌بس مصر را مي‌پذيرد.

3ـ شوراي امنيت سازمان ملل براي بار دوم درباره بررسي بحران غزه تشكيل جلسه داد و به اتفاق آراء تلاش براي اجراي آتش‌بس فوري را خواستار شد. «بان‌كي‌مون» به خاورميانه آمده و در قطر با محمودعباس رئيس دولت خودگردان فلسطيني ملاقات و گفت‌وگو كرد. «بان‌كي‌‌مون» از سوي شوراي امنيت سازمان ملل، مأموريت دارد تا هرچه سريعترآتش‌بس را برقرار كند. از سوي ديگر در حالي كه دولت فرانسه براي پايان بخشيدن به اين بحران فعال شده است وزير خارجه فرانسه به منطقه آمده است تا ضمن گفت‌وگو با نتانياهو و محمودعباس، بستر اجراي آتش‌بس را فراهم آورد. جان‌كري به قاهره رفته و اعلام كرد كه آمريكا 45 ميليون دلار كمك براي بازسازي غزه اختصاص داده است و دولت اوباما مي‌خواهد تا هر چه سريعتر اين جنگ پايان پذيرد. مأموريت وزير خارجه آمريكا نيز براي اعلام آتش‌بس از سوي هر دو طرف درگير در جنگ غزه است.

4ـ امواج اعتراض مردمي عليه اسرائيل در سراسر جهان چنان گسترده شده است كه در عمل دولتمردان اسرائيل در سخت‌ترين شرايط به لحاظ نفرت افكار عمومي در جهان قرار گرفته و منزوي شده‌اند. جنگ جنايتكارانه بر پيشاني نتانياهو حك شده و نمايش كشتار وحشيانه كودكان و زنان و مردان سالخورده و بمباران‌هاي سنگين. به طوري كه برخي از خبرگزاري‌ها گزارش كرده‌اند، در طول دو هفته بيش از 500 تن بمب بر سر اهالي غزه ريخته شده و اسرائيل از سلاح‌هاي غيرمتعارف و شيميايي در اين جنگ استفاده كرده است. فشار سياسي از سوي افكار عمومي كشورهاي جهان بر دولت‌هاي خودشان لحظه‌به‌لحظه افزايش مي‌يابد. به طوري كه دولت‌هاي اروپايي (انگليس، فرانسه و آلمان) و آمريكا مجبور به واكنش شده‌اند.

«نتانياهو» بعد از دو هفته كشتار و جنگ جنايتكارانه، نه موفقيت نظامي برجسته و كاملي به دست آورده و نه مي‌تواند از شدت اعتراض‌هاي عمومي مردم در جهان فرار كند. به خصوص كه بحران و اضطراب در داخل اسرائيل افزايش يافته و مردم، هزينه‌پردازي مالي و سياسي براي طرح جنگي «نتانياهو» را تحمل نمي‌كنند.

5ـ خالدمشعل دبيركل سياسي حماس به قاهره رفته تا با دبيركل اتحاديه عرب مذاكره كند. فعلاً قطر و قاهره دو مركز فعال سياسي براي اعلام آتش‌‌بس شده‌اند. در حالي كه طرح جنگي اسرائيل حاصلي جز قتل‌عام كودكان و مردم عادي در غزه ندارد. و سراسر منطقه جنوب اسرائيل همچنان در تيررس موشك‌هاي حماس قرار دارد.

6ـ همه محافل سياسي در انتظارند تا دو روز آينده، يا آتش‌بس اعلام گردد و بحران غزه از فاز نظامي به فاز سياسي تغيير جهت و مسير دهد. يا دايره جنگ گسترده‌تر گردد و در عمل ابعاد فاجعه انساني چنان وسيع نمايان شود كه امواج انساني در سراسر جهان در محكوميت چنين فاجعه‌اي در اغلب پايتخت‌هاي اروپايي و در شهرهاي نيويورك (مقر سازمان ملل)، واشنگتن و ديگر شهرهاي بزرگ آمريكا، بحرا‌ن‌‌آفرين گردد. دولت‌هاي عربي هم‌اكنون مورد اعتراض مردم خود قرار دارند. در صورت گسترده‌تر شدن جنگ، هراس اين دولت‌ها از اين جنگ و بحران غزه، دو چندان خواهد شد. امواج اعتراض مردمي در جهان و سختي و دشواري عمليات نظامي در داخل غزه براي ارتش رژيم صهيونيستي، شكست نتانياهو را آشكاركرده است. اين شكست را برخي از تحليلگران سياسي در اسرائيل نيز پيش‌بيني كرده‌‌اند و نوشته‌اند، پايان بحران غزه، پايان عمر سياسي نتانياهو است.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها