بازدید 2423

افغانستان «کوره زباله‌سوزی» آمریکا شد

به‌گزارش دفتر بازرس کل بازسازی افغانستان آمریکا زباله‌های صنعتی خود را برای سوزاندن به افغانستان فرستاده و از این طریق آلودگی زیست‌محیطی گسترده‌ای را در این کشور به وجود آورده است.
کد خبر: ۴۱۸۶۸۲
تاریخ انتشار: ۳۱ تير ۱۳۹۳ - ۱۹:۰۹ 22 July 2014

به‌گزارش دفتر بازرس کل بازسازی افغانستان آمریکا زباله‌های صنعتی خود را برای سوزاندن به افغانستان فرستاده و از این طریق آلودگی زیست‌محیطی گسترده‌ای را در این کشور به وجود آورده است.

به گزارش تسنیم، براساس گزارش منتشر شده توسط بازرس کل بازسازی افغانستان، نیروهای آمریکایی در 5 ماه از سال گذشته، زباله‌های‌شان را برای افغان‌ها می‌فرستادند تا آن‌ها در چاله‌های روباز بسوزانند، در حالی که آمریکا میلیون‌ها دلار صرف ساخت کوره‌های زباله‌سوز در افغانستان کرده است.

این گزارش می‌افزاید: افغان‌ها هنوز زباله‌های خطرناک خودشان مثل باطری، لاستیک و پلاستیک‌ها را در چاله‌های روباز می‌سوزانند به این خاطر که از صرف هزینه برای تأمین سوخت کوره‌های زباله‌سوز خودداری کنند.

گزارش بازرس ویژه کل برای بازسازی افغانستان اضافه می‌کند: این عمل قانون منع استفاده از این چاله‌های روباز برای امحا کردن زباله‌ها را که در پنتاگون در سال 2010 تصویب شد نقض می‌کند. این در حالی است که نیروهای آمریکایی به کنگره اعلام نکردند که برای این قانون تبصره‌هایی نیز اندیشیده شود.

«جان سپکو» بازرس کل برای بازسازی افغانستان، اعلام کرد: این موضوع یکی دیگر از مسائلی است که نشان می‌دهد دلارهای مالیات‌دهندگان بی‌حاصل دود می‌شود. همچنین سلامت نیروهای آمریکایی نیز به خطر می‌افتد.

سپکو افزود: نیروهای آمریکایی در فرودگاه «شیندند» زباله‌های‌شان را در ماه ژوئن برای افغان‌ها فرستادند و آن‌ها نیز تا اکتبر مشغول سوزاندن آن زباله در چاله‌های روباز بودند.

باطری، لاستیک، پلاستیک و قوطی‌های آئروسل از جمله موادی است که سوزانده می‌شود در حالی که سوزاندن این مواد براساس دستور پنتاگون در سال 2010 ممنوع اعلام شده بود.

در پاسخ به گزارش منتشر شده، مرکز فرماندهی آمریکا در افغانستان اعلام کرد: این قانون فقط به نیروهای آمریکایی دستور داده که بررسی کنند چرا افغان‌ها از چاله‌های روباز استفاده می‌کنند و همچنین نیروهای آمریکایی را موظف کرده که افغان‌ها را برای استفاده از کوره‌های زباله‌سوز تشویق کنند ولی هیچ اختیاراتی مبنی بر مجبور کردن آن‌ها تعیین نکرده است.

مرکز فرماندهی نیروهای آمریکا در افغانستان اعلام کرد: مواد ممنوعه مثل باطری، پلاستیک، لاستیک و قوطی‌های آئروسل میان زباله‌های ارسال شده توسط نیروهای آمریکایی وجود نداشته است.

سپکو از مرکز فرماندهی نیروهای آمریکایی خواسته است که مسئولین این امر را یافته و مورد بازخواست قرار دهند و جواب آن را به‌صورت مکتوب تا 90 روز آینده برای وی ارسال کنند.

وی در نامه‌ای به مرکز فرماندهی نیروهای آمریکایی اعلام کرد که گازهای سمی ناشی از سوزاندن زباله در چاله‌های روباز، سلامت نیروهای خارجی حاضر در فرودگاه شیندند را تهدید می‌کند.

دفتر بازرس ویژه برای بازسازی افغانستان اعلام کرده است که قبل از اینکه این کوره‌ها در سال 2011 وارد افغانستان شود، نیروهای آمریکایی زباله‌های خودشان را به‌عنوان بخشی از امکانات 4.4 میلیون دلاری در این چاله‌ها می‌سوزاندند و اما اکنون که این کوره‌های بلااستفاده در افغانستان وجود دارد، نیروهایی آمریکایی باز هم زباله‌های خود را به افغان‌ها می‌سپارند تا در این چاله‌ها سوزانده شود.

یک متخصص آلرژی در وزارت امور سربازان بازنشسته آمریکا در سال 2009 به کنگره گفت: در معرض این گازهای سمی قرار گرفتن می‌تواند خطر مرگ و میر بر اثر سرطان ریه و بیماری‌های قلبی و عروقی را تشدید کند.

دسامبر سال گذشته، سپکو گزارش داد که آمریکا 5.4 میلیون دلار صرف ساخت کوره‌های زباله‌سوزی در پایگاه عملیاتی فوروارد در شارانا در شرق افغانستان کرده است اما این کوره هیچ‌گاه مورد استفاده قرار نگرفته است. در آن زمان سپکو گفت آمریکا پول خود را حیف کرده است.

در گزارش ژولای 2013 سپکو آمده است: در کمپ لیدرنک در جنوب افغانستان با وجود اینکه 4 کوره زباله‌سوزی به‌ارزش 11.5 میلیون دلار نصب شده اما بازهم زباله‌ها در این کمپ به‌صورت روباز سوزانده می‌شود.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار