بازدید 7110
کیوسک بین‌المللی «تابناک»؛

تأکید آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بر پایبندی ایران به توافق ژنو

انتشار گزارش ماهانه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره فعالیت‌های هسته‌ای ایران و پایبندی به توافق ژنو، هشدار یکی از نمایندگان مجلس به غرب درباره مذاکرات هسته‌ای، ادعای برخی چهره‌های سیاسی آمریکایی درباره برنامه هسته‌ای ایران و چشم‌انداز ‌توافق نهایی میان ایران و ۱ +۵، از جمله مهم‌ترین مطالب امروز مطبوعات جهان درباره ایران است.
کد خبر: ۴۱۸۰۵۳
تاریخ انتشار: ۳۰ تير ۱۳۹۳ - ۰۹:۰۰ 21 July 2014
تأکید آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بر پایبندی ایران به توافق ژنوانتشار گزارش ماهانه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره فعالیت‌های هسته‌ای ایران و پایبندی به توافق ژنو، هشدار یکی از نمایندگان مجلس به غرب درباره مذاکرات هسته‌ای، ادعای برخی چهره‌های سیاسی آمریکایی درباره برنامه هسته‌ای ایران و چشم‌انداز ‌توافق نهایی میان ایران و ۱ +۵، از جمله مهم‌ترین مطالب امروز مطبوعات جهان درباره ایران است.

تأکید آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بر پایبندی ایران به توافق ژنو

به گزارش «تابناک»، اعلام خبر پایبندی ایران به مفاد توافق‌نامه مقدماتی هسته‌ای ژنو از سوی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، مهم‌ترین موضوعی است که از شب گذشته تاکنون مورد توجه شمار بسیاری از مطبوعات جهانی قرار گرفته است.

خبرگزاری «رویترز» می‌نویسد، بنا بر گزارش ماهانه آژانس، ایران در چهارچوب توافق مقدماتی با قدرت‌های جهانی، حساس‌ترین بخش ذخایر گاز اورانیوم غنی شده خود را از بین برده است.

بنا بر این گزارش، ایران از یک سو غنی‌سازی اورانیوم تا سطح ۲۰ درصد را متوقف ‌و از سوی دیگر، ۲۱۰ کیلوگرم ذخابر اورانیوم ۲۰ درصدی خود را رقیق یا به اکسید تبدیل کرده است. 

تأکید آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بر پایبندی ایران به توافق ژنو

این در حالی است که مقامات کشورمان، بار دیگر هشدار داده‌اند، در صورت شکست مذاکرات، غنی‌سازی اورانیوم در سطح ۲۰ درصد از سر گرفته خواهد شد. در این زمینه، خبرگزاری کویت اظهارات علاءالدین بروجردی، رئیس کمیسیون سیاست خارجی و امنیت ملی مجلس شورای اسلامی را بازتاب داده که گفته در صورت عدم حصول توافق جامع از مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه ۱+ ۵، ایران غنی‌سازی ۲۰ درصدی را از سر خواهد گرفت.‌

وی موافقت دو طرف با تمدید دوره زمانی مذاکرات را نشانه عزم سیاسی آن‌ها برای دستیابی به توافق جامع دانسته، اما گفته در عین حال، این تمدید، تضمینی برای دستیابی به چنین توافقی نیست. 

تأکید آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بر پایبندی ایران به توافق ژنو

گفتنی است، در این روند، فضاسازی‌های برخی چهره‌های سیاسی و نیز رسانه‌های غربی علیه برنامه هسته‌ای ایران ادامه دارد. رابرت آینهورن، مشاور پیشین کنترل تسلیحات در وزارت خارجه آمریکا، یکی از همین افراد است که در گفت‌و‌گو‌ با روزنامه «لس آنجلس تایمز» مدعی شده، ایران در حال ایجاد موانع و محدودیت‌های در موضوع توافق هسته‌ای با قدرت‌های جهانی است.

وی گفته ایران و قدرت‌های جهانی در مهم‌ترین موضوع مطرح در مذاکرات، یعنی حجم برنامه غنی‌سازی اورانیوم ایران در آینده با یکدیگر اختلافات جدی دارند و مدعی شده، درخواست‌های ایران در این موضوع، چشم‌انداز رسیدن به توافق نهایی را مبهم می‌سازد.

تأکید آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بر پایبندی ایران به توافق ژنو

در پایان در همین زمینه، «کریستین ساینس مانیتور» به بررسی این موضوع پرداخته که آیا هم‌اکنون اصولاً چشم‌اندازی جدی برای رسیدن به توافق جامع میان ایران و ۱+ ۵ وجود دارد یا خیر.

این روزنامه اشاره می‌کند، ‌هرچند دیپلمات‌های دو طرف از ‌پیشرفت جدی و اساسی در مذاکرات سخن گفتند، ‌اختلافات اساسی همچنان توافق نهایی را تهدید می‌کند. در این شرایط و در حالی که ایران و آمریکا، هر یک از ضرورت ‌«تصمیمات دشوار» از سوی طرف مقابل سخن می‌گویند، مشخص نیست ‌دو طرف‌ تا چه میزان خواهند توانست شکاف‌ها و اختلافات موجود بر سر آینده برنامه غنی‌سازی اورانیوم ایران را از میان بردارند.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس