بازدید 2941

هیچ کشوری خودرو بدون تعرفه گمرکی وارد نمی‌کند

کد خبر: ۴۱۸۱۵۰
تاریخ انتشار: ۳۰ تير ۱۳۹۳ - ۱۲:۴۱ 21 July 2014
مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو گفت: در هیچ کشوری واردات خودرو بدون تعرفه گمرکی نیست، تنها کشورهای وابسته به WTOواردات بدون تعرفه را انجام می دهند و اگر ایران هم به سازمان تجارت جهانی بپیوندد احتمال تعطیلی بسیاری از صنایع وجود دارد.

هاشم یکه زارع در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری خانه ملت، در واکنش به برخی اظهارات مبنی بر اینکه دلیل بی کیفیتی خودروهای داخلی، انحصار در تولید قطعات است، گفت:بسیاری از قطعات خودرو چندین تولیدکننده در کشور داشته و تنها چند قطعه به صورت تک سورس تولید می شود، تولیدکنندگان خودرو نیز به منظور این انحصار شکنی، با درج آگهی در روزنامه، برای حضور تولیدکنندگان بیشتر دعوت به عمل آوردند.

مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو افزود: حضور ظرفیت های بیشتر، انحصار تولید را به کلی از بین برده و با تولیدکنندگانی که توان تولید قطعه با  کیفیت را داشته باشند نیز قرارداد همکاری بسته خواهد شد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا با انحصار شکنی، احتمال کاهش قیمت خودرو وجود دارد، گفت: قطعاتی که تنها یک تولیدکننده دارند گران نیستند، چراکه نرخ ها بر اساس آنالیز قیمتی و مقایسه با تولیدکنندگان جهانی به دست می آید.

وی ادامه داد: تنها دلیل برای انحصار شکنی تولید قطعات، جلوگیری از وابستگی به یک تولیدکننده است، یعنی اگر تولیدکننده با مشکل مواجه شود خط تولید کارخانه تعطیل شده و به همین دلیل هم ما به دنبال ظرفیت های بیشتر هستیم.

یکه زارع تصریح کرد: مورد دیگر بحث رقابت در رشد کیفیت است، افزایش تعداد تولیدکنندگان، باعث رقابت در رشد کیفیت شده و خودروسازان نیز به دنبال قطعات با کیفیت تر خواهند رفت.

مدیرعامل ایران خودرو در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به میزان احتمال تحقق سند چشم انداز 1404 نیز گفت: برنامه تدوین شده مربوط به سال 88 بوده و اکنون ما 5 سال از آن برنامه عقب هستیم، از دست دادن این زمان باعث شده که نیازمند شتاب بیشتر باشیم وبرای مطرح شدن در میان خودروسازان جهانی، باید 30 درصد از تولیدات را صادر کنیم.

وی افزود: هدف گذاری ها بسیارمناسب بود، اما نیاز به سرمایه گذاری و بهره گیری از تمام ظرفیت های موجود است و سازمان های بالادستی نیز باید از این امر حمایت کنند.

یکه زارع بیان کرد: تمام ارکان جامعه باید به وظایف خود عمل کنند تا هدف مدنظر در چشم انداز 1404 محقق شود.

مدیرعامل ایرانخودرو در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه  آیا با برداشته شدن تعرفه ها، امکان رقابت با خودروهای وارداتی وجود دارد، افزود: در هیچ کشوری واردات خودرو بدون تعرفه گمرکی نیست، تنها کشورهای وابسته به WTOواردات بدون تعرفه را انجام می دهند و اگر ما هم به سازمان تجارت جهانی بپیوندیم احتمال تعطیلی خیلی از صنایع وجود دارد.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی