بازدید 3123

دورانديشي و ديرانديشي در دغدغه‌های فرهنگی

کد خبر: ۴۱۸۳۶۴
تاریخ انتشار: ۳۱ تير ۱۳۹۳ - ۰۶:۵۱ 22 July 2014
سيد باقر پيشنمازي در سرمقاله رسالت نوشت:

بعضي از روشنفكران كه در دهه هاي گذشته ابتدا تلويحاً و بعدها تصريحاً ساختار نظام جمهوري اسلامي و مبتني بودن آن بر اصل ولايت فقيه را با تازيانه قلم و زبان خود مورد هجوم قرار مي‌دادند، امروز بعد از تأمل در علل ناكامي انقلاب بزرگ مردم مصر و به بيراهه رفتن آن و حوادث تونس و ليبي و يمن و بي‌‌نتيجه ماندن مجاهدت‌ها و فداكاري‌هاي انجام شده براي دستيابي به استقلال و آزادي دريافته‌اند جايگاه رهبري بر اساس مدل تعريف شده در قانون اساسي جمهوري اسلامي مي‌تواند عامل وحدت، همبستگي و يكپارچگي شده و كشور را در برابر امواج سهمگين حوادث، توفان‌ها و تهديدها و فريب‌ها و فتنه‌ها حفظ نموده و به ساحل نجات برساند.

اين «ديرانديشان» كه تلاش مي‌كنند در نقش روشنفكر ظاهر شوند اگر چه با چند دهه تأخير و مشاهده حوادث گوناگون عبرت‌آموز در كشورهاي منطقه، مختصري بصيرت يافته و گوشه‌اي از
حكمت‌ هاي حكومتي امام خميني رضوان الله تعالي عليه را دريافته‌اند كه فرموده بودند: "پشتيبان ولايت فقيه باشيد تا آسيبي به مملكت شما وارد نشود"، اما مي‌توانند چراغ راه روشنفكر نماهاي نو رسيده‌اي باشند كه ممكن است براي فهم حوادث و عبرت‌گيري از آن به چند دهه زمان نياز داشته باشند!

اكنون كه معلوم شده است قرار گرفتن يك فقيه دورانديش و جامع‌الشرايط در رأس هرم حكومت به زيان قدرت‌هاي سلطه‌جو و خنثي كننده نقشه‌هاي شوم آنان در ‌جهت دامن زدن به اختلافات و اقدامات براندازانه است مي‌توان منشأ شعار عليه اصل ولايت فقيه در فتنه 88 را تشخيص داد و اينكه شيطان بزرگ چگونه و چرا براي دوستان خود پيام توليد مي‌كند(1).

غرب و در رأس آن آمريكا كه از پيروزي انقلاب اسلامي و ساختار حكومتي منحصر به فرد آن دچار زيان‌هاي متعدد شده و شاهد ناكامي پي در پي سياست‌هاي خاورميانه اي، و از دست رفتن هيمنه خود هستند، براي جلوگيري از شكل‌گيري انقلاب‌هاي مشابه، با فرار به جلو به مدل سازي‌هاي حكومتي با وصف اسلامي در كشورهايي مثل افغانستان، پاكستان، تركيه و... مبادرت ورزيد تا اگر بيداري اسلامي را نتوانستند مهار كنند به بيراهه‌هاي مورد نظر خود بكشانند و خود آن را مديريت كنند. تذكر مجدد مقام معظم رهبري در مورد مراقبت از مرزهاي فرهنگي در جلسه اخير با هيئت دولت فراتر از يك گفتگوي متعارف در يك جلسه رسمي، و ناشي از اشراف به تهديدهاي موجود و خطر از دست رفتن فرصت‌هاست.

تكرار دغدغه‌هاي فرهنگي از يك سو نشانه دورانديشي، دشمن شناسي و اطلاع از نقشه دشمن و از سوي ديگر نياز مخاطب به يادآوري‌هاي مكرر و پي در پي براي درك سياست‌هاي فرهنگي نظام است تا هيچ عذري براي غفلت نماند و هيچ زمينه‌اي براي تغافل فراهم نشود.

احساس خطر از اينكه بعضي مناصب و مبادي تصميم‌گيري و سياست‌گذاري فرهنگي به افرادي سپرده شده است كه در صدد تغيير مسير فرهنگ از چارچوب نظام اسلامي و بر هم زدن انتظام فكري و هويت واقعي جامعه هستند، به مثابه هشدار در مورد ايجاد گسل در دژهاي نظام است و تاكيد مجدد به مسئولان عالي‌رتبه‌اي كه به اقتضاي وظايف و اختيارات حكومتي خود، مكلف به نظارت، مراقبت و راهبري هستند.

و از جهت ديگر حساس‌سازي افكار عمومي براي هشياري بيشتر در برابر خطاها و اشتباهات عمدي و غيرعمدي فرهنگي است كه به مهندسي تدريجي باند فرودگاه فرهنگي كشور براي فرود هواپيماهاي ناشناس در روز حادثه، مشغول است!

دشمن قبل از ورود، به كمك عوامل خود گسل‌‌ها را به وجود مي‌آورد و يا گسل‌‌هاي موجود را براي بهره‌برداري شناسايي مي‌كند و آن گاه تهاجم با هزينه‌هاي كمتر و در مسيري از قبل هموار شده اتفاق مي‌افتد.

برخي غفلت‌هاي دولتمردان عراق ـ سوريه و اخواني‌هاي مصر كه منجر به بروز حفره‌هاي فرهنگي و سياسي و دفاعي گرديد زمينه را براي سوء‌استفاده شيطان بزرگ و ژاندارم‌هاي خاورميانه‌ايش و فرود آوردن ضربه‌هاي مهلك فراهم كرد كه اكنون بايد مورد توجه، تأمل و عبرت واقع شود.

نتوانستن يا نخواستن درك سياست‌هاي فرهنگي نظام كه بارها در بيان مقام معظم رهبري در سال‌هاي گذشته تصريح شد، از سوي برخي متصديان غافل يا متغافلي كه انتصاب آنان در مناصب فرهنگي محصول تسامح مسئولان عالي دولتي است خسارات غير قابل جبراني را به بار خواهد آورد كه اگر به موقع هم تشخيص داده شود وفرصتي هم براي درمان مانده باشد،درمان آن سال‌ها به طول مي‌انجامد.

بر اساس اصل 121 قانون اساسي رئيس جمهور سوگند مي‌خورد كه «پاسدار» قانون اساسي بوده و در حراست مرزهاي فرهنگي از هيچ اقدامي دريغ نورزد.

اكنون كه مرزهاي فرهنگي دستخوش برخي آسيب‌ها و تهديدها شده‌اند، از رياست محترم جمهور به عنوان رئيس شوراي عالي انقلاب فرهنگي و عالي‌ترين مسئول اجرايي كشور انتظار مي‌رود همان‌گونه كه سوگند ياد كرده‌اند، همچون «اميني پارسا و فداكار»، نگاهدار امانت مقدسي باشند كه مردم و مقام معظم ولايت امر به ايشان سپرده‌اند.

بر اساس اصل سوّم قانون اساسي دولت موظف است همه امكانات خود را براي تحقق اموري از جمله ايجاد محيط مساعد براي رشد فضايل اخلاقي بر اساس ايمان و تقوي و مبارزه با كليه مظاهر فساد و تباهي و طرد كامل استعمار و جلوگيري از نفوذ اجانب به كار برد و در اصل چهارم تصريح شده است كليه قوانين فرهنگي بايد بر اساس موازين اسلامي باشد.

اميدواريم در آينده دورانديشي‌ها و دغدغه‌هاي فرهنگي مقام معظم رهبري در بيان رئيس جمهور محترم به متصديان امر ابلاغ شود و درهرنوبت گزارش عملكرد دولت به مردم، رشد شاخص‌هاي فرهنگي بر اساس سياست‌هاي ابلاغي مقام معظم رهبري نيز اعلام گردد. چنين رويكردي قطعا مورد استقبال واقع خواهد شد همچنان‌كه مواضع انقلابي اخير رئيس جمهور محترم در مورد جنايات رژيم صهيونيستي عليه مسلمانان مظلوم غزه توسط مقام معظم رهبري ستوده شد.

--------------------
پي نوشت:
1ـ اِنّ الشياطين ليوحون الي اوليائهم ليجادلوكم ... قرآن كريم ـ سوره انعام آيه 121

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل