بازدید 48912
در حاشیه رفتار غیرمنصفانه روزهای اخیر نسبت به تلویزیون؛

اگر جای مدیران رسانه ملی بودید، برای پخش زنده چه می‌کردید؟

اگر قرار بود هر یک از ما درباره پخش این مسابقات تصمیم‌گیر باشیم، چه گزینه‌ای جز آنچه پیش روی بود، وجود داشت؟ باید بپذیریم در کنار همه نقدها‌ به تلویزیون‌ که «تابناک» پیشرو بیان بسیاری از آنها بوده، در ماجرای پخش زنده مسابقات ورزشی، دست مدیران تلویزیون و ناظران پخش بسته است و توقع فراتر از آنچه رخ داده، بی‌انصافی است.
کد خبر: ۴۱۸۱۱۹
تاریخ انتشار: ۳۰ تير ۱۳۹۳ - ۱۱:۱۴ 21 July 2014
پس از رخدادها ‌در جریان پخش زنده بازی‌های ایران در لیگ جهانی والیبال ـ که به موازات جام جهانی پیش می‌رفت ـ حملات گسترده‌ای به رسانه ملی و مشخصاً مدیران صداوسیما به واسطه نوع پخش و میزان بالای سانسور اعمال شده در پخش زنده رقابت‌ها صورت پذیرفت؛ نقدهایی که تازگی ندارد، ولی این میزان خروج از دایره انصاف، حرف تازه‌ای است که پاسخی منطقی ‌دارد.

به گزارش «تابناک»، پخش زنده تلویزیونی، همواره ‌چالش جدی پیش روی تلویزیون ایران بوده و از زمانی که پای رقیبی چون ماهواره به ایران باز شده، عملاً این چالش جدی‌تر شده، زیرا مخاطب انتخاب‌گر ضرورتی نمی‌بیند که به تماشای با تأخیر و همچنین ممیزی شده رقابت‌های والیبال بنشیند و از این منظر نوع پوشش چنین رقابت‌هایی بسیار دشوار است، به ویژه رقابت‌هایی که فاصله تماشاچیان به زمین اندک است.

بنا بر این گزارش، آنچه شامل ممیزی می‌شود، نه خود بازی، بلکه پوشش تماشاچیانی است که در طول هر بازی حاضر شده‌اند و از این منظر از گذشته در پوشش برخی رقابت‌های کشتی قهرمانی جهان این ملاحظات بوده و هم‌اکنون در‌ والیبال نیز که تماشاگرانش در کادر دوربین قرار می‌گیرند نیز این حساسیت وجود دارد و منجر به سانسور بی‌سابقه بازی‌های ایران شد که خشم گروهی از مردم را در پی داشت و این عصبانیت را می‌شد در بازخوردهای اخبار حس کرد.

تلویزیون به رغم آنکه امکانات پخش زنده اچ دی را فراهم کرده بود و از این منظر یک گام رو به جلو در بالا بردن کیفیتش برداشته بود، در این مقطع حساس نتوانست تدبیری بیندیشد که این مسابقات به شیوه‌ای منطقی‌تر پخش شود؛ اما آیا تدبیری در این زمینه بود و راهکار جایگزینی پیش روی مدیران رسانه ملی ـ که این روز‌ها غیرمنصفانه مورد تاخت قرار گرفته‌اند ـ وجود داشت که مورد استفاده قرار نگرفت؟

ناگفته ضریب نفوذ بالای ماهواره پیداست؛ بنابراین در درجه نخست، اگر شخصی طالب دیدن مطلقاً بدون سانسور بازی بود، این فرصت فراهم بود اما اگر انتظار می‌رفته از دم‌دستی‌ترین راهکار یعنی پخش بدون سانسور یا با سانسور کمتر مسابقات استفاده می‌شد و برخی صحنه‌ها به نمایش درمی‌آمد، طبیعی است چنین مطالبه‌ای با ساختار کشورمان همخوانی ندارد و آنهایی که بازی‌ها را بدون سانسور دیده‌‌اند، به این واقعیت اذعان دارند که چنین درخواستی با منطق سازگاری ندارد.

اگر جای مدیران رسانه ملی بودید، برای پخش زنده چه می‌کردید؟

حتی اگر دست مدیران رسانه ملی برای چنین حرکتی باز بود و مشکلات شرعی نیز ‌نداشت، ‌بودند کسانی که جنجال بیافرینند و موضوع را آنچنان رسانه‌ای کنند که ضرغامی منجر به دفاع از عدم سانسور شدید مسابقات شود و بنابراین علاوه بر ملاحظات تلویزیون، چنین عوامل خارجی نیز در دامن زدن به این فضا نقش دارند و این گونه می‌شود که در بسیاری از دقایق مسابقات، صحنه‌های اسلوموشن، پیگیری روند بازی را مختل می‌سازد و حتی گزارشگر بازی نیز به مشکل بر می‌خورد.

با توجه به آنکه اختیار تنظیم دوربین نیز با ایران نبوده و حتی میزان نمایش حاضران در سالن در پخش زنده، جزو پروتکل FIVB است، اگر گزینه عدم ممیزی یا کاهش ممیزی را ـ که تبعاتش تفاوت چندانی با عدم ممیزی ندارد ـ از رویکردهایی که برای پخش زنده می‌توان بهره گرفت، کنار گذاشت، چه ‌می‌ماند؟ پخش با ممیزی ـ به همین شکل که دیدیم ـ پخش ضبط و تدوین شده با ساعتی دیرکرد و عدم پخش بازی‌ها و دعوت مخاطب ایرانی به پیگیری بازی‌ها از ماهواره ـ که آن هم برای همه مردم میسر نبود ـ دو گزینه دیگر بود که مدیران رسانه ملی باید یکی از آن‌ها را برمی‌‌گزیدند.

بی‌گمان پخش با تاخیر نیز تفاوتی نمی‌کرد، چون سانسور مشابهی رخ می‌داد. همچنین اگر مسابقات پخش نمی‌شد، موج مشابهی به راه می‌افتاد که صداوسیما نسبت درخواست مردم بی‌توجه بوده و مهم‌ترین بازی‌های والیبال ایران را پخش نکرده و اتفاقاً آن زمان این چالش پدید می‌آمد که چرا رسانه ملی این مسابقات را با سانسور پخش نکرده و فرصت دیدن مسابقات را از مردم گرفته است؛ قضیه‌ای که اکنون عکسش رخ داده و گروهی می‌گویند با این اوصاف، بهتر بود تلویزیون مسابقات را پخش نمی‌کرد و این ناراحتی را رقم نمی‌زد.

البته این درخواست که پس از سانسور مسابقات اخیر مطرح شد، یک پاسخ منطقی داشت و آن ‌اینکه، اگر واقعاً مخاطبان از «سانسور به عنوان تنها گزینه پیش روی تلویزیون» خسته شده بودند، می‌توانستند تلویزیون را خاموش کنند و یا از ‌رادیو پیگیر این مسابقات باشند. در واقع اجباری برای پیگیری با سانسور مسابقات نبوده و باید پذیرفت که راهی جز این نوع پوشش مسابقات نیز برای مدیران رسانه ملی نبوده است.

با این تفاسیر، یک لحظه خودمان را ‌جای مدیران رسانه ملی بگذاریم و ببینیم اگر قرار بود هر یک از ما درباره پخش این مسابقات تصمیم‌گیر باشیم، چه گزینه‌ای جز آنچه پیش روی بود، وجود داشت؟ باید بپذیریم در کنار همه نقدها‌ به تلویزیون‌ که «تابناک» پیشرو بیان بسیاری از آنها بوده، در ماجرای پخش زنده مسابقات ورزشی، دست مدیران تلویزیون و ناظران پخش بسته است و توقع فراتر از آنچه رخ داده، بی‌انصافی است.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۷
در انتظار بررسی: ۲۳۱۰
انتشار یافته: ۴۶
من با خواهر و خانواده داشتیم والیبال می دیدیم.
خدا وکیلی اگه صحنه بوسه و غیره توسط تلوزیون پخش بشه شما جای من باشید مجبور نمیشید از خیر دیدن والیبال بگذرید؟
به هر حال ما همه خانواده داریم. ایرانی هستیم. مسلمان هستیم.
البته شاید برای بعضی ها دیدن صحنه های خیلی بدتر از این ها هم با خانواده اشکالی نداره اما واسه اکثر مردم ایران این طور نیست.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۴/۳۰
قومی متفکر اند اندر ره دین
قومی به گمان فتاده در راه یقین...
حسین
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۴/۳۰
لطفا خدا را وکیل نگیر...از خودت حرق بزن...ماشالله منطقت خیلی قویه...
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۴/۳۰
خودتو با اکثریت قاطی نکن
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۴/۳۰
شما چکاره ای که از طرف همه مردم ایران صحبت می کنید ؟ نظر سنجی کردی یا آماری داری؟
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۴/۳۰
به نظر من باید چندتا شبکه کابلی و پولی ایجاد کنند واین جور برنامه ها رو از اونا پخش کنن.اینجوری دیگه از رسانه سراسری کشور هم صحنه نامناسبی نشون داده نمیشه.
فرزاد
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۴/۳۰
....بوسه اي در كار نبود فقط نوع پوشش و پرچم ايران منجر به سانسور ميشده است
به نظر من چاره ای جز این وجود نداشت, ممنون از تابناک و صدا وسیما
دقیقا کاری که من دیشب انجام دادم هم همین بود. تلویزیون را خاموش کردم و اصلا بی خیال دیدن والیبال شدم.
آدم حسابی، موقعه ای که مقوله ای به نام سانسور اشتباه است، دنبال چه راه حلی می گردی؟ چرا چند نفر باید تصمیم بگیردن که چی خوبه چی بده؟
مردم شعور و عقل دارند و خودشان بهتر مي توانند تصميم بگيرند ،
پخش نمیکردن سنگین تر بودن.
فقط آدرس اون شبکه ی ماهواره ایی رو زیر نویس میکردن

خیخیخیخی
با این وضعیت اگر پخش نشود سنگین تر است
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۴/۳۰
شما میتونین راحت تلویزیونت رو خاموش کنی یا .....
توپ بازی که به واسطه آن مردم به گناه بیفتند اصلا نباید باشد. یا این توپ بازی ها پخش نمی شد یا با تاخیر 2 ساعته و بعد از سانسور دقیق پخش می شد.
90درصد خارجیها تو تابستون نیمه عریانند وطبیعی است تلوزیونی که نام اسلامی را یدک می کشد دستش بسته است منتها این را صادقانه به مردم بگوید . مردم هم درک میکنند اونهایی هم که نمیخواهند از طریق دیگه ای ببینند ولی مجری می گوید اشکال در تصاویر دریافتی واین بد است
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۴/۳۰
اتفاقا مجری دست گفت تصاویر اشکال دار بودن عزیزم
حداقل میتوانست صحنه های تکراری متنوعتری را انتخاب کند یا از جریان بازی . نه افتادن سوت از دهان داور که بارها پخش شد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۴/۳۰
من با نظر این دوستمون موافقم و با سانسور هم موافقم
گزینه کم نداشتن. میتونستن سانسور شطرنجی بکنن.

گزینه دیگه بازی رو بیشتر عقب نشون بدن مثلآ 2 دقیقه. توی این 2 دقیقه صحنه ها رو حذف کنن. نه اینکه مدام صحنه آهسته نمایش بدن
٧ مليارد انسان تو دنيا هست چطور فقط ما ٧٠ مليون اين مشكل رو داريم اين همه كشور مسلمون، ببنيد اونا چي كار مي كنند شما هم همون كار بكنيد
پخش تمی کردیم سنگینتر بود
خاموش کنیم رادیو ؟
مریضیم مگه ؟
می زنیم کانال ماهواره بدون حرص و جوش نگاه می کنیم !!
آخه دختر 9 ساله هم سانسور داره ؟
من که عادت کردم به چاپ نشدن نظرات
...
جرا کشورهای اسلامی مثل امارت وقطر و مالزی و ... سانسور ورزشی ندارند ؟؟ اگر مشکل پوشش تماشاگران یا مجریان هست چرا این مشکل شامل تماشاگران تلویزیونی ایران هست؟
راهکارش همینی بود که شاهد بودیم یعنی اینکه شبکه 3 هرچقدر صلاح میدونه سانسور کنه ولی شبکه HD سانسور رو تا حد امکان کم کنه بابا جان گزارش ایرانی یه حال هوایی دیگه داره نسبت به ماهواره!!!
اون خانم ها ی محترم از حرص ما با اون پوشش اومده بودنند !
ما که فینال رو از RAI sport1 دیدیم کل بازی 5 دقیقه نیاز به سانسور نداشت . ولی تلویزیون خودمون فکر کنم از هیچ صحنه ای نمیگذره . باید واقعیتهای دنیا رو پذیرفت و به شعور بیننده ها احترام گذاشت
دمشون گرم همینکه به مردم احترام میگذارند و مسابقات رو بصورت زنده پخش می کنن ازشون ممنونیم
بله کم و کاستی هایی وجود دارد ولی همه میدانیم که در خیلی از نقاط جهان این روال وجود نداره و مردم به راحتی به پخش زنده دسترسی ندارن
بازم از همشون ممنونم و آرزوی توفیق روز افرون می کنم انشاالله کاستی ها هم حل شود
خوشم اومد.منصفانه بود.
الان که فکرشو میکنم میبینم فراهم کردن رضایت همه ملت کار بسیار سختی است و این در کنار این است که کشور ما یک کشور با اکثریت مسلمان است و بسیاری از خط قرمزهای مردم مسلمان بایستی به صورت مناسب رعایت گردد
دو تا شبکه برای پخش زنده بذارن:

پخش زنده برای مسلمین
پخش زنده برای کفار!

اینچوری به کسی بر نمیخوره
تابناک خود شما هم تو سانسور نظرات دستم کمی از رسانه میلی نداری! اینو نوشتی که کار خودتو توجیه کنی؟؟؟؟
من دیشب تلویزیون را خاموش کردم و اصلا بی خیال دیدن والیبال شدم.
... پخش زنده تلویزیونی همواره یک چالش جدی پیش روی تلویزیون ایران بوده...

من دیگه حرفی ندارم
من اگر جای مدیر صدا و سیما بودم و نمی توانستم بدون سانسور پخش کنم لااقل سلیقه به خرج میدادم و 30 تصویر از سالن با محتوای مناسب برای بخش سانسور شده انتخاب می کردم تا با تکرار یک صحنه برای 30 بار روی اعصاب ملت راه نروم .

در هر شرایطی و هر کشوری می توان مطالب طنز از شکلک ها و نقاشی های چهره و حرکات و عکس العمل ها یافت که مشکل انچنانی نداشته باشد و ضمن سانسور صحنه بد فضای ذهنی مخاطب را هم با نشاط کرد یا لااقل عصبانی نکرد.

یادتان باشد اقای فردوسی پول در جریان قرعه کشی جام جهانی هم سانسور کرد و صادقانه و با طنز هم اعلام کرد طرف عیلی منشوری ست نه مردم اعتراض کردند و هم شوخی بامزه ای هم شد.

مهم اینه کی داره برنامه رو اجرا و مدیریت می کنه
این نوع پخش مسابقات یعنی توهین به شعور بیننده هفت تیر که پشت سرشان نگذاشتن که حتما پخش مستقیم کنند
باید وسط مسابقه والیبال یه مسابقه فوتبال هم نشون میدادند
اقا میخوان سانسور کنن، خوب بکنن، مشکل بزرگتر این بود که فقط سه چهار تا تصویر جایگزین داشتند و این باعث اعصاب خوردی بیننده میشد.
حداقل پس از هر سانسور صحنه آهسته چند لحظه قبل از اون رو بعنوان تصویر آهسته پخش می کردن نه تصاویر تکراری رو
ببخشیدا یعنی همه اون نامسلمون های ایتالیلیی تو موقع پخش مستقیم والیبال کشورشون با ایران هواسشون به اون تصاویر بوده یا ما ندید پدیدا در حسرت دیدن این تصاویریم
به نظر من این سانسور ها توهین به مخاطبه...من که این بازی مثل بازی های فوتبال از ماهواره دیدم..70 درصد مردم هم که ماهواره دارند اونام باید همین کارو بکنند.
با تمام تفاسیر...
یکی نمیگه، سانسور باعث شده حساسیت و تحریک پذیری زیاد بشه تو جامعه مردان؟ پسرهای نوجوان با دیدن صحنه های عادی تر تحریک میشن، چه برسه به صحنه هایی که سانسور میشه! این چه وضعیه!؟

مردها و زن ها باید دیده خودشون رو پاک نگه دارن، نه اینکه یکی دیگه به جبر براشون پاک نگه داره.. میشه همین.
چند سال دیگه مدیر صدا و سیما کتاب خاطراتی می نویسد به نام ...تابستان 93 -عبور از بحران.... اینکه چطور کشور را از یک پیچ خطرناک عبور داد و نسل های بعد از ما هم فکر می کنند چه خبر بوده آن سال.
تلویزیون که قابل سانسوره، مسئولین فکری به حال اینترنت کنند، روزی نیست که صفحه اول یاهو را باز کنیم و تصاویر غیر شرعی نبینیم، چرا یاهو و یاهو میل فیلتر نمی شود؟ دست هایی می خواهد فساد در جامعه زیاد شود. فیلترینگ اینترنت بسیار محدود و ضعیف است.
بی سانسور پخش بشه به خدا هیچ مشکلی پیش نمیاد...من مسئولش...تا کی؟؟؟
مگه پیش از این بازی ها بدون سانسور پخش می شد ؟
خشم مردم از افراطی گری تلوزیون در قیچی کردن بازی بود که خیلی از صحنه های اصلی بازی هم سانسور می شد!!
کسی توقع نداره تماشاگران عریان رو روی آنتن صدا وسیما ببینه اما واقعا چهره هر زنی بین تماشاگران باید قیچی بشه ؟؟؟
در حالی که در سریال های خارجی که از همین تلوزیون پخش میشه انواع چهره ها وجود دارن ؟!

تلوزیون باید بپذیره " بی منطق " عمل کرده و گرنه مردم انقدر عاصی نمیشدن
با توجه به سیاست در نظر گرفته شده برای سیما بهتر است بازیها پخش مستقیم نداشته باشه و اگه اصرار بر پخش مستقیم است 2 نفر مورد اعتماد آقایان بنشینند و بازی رو ببینند و همان لحظه برای مردم تعریف کنند ، شاید کشورهای دیگر اسلامی از ما الگو بگیرند .
به نظرم شاید باید دو کانال همزمان پخش می کردن.
یکی با سانسور، یکی بدون سانسور. ....
برچسب منتخب
# غزه # ماه رمضان # عید نوروز # کاظم صدیقی # دعای روز هشتم رمضان # دعای سال تحویل
آخرین اخبار
وب گردی