بازدید 12610

قطب سوم خودروسازی، خودروساز باشد، نه وارد کننده

بنابراین، انتظار ما از دولت این است که در این رابطه بحث عمیق کار‌شناسی شود. افزایش قیمت، معلول است و باید علت بررسی شود. از سوی دیگر، کاهش کیفیت بر‌ روی کمیت هم اثر دارد. به هنگام کمبود ‌خودرو‌، مردم هر خودرو معیوبی را نیز تحویل می‌گیرند، ولی با افزایش تولید، کیفیت نیز با آن افزایش می‌یابد و مردم حق انتخاب بیشتری ‌دارند.
کد خبر: ۴۱۸۴۴۳
تاریخ انتشار: ۳۱ تير ۱۳۹۳ - ۱۵:۱۶ 22 July 2014
قطب سوم تولید خودروروزهاست ‌بحث خودرو در کشور به موضوعی داغ تبدیل شده است؛ از یک سو دولت‌ با افزایش قیمت‌های خودرو مخالف است و از سوی دیگر، خودرو‌سازی‌ها و شورای رقابت، این افزایش قیمت‌ها را عادلانه و منطقی می‌دانند؛ اما هنوز بحث بر سر کاهش قیمت‌ها ادامه دارد.

به گزارش «تابناک»، نمایندگان مجلس شورای اسلامی ‌نیز این قیمت‌ها را به هیچ وجه نمی‌پذیرند و حتی برخی از آن‌ها، ‌بر کاهش قیمت‌ها تا سقف ۳۰ درصد ‌نیز پافشاری می‌کنند‌؛ البته دولت نیز گاهی با تهدید و گاهی با وعده، سعی در آرام کردن اوضاع دارد و حتی سخنگوی دولت تلویحا از کاهش تعرفه واردات خودرو نیز سخن گفته است.

البته موضوع دیگری نیز در این بین از سوی دولت در روزهای اخیر مطرح شده ‌که کمتر مورد توجه قرار گرفته، ولی گویا بحث جدی است و دولت به فکر اجرای پروژه جدیدی برای تولید خودروست و قصد راه‌اندازی قطب جدیدی ‌برای خودرو در نظر دارد.
 
البته هنوز جزئیاتی از این بحث از سوی دولت مطرح نشده، ولی به گفته برخی از دولتی‌ها، رئیس جمهور، نظر به راه‌اندازی قطب سوم خودرو‌سازی در استان سیستان و بلوچستان و منطقه آزاد چابهار دارد.

حسین گروسی، عضو کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی در این باره‌ و رخدادهای اخیر در بازار خودرو گفته است: ‌اگر خواهان افزایش سطح کیفیت و کاهش قیمت خودرو هستیم، نباید از این ‌غافل شد که رتبه ایران از ۱۳ به ۲۱ کاهش پیدا کرده است. از سوی دیگر، کاهش کیفیت بر‌ روی کمیت هم اثر دارد. به هنگام کمبود ‌خودرو‌، مردم هر خودرو معیوبی را نیز تحویل می‌گیرند، ولی با افزایش تولید، کیفیت نیز با آن افزایش می‌یابد و مردم حق انتخاب بیشتری ‌دارند.

بنابراین، انتظار ما از دولت این است که در این رابطه بحث عمیق کار‌شناسی شود. افزایش قیمت، معلول است و باید علت بررسی شود. البته به نظر من، یکی از همین علت‌های اصلی، کاهش تولید خودروست که در سال گذشته به ۴۸ درصد رسیده ‌و خودرو‌سازی‌ها به این میزان تولیدات خود را کاهش دادند.

گروسی همچنین می‌افزاید: نکته بعدی، ‌اجرای قوانین بالا بردن سطح کیفیت خودرو‌ و رعایت استانداردهای ۵۵ گانه است که اگر شمار خودرو به هر دلیل بخواهد افزایش یابد، باید کیفیت آن نیز به همین میزان افزایش داشته باشد. این گونه نیست که قیمت‌ها را افزایش ‌داد، حال آنکه کیفیت ثابت مانده ‌یا کاهش داشته باشد.

وی همچنین درباره ‌قطب سومی که از سوی دولت مطرح می‌شود، گفت: اگر قرار است قطب سوم راه‌اندازی شود، باید رویکرد صادراتی باشد. نباید کالایی تولید شود که داخل را تحت تأثیر قرار دهد و باعث نابودی آن شود. همچنین نباید سرنوشت ‌این خودرو‌سازی ‌به سرنوشت خودرو‌سازی‌هایی که پیش از این تأسیس‌ و اکنون تبدیل به وارد‌کننده شده‌اند، دچار ‌شود.

گروسی در ادامه یادآور می‌شود: در ‌گذشته، بسیاری ‌از شرکت‌ها مانند کیش خودرو، زاگرس خودرو، و کرمان خودرو راه‌اندازی شدند، ولی اکنون کار آن‌ها، تنها واردات است و اصلا تولیدی ندارند؛ پس باید ‌این موضوع با جدیت بررسی شود تا دست‌کم بتوانیم با مشارکت کشور‌هایی که در این کار تجربه بالایی دارند، ‌ بازار آسیای میانه را به دست بگیریم.

در کنار این هم دو خودرو ساز باید کار خود را ارتقا دهند تا رقابت ایجاد شود. البته‌‌‌ همان گونه که گفته شد، ‌نباید رویکرد این خودرو‌سازی، ‌واردات باشد، زیرا این در زمانی سودمند خواهد بود که در سی پی‌ام زمانی مشخصی انجام شود و این گونه نباشد که برای شروع، زمان زیادی لازم باشد و یا در دولت‌های بعدی و به اقتضای سیاسی، کار نیمه‌کاره‌‌‌ رها شود.

این نماینده در پایان گفت: باید در‌ مکان‌یابی ساخت این کارخانه هم دقت بسیاری شود، زیرا آمایش‌ زمین در انجام این گونه کار‌ها بسیار اهمیت دارد. این در حالی است که هم‌اکنون بیشتر‌ قطعه‌سازان در استان مرکزی و تهران هستند؛ بنابراین، تأمین قطعات و مواد اولیه کارخانه جدید باید در دسترس باشد و یا چاره‌ای اندیشیده شود‌ که این قطعات با هزینه کم به دست تولید‌کننده برسد.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۳
در انتظار بررسی: ۱۲۷
انتشار یافته: ۲۲
وقتی دو تا قطب اول این بلاها را بر سر مصرف کننده های بدبخت بیارن حتما قطب سوم هم راه اون دو تا رو ادامه میده چون درآمد بی نهایت برایشان داشته . درآمدی که کمپانی های بزرگ خودروسازی جهان هنوز نتوانسته اند باور کنند که چطور ممکن است خودروسازان ایرانی چنین درآمدی داشته باشند !!!!!
خودروسازها نیاز به حمایت و کمک دولت و مردم دارند، خوب است دولت این 2.8 میلیارد دلار را که در طی 4 ماه آینده از تحریم ها آزاد می شود را به خودروسازها بدهد.

مردم هم می توانند درآمد مازاد خود را به خودروسازها کمک کنند که بتوانند شکوفا شده و به کیفیت خودروهایشان را افزایش دهند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۷:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۴/۳۱
اشتباهی مثبت دادم
آرش
| Iran, Islamic Republic of |
۱۸:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۴/۳۱
ممنون از راهنماییت ممد جفنگ
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۸:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۴/۳۱
من الان تو ایران خودرو کار میکنم
کارمند مازاد خیلی داره
خیلی ها بی جهت دارن نون میخورن
البته نون نمیخورن کباب میخورن
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۸:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۴/۳۱
ببخشید ممد جعفر اسمتو ندیدم منفی زدم
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۸:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۴/۳۱
بیدارشو خدا شفات بده!
با وجود دوقطب قبلی و تولیدات بی کیفیت آنها ورود قطب سوم مثل ت... سربالاست !!
خودروسازان داخلی راه پول درآوردن رو خوب شناخته اند. فایده نداره. باید از طرف مردم تحریم بشن تا ادب بشن.نخرید.
تیر خلاص را باید زد. مذاکره با خودروسازان روز اروپایی و ژاپنی و آمریکایی.
انشاالله منظور از قطب سوم خودروسازان چینی نباشد که ظاهرا و متاسفانه همان چینی ها خواهند بود !!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۴/۳۱
اتفاقا دقیقا چینیه
قطب سوم با رویکرد صادرات !!!!
هنوز هم دولت و خودروسازان به فکر خودشان و جیب خودشان هستند و قرار نیست به فکر مصرف کننده داخل باشند. برای این رویکرد متاسفم. ارزشی برای مصرف کننده داخلی قائل نشدند !
طوری حرف میزنند که انگار مصرف کننده داخلی لیاقت سوار شدن خودروی استاندارد جهانی رو نداره !!!
حالا همینی که 30 سال بزرگش کردید به سرانجام برسونید بعد دنبال یه جا دیگه برید.انقدر ایران خودرو و سایپا بزرگ شدن که زور دلت و مجلس بهشون نمیرسه.الانم قیمتا تو بازار راکت شده .دقیقا شد مثل سال 91 یه مدت راکت شده یه دفعه چند روز بهد چند میلیون گرونتر از قیمت اعلام شده شد.تا بود همین بوده تا هست همین هست.سیاست خودروسازها برای سود بیشتر.الانم نزدیک انتخابات نمایده ها افتادن به تکاپو.
گل بود به سبزه هم آراسته شد !!
کار از این حرفها گذشته. چند بار باید یک تجربه تلخ رو تکرار کرد. بخدا جوونیمون رفت . پیر شدیم. هنوز خودروسازا دارن ساز خودشونو میزنند. اینا حرف گوش کن نیستند. فقط واردات واردات واردات واردات واردات واردات واردات ......
چه خبره همه صنعت یا باید توی تهران باشد یا اصفهان یعنی چه بگذارید در مناطق محروم هم کار ایجاد شود . همان سیستان و بلوچستان بهتر است .......
چرا نظرات بازدید کننده ها از مطلب قرائت گزارش کمیته تحقیق و تفحص مجلس از خودروسازها رو نذاشتی تابناک؟!
چرا تو ایت دو سه روزه این گزارش بازتابی نداشته؟!
سلام
اين همه زحمت كشيده مي شود نسل شيعيان در دنيا زياد شود آنوقت براحتي با توليد خودروي ناايمن وغير استاندارد سالانه هزاران شيعه با تصادف با خودروي غير مجهز به ABSو ايربگ وبدنه ضعيف را با ندانم كاري در داخل از نعمت زندگي محروم مي كنيم .
پاسخ ها
علیرضا
| Iran, Islamic Republic of |
۱۸:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۴/۳۱
برادر به نکته مهمی اشاره کردی که از نظرها دور مانده بود...یا علی
قدر درویشی راکسی داند که پادشاهی کرده باشد. دوستان چه لزومی دارد که حتما با چند برابر قیمت واقعی مالک خودرو شخصی بشویم .اجاره کردن خودرو استفاده از وسایل نقلیه عمومی راه رفتن ونهایتا نخریدن کالای گران (اتومبیل شخصی) موجب ارزان شدن خواهد شد انشا الله.
محمدجعفر دلش برا خودروسازها سوخته افرادی مثل ممدجعفر باعثاین بدبختی شدن
ما گوشمون از این حرفا پره. خیالتون راحت کاری نمی کنن که به نفع مردم باشه.
باعسل عسل گفتن دهن شیرین نمی شود
همان طور ملت درتمام مشکلات خودرافدامیکند
مسئولین هم باید ازخودگذشتگی نشان دهند با گفتن مشکل حل شدنی نیست بلکه عملا کارکنید
خودرو ساز اول+ خودروساز دوم= خودروساز سوم
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار