بازدید 47193

فاجعه هواپیمای مالزی به روایت اولین عکاس

انتشار عکس‌های دلخراش سانحه سقوط هواپیمای مالزی از سوی نشریه "تایم" با واکنش‌های منفی مخاطبانی همراه شده است که این اقدام را در چارچوب اخلاق رسانه‌ای نمی‌دانند.
کد خبر: ۴۱۸۴۳۴
تاریخ انتشار: ۳۱ تير ۱۳۹۳ - ۱۱:۰۵ 22 July 2014
انتشار عکس‌های دلخراش سانحه سقوط هواپیمای مالزی از سوی نشریه "تایم" با واکنش‌های منفی مخاطبانی همراه شده است که این اقدام را در چارچوب اخلاق رسانه‌ای نمی‌دانند.

به گزارش ایسنا، در ساعات پایانی پنج‌شنبه گذشته بود که دشت گل‌های آفتابگردان در یکی از روستاهای شرقی اوکراین به صحنه تراژیک سقوط یک هواپیمای مالزیایی مبدل شد که توسط یک موشک زمین به هوا هدف قرار گرفت و بیش از 295 نفر جان خود را از دست دادند.

پس از وقوع این حادثه فجیع، «جروم سسینی»، عکاس کهنه‌کار فرانسوی اولین فرد رسانه‌ای بود که در صحنه حادثه حاضر شد و اولین تصاویر دلخراش را ثبت کرد. او مشغول کار در یکی از روستاهای نزدیک محل حادثه بود که پس از شنیدن صدای مهیب و تماس یکی از خبرنگاران محلی، خود را به سرعت به آنجا رساند.

«سسینی» که عکاس جنگ است و سابقه کار در عراق و سومالی را دارد، درباره مواجه با صحنه سقوط هواپیمای مالزیایی گفت: هرگز آمادگی درک آنچه می‌دیدم را نداشتم.

وی در توضیح گفت: ابتدا گمان کردم یک هواپیمای جنگی دچار حادثه شده، اما وقتی به منطقه نزدیک شدم دریافتم یک هواپیمای مسافربری سقوط کرده است و با توجه به این که افراد کمی در محل حضور داشتند، به سرعت مشغول تهیه عکس از این رویداد دلخراش شدم.

«سسینی»‌ درباره عمق فاجعه گفت: بسیار ترسناک بود و غیرواقعی به نظر می‌رسید؛ اجساد در میان دشت پراکنده شده بودند، در حالیکه برخی هنوز به صندلی‌شان چسبیده و برخی دیگر متلاشی شده بودند.

وی در ادامه گفت: به جسدی برخوردم که از سقف یک ساختمان به داخل خانه پرتاب و داخل اتاق خواب شده بود. یک کابوس واقعی!

اما در اختیار گذاشتن عکس‌های دلخراش از این سانحه هوایی در اختیار نشریه تایم و انتشار آن‌ها با بازخوردهایی همراه شد که بسیاری از آن‌ها این اقدام رسانه آمریکایی را غیرانسانی و خلاف وجدان رسانه‌ای دانسته‌اند.

یکی از مخاطبان این عکس‌های وحشتناک در اظهارنظری گفت: از تصمیم "تایم" برای انتشار این عکس‌ها شوکه و منزجر شدم، چراکه این نه یک عکاسی خبری، که یک چشم‌چرانی غیرمسوولانه است. نمی‌دانم اگر تصویر یکی از بستگان من در این میان بود و در یک نشریه بین‌المللی چاپ می‌شد چه احساسی پیدا می‌کردم.

وی افزود: از این پس مجله تایم را نمی‌خوانم. مجله تایم معمولا با خطوط قرمز آشناست، گمام می‌کنم در روز حادثه و زمان ارسال این عکس‌ها کسی غیر از سردبیران این مجله مجوز انتشار این عکس‌ها را صادر کرده‌ است. امیدواریم تایم سیاست‌های خبری خود را بازبینی کند.

اما یکی دیگر از خوانندگان این مجله با تایید این گزارش تصویری، در اظهارنظری موافق آورده است: این عکس‌ها همچون تازیانه‌ای به صورت مخاطب نیست، چرا که هرکس با اختیار می‌توانست بر روی آن‌ها کلیک کند و آن‌ها را تماشا کند. این عکس توسط یک عکاس کهنه‌کار جنگی ثبت شده که داستان پایان زندگی برخی افراد را بازگو می‌کند. هیچ یک از این قربانیان قابل شناسایی نیستند. این عکس‌ها باید به اشتراک گذاشته شوند تا همگان به عمق این تراژدی پی ببرند.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۴۲
انتشار یافته: ۱۱
خیلی متاثر شدم.خدا لعنت کنه مسبب این کار رو
جرا غیر اخلاقیه ؟ حتما چون آمریکا منتشر کرده؟ نه ! اگه این موشکو آمریکا زده بود اون موقع انسانی بود اگه روسیه منتشر میکرد! تابناک میدونم این نظرو نمیزاری اما دست بردار من کاربره 9 سالتم ناامیدم نکن
پاسخ ها
محمد
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۴/۳۱
جنایت جنایت است حالا هرکه مرتکب شده باشد. حالا چرا تو سنگ روسیه را به سینه می زنی؟
تصاویر کامل وجود نداره ؟

لا اقل ادرس لینک اصلی را بزار خوب !
پس خوبه عكس هاي غزه و عراق رو براشون بفرستيم.
روحشان شاد
لعنت به روسيه
ناراحت کننده است
تو رو خدا به تلویزیون بگین اینقدر کشتار غزه رو تو تمام شبکه ها تلویزیون نشون نده افسرده شدیم نمیتونیم شام بخوریم. یه جورایی هم قلب آدمو کم کم سنگ میکنه زیادیش
وقتي اين عكسها رو با عكسهاي مربوط به فاجعه غزه مقايسه مي كنم مي بينيم كه مردم آمريكا و اروپا چه ديدگاهي نسبت به مردم خودشان و ديگر مناطق كره زمين دارند!!!
از دیدن این تصاویر ناراحت شدم خوب بود تابناک کمی در انتشار این عکسها دقت میکرد. دیدن این عکسها ممکنه برای مردم تبدیل به عادت بشه.خوب نیست.یه کم دقت کنید.
برچسب منتخب
# غزه # ماه رمضان # عید نوروز # کاظم صدیقی # دعای روز هشتم رمضان # دعای سال تحویل
وب گردی