بازدید 24111

نامه تکان‌دهنده پزشک نروژی بیمارستان الشفاء غزه

هیچ کس با داشتن قلب و توان نمی‌تواند یک شب از کنار این بیمارستان رد شود و مصمم نشود که به سلاخی مردم فلسطین پایان دهد. اما سنگ‌دل‌ها و بی‌رحم‌ها محاسبات خود را کرده و برنامه «ضاحیه» [حومه جنوبی بیروت] دیگری را ریخته‌اند. نهرهای خون امشب هم جاری خواهند بود. می‌توانم حس کنم که آن‌ها ابزارهای خود را برای کشتن آماده کرده‌اند. لطفا، هر کاری از دستتان بر می‌آید انجام دهید. این وضعیت نمی‌تواند این طور ادامه پیدا کند».
کد خبر: ۴۱۸۶۰۰
تاریخ انتشار: ۳۱ تير ۱۳۹۳ - ۱۷:۱۵ 22 July 2014

دکتر مادس گیلبرت پزشک 67 ساله نروژی که این را هم در هنگام حمله رژیم اسرائیل به باریکه غزه، در بیمارستان الشفاء غزه در حال کمک به فلسطینی‌ها است، در نامه‌ای به توصیف وضعیت مردم غزه در شرایط حمله ارتش اسرائیل پرداخته و از هر کسی که کاری از دستش بر می‌آید، خواسته است به پایان یافتن این رنج مردم غزه کمک کند.

به گزارش «تابناک»، این استاد هوشبری دانشگاه‌های نروژ که سابقه چهل ساله طبابت دارد، در جنگ پیشین غزه نیز در بیمارستان الشفاء در کنار مردم غزه بوده است.

تلاش‌های وی در همدردی با مردم فلسطین از دهه 1970 به این سوی باعث شده، شهر ترومسو خواهرخوانده نروژی شهر غزه امروز پیشروترین شهر جهان در تامین نیروی انسانی پزشکی برای مردم فلسطین باشد.

در ژانویه 2009 و در جریان حمله اسرائیل به غزه و در غیاب فعالان رسانه‌ای که اسرائیل از حضور انها در منطقه جلوگیری کرده بود، یک پیامک ارسالی توسط این پزشک نروژی بود که پرده از جنایت اسرائیلی‌ها در حمله به یک بازار میوه و سبزی غزه و کشته و مجروح شدن صد نفر برداشت.


این بار و در شامگاه یک‌شنبه و پس از حمله اسرائیل به محله الشجاعیه غزه، دکتر گیلبرت در نامه‌ای از وضعیت وخیم امکانات پزشکی در غزه و عمق جنایات پرده برداشته است. جنایاتی که به نوشته وی اگر اوباما قلب داشته باشد و آن را ببیند، مطمئنم دیدن آن 100 درصد، تاریخ را تغییر می‌دهد.

در این نامه آمده است:

«عزیزترین دوستان؛

دیشب، آخرش بود. «تهاجم زمینی» به غزه به انبوهی از فلسطینی‌ها با همه نوع مجروحیتی از نقص عضو، بدن‌های پاره پاره، خونریزی، رعشه و در آستانه مرگ منجر شد که از هر سنی بودند و همه آن‌ها هم غیرنظامی و بی‌گناه بودند.

قهرمانان در آمبولانس‌ها و تمام بیمارستان‌های غزه 12 ساعت کار می‌کنند و 24 ساعت استراحت. صورت‌هایشان از خستگی و بار کاری ناجوانمردانه تیره شده است (آن هم بدون آنکه در چهار ماه گذشته از الشفاء حقوقی دریافت کرده باشند). آن‌ها از بیمارها مراقبت می‌کنند، وضعیت آن‌ها را بررسی می‌کنند و سعی می‌کنند هرج و مرج غیرقابل درک پیکرها، اندازه‌ها، دست و پاها، راه رفتن یا نرفتن، نفس کشیدن یا نکشیدن، خونریزی کردن یا نکردن آدم‌ها را بفهمند. آدم‌ها!

اکنون یک بار دیگر با این آدم‌ها مانند حیوان رفتار شده است به وسیله «اخلاق‌مدارترین ارتش جهان» [دقیقا!]

بی‌نهایت برای زخمی‌ها و اراده‌ آن‌ها در عین درد کشیدن، رنج و شوک، احترام قائلم. احترام من برای پرسنل بیمارستان و نیروهای داوطلب نهایتی ندارد. بودنم در کنار «مقاومت» فلسطینی‌ها به من قدرت می‌دهد، هرچند که در چشم به هم زدنی می‌خواهم فریاد بکشم، کسی را محکم به آغوش بکشم، بگریم و پوست و موی گرم کودکی آغشته به خون استشمام کنم و هر دویمان یکدیگر را در آغوشی بی‌انتها محافظت کنیم. اما نه ما می‌توانیم این کار را کنیم، نه آن‌ها.

صورت‌های خاکستری، آه، نه! باز هم محموله‌ای از بدن‌های پاره پاره و در حال خونریزی، نه، همین حالا هم برکه‌هایی از خون، کوهی از گوشت، بانداژهای آغشته به خون کف اورژانس را پوشانده است. آه، نظافتچی‌ها، همه جا هستند، سریع زمین را از خون پاک می‌کنند و باندها، موها، لباس و هر چیزی که از کشته‌ها مانده را بیرون می‌ریزند... تا دوباره آماده شوند، تا همه چیز دوباره تکرار شود. در 24 ساعت گذشته، بیشتر از 100 مورد به بیمارستان «شفا» آمده‌اند. تعداد کافی برای یک بیمارستان بزرگ و با نیروهایی اموزش دیده، اما اینجا، تقریبا هیچ چیز نداریم: نه برق، نه آب، نه مواد یکبار مصرف، نه دارو، نه تخت، نه ابزار، نه نشانگرهای درمانی. هر چیز هم که هست، زهوار در رفته است و گویی از موزه بیمارستان‌ها برداشته شده. اما این قهرمان‌ها، شکایتی نمی‌کنند. آن‌ها مثل جنگجویان با همین کنار آمده و مصمم به کارشان ادامه می‌دهند.

این جملات را در حالی برای شما می‌نویسم که تنها روی تختی دراز کشیده و اشک‌هایم جاری است؛ اشک‌های گرم، اما بی‌فایده‌ از درد و رنج و خشم و ترس.

و همین حالا، ماشین جنگی اسرائیل دوباره سمفونی نفرت‌انگیز ارکسترش را شروع شد. همین الان: شلیک مداوم توپ قایق‌های نیروی دریایی در نزدیکی‌های ساحل فرود آمد، غرش اف-16ها، پهپادهای تهوع‌آور و آپاچی‌های گوش‌خراش. اکثر آن‌ها ساخت آمریکا و خریداری شده با پول آمریکا هستند.

آقای اوباما؛ تو قلب داری؟

دعوتت می‌کنم، یک شب، - فقط یک شب - با ما در الشفا باشی. شاید با لباس مبدل یک نظافت‌چی.

مطمئنم، 100 درصد، که این تاریخ را تغییر می‌دهد.

هیچ کس با داشتن قلب و توان نمی‌تواند یک شب از کنار این بیمارستان رد شود و مصمم نشود که به سلاخی مردم فلسطین پایان دهد.

اما سنگ‌دل‌ها و بی‌رحم‌ها محاسبات خود را کرده و برنامه «ضاحیه» [حومه جنوبی بیروت] دیگری را ریخته‌اند.

نهرهای خون امشب هم جاری خواهند بود. می‌توانم حس کنم که آن‌ها ابزارهای خود را برای کشتن آماده کرده‌اند.

لطفا، هر کاری از دستتان بر می‌آید انجام دهید. این وضعیت نمی‌تواند این طور ادامه پیدا کند».

مادس گیلبرت

استاد و رئیس کلینیک دانشگاه شمال نروژ


سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱۵۰
انتشار یافته: ۶۱
درود به شرف این انسان بزرگ و ننگ به حال انسانیت که مرده است بیشتر از همه ننگ به حال یک میلیارد مسلمان از جمله خودم .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۸:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۴/۳۱
می بینید انسانیت هیچ ربطی به دین نداره
می تونی مسلمون باشی و مثل داعش سر ببری و می تونی مثل این دکتر مسیحی باشی و انسان.
رمز حکومت جهانی امام زمان هم اینجاست.
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۹:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۴/۳۱
خدا خیرت دهد
خیری که جز خودش نتواند حساب کند
ناشناس
| United Kingdom |
۰۱:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۱
خدا خیرش دهد. انشاا... این جنایت ها هر چه زودتر به پایان برسند
جعفری فارسانی
| Iran, Islamic Republic of |
۰۳:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۱
تویی منفی داده ای حتما اشتباهی زدی ، در غیر اینصورت .............................................؟؟!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!و............
محب اهل بیت علیهم السلام
| Iran, Islamic Republic of |
۰۹:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۱
سلام. اتفاقا انسانیت به دین ربط دارده خیلی هم ربط داره. اگه منظور شما از دین اسم دینی رو یدک کشیدن هست البته که انسانیت به دین ربطی نداره ولی دین در تعریف اهل بیت یعنی "محبت". امام صادق علیه السلام: آیا دین غیر از محبت است. این یعنی اینکه اساس دین محبت است؛ اگر کسی نماز می خواند چون خدا را دوست دارد، بندگی را دوست دارد؛ اگر و اگر ... . حال اگر کسی به دیگری کمک می کند چون این انسان شریف، یقینا اساس دین در وجودش قرار دارد، هر چند ممکن است مثلا به خاطر آشنا نشدن با جزئیات مکتبی به سوی آن نرفته باشد و اسما آن مکتب را نداشته باشد. انسانی که عاشق دوستی و محبت به دیگران است اساس و پایه دین را دارد. این نکته اول و نکته دوم: عزیزان سعی کنید به خاطر احساسات طوری صحبت نکنیم که به دیگران توهین بشه. یقینا من به این پزشک احترام بسیار می گذارم ولی این به این معنی نیست که بخواهم مسلمانانی که هم اکنون به دلیل آنکه نمی توانند کمکی به آن مردم ستم دیده کنند به خود می پیچند را نادیده بگیرم. لذا این خواهش را از من بپذیرید. نکته پایانی: حداقل کمکی که ما می توانیم کنیم این است که برای آنان دعا کنیم. خداوندا به حق علی علیه السلام به داد این مردم مظلوم برس.
نتانیاهو داره کاری می کنه که ریشه حکومت اسراییل رو می زنه، ریختن خون کودک و زن بی پاسخ نمی مونه.
افرین بدکتر باوجدان نرو ژی
باید با موشک شهاب 3 به اسراییل حمله کنیم.
اوباما شاید بیاد غزه؟
ظلم در جهان پایدار نمی ماند بالاخره روزی خدا این خونخواران را به بلای ابدی گرفتار میکند. درود بر این مرد بزرگ
بغض داره خفم میکنه
حالم از این همه وحشیگری بهم میخوره.جهانی دیگربباید ساخت وزنو آدمی
ای پیغمبر گمان مبر که خدا از کارهائی که ستمگران می‏‎کنند بی‌خبر است ‌نه‌، بلکه مجازات‌ آنان را به روزی حواله می‏‎كند که چشمها در آن ‌از خوف و هراس چیزهائی که می‌بیند بازمی‌ماند. ‌ستمگران همچون اسیران‌، از هراس‌ سرهای خود را بالا گرفته و یک راست ‌به سوی ندادهنده‌ می‌شتابند و چشمانشان ‌از مشاهده این همه عذاب هراسناک‌ فروبسته نمی‌شود و دلهایشان ‌فرومی‌تپد و از عقل و فهم و اندیشه تهی می‌گردد.ترجمه لفظی آیات 42و43سوره ابراهیم
این استاد نروژی این همه کار برای مسلمانان فلسطین انجام داده. ما که ادعای مسلمان بودن داریم چه کرده ایم؟
وای بر مسلمانی ما
پاسخ ها
هیچکس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۰:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۱
ما هم میاییم تابناک میخونیم و جملات قشنگ می نویسیم و لایک می کنیم.
اگر جهان هنوز با وجود این همه جنایت و ریختن خون بیگناهان پابرجاست، تنها به علت وجود این انسانهایی این چنین با هر نژاد و ادیان الهی است که آبروی انسانها را هنوز می توانند حفظ کنند. ننگ و نفرین بر انسانها شیطان صفت روی زمین با هر ملیت و نژاد اعم از تکفیری، وهابی، داعشی، بوکوحرامی، صهیونیست، امپریالیسم. و ارزوی نابودی تمامی آنها
انسانی به معنای واقعی کلمه
من نمی دانم چرا و واقعا چرا این ملت از جنگ خلاص نمی شود. از وقتی که می توانم اخبار بخوانم یا بشنوم در ای منطفه جنگ است، تا کی؟
کی این ملت روی خوشی و آرامش را خواهد دید"
چطور این پزشک نروژی، این انسان بزرگ (واقعا انسان) توانسته برود ولی از ایران نه پزشک و نه گروه درمانی ارسال نشده است. کجا هستند دلواپس ها! کاش می شد آقایان دلواپس هم سری به این مناطق بزنند.
پاسخ ها
بهزاد
| Iran, Islamic Republic of |
۲۳:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۴/۳۱
این پزشک ها و خبرنگارها و ... همگی اول میرن اسرائیل و قانونی وارد غزه میشن . ماها که با اسرائیل ارتباط نداریم نمیتونیم به همین راحتی بریم.
از پزشکان ایرانی هم کسی هست؟
یا همه در حال برج سازی اند
پاسخ ها
هیچکس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۰:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۱
حتما نباید پزشک باشی تا بتونی کمک کنی. شما خودت پاشو برو تو همین بیمارستان کمک همین پزشک......
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۰:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۱
تو که ادعات میشه بعنوان یه پزشک نه بعنوان یه سرباز برو و کمک کن
انسانیت دین و ملیت نمیشناسه .بهشت کوچکترین پاداش برای این دکتر فداکاره .درود به شرفت.
مسلمان تر از بسیاری از ما مسلمان ها! شیعه علی در عمل.
اینترنت کاری کرده است که فکر میکنیم با نوشتن یک کامنت و یا با یک مثبت دادن به یک خبر وحشتناک ٬ وظیفه انسانی خود را انجام دادیم و تمام شد.
باید کاری کرد.
نه غزه ، نه لبنان ، جانم فدای شکم و ... غزه را بی خیال ، مزه را بیار-مگه ما نروژی هستیم یا پزشکیم که به فکر مردم مسلمان غزه باشیم؟
پاسخ ها
خسرو خان
| Iran, Islamic Republic of |
۰۰:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۱
از افعال معکوس استفاده شده چرا منفی میدید
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۲:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۱
نه عزیز شما نروژی نیستی، آدم که هستی...
به خدا ما شرمنده ایم از مسلمان بودن خودمون
حزب الله هم الغالبون....
افرین و تشكر از ایشان و شرمنده از خود كه راحت نشسته ایم!
درود به شرافت این انسان شریف
حالا جهان باید بداند که چرا امام خواستار نابودی
غده سرطانی بنام اسراییل بود.
باسلام واحترام
از پزشک نروژی متشکرم که وظیفه انسانی خود را انجام داده است .
متاسفانه هر روز به دروغ به حمایت از حقوق بشر وحقوق بشر دوستانه بشریت را نابود می کنند به امید روزی که صلح وآرامش در جهان حاکم شود و بخصوص کودکان وزنان بی گناه با آرامش زندگی کنند.
دمت گرم دکتر
نامه تارىخى دکترگىلبرت که قلب هر انسانى را به درد مى آورد باىد بىدارى ما اىرانىان را که کم کم دارىم به خواب عمىق فرو رفته و تنها به آه کشىدن بسنده مىکنىم موجب شود و از مسؤولىن انتظار سازماندهى نىروهاى انسانى د اوطلب و اعزام به غزه براى مبارزه با صهىونىست وىا به عراق براى مبارزه با داعش دارىم
از ادعای مسلمان بودنم خجالت می کشم ...
فقط سرمونو به زیر بندازیم و عرق شرم بریزیم!خدایا دیگه دارم دیوونه میشم!چیکار باید بکنیم!؟ یکی جواب منو بده!
الهم عجل لولیک الفرج
سلام .این پزشک انسان دوست و ارسته خوبست این نامه را برای آقای اوباما رئیس جمهور بفرستد و به وی بگوید که شما با شعار change آمدی ! لابد منظورت تغییر نقشه ونابودی فلسطین بوده نه تغییر رفتار رژیم صهیونیستی اسرائیل.اما آقای اوباما باید بداند کهمسلمانان دنیا از همان اول آمدنش ماهیت دروغینش را شناختند. و امروز هم او و اقای جان کری درحال پس دادن نان قرض گرفته از اسرائیل هستند.
کودتای آمریکا علیه مرسی در مصر برای همین بود که شریک متحد اسرائیل و آمریکا در قاهره آدم سرسپرده ای باشد برای امروز و در این حمله و خونریزی .
واقعا درود به این انسان بزرگوار
و انسان دوست واقعی
من این دکتر نروژی را مستحق جایزه صلح نوبل میبینم نه اوباما واین دکتر نشان داد بدون مسلمانی هم میتوان بشردوست بود
خوبه به خاطر ایشون دسته گل ببریم به سفارت نروژ تحویل بدیم. همش که نباید از دیوار بریم بالا!!
مرگ بر آمریکا
نکته : کشته مرده های امریکا میتونن منفی باران کنن فقط لطفا دیگه ادعای مسلمونی نکنید که ...
کودکان چه گناهی کرده اند؟
الله اکبر ...! دلم داره می ترکه ای خداااااااااااا
اي خداااااااااااااااااااااااا زجه هاي مادران غزه رو مگه از زير صداي غرش مرگ نميشنوي ،،،،،تا كي ،،،،،،،
تمام جامعه "انساني" به انزجار آمده و من از اينكه انقدر در ايران در اين روزمرگي و سكوت به سر مي بريم شرمنده ام ،،،انسان هاي آزاده از همان لحظه اول نفرت خود رو به رخ جهان كشيده اند حتي با مخالفت دولت مردانشان و "بي مجوز" آيا فقط يك روز قدس كافي است كه از سر عادت تكليف خود را ادا كنيم؟؟؟؟
من به عنوان يك پزشك از اينكه حتي اصنافي از جمله نظام پزشكي و ،،،در برابر اين جنايت سكوت كرده اند و حتي زحمت يك بيانه ساده رو هم به خودشون ندادند از خودم شرمنده ام،،،،،
در پاسخ به جناب "وطن دوست"
واقعا تعجب مي كنم اين كامنت در "اسرع وقت "برسي شده و چاپ شده ....با اينكه معتقد به آزادي بيانم
بعدسم جناب "وطن دوست" اگه خيلي به ايراني بودن و فرهنگ غني ايراني و وطنيت افتخار مي كني بايد يادآوري كنم كه حضرت سعدي در قرن هفتم فرمودند "بني آدم اعضاي يك پيكرند "...."تو کز محنت دیگران بی غمی, نشاید که نامت نهند آدمی" .....
تازه بانکیمون تو صحبتاش گفته تحمل موشک باران اسراییل توسط حماس رو نداره و اونو محکوم کرده بدون اینکه از 600 نفر کشته غزه چیزی بگه؟؟؟؟؟؟
خطاب به : ناشناس18:29

اگه از ایران پزشک یا هر چیزه دیگه ای برای کمک به غزه بره یه عده شاید از جمله خودت میگی ما خودمون بیماریم... بدبختیم ... چرا پزشک ها میرن غزه ؟!!

راستی از نروژ کسی گفته ما بدبختیم چرا پزشکمون میره غزه ؟؟!!
ومن سمع صوت مسلماًینادی واغوثا فلن یجبه فلیس بمسلم (حضرت محمد ص )یعنی هرکه صدای مسلمانی رابشنود که تقاضای کمک دارد وبه او کمک نکند مسلمان نیست 0 پس ما مسلمان نیستیم 0تاکی خفت واقعاًعار است برما عار
دیشب داشتم بعد از سحر یه بستنی میخوردم که وسطش یاد مصایب مردم غزه افتادم. گریه امانم نداد . کوفتم شد و از خشم و استیصال کلافه شدم. خدایا فرج قریب تو کجاست؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۰:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۱
بازم خوبه خوش به حالت هنوز وجدانت نمرده !
نمی دونم چی بگم فقط اگر یه روزی از من و این دکتر با هم سوال کنند برای مردم غزه چه کار کردی هیج حرفی ندارم بزنم و تازه میفهمم که تا حالا الکی می گفتم کاش تو کربلا بودم
مرگ بر آنانی که اشکی برای غزه نریختند
مرگ بر آنها که دلشان از این همه مظلومیت کودکان غزه نشکست
مرگ بر آنها که سکوت می کنند
مرگ بر اردوغانها و حاکمان بی حکمت عرب
انتصرالله ینصرکم ویثبت اقدامکم
درود برتمام انسانهای ازاده جهان ومرک برامریکا و اسرائیل خونخوار.......
به ایشون میگن یه پزشک متعهد چون به قسمی که خورده وفاداره
انسانیت قومی و قبیله ای نیست و به مذهب ارتباطی ندارد. بهشت جاودانه جایگاهت باد.
با تشکر از این پزشک گرانقدر.باز ما ایرانیها یه جو غیرت داریم یک روز رو بنام قدس نامگذاری کردیم و اسراییل رو به رسمیت نمیشناسیم. اون اعراب بی غیرت چیکار واسه همزبوناشون انجام دادن بجز همرهی با صهیونیستها.سران عرب این اتش دامن شما رو خواهد گرفت .
آی دلهای بیدار.شما رو به جضرت حق همین حالا برای هم دعا کنیم که با توفیقی ننگ گوشه نشینی از چهره همه ما پاک شود
الهم عجل لولیک الفرج با چشمانی اشکبار وبا کوهی از غم به خاطر انسانیت از دست رفته بمیرد قلبی که کودک غرق به خون را روی دست پدر ببیند ومتاثر نشود مرگ بر استکبار کثیف
برچسب منتخب
# غزه # ماه رمضان # عید نوروز # کاظم صدیقی # دعای روز هشتم رمضان # دعای سال تحویل
وب گردی