بازدید 26652

یک پیشنهاد برای سانسور حرفه‌ای به صداوسیما

من به عنوان کارگردانی که دو بار تجربه‌ی پوشش مسابقات جام‌جهانی را برای تلویزیون ایران داشته‌ام، همیشه سعی کردم عدالت را رعایت کنم؛ چرا که این اتفاق در هر جای دنیا می‌افتد؛ در عین حال ما باید به این نکته توجه کنیم که با چه نوع دیدی پای بازی‌های جهانی و ملی می‌نشینیم؟
کد خبر: ۴۱۸۳۵۹
تاریخ انتشار: ۳۱ تير ۱۳۹۳ - ۰۶:۲۰ 22 July 2014
حسین فردرو- کارگردان برنامه‌های تلویزیون - با اشاره به بحث لزوم سانسور حرفه‌ای در پخش مسابقات جهانی و ملی از سوی صداوسیما - اینگونه اظهارنظر می‌کند: سانسور غیرحرفه‌ای که مردم را عصبانی کند، شایسته صداوسیما نیست و صداوسیما باید رندانه‌تر و مردانه‌تر در این زمینه عمل کند.

به گزارش ایسنا، وی که تجربه کارگردانی پوشش مسابقات فوتبال جام‌جهانی برای صداوسیما را داشته است، در این زمینه گفت: به هر حال کارگردانان مسابقات جهانی و ملی ملزم هستند تا مطابق مقررات در مسابقات جهانی عمل کنند و این مسئله به هیچ عنوان سلیقه‌ای نیست؛ چرا که قطعا استانداردی که تمام دنیا و همچنین فدراسیون‌های جهانی برای پوشش تصویری مسابقات اعمال می‌کنند، قطعا سالم است وهیچ سوءاستفاده‌ای در آن‌ها نیست. به عنوان یک کارگردان می‌خواهم برای رفع مشکل سانسور غیرحرفه‌ای مربوط به مسابقات جهانی به صداوسیما یک راه حل تکنیکی پیشنهاد بدهم و آن هم این است که برای پوشش مسابقات جهانی و ملی بهتر است از دو دوربین در فضا استفاده شود.

او توضیح داد: صداوسیما نباید در پوشش مسابقاتی که برای مردم اهمیت جهانی دارند، با اقدامات ناخواسته زحمات خود را بر باد بدهد. به نظرم بهتر است برای اینگونه مسابقات یک دوربین فینال و همچنین یک دوربین معمولی دیگر که با سلیقه رادیو و تلویزیون کشور مربوطه مطابقت داشته باشد، در محل بازی قرار بگیرد؛ چرا که حداقل این اقدام ارزشمند است و مردم را عصبانی نمی‌کند؛ به عنوان مثال بینندگان برای سانسورهایی که در بازی اخیر والیبال اعمال شد خیلی معترض بودند. به نظرم نشان دادن تصاویر غیرمربوط در شرایط حساس که بیننده تمام تمرکزش به بازی و حواشی آن است، توهین به شعور مردم است.

فردرو در عین حال بیان کرد: مردم ما می‌گویند ایران،‌ ایرانِ 10 سال پیش نیست و ما در حال حاضر در حوزه والیبال در رده چهارم دنیا قرار داریم؛ ضمن اینکه تمام مسابقات جام جهانی با کیفیت اچ‌دی از تلویزیون پخش شد پس با این اوصاف که به شأن و شخصیت مردم احترام گذاشتیم، سانسورهای غیرحرفه‌ای شایسته صداوسیما نیست و به نظرم این روال بچگانه مشکلات عجیبی را در پیشرفت حوزه ورزشی ما پدیده می‌آورد.

کارگردان سابق برنامه «مناظره» در ادامه با تاکید براینکه در پوشش مسابقات جهانی باید عدالت رعایت شود، خاطرنشان کرد: من به عنوان کارگردانی که دو بار تجربه‌ی پوشش مسابقات جام‌جهانی را برای تلویزیون ایران داشته‌ام، همیشه سعی کردم عدالت را رعایت کنم؛ چرا که این اتفاق در هر جای دنیا می‌افتد؛ در عین حال ما باید به این نکته توجه کنیم که با چه نوع دیدی پای بازی‌های جهانی و ملی می‌نشینیم؟ همان‌طور که حضرت امام خمینی (ره) درخصوص پخش بازی‌ها و پوشش آنها از سوی صداوسیما فرمودند که باید «نگاه پاکی داشته باشیم»؛ این در حالی است که ما خودمان مردم را حساس‌تر می‌کنیم و اگر این روال در صداوسیما ادامه داشته باشد، صدا‌و‌سیما اعتبارش را از دست می‌دهد و بهتر است در این خصوص با کارشناسان بحث و بررسی کنیم.

وی اضافه کرد: ما خودمان را منزوی می‌کنیم و در مقابل، دیگران را متهم می‌کنیم که استانداردهای ما را قبول ندارند در حالی که باید عدالت رعایت شود. اگر رویکرد سانسورهای غیرحرفه‌ای از سوی صدا‌و‌سیما ادامه داشته باشد تمام زحمات و خستگی‌ها به تن خود صداوسیما می‌ماند؛ به ویژه اگر ایران در بازی‌های جهانی ببازد که مردم بیشتر معترض می‌شوند. همان‌طور که طبق موازین دینی ما نمی‌توانیم فرد با حجاب را بی‌حجاب جلوه دهیم، در مقابل فرد بی‌حجاب را هم نمی‌شود با حجاب نشان داد.

این کارگردان سپس به ساخت فیلم سینمایی «دسیسه» اشاره کرد و گفت: به عنوان مثال زمانی که سال 1362 فیلم سینمایی «دسیسه» را ساختم، آن زمان پیش از ساخت فیلم از حضرت امام خمینی درخصوص نشان دادن خانم‌های بی‌حجاب اجازه گرفتم که در نهایت ایشان فرمودند به نحوی که تصاویر از روبه‌رو نباشد اشکالی ندارد، از آن به بعد این فیلم چندین بار هم از تلویزیون پخش شد و هیچ مشکلی نداشت.

فردرو در پایان این گفت‌و‌گو با ابراز امیدواری نسبت به اینکه هرچه زودتر مشکل سانسور غیرحرفه‌ای تلویزیون حل شود، خاطرنشان کرد: ما گاهی خودمان از خودمان یکسری جریانات به وجود می‌آوریم که مشکلاتی ایجاد می‌شود. ما باید قبول کنیم که ارتباط با دین خیلی ساده است.در هرحال امیدوارم این مشکل با رفع یکسری اشکالات و همچنین مشورت با کارشناسان این حوزه به زودی حل شود.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۱۵۳
انتشار یافته: ۴۱
بهترین پیشنهاد پخش تمامی بازیهای تیم ملی در ایران از جام جهانی فوتبال تا جان جهانی والیبال
بابا این که سانسور نبود تخریب تصویر بود بازی در ست سوم بود تصویر آهسته ست اول رو نشون میدادن
عالی بود.
آخه چرا اصرار به سانسور داريد؟مگه چه خبره تو تماشاچيها؟
اصلا بازی نمیدیدیم فقط چند نفر که تا آخر بازی نشون میدادن خیلی عصبانی شدیم وبالاخره رفتیم سمت ماهواره و باخیال راحت دیدیم
یعنی یه دوربین هم ببرند وسط استادیوم های ورزشی خارج از کشور که همش تماشاچی ایرانی را نشان میده؟

مشکل این نیست جناب کارگردان
گره کار اونجاییه که سرویس را از دست میدهیم
پاس ها را از دست میدهیم
وقت اضافه ها را از دست میدهیم
ضربات حساس را از دست میدهیم
که چی!!!؟ که در پس زمینه یه خانم خارجی با لباس تابستونی نشسته!

اونجا اگر 100 تا دوربین هم ببرید آخرش هر صد نفر دوربین چی مجبور میشن زووم کنن روی سقف ورزشگاه تا موارد منکراتی دیده نشه!
"به نظرم بهتر است برای اینگونه مسابقات یک دوربین فینال و همچنین یک دوربین معمولی دیگر که با سلیقه رادیو و تلویزیون کشور مربوطه مطابقت داشته باشد، در محل بازی قرار بگیرد؛ چرا که حداقل این اقدام ارزشمند است و مردم را عصبانی نمی‌کند"! سلیقه رادیو و تلویزیون؟؟سانسور حرفه ای؟؟؟
آقا من متوجه عدالت نشدم...
از نحوه پخش مسابقات والیبال بخصوص فینال یکشنبه شب حالت تهوع به من دست داد و از ادامه تماشای مسابقه منصرف شدم. نگذارید جهانیان از این نحوه پخش مستقیم به ما بخندند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۴/۳۱
چرا نخندن؟
دوست ندراری مردم دنیا شاد بشن؟
اونا بخندن انگاری ما میخندیم
چه فرقی میکنه
جالب است فدارسیون والیبال از پخش با سانسور تقدیر کرده خوبه که حالا ما خود در پوستمان نمیگنجیم از این همهتقدیری که از صدا سیما شده .
راستی چند میلیارد هزینه این سانسور ها شده چه چیزی در سالن والیبال بوده که اگر ما وبچه های ما میدیدیم میبایستی توبه میکردیم .از این گذشته اجر بازیکنان را از بین بردید والا یک آمار بگیرید ببینید در حین پخش چقدر مردم راضی بودند واقعا که دست مریزاد خود گوئی خود خندی حالم از پخش زنده بهم میخورد دیگر ترجیع میدهم نبینم
بعد میگوییند مردم نباید از ماهواره استفاده کنند. واقعا در 4 بازی آخر والیبال افتضاح سانسور کردند.
دیدگاه حسین فردرو بسیار درست بود
واقعا" مسئولین صدا وسیما فکر می کنند چه جور افرادی در جلو تلویزیون نشسته و مشغول تماشای بازیهای جهانی هستند ؟ آخه تو عصر اینترنت و ماهواره این چه توهینی است که به شعور و شخصیت یک ملت می کنید ؟ تصور شما از مردم ایران چیه ؟ اونها رو مشتی افراد منحرف و هوسباز و .... میبینید ؟ واقعا بعضی وقتها آدم با کارهای شما از خودش هم متنفر میشه !!
بازی 1 ساعت و ۴۵ دقیقه والیبال حدود ۱ ساعت و 33 دقیقه اش تصاویر آهسته صحنه های قبل بود
خدا وکیلی اگه پخش نمی کرد خیلی بهتر بود.سرگیجه گرفتیم.
واقعا سانسور در مسابقات والیبال به حد مسخره بوده که تماشای بازی اصلا بجز کلافگی و استرس هیچی نداشت حق الناس اینجا جایگاهی داره
اي بابا بسه ديگه خدا وكيلي ديونه شديم بس كه صحنه‌هاي تكراري ديديم.قيافه اون بنده خدا كه داشت ميخنديد و پرچم ايران دستش بود تا دو روز جلو چشام بود،بخدا مردم ما نديد بديد نيستن،خوده صدا و سيما بي خودي حساسيت نشون ميده،خودش الكي گزك ميده دسته اونوريا،خداييشم همه صحنه ها احتياج به سانسور نداشت.خداييش
صداوسيما به عنوان رسانه ملي بايد درتمامي مسائل اجتماعي وسياسي بي طرفانه عمل نمايدوبايدازترويج دروغ دراذهان مردم بپرهيزد.والسلام
دقیقاً همین طوره واقعاً جای تاسفه که ما چندی پیش حرفه ای ترین سانسورها را انجام می دادیم ولی حالا....!
نه اقا سانسور کنید. شما نمیدونید وقتی صحنه ای از دست سانسورچی در میره چه لذتی میده. یعنی شعفی به من دست میده که اینجا تو کانادا وجود نداره
بهتر نیست کلا تعطیلش کنیم؟
اینطوری خیال همه راحت میشه نه؟
با سلام و تشکر از درج این مطلب، پخش مستقیم مسابقات والیبال و فوتبال جام جهانی مورد توجه بخش زیادی از جامعه به ویژه جوانان بود و هست. سانسورهایی که انجام شد منجر می شود کسانی که استفاده از ماهواره را در منزل غیر شرعی و مشکل زا بدانند به استفاده از آن رو آورند لذا مسئولین محترم مربوطه در این مورد توجه نمایند که شیوه عمل نامناسب بازتاب بدتری نداشته باشد.
اقا ما که در 3 ست بازی با ایتالیا 41 با 6 تصویر 4 ثانیه ایی ضبط شده را دیدیم
سلام
پوشش بازیها تابع قوانین بین المللی است و آنچه از استادیوم به بیرون ارسال می شود توسط میزبان و طبق قوانین فدراسیون تهیه می شود و امکان داشتن تصویر اختصاصی وجود ندارد
عملا پیشنهاد غیر عملی است
بدترین پخش مستقیم مسابقات از صدا و سیمای ایران است اگر نمی توانید پخش بهتر داشته باشید این کار را انجام ندهید . هیچ کس به شما خورده نمیگیرد.
واقعا رو اعصاب مردم راه رفتند !!! حالا استفاده از ماهواره تو خونه خيلي بيشتر از پيش احساس شد .
كيه كه بشنوه وقبول كنه!!!!
با اين سانسورها آدم ترغيب مي شه بره يك دستگاه ماهواره بخره، بابا قرن 21 هااااااااااااااااااااااااااا.
دقيقا
دمت گرم ، باور كنيد توي مسابقات اخير واليبال نمي فهميدم امتياز رو كي گرفت چطوري يا اينكه تصوير آهستي كه نشون ميدادند مال كدوم ست يا كدامين امتياز قبلي بوده .
اصلا" يك ساعت با تاخير بخش كنند ، بهتره از اوني كه ما رو ديوانه كنند . خيلي عصباني هستم از دست صدا و سيما . خيلي خيلي
اقا چرا اصلا سانسور ?????????
این تصاویر رو تمام دنیا دارن میبینن...
چرا بر ما ایرانیان حرام و بر دیگر مردمان جهان حلال است ?????
اصلا هیچی نشون ندین نیازی به سانسور وسانسور چی باشه ....
خسته نباشین
با سلام
درجریان مسابقات والیبال اگرچه من خودم انسان متشرعی هستم وماهواره هم ندارم ونیازی هم به آن نمیبینم/اما آرزوکردم ایکاش ازطریق ماهواره مسابقات را دنبال میکردیم تا کمتر عصبانی شویم.
آقا زمان شروع بازیها را نیم ساعت دیرتر اعلام کنند بعد هرچقدر دلشان میخواهد از آنها سانسور کنند و یا اینکه حداقل صحنه آهسته های مختلف را نشان دهند نه اینکه یک صحنه را دائم تکرار کنند مثل صحنه ای که سوتاز دهان داور می افتاد که دائم تکرار میشد
رسانه ملییییییی!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
با اين عملکرد، به زودی رسانه ها ی خارجی يک کانال ورزشی هم راه اندازی می کنند.
بابا یک شبکه بدون سانسور نشان داهد با هشدار از قبل و زیر نویس و یک شبکه با سانسور.

انتخاب با تماشاگر ها
دربازی ایران ایتالیا که واقعاً صداوسیمادرناشیگری سنگ تمام گذاشت وحسابی روی اعصاب بینندگان راه رفت.
وای واقعا پخش والیبال مسخره شده بود ما اعصابمون داغون شد بسکه هی اون یارو رو میدیدم یه چیزی می خوند یا داور سوتش از دهنش می افتاد یا مربی ایتالیا به دوربین اشاره میکرد
بابا این که کاری نداره این همه فکر می کنید.صدا و سیما قبل از بازی چند تا تصویر از تماشاچیان در بازی های قبلی انتخاب کنه و توی بازی به حای صحنه های تکراری از اونا پخش کنه. ولی طوری نباشه که تابلو باشه.
برچسب منتخب
# غزه # ماه رمضان # عید نوروز # کاظم صدیقی # دعای روز هشتم رمضان # دعای سال تحویل
آخرین اخبار
وب گردی