بازدید 4009
گزارش کامل «تابناک» از نشست علنی امروز مجلس؛

«وین به‌روایت ظریف» در روز غیرعلنی بهارستان

رفع ایرادات شورای نگهبان درباره لایحه نحوه اجرای محکومیت مالی، سؤال ملی از وزیر جهاد کشاورزی و شنیدن گزارش هسته‌ای ظریف در نشست غیرعلنی، مهمترین دستور کار امروز خانه ملت بود.
کد خبر: ۴۱۸۶۵۳
تاریخ انتشار: ۳۱ تير ۱۳۹۳ - ۱۷:۴۰ 22 July 2014
قطب سوم تولید خودرودویست‌وسی‌امین جلسه علنی مجلس شورای اسلامی به‌ریاست حجت‌الاسلام محمد حسن ابوترابی فرد نایب رئیس اول مجلس شورای اسلامی با حضور ۲۰۱ تن از وکلای ملت برگزار شد.

به گزارش «تابناک»، محمدحسین فرهنگی منشی هیأت‌رئیسه دستور کار امروز مجلس را بدین شرح اعلام کرد: گزارش کمیسیون قضایی و حقوقی در مورد لایحه نحوه اجرای محکومیت‌های مالی، گزارش کمیسیون اجتماعی در مورد طرح الحاق یک بند به ماده ۲ قانون تشکیل شورای عالی اشتغال، گزارش کمیسیون اقتصادی درباره لایحه اجازه مشارکت جمهوری اسلامی ایران در افزایش سرمایه دور پنجم بانک توسعه ملی، گزارش شور دوم کمیسیون انرژی درباره طرح حمایت از صنعت برق کشور، گزارش کمیسیون اقتصادی درباره لایحه الحاق بنادر شهید بهشتی و شهید کلانتری به محدوده منطقه آزاد تجاری صنعتی چابهار، گزارش کمیسیون فرهنگی درباره طرح جامع جمعیت و تعالی خانواده و سؤال سید ناصر موسوی لارگانی نماینده مردم فلاورجان و علی ایرانپور نماینده مردم مبارکه از وزیر جهاد کشاورزی.

* ایرادات شورای نگهبان به لایحه محکومیت‌های مالی اصلاح شد


ابتدای جلسه نمایندگان مجلس شورای اسلامی، ایرادات شورای نگهبان به لایحه نحوه اجرای محکومیت مالی را ‌بررسی کرده و به منظور تأمین نظر این شورا، ایرادات آن را اصلاح کردند.

بهارستان‌نشینان در ماده ۳ این لایحه که مورد ایراد شورای نگهبان قرار گرفته بود، در مصوبه قبلی خود اصرار کردند و ماده ۳ این لایحه را به مجمع تشخیص فرستادند.

در مصوبه قبلی مجلس، در ماده سه تصریح شده بود که اگر استیفای محکوم به از طرق مذکور در این قانون ممکن بگردد، محکوم علیه به تقاضای محکوم له تا زمان ادعای اعسار او یا جلب رضایت محکوم له حبس می‌شود چنانچه محکوم علیه تا ۱۰ روز پس از ابلاغ اجراییه ضمن ارائه صورت کلیه اموال خود، دعوی اعسار خویش را اقامه کرده باشد، حبس نمی‌شود مگر اینکه دعوای اعسار مسترد یا به موجب حکم قبلی رد شود.

وکلای ملت همچنین تبصره یک ماده ۳ و ماده ۵ این لایحه را با اصلاح عبارتی به تصویب رساندند.

مجلسی‌ها همچنین ماده ۷ لایحه نحوه اجرای محکومیت‌های مالی را به به شرح ذیر اصلاح و تبصره آن را حذف کردند.

ماده ۷- در مواردی که وضعیت سابق مدیون دلالت بر ملائت وی بوده یا مدیون در عوض دین مالی دریافت کرده یا به هر نحو تحصیل مال کرده باشد، اثبات اعسار بر عهده اوست مگر اینکه ثابت کند آن مال تلف حقیقی یا حکمی شده است. در این صورت و نیز در مواردی که مدیون در عوض دین مالی دریافت نکرده یا تحصیل نکرده باشد هرگاه خوانده دعوی اعسار نتواند مناعت فعلی یا سابق او را ثابت کند یا مناعت فعلی یا سابق او نزد قاضی محرض نباشد ادعای اعسار با سوگند مدیون مطابق تشریفات مقرر در قانون آیین دادرسی مدنی پذیرفته می‌شود.

بهارستان‌نشینان با اصلاح ماده ۹ این لایحه مصوب کردند که شاهد باید علاوه بر هویت، شغل، میزان درآمد و نحوه قانونی امرار معاش مدعی اعسار به این امر تصریح کند که با مدیون به مدتی که بتوان نسبت به وضعیت معیشت وی اطلاع کافی داشته باشد، معاشرت داشته و وضعیت معیشت او آگاه است و او افزون بر مستثنیات دین هیچ مال قابل دسترسی ندارد که بتواند به وسیله آن دین خود را بپردازد.

وکلای ملت در ادامه ماده ۱۲ لایحه مذکور را به منظور تأمین نظر شورای نگهبان اصلاح کردند که براین اساس مقرر شد که اگر دعوای اعسار رد شود، دادگاه در ضمن حکم به رد دعوا مدعی اعسار را به پرداخت خسارت وارد شده بر خوانده دعوای اعسار مشروط به درخواست وی محکوم می‌کند.

همچنین ماده ۱۵ لایحه مذکور مورد اصلاح نمایندگان قرار گرفت و مقرر شد دادخواست اعسار از تجار و اشخاص حقوقی پذیرفته نمی‌شود و این اشخاص در صورتی که مدعی اعسار باشند باید رسیدگی به امر ورشکستگی خود را درخواست کنند.

مجلسی‌ها همچنین با اصلاح ماده ۱۷ لایحه نحوه اجرای محکومیت‌های مالی مقرر کردند دادگاه رسیدگی کننده به اعسار ضمن صدور حکم اعسار شخصی که با هدف فرار از پرداخت دین مرتکب تقصیر شده است که موجب اعسار وی گردد با توجه به میزان بدهی نوع تقصیر، تعدد و تکرار آن به مدت شش ماه تا دو سال به یک یا چند مورد از محکومیت زیر محکوم می‌کند:

۱. ممنوعیت خروج از کشور

۲. ممنوعیت تأسیس شرکت تجارتی

۳. ممنوعیت عضویت در هیأت مدیره شرکت ‌های تجارتی

۴. ممنوعیت تصدی مدیرعاملی در شرکت‌های تجارتی

۵. ممنوعیت دریافت اعتبار و هرگونه تسهیلات به هر عنوان از بانک‌ها و مؤسسات مالی و اعتبار عمومی ودولتی به جز وام‌های ضروری

۶. ممنوعیت دریافت دسته چک

بهارستان نشینان در ادامه به منظور تأمین نظر شورای نگهبان ماده ۲۱ این لایحه را اصلاح و ماده ۲۲ را حذف کنند.

همچنین در ماده ۲۴ لایحه مذکور مقرر کردند که مرجع اجرا کننده رأی باید به تقاضای محکوم‌له قرار ممنوع الخروج کردن محکوم‌علیه را صادر کند. این قرار تا زمان اجرای رأی یا ثبوت محکوم‌علیه یا جلب رضایت محکوم‌له یا سپرده تأمین مناسب یا تحقق کفالت مطابق قانون مدنی به قوت خود باقی است.

همچنین براساس تبصره الحاق شده به ماده ۲۴ مصوب شد در خصوص سفر واجب که وجوب آن از قبل ثابت شده باشد و سفرهای درمانی ضروری، دادگاه موقتا به محکوم علیه اجازه خروج از کشور را می‌دهد.

* نطق ۳۱ دقیقه‌ای ناطقان میان دستور


مهرداد بذرپاش عضو هیأت‌رئیسه مجلس در ادامه اسامی ناطقان میان دستور امروز مجلس را قرائت کرد؛ بر این اساس اسماعیلی کوثری نماینده مردم تهران، حجت‌الله خدایی سوری نماینده مردم سلسله، جمشید جعفرپور نماینده مردم لارستان، نیره اخوان بیطرف نماینده مردم اصفهان و هادی قوامی نماینده مردم اسفراین در مجلس شورای اسلامی به عنوان ناطقان امروز سخنرانی کردند.

* کوثری: کشورهای مسلمان همسایه رژیم صهیونیستی علیه این رژیم پیمان نظامی ببندند


اسماعیل کوثری نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی طی سخنانی در نطق میان دستور با اشاره به جنایات رژیم صهیونیستی در غزه اظهار داشت: کشتار و جنایت علیه مردم بی‌دفاع غزه در فلسطین که رژیم تروریستی و جعلی اسرائیل این روز‌ها با بمب‌های چندصد کیلویی و گلوله‌های بی‌شمار توپخانه و با حمایت و پشتیبانی رئیس جمهور آمریکا انجام می‌دهد، حکایت از ناتوان بودن ارتش آمریکا و صهیونیست‌ها دارد. این‌ها تمام عقده‌ها و شکست‌های پی در پیشان را روی مردم غزه خالی می‌کنند.

وی ادامه داد: آمریکا و صهیونیسم در سال‌های گذشته به هر دری زدند تا در منطقه پیروزی به دست آورند، اما با سرشکستگی کشور‌ها را ترک کردند و حالا می‌خواهند با این حرکت جنایتکارانه‌شان شکست‌های خودشان را جبران کرده و روحیه از دست رفته نیرو‌هایشان را برگردانند که به لطف خدا شکست دیگری نصیبشان خواهد شد.

نماینده مردم تهران در مجلس با طرح این پرسش که آیا فقط باید در حد محکوم کردن نظاره‌گر جنایت‌های رژیم صهیونیستی در غزه باشیم یا اینکه حرکات فرا‌تر از این اقدامات باید صورت بگیرد؟ گفت: در این زمینه پیشنهاداتی دارم که آن را مطرح می‌کنم؛‌ اول اینکه مردم همجوار کشورهای فلسطین و غزه به هر نحو که می‌توانند باید به غزه کمک کنند تا فشار روی این عزیزان کمتر شوند.

کوثری با طرح این پرسش که چرا مسئولان کشورهای اسلامی سکوت کرده‌اند، افزود: آیا مسئولان کشورهای اسلامی می‌توانند در درگاه خداوند چنین صحنه‌های جنایتکارانه‌ای را پاسخ دهند؛ این مسئولان با توجه به اینکه امکانات و اختیارات دارند، سکوت کرده‌اند اما بدانند که یقه آن‌ها گرفته خواهد شد.

وی افزود: مسئولان دیپلماسی کشور باید از جایگاه ریاست کشورهای غیر متعهد و با کمک کشورهای اسلامی فشار همه‌جانبه به سازمان ملل و خصوصا شورای امنیت سازمان ملل وارد کنند تا اینکه حداقل اقدام اساسی این باشد که از این جنایت‌های وحشیانه جلوگیری کنند.

نماینده مردم تهران در مجلس گفت: مسئولان کشورهای همسایه این رژیم جعلی یعنی اسرائیل غاصب، بدانند که تا زمانی که پیمان نظامی با یکدیگر نبندند و ید واحده نشوند، همیشه این جنایت ادامه پیدا می‌کند. لذا باید مانند جمهوری اسلامی ایران، سفارت رژیم اشغالگر قدس در کشورهای خود را با فلسطین عوض کد و در ‌‌نهایت همه کشور‌ها یکپارچه به سوی تغییر ساختار سازمان ملل حرکت کنند تا از حداقل خاصیت این سازمان برخوردار شوند.

کوثری تصریح کرد: متأسفانه در منطقه دیده می‌شود که با سیاست‌های استکبار جهانی خصوصا آمریکا و صهیونیسم جهانی و دلارهای کشورهای عربستان و قطر و بی‌تدبیری، برخی کشورهای دیگر عامل بی‌جیره و مواجب آن‌ها شده و لذا با تشکیل گروهک‌های تروریستی برعلیه ملت‌هایی که می‌خواهند مستقل باشند، توطئه‌هایی را طراحی و عملیاتی می‌کنند تا بتوانند به خواسته‌ها و اهدافشان که حفظ رژیم اشغالگر قدس و حفظ چاه‌های نفت است، برسند.

وی با اشاره به در پیش بودن روز قدس گفت: همه مردم کشور باید در روز قدس که تدبیر بسیار عالی و بجای حضرت امام (ره) است، به صورت گسترده‌تر و با نشاط بیشتر مانند سالهای گذشته شرکت کنند تا گوشه‌ای از حمایت خودمان را از مردم فلسطین مخصوصا غزه نشان دهیم وباعث دلگرمی و مقاومت هرچه بیشتر آن‌ها شویم.

وی در خصوص وزارت علوم افزود: جای تأسف است که همچنان در برخی ‌دانشگاه‌ها به بهانه افطاری دادن از افراد مسأله‌دار و اهل فتنه دعوت می‌شود و آنان در صحبت‌های خود نظام را نشانه گرفته‌اند و می‌گیرند.

* سایت «کلمه» متعلق به جریان فتنه استیضاح وزیر علوم را خط قرمز قرار داده است


نماینده مردم تهران در مجلس اظهار اشت: همچنین به تازگی برخی نشریات همچنان بر طبل حمایت از جریانات ضد انقلاب و معاند می‌کوبند و از آن‌ها حمایت می‌کنند و تأسف بیشتر اینکه سایت «کلمه» متعلق به جریان فتنه، به نفع وزارت علوم مطلب نوشته است و به نوعی استیضاح وزیر مربوطه را خط قرمز قرار داده ‌که در این زمینه می‌خواهم بگویم سوابق شما هم مانند رفقایتان است که چنین تهدیداتی می‌کردند تا جایگاه بالاتری در بین مستکبران پیدا کنند و در حال حاضر سردر آخور آمریکا و انگلیس کردند و با ذلت و خواری به آن‌ها پناهنده شدند؛ بدانید که هیچ کاری از پیش نخواهید برد.

کوثری با اشاره به سالگرد عملیات مرصاد گفت: این روز‌ها سالگرد عملیات مرصاد بعد از پذیرش قطعنامه ۵۹۸ است که استکبار جهانی و کشورهای مرتجع غربی تهدید کردند که مردم از ادامه مقاومت و جنگ در ایران خسته شدند و به همین دلیل ذوق زده شده بودند و مجددا ارتش بعث عراق و منافقین را تقویت و روانه کشورمان کردند؛ بلافاصله منافقین عوامل خودشان را از کشورهای مختلف فراخوانی کردند تا با تعداد بیشتری به تهران برسد و به آن‌ها می‌گفتند که اگر دیر برسید مسئولیتی به شما داده نخواهد شد.

کوثری یادآور شد: زهی خیال باطل که آن‌ها می‌خواستند بعد از اشغال شهر سرپل ذهاب توسط ارتش بعث عراق هشت ساعته خود را به تهران برساند؛ خدا مکر آن‌ها را توسط رزمندگان اسلام به خودشان برگرداند. لذا به روح پرفتوح شهدای این عملیات پیروزمندانه درود می‌فرستم.

وی در پایان ضمن هشدار به مسئولان وزارت نیرو گفت: گفته می‌شود که با کمبود آب در تهران و شهرهای اطراف خصوصا شهرهای اسلامشهر، شهر ری و حسن آباد فشافویه روبه‌رو هستیم. لذا پیشنهاد می‌شود ،از همین امروز جهت رفع این مشکل اقدام اساسی از طریق خلیج فارس و دریای عمان انجام شود و به عنوان یک طرح فرادولتی آب را به داخل ایران مرکزی انتقال دهید و در کوتاه‌ترین زمان این کار را شروع کنید و نگویید که نمی‌شود.

* جعفرپور: ادامه موشک‌باران شهرهای صهیونیست‌نشین، شکست نظامی صهیونیست‌هاست


جمشید جعفرپور نماینده مردم لارستان در نطق میان دستور طی سخنانی با اشاره به آغاز آخرین جنایت رژیم صهیونیستی از دو هفته پیش اظهار داشت: رژیم صهیونیستی دلگرم به لبخند حامیان بین‌المللی به ویژه آمریکای جهان خوار، ضد انسانی‌ترین جنایات را در غزه مظلوم رقم می‌زند و سکوت معنادار سازمان‌های حقوق بشری به مثابه چراغ سبز برای تداوم این خونریزی است.

وی ادامه داد: ‌از نظر کار‌شناسان نظامی، ادامه موشک‌باران شهرهای صهیونیست‌نشین، ناتوانی ارتش اسرائیل از نابودی سکوهای پرتاب موشک‌های مقاومت، ضربات سنگین به نیرو‌ها و تجهیزات اسرائیل به معنای شکست دیگری در کارنامه نظامی این رژیم متجاوز است.

جعفرپور با اشاره به اینکه روی دیگر این سکه تحرکات جریان تکفیری داعش است، تأکید کرد: این گروهک به مدد پشتیبانی مالی سران عرب و حمایت‌های تسلیحاتی و اطلاعاتی بعضی همسایگان جاه‌طلب منطقه در حال اجرای سناریوی گسست و تجزیه عراق است.

* اخوان: ملت‌ ایران در روز قدس خشم خود را علیه آمریکا و اسرائیل به منصه ظهور خواهد رساند

نیره اخوان بی‌طرف نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی پیش از ظهر امروز سه شنبه طی سخنانی در نطق میان دستور اظهار داشت: اسرائیل همچون غده‌ای سرطانی با حمایت کفر و نفاق حاضر است برای ماندگاری خود، مردان، زنان و کودکان را در این ماه رمضان و فصل گرما به زمین بزند.

وی با بیان اینکه ‌۶۰۰ شهید و ۲۰۰ زخمی حاصل جنایت‌های رژیم صهیونیستی در چند روز گذشته است، افزود: پیشنهاد می‌کنم تا دیر نشده کشورهایی که رابطه رسمی با رژیم صهیونیستی دارند، ارتباطشان را با این رژیم قطع کنند تا بیش از این مورد تنفر ملت‌ها قرار نگیرنند.

نماینده مردم اصفهان در مجلس با بیان اینکه مدعیان حقوق بشر کجایند که از حلقوم خود صدایی برنمی‌آورند، مگر نمی‌بینند که چگونه زنان و کودکان بیگناه مورد اذیت و آزار قرار می‌گیرند، افزود: مدعیان حقوق بشر برای تأمین اهداف خود حاضرند دست به هر جنایتی بزنند و آنگاه مدعی حقوق بشر هم بشوند و آنگاه اوباما و برخی سران کشورهای غربی با بی‌شرمی و بی‌حیایی با این اقدامات خبیثانه صهیونیستی همراهی و دفاع می‌کنند.

اخوان بیطرف خطاب به آمریکا، اسرائیل و مدعیان حقوق بشر گفت: مرگ بر شما باد؛ حتما در روز قدس در سراسر جهان و ایران اسلامی این شعار را خواهید شنید و انشاءالله این مرگ فرا می‌رسد. اگرچه ملت‌های بیدار جهان و مسلمانان هر روز اعتراض خود را علیه این جنایت‌ها ابراز داشته‌اند و جانیان متوجه شدند که مقابله با تروریسم و دفاع از حقوق بشری آن‌ها، تبلیغاتی است اما با حمایت ملت‌ها از مقاومت، رژیم تروریستی صهیونیستی نابود خواهد شد.

وی ضمن تشکر از ملت غیور و شهید پرور ایران اسلامی به دلیل شرکت در راهپیمایی روز قدس افزود: ملت غیور و شهید پرور ایران اسلامی پرشور‌تر از هر سال با شعار مرگ بر اسرائیل و مرگ بر آمریکا در روز قدس، خشم خود را علیه این دیو صفتان به منصه ظهور می‌رسانند.

نماینده مردم اصفهان در مجلس ادامه داد: همچنین از مجلس شورای اسلامی تشکر می‌کنم که با تحرک گسترده در سطح مجالس جهان به خصوص جهان اسلام اقدامات خوبی را شروع کرده که از آن جمله می‌توان به اجلاس مجالس در تهران در روز جاری و اعزام گروهی از همکاران به نوار غزه اشاره کرد.

اخوان با اشاره به مشکلات حوزه انتخابیه‌اش افزود: بحث آب یک مسأله مهم و اساسی در کشور و از جمله شهر اصفهان است، چرا که در اثر بی‌تدبیری، زاینده‌رود خشک است و اگر مواد قانونی توزیع عادلانه آب و قانون مدنی اجرایی می‌شد، امروز برای احیای حقوق حقابه‌داران آنقدر مصیبت نداشتیم.

وی ادامه داد: وزارت نیرو با کار خودجوشی که مردم در ساماندهی زاینده رود شروع و حریم رودخانه را در برخی از نقاط آزاد کرده و با برداشت‌های غیرمجاز برخورده کرده‌اند، همراهی نمی‌کند و در این مدت محدود اگر وزارت نیرو اقدام می‌کرد حتما حدود ۱۰ میلیارد تومان برآورد هزینه می‌کرد.

نماینده مردم اصفهان در مجلس یادآرو شد: وزیر نیرو باید در دادگاه پاسخ دهد که آب حقابه‌داران را به کجا داده است. وزیر حتی پس از یک سال حاضر نشده تا در روستا‌ها و شهرهای شرق اصفهان حضور یابد تا از نزدیک مشکلات را مشاهده کند.

*  سؤال ملی نماینده فلاورجان از وزیر جهاد کشاورزی


سؤال ملی و مشترک حجت‌الاسلام سیدناصر موسوی لارگانی، نماینده مردم فلاورجان و علی ایرانپور نماینده مردم مبارکه در مجلس شورای اسلامی از محمود حجتی وزیر جهاد کشاورزی در دستور کار نشست علنی صبح امروز پارلمان قرار گرفت.

موسوی لارگانی از وزیر جهاد کشاورزی درباره دلیل افزایش بی‌رویه قیمت نهادهای کشاورزی، کود و سم سؤال کرده بود و علی ایرانپور نماینده مبارکه نیز از حجتی پرسیده بود که علت کوتاهی وزارت جهاد کشاورزی در تأمین و تولید محصولات کشاورزی سالم و ارگانیک چیست.

* حجتی: دولت یازدهم هنوز قیمت کود شیمیایی را افزایش نداده است


محمود حجتی وزیر جهاد کشاورزی در بخش اول سخنان خود و در پاسخ به سؤالات مذکور گفت: کود شیمیایی داخلی در مجتمع‌های پتروشیمی وابسته به وزارت نفت تولید می‌شود و توزیع آن به قیمت مصوب و به عهده این وزارتخانه است و افزایش قیمت کود شیمیایی اوره در سال جاری از مبلغ ۲۰۰ هزار ریال به ۳۵۰ هزار ریال، براساس مصوبه سال گذشته هیأت وزیران صورت گرفته است.

وی با بیان اینکه ما برای نهاده‌های کشاورزی به کشاورزان یارانه می‌دهیم، گفت: معتقدیم نهاده‌هایی که در اختیار کشاورزان قرار می‌گیرد باید کمترین هزینه را داشته باشد و کود شیمیایی از زمانی که این دولت بر سر کار آمده، افزایش قیمتی نداشته و قیمت آن هنوز به‌‌ همان قیمت دولت قبلی است.

وزیر جهاد کشاورزی خاطرنشان کرد: همواره برای ارائه نهاده‌های کشاورزی و یارانه این نهاده‌ها به کشاورزان آمادگی داریم اما در یک سال گذشته تقاضای زیادی نبوده در حالی که ما می‌توانستیم عرضه کنیم لذا امیدواریم این رویه را ادامه دهیم.

حجتی افزود: انواع نهاده‌های مورد نیاز دام و طیور به میزان مکفی توسط بخش دولتی و غیردولتی تأمین و ذخیره‌سازی شده است و با ثبات نسبی و حتی روند نزولی قیمت، در بازار عرضه می‌شود و شرکت پشتیبانی امور دام نیز آمادگی دارد علاوه بر برنامه‌های جاری، نسبت به عرضه‌های نهاده‌های دامی مورد نیاز صنعت دامپروری به صورت فوق‌العاده و مطابق نظر مسئولین محلی و نمایندگان مجلس به قیمت مصوب ستاد تنظیم بازار عمل کند.

وی با تأکید بر اینکه مسائل مربوط به ریسک‌پذیری و خشکسالی باید در بیمه حل شود، گفت: مدیریت خشکسالی باید با بیمه محصولات کشاورزی انجام شود؛ اما متاسفانه ما نمی‌توانیم در بیمه محصولات کشاورزی مشکلات را حل کنیم چرا که این ردیف بسیار محدود است. همچنین در آسیب‌ها و حوادثی که در زمینه کشاورزی صورت گرفته، میزان خسارات بیش از ۱۱ هزار میلیارد تومان برآورد شده بود اما این در حالی است که ما با ۱۶۰۰ میلیارد تومان اعتبار نمی‌توانیم مشکلات را حل کنیم بنابراین باید فکر اساسی برای این موضوع انجام داد.

وزیر جهاد کشاورزی در ادامه سخنان خود تصریح کرد: ‌۳ هزار میلیارد ریال به عنوان یارانه شیر خام اختصاص یافته و بنا به تصمیم هیأت وزیران و ستاد تنظیم بازار، پرداخت یارانه فوق به کارخانجات لبنی برای پرداخت دامداران طرف قرارداد به زودی اجرایی می‌شود. همچنین درباره کود شیمیایی اوره نیز که بخش اعظم نیاز بخش کشاورزی را به خود اختصاص می‌دهد، خوشبختانه کشور کاملا خودکفا شده و کود مورد نیاز از محل تولیدات ۵ مجتمع پتروشیمی داخلی تأمین می‌شود.

حجتی در خصوص بحث محصولات ارگانیک کشاورزی گفت: وظیفه ما در وزارتخانه تأمین غذای سالم است و باید به این نکته اشاره کنم که مصرف سم در کشور ما از متوسط سرانه جهانی نیز کمتر است. همچنین در رابطه با بحث ارگانیک، سازمان و ساختار آن را ایجاد کرده‌ایم و باید توجه داشت که سهم اختصاص یافته در محصولات ارگانیک از سطح متوسط بین‌المللی نیز در رتبه بالاتری قرار داریم.

وی با بیان اینکه مشکل اصلی شرکت خدمات حمایتی کشاورزی کمبود نقدینگی است، گفت: شرکت‌های پتروشیمی کودهای شیمیایی را در صورت پرداخت نقدی وجوه‌شان، تحویل می‌دهند و همچنین عدم برگشت سریع بهای کودهای خریداری شده، ناشی از کاهش قدرت خرید کشاورزان و کارگران، موجب انباشت کودهای شیمیایی در انبارهای آن شرکت به مبلغ بالا‌تر از ۱۰۰ میلیارد شده است. از طرفی طی سال جاری تا این تاریخ، هیچ‌گونه وجهی به آن شرکت بابت تفاوت هزینه‌های تبعی کود و یارانه‌های سال ۱۳۹۲ پرداخت نشده است.

وزیر جهاد کشاورزی افزود: در خصوص کودهای شیمیایی فسفاته و پتاسه نیز باید گفت که این کودهای شیمیایی که بیش از ۹۰ درصد آن دارای منشأ خارجی و وارداتی هستند، در سال ۹۱ و همچنین تا شهریور ۹۲، مسئولیت تأمین و واردات آن برعهده وزارت نفت و شرکت‌های تابعه آن بوده و علی‌رغم سفارش ۵۰۰ هزار تن کود فسفاته و ۱۸۰ هزار تن کود پتاسه، شرکت‌های مذکور مجموعا ۱۰۷ هزار تن کود شیمیایی وارد کشور کرده‌اند.

حجتی در بخش دوم سخنان خود درباره افزایش قیمت محصولات کشاورزی اصلی، گفت: وزارت جهاد کشاورزی نخستین وزارتخانه بود که برنامه‌های اصلی خود را در چهارچوب اقتصاد مقاومتی تهیه کرد و این برنامه‌ها در هیأت دولت به تصویب رسید. بنابراین وزارت جهاد کشاورزی برنامه‌های بسیاری در این زمینه دارد و با حل مشکلات مالی و اعتباری آن نیز می‌تواند هرچه زود‌تر مشکلات موجود را برطرف کند.

وی در پایان سخنان خود گفت: گندم یکی از اقلام حساس و حیاتی برای کشور است و امروز ما نسبت به سال گذشته با میزان خرید گندم بالاتری از کشاورزان مواجه هستیم و می‌توان پیش‌بینی کرد که امسال تا حدود ۷ تا ۷. ۵ میلیون تن گندم می‌توانیم از کشاورزان خریداری کنیم.

* موسوی لارگانی: دسترنج کشاورزان به قیمت واقعی خریداری نمی‌شود


در ادامه این جلسه حجت‌الاسلام سیدناصر موسوی لارگانی نماینده مردم فلاورجان در مجلس در تشریح سؤال خود و نماینده مبارکه گفت: صنعت کشاورزی به دلیل سیاست‌های نادرست و عدم ثبات در تصمیم‌گیری و تصمیمات نادرست برخی مسئولان، در حال نابودی است؛ از یک طرف خشکسالی و عدم توجه به وضعیت آب و از طرفی دیگر افزایش شدید قیمت نهاده‌های کشاورزی و کود و سموم سبب ایجاد بحران در کشاورزی شده است.

وی خطاب به جهاد کشاورزی گفت: جای پرسش است که چرا باید قیمت نهاده‌های کشاورزی با افزایش روبه‌رو شود و سیاست جهاد کشاورزی در این زمینه چیست؟ چرا قیمت‌ها با این شدت افزایش یافته؟ در حالی که دسترنج کشاورزان به قیمت واقعی خریداری نمی‌شود، گندم وارد کشور می‌شود و به تولید ملی توجهی نمی‌شود.

این نماینده مجلس ادامه داد: متاسفانه هیچ برنامه‌ای برای حل مشکل افزایش بی‌رویه قیمت نهاده‌های کشاورزی از سوی وزارت جهاد کشاورزی ارائه نشده و این در حالی است که کشاورزی رکن اصلی درآمدزایی و پیشرفت هر کشوری است و کشورهای جهان به شیوه‌های مخلتف از تولیدات صنعتی و کشاورزی خود حمایت می‌کنند.

موسوی لارگانی با بیان اینکه بخش کشاورزی در مقایسه با بخش صنعت آسیب‌پذیر‌تر است، گفت: این بخش نیاز به حمایت و کمک جدی و بیشتری دارد چرا که واقفید ما چندین سال به دلیل تحریم‌ها دسترسی به قطعات صنعتی و مواد اولیه نداشتیم اما مشکلی برای کشور ایجاد نشد اما یکی از مشکلات و موضوعات مهم در کشور ما این است که اگر به کشاورزی بها داده نشود مشکلات کشور افزایش می‌یابد.

وی ادامه داد: آقای وزیر ما در خوب بودن، سالم بودن و متدین بودن شما بحثی نداریم اما موضوع مهمی که زندگی مردم به آن بستگی دارد موضوع کشاورزی است و نباید این موضوع‌‌ رها شود، اما متاسفانه از اسم جهاد کشاورزی هیچ چیزی باقی نمانده و از واژه جهاد تنها یک کلمه باقی مانده است.

این نماینده مجلس اضافه کرد: شما از مدیران ارشد وزارت جهاد کشاورزی هستید و باید به مجلس توضیح دهید از زمانی که از مجلس رای اعتماد گرفته‌اید چه فعالیت‌هایی در زمینه کشاورزی داشته‌اید.

موسوی لارگانی همچنین با اشاره به آسیب‌های وارد شده به کشاورزان براثر خشکسالی و سیل، از عدم حمایت وزارت جهاد کشاورزی از کشاورزان انتقاد کرد و گفت: پس از آسیب جدی که بر اثر خشکسالی به کشاورزان وارد شد، در مرحله اول به کشاورزان به ازای هر هکتار ۶۰ هزار تومان خسارت دادند در حالی که این کشاورز در زمین خود تخم علف هرز ریخته بود، هر هکتار از آن محصول را ۳۰۰ هزار تومان خریداری می‌کرد اما اقدامات وزارتخانه به گونه‌ای است که گویا کشاورزان صدقه بگیر هستند.

وی با انتقاد از برخی سخنان نمایندگان در مورد عدم ارائه کارت زرد به وزیر کشاورزی گفت: برخی از نمایندگان در مجلس راه می‌روند و به دیگر نمایندگان می‌گویند که برای مجلس خوب نیست که وزیر جهاد کشاورزی کارت زرد بگیرد. من از این نمایندگان می‌پرسم که آیا کشاورزان استان شما با مشکل مواجه نیستند؟ چرا وزیر نباید برنامه در مورد حل مشکلات کشاورزان ارائه دهد؟

وی با اشاره به جلسه روز گذشته نمایندگان خواهان استیضاح وزیر نیرو با چیت‌چیان یادآور شد: در جلسه روز گذشته، وزیر نیرو توپ را به زمین وزارت جهاد کشاورزی می‌انداخت و بر این باور بود که چرا وزارت جهاد کشاورزی بحث اصلاح مصرف آب را انجام نداده است. ما به این مسائل کاری نداریم اما معتقدیم که حتما باید برنامه‌ریزی انجام شود چرا که کشاورزان غذای کشور را فراهم می‌کنند و اگر مورد بی‌توجهی قرار گیرند ما امنیت غذایی نداریم.

پس از توضیح این پرسش‌ها از سوی حجت‌الاسلام سیدناصر موسوی لارگانی، محمود حجتی توضیحاتی را درباره برنامه‌ها و اقدامات وزارت جهاد کشاورزی بیان کرد.

* مجلس از پاسخ‌های حجتی قانع شد


سرانجام نمایندگان سؤال‌کننده از پاسخ‌های وزیر قانع نشدند و از هیأت‌رئیسه مجلس خواستند تا این موضوع را به رای وکلای ملت بگذارند.

بهارستان‌نشینان در ‌‌نهایت با ۱۳۰ رأی موافق، ۸۸ رأی مخالف و ۱۳ رأی ممتنع از مجموع ۲۴۳ نماینده حاضر در صحن علنی پارلمان اعلام کردند از پاسخ‌های وزیر نسبت به این دو سؤال قانع شده‌اند.

 نمایندگان مجلس به شش وزیر کابینه یازدهم کارت زرد دادند اما امروز پاسخ‌های وزیر جهاد کشاورزی را قانع‌کننده دانستند تا دولت ۶کارته بماند.

* نشست علنی مجلس برای استماع «گزارش هسته‌ای ظریف» غیرعلنی شد


به دلیل برگزاری نشست غیرعلنی نمایندگان مجلس با محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه نوبت به تذکرات شفاهی و کتبی نمایندگان مجلس نرسید و به همین دلیل، علی لاریجانی ختم نشست علنی پارلمان را اعلام کرد.

* پایان نشست علنی مجلس/ جلسه بعدی فردا

نشست علنی صبح امروز مجلس شورای اسلامی با اعلام علی لاریجانی رئیس نهاد قانونگذاری کشورمان به پایان رسید و وی اعلام کرد که نشست علنی بعدی ساعت ۸ صبح فردا برگزار می‌شود.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار