بازدید 7161
روزهای خوب ورزش ایران؛

تیم ملی بسکتبال ایران برای دومین‌بار پیاپی قهرمان کاپ‌آسیا شد

تیم ملی بسکتبال ایران در دیدار پایانی کاپ آسیا، توانست با نتیجه ۸۹-۷۹ از سد چین تایپه بگذرد و برای دومین سال پیاپی، قهرمانی کاپ آسیا و همچنین مجوز حضور مستقیم در رقابت‌های قهرمانی آسیای سال ۲۰۱۵ را به‌ دست آورد.
کد خبر: ۴۱۷۶۸۰
تاریخ انتشار: ۲۸ تير ۱۳۹۳ - ۱۷:۲۹ 19 July 2014
یوتیوب ویدئو‌ «فردوسی‌پور» را سانسور می‌کند، ریحانا توییترش راتیم ملی بسکتبال ایران در دیدار پایانی کاپ آسیا، توانست با نتیجه ۸۹-۷۹ از سد چین تایپه بگذرد و برای دومین سال پیاپی، قهرمانی کاپ آسیا و همچنین مجوز حضور مستقیم در رقابت‌های قهرمانی آسیای سال ۲۰۱۵ را به‌ دست آورد.

به گزارش «تابناک»، در روزهایی که ورزش ایران برگرفته از موفقیت‌های چشمگیر والیبالیست‌های دلاور ایرانی قرار گرفته است، در یک جای دیگر دنیا آسمان‌خراش‌های ایرانی، بار دیگر قدرت خود را به رخ آسیایی‌ها کشاندند و با دومین قهرمانی پیاپی در کاپ آسیا، خود را برای حضور هرچه بهتر در جام‌جهانی اسپانیا آماده می‌کند.

بنا بر این گزارش، تیم ملی بسکتبال ایران که مدافع قهرمانی پنجمین دوره کاپ آسیا در ووهان چین بود، به ‌رغم اینکه کاپ را با قدرت آغاز نکرد، در ادامه توانست با پیروزی‌ها دلچسب قهرمانی خود را در این رقابت‌ها تکرار کند.
آن‌ها برای به دست آوردن قهرمانی، باید برابر تیم ملی چین تایپه به میدان می‌رفتند که سرانجام توانستند این تیم را با نتیجه ۸۹-۷۹ شکست دهند و قهرمان شوند.

پیشتر شکست ایران در دومین بازی برابر تیم جوان و متحول شده چین، انتقاداتی را به همراه داشت و حتی مشحون، رئیس فدراسیون هم در مصاحبه‌ای به آن واکنش نشان داد و از ملی‌پوشان بسکتبال خواست تا این رقابت‌ها را جدی بگیرند.

ایران در این مسابقه با ترکیب سجاد مشایخی، بهنام یخچالی، محمد جمشیدی، اوشین ساهاکیان و حامد حدادی وارد میدان شد و از‌‌ همان آغاز کار حریفش را تسلیم برنامه‌های خود کرد تا از دومین قهرمانی خود در کاپ‌آسیا دفاع کند.

ایران کوار‌تر نخست را با اقتدار آغاز نکرد؛ اما رفته رفته توانست با کارکرد خوب در حمله‌، حریفش را شکست دهد؛ کوار‌تر نخست بازی ۲۶ بر ۲۱ به سود ایران به پایان رسید.

در کوار‌تر دوم چین تایپه کارآیی بهتری داشت و توانست ۲۱ بر ۱۶ برنده شود. در کوار‌تر سوم، این ایران بود که دوباره صاحب توپ و میدان شد و توانست ۲۴ بر ۲۰ برنده شود.

در کوار‌تر چهارم باز هم ایران با قدرت کارش را به پایان رساند و ۲۳ بر ۱۷ برنده شد.

گزارش بازی کوار‌تر نخست؛ ۲۶ بر ۲۱ ایران


مسابقه با امتیازآوری چین تایپه آغاز شد؛ اما برتری برای ایران بود و ملی‌پوشان بسکتبال با پرتاب‌های پیرامونی و نفوذهای خوب به زیر سبد از حریف شرقی خود پیش افتادند. چین تایپه زمانی که برابر حمله‌های ایران به مشکل خورد، به دفاع پرس تمام زمین روی آورد و در طرف دیگر میدان نیز یونس لاله‌زاده به جای سجاد مشایخی وارد میدان شد.

پنج دقیقه از کوار‌تر نخست گذشته بود و چین تایپه ۱۳ بر ۱۰ از ایران پیش بود. کوئنسی دیوید سنتر آمریکایی‌الاصل چین‌تایپه عملکرد خوبی در زیر سبد داشت و در ریباند و امتیازآوری خوب کار می‌کرد و باعث برتری تیمش شده‌ بود.
کوار‌تر نخست با عملکرد بهتر چین تایپه در دفاع و حمله پیش می‌رفت و بازیکنان ایران سعی می‌کردند با هماهنگی بیشتر در دفاع، اجازه کار به چینی‌ها ندهند که رفته رفته در این امر موفق شدند. ارسلان کاظمی دیگر بازیکنی بود که وارد میدان شد و با ریباندهای خود به پیش رفتن ایران کمک کرد.

دو دقیقه به پایان مسابقه مانده بود که ایران با دو امتیاز حامد حدادی، کار را ۱۷ بر ۱۷ برابر کرد. در کوار‌تر نخست تماشاگران حاضر در سالن شهر ووهان، شاهد عملکرد بهتر ایران بودند که توانست با امتیازهای جمشیدی و زنگنه برتری را برای خود کند و ۲۶ بر ۲۱ برنده شود.

در کوار‌تر نخست بهنام یخچالی، ستاره جوان بسکتبال ایران از ناحیه انگشت دست آسیب دید و دیگر نتوانست تیم ملی را همراهی کند.
در پایان این کوار‌تر کوئنسی دیوید، خطای عمدی روی روزبه ارغوان انجام داد که پس از سوت پایان بود و درگیری بین بازیکنان به پا کرد.

کوار‌تر دوم؛ ۲۱ بر ۱۶ چین تایپه


در کوار‌تر دوم کادر فنی چین تایپه تأکید بسیاری داشت تا بازیکنانش رو به پرتاب‌های پیرامونی بیاورد؛ آن‌ها این برنامه را از آغاز کار انجام دادند و با یک شوت سه امتیازی فاصله را به عدد ۲ رساندند. چین تایپه این کوار‌تر را بهتر آغاز کرده ‌بود و کار را برابر هم کرد تا اینکه پس از سه دقیقه، سرانجام اوشین ساهاکیان برای ایران امتیاز گرفت.
 
بچیروویچ در این کوار‌تر نیز از ارسلان کاظمی به عنوان بازیکن پست سه استفاده کرد و سعی داشت او را به شوت زدن سوق بدهد. ترکیب او با اوشین ساهاکیان و حامد حدادی در زیر سبد قدرت ایران را بیشتر کرده بود و همین باعث شد تا دوباره شاگردان بچیروویچ فاصله امتیازی را به سود خود افزایش دهند.
 
چهار دقیقه از کوار‌تر دوم گذشته بود که ایران ۳۳ بر ۳۰ از چین تایپه پیش بود. در همین دقایق محدودیت خطای تیمی ایران نیز به پایان رسید و فرصتی برای امتیازآوری چین تایپه ایجاد کرد. با این حال دو تیم در حمله‌های خود ناکام بودند و نمی‌توانستند به امتیاز برسند.

دقایق پایانی این کوار‌تر با برتری چین تایپه همراه بود و بازیکنان این تیم با استفاده از ضد حمله و شوت‌های سه امتیازی کار را ۳۶ بر ۳۶ برابر کردند. این برابری تا پایان کوار‌تر نیز همراه بود و در حالی که شوت سه امتیازی سجاد مشایخی، می‌توانست باعث برد ایران در نیمه نخست شود، چینی‌ها از تک موقعیت خود در زیر سبد ایران استفاده و کار را برابر کردند. نیمه نخست با نتیجه ۴۲ بر ۴۲ به پایان رسید و چین تایپه با نتیجه ۲۱ بر ۱۶ کوار‌تر دوم را به سود خود پایان داد.

کوار‌تر سوم؛ ۲۴ بر ۲۰ ایران


نیمه دوم مسابقه با توپ‌ربایی مارکوس از حامد حدادی و امتیاز برای چین تایپه آغاز شد و سجاد مشایخی با یک نفوذ دوباره کار را برابر کرد. چین تایپه در این کوار‌تر با دفاع منطقه‌ای قدرتمند برای خود فرصت ضد حمله ایجاد می‌کرد و ایران تلاش داشت با نفوذ به زیر سبد حریفش به موفقیت برسد؛ دو تیم عملکردی پایاپای داشتند و بازی ۴۶ بر ۴۶ بود.

حمله‌های ایران بر محور حامد حدادی بود و چینی‌ها شوت سه امتیازی می‌زدند. دفاع پرس چین تایپه نمی‌توانست برابر حمله‌های ایران کاری از پیش ببرد و در طرف مقابل نیز ایران در دفاع شوت‌های پیرامونی‌ ناموفق بود. دو تیم عملکردی پایاپای داشتند و در چهار دقیقه به پایان کوار‌تر سوم فاصله کمی داشتند؛ ایران ۵۷ بر ۵۵ پیش بود.

دقایق پایانی کوار‌تر سوم نبض بازی به سود ایران تغییر کرد و ملی‌پوشان با دفاع خوب موقعیت‌های مناسبی نیز بدست می‌آوردند و به امتیاز می‌رسیدند. این برتری تا پایان نیز ادامه داشت و فاصله امتیازی به سود ایران افزایش پیدا کرد. در ‌‌نهایت کوار‌تر سوم با نتیجه ۲۴ بر ۲۰ به سود ایران به پایان رسید.

نکته جالب توجه این کوار‌تر، پرتاب سه امتیازی چنگ لیو بازیکن چین تایپه بود که از میانه زمین و در لحظه پایانی وارد سبد ایران شد.

کوار‌تر چهارم؛ ۲۳-۱۷ ایران


کوار‌تر پایانی دیدار فینال کاپ‌آسیا با امتیازآوری ایران همراه بود و ملی‌پوشان‌‌ همان آغاز کار به ۴ امتیاز رسیدند. دفاع خوب ایران بازیکنان چین تایپه را سردرگم کرده ‌بود و در طرف دیگر میدان، موقعیت برای امتیازآوری ایجاد می‌کرد. نفوذ یونس لاله‌زاده به زیر سبد حریف، امتیازی دیگر برای ایران داشت و فاصله را به عدد ۱۰ رساند؛ ۷۲ بر ۶۲ ایران پیش بود.

چینی‌ها در این کوار‌تر افت چشمگیری داشتند و برابر هنرنمایی بسکتبالیست‌های ایران نمی‌توانستند کاری از پیش ببرند. توپ و میدان در اختیار شاگردان بچیروویچ بود و آن‌ها یکی پس از دیگری توپ‌هایشان را وارد سبد می‌کردند. ایران ۷۴ بر ۶۵ از حریفش پیش بود و سعی داشت با تقویت دفاع این برتری را نگه دارد، ولی سرعت چین تایپه و عملکرد پرس تمام زمین آن‌ها نبض بازی را تغییر داد و فاصله کم شد.

سه دقیقه به پایان کوار‌تر پایانی مانده بود که ایران دوباره با قدرت زیر سبد خود فاصله را افزایش داد و با نفوذ محمد جمشیدی به هشتاد و دومین امتیازش رسید. ایران برتری خود در کوار‌تر چهارم را تا پایان بازی حفظ کرد و در پایان با پیروزی ۲۳ - ۱۷در کوار‌تر چهارم توانست فینال کاپ‌آسیا را ۸۹ - ۷۹به سود خود پایان دهد و قهرمان شود.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱۹
مثل والیبال باعث غرورند.قابل توجه فوتبالیستها!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
چرا نظر مرا درج نمیکنید؟
اون سیاه پوسته چینی بود فقط زیادی برنزه کرده بود :D
تبریک ولی نسبت به قبل ضعیف تر شده بودن هرچند کامرانی و صمد نبودن ولی بازم دلیل نمیشه اینقدر افت کیفی داشته باشیم واسه حضور تو رقابت های جهانی باید امتیازاتمون تو هر بازی از 95 عبور کنه. پرتاب 3 امتیازی فقط 2 تا تو این بازی داشتیم که نا امید کنندست.
چه غوغایی می کنند والیبال و بسکتبال
به من که چیزی نمی رسه، من یه سطل ماست رو باز هم باید همون 8000 تومان بخرم، خسته نباشن اما نفعی به حال من نداشت.
نکته:بي حجاباي زبون نفهم تو جامعه واقعا ديگه شورشو در اوردن .اين بي حجابا عادت کردن فقط بايد چوب بالاي سرشون باشه تا ادم بشن.
شیره والیبال و بسکتبال ایران!
که خودم دومی رشته ام بوده، و در سرمایه گذاری و استعداد یابی ای که فدراسیون کرده برای این دو ورزش، باید شگفتی و تبریک خودمو اعلام کنم...

سپاس که ایرانی را سربلند کردید!
اول تبریک بخاطر قهرمانی تیم ملی بسکتبال
تکلیف صداوسیما که مشخصه...ولی چرا تابناک به این موضوع اهمیتی مثل فوتبال و والیبال نداد؟
همه اینا قهرمانان ایران هستن
آفرین! تبریک
آفرین بچه ها. دست خوش
زنده باد ایران
دم همتون جیز
تیم والیبالی که زمانی ایران به کوبا گفته بود مربی بفرستین به کشورمون کاسترو گفته بود برای اینکه شما ایرانیا والیبال بازی کنید باید از فدراسیون جهانی والیبال بخوایم قد والیبالیست ها رو کاهش بدن تا شما هم بتونین بازی کنین به فینال رفته و قهرمان قبلی رو شکست داده
تیم فوتبالی ک شایسته شکست دادن آرژانتین بود
تیم بسکتبالی که داره رشد میکنه به سمت جهانی شدن
واقعا این ورزشا باعث میشه دردامونو فراموش کنیم...
درد بلاش تو سر فوتبال !
مبارک باشه و خسته نباشید.....همیشه ما ایرانی ها جو گیر میشیم..... زحمت برو بچ والیبال چیزی از زحمات و لیاقتهای تیم بسکتبال کم نمیکنه ولی دریغ از یک کامنت تبریک و بیان احساسات
آفرين يوزپلنگان
درود بر بسکتبالیست های قهرمان کشور عزیزمان ایران
****آفرین****
AFARIN SHIR MARDANE PARSIAN
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل