بازدید 2944

«برهم صالح» شانس نخست ریاست جمهوری عراق

کد خبر: ۴۱۸۶۸۸
تاریخ انتشار: ۳۱ تير ۱۳۹۳ - ۱۹:۱۷ 22 July 2014

یک رسانه عرب زبان با اشاره به نامزدهای مطرح برای پست ریاست جمهوری عراق از برهم صالح به عنوان شانس نخست تصدی این سمت یاد کرده است.

به گزارش تسنیم، پایگاه اعلام العربیه در مطلبی درباره انتخاب رئیس جمهوری عراق آورده است: حزب اتحادیه میهنی کردستان به رهبری جلال طالبانی در آستانه برگزاری جلسه پارلمان عراق برای توافق درباره رئیس جمهوری موفق به توافق درباره نامزد واحد دست نیافت و تصمیم به معرفی فواد معصوم و برهم صالح گرفت.

بر اساس اطلاعات موجود، برهم صالح شانس بیشتری دارد زیرا از روابط قوی در داخل و خارج عراق برخوردار است و مخالفان نوری المالکی به نفع وی رای خواهند داد.

این رسانه بیان کرد: بیش از 50عراقی در داخل و خارج خود را برای انتخاب رئیس جمهوری نامزد کرده اند تا توافقات و سهمیه بندی ها را بر هم بزنند.بر اساس سهمیه بندی موجود، رئیس جمهوری به حزب طالبانی تعلق دارد.

با وجود اینکه بیشتر گروه های سیاسی از تایید هر یک نامزدهای ریاست جمهوری خودداری کرده اند اما نمایندگان و روسای فراکسیون ها گزینه اصلی را برهم صالح می دانند.اگر مطابق قانون اساسی وی نتواند موافقت دو سوم تعداد نمایندگان یعنی 218 نفر را به دست آورد کار به دور دیگری کشیده می شود و نامزد مذکور باید 180 رای برای پیروزی به دست آورد.

برهم صالح در رای گیری نخست 150 رای به دست می آورد که 40 رای متعلق به ائتلاف کردستان،50 رای به نمایندگان سنی ،50 رای از فراکسیون های الاحرار و المواطن و ده رای از اقلیت هاست.

اما فواد معصوم حدود 100 رای به دست خواهد آورد که بیشتر آنها از ائتلاف دولت قانون به رهبری نوری المالکی و رای برخی نمایندگان حزب اتحادیه میهنی و آرای دیگر میان نامزدهای دیگر تقسیم خواهد شد.

برهم صالح از روابط گسترده با طرف های عراقی، عربی و بین المللی برخوردار است،پست های وزارتی مختلفی داشته است.وی ریاست دولت اقلیم کردستان را برعهده داشته است و از وی به عنوان شخصیتی وابسته به محافل لیبرال یاد می شود.

این رسانه آورده است: منابع آگاه از مخالفت نوری المالکی با نامزدی برهم صالح و ابلاغ آن به حزب طالبانی خبر دادند و اینکه نخست وزیر عراق از فواد معصوم و نجم الدین کریم استاندار کرکوک حمایت می کند.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل