بازدید 23290
۵

اردوغان در عراق و سوریه برادران جدیدی یافته است!

خلیه خودخوانده تکفیری، مقر حکومتی جالبی در موصل یافته است. از سرنوشت ۴۹ تبعه گروگان گرفته شده ترکیه در این شهر اطلاعی نیست و اردوغان در مهمانی افطاری ابراز ناراحتی کرده که چرا برادرانش چنین ظلمی کرده‌اند.
کد خبر: ۴۱۷۶۴۱
تاریخ انتشار: ۲۸ تير ۱۳۹۳ - ۱۶:۵۰ 19 July 2014
بازتاب اعلام رسمی خبر تمدید مذاکرات هسته‌ای ایران و 1+5وقتی ابوبکر البغدادی، خلیفه خودخوانده گروه موسوم به دولت اسلامی در آغاز ماه جولای در ویدئویی در حال سخنرانی برای مخاطبان خود در جریان نماز جمعه در مسجدی در شهر موصل عراق ظاهر شد، همگان به نشانه‌های موجود در این ویدئو و از جمله احتمال استفاده وی از ساعت گرانبها و مسائل پیرامون آن، از جمله اسلامی بودن این کار در چهارچوب تفکرات خلیفه و مانند آن مشغول شدند. این مسائل باعث شد، مسأله‌ای مهم فراموش شود، پس از این سخنرانی، البغدادی به مقر جدید خلافتش رفته بود؛ کنسولگری ترکیه در موصل.

به گزارش «تابناک»، آمبرین زمان، خبرنگار اهل ترکیه به نقل از اثیل النجیفی، استاندار سابق نینوا تأکید دارد که کنسولگری ترکیه در موصل به مقر جدید خلافت تبدیل شده است.

بلافاصله پس از یورش نیروهای داعش به کنسولگری ترکیه در موصل در دهم ژوئن و به گروگان گرفتن ۴۹ فرد حاضر در آن و از جمله اوزتورک ییلماز، سرکنسول ترکیه در موصل، دولت حزب عدالت و توسعه ترکیه، قانونی را به تصویب رساند که عملا بحث و گزارش‌های عمومی درباره این بحران را ممنوع می‌سازد. منطق اعلام شده این سانسور علنی این است که شاید مباحث عمومی در این باره، زندگی گروگان‌ها را به خطر بیندازد.

اگر این استدلال تا حدی درست است، واقعیت این است که حوادث موصل دست کم به دلیل ضعف‌های امنیتی یک آبروریزی بزرگ برای دولت اردوغان است. النجیفی به مدتی طولانی همراه با رئیس سازمان اطلاعات ترکیه بر تخلیه کنسولگری موصل اصرار داشته‌اند، ولی داود اوغلو، وزیر خارجه نظر آن‌ها را وتو کرده و اصرار داشته که پرچم ترکیه همچنان باید در اهتزاز بماند.

داعش نه تنها به کنسولگری ترکیه حمله برد، بلکه آن را اشغال هم کرد. اردوغان پر سر و صدا در این مورد از ترس تکفیری‌ها هیچ سخنی نگفته و برعکس به کسانی حمله‌ور شده که مدعی است، تلاش دارند «دولت اسلامی» را علیه وی تحریک کنند. اردوغان حتی به ایالات متحده هم درباره هر حمله هوایی در عراق هشدار داده است.

به تازگی وی حتی داعش را که در ترکیه رسما یک گروه تروریستی شناخته شده، «یک سازمان» نامیده و از هیچ صفتی برای آن استفاده نکرده است. در یک مهمانی افطار وی خواستار آزادی گروگان‌ها شده و گفته «یک مسلمان چنین ظلمی به یک برادر مسلمان دیگر نمی‌کند». چنین سخنی این انتقاد را در پی داشت که چرا اردوغان داعش را برادر خود خطاب کرده است.

در همین حال، کردهای عراق و سوریه، همچنان اردوغان را متهم می‌کنند که به داعش اجازه داده از ترکیه به عنوان پایگاه پشتیبانی برای حمله کردهای سوریه استفاده کند. درگیری بین گروه‌های تکفیری و کرد‌ها در پیرامون شهر کوبانی تشدید شده است؛ داعش کوبانی را دارای اهمیت استراتژیک می‌داند.

تصور می‌رود که دست کم ۸۰۰ تن از کردهای ترکیه به سوریه رفته‌اند تا در نبرد با داعش به کردهای سوریه کمک کنند. احتمالا در ۱۹ جولای و در دومین سالگرد کنترل کوبانی توسط کرد‌ها، هزار نفر دیگر نیز به کردهای سوریه خواهند پیوست. در زمانی که کوبانی به شهری با اهمیت برای کرد‌ها تبدیل شده، آن‌ها اردوغان را به حمایت از داعش متهم می‌کنند و این به برنامه اردوغان برای مذاکره با «پ‌ک‌ک» آسیب می‌زند.

النجیفی از اظهار نظر در مورد همکاری ترکیه و داعش در سوریه خودداری می‌کند و اظهار می‌دارد، از آنچه در سوریه می‌گذرد، آگاهی ندارد.

به گفته وی، داعش هفته‌ها پیش اعلام کرد، گروگان‌های ترکیه‌ای را به زودی آزاد خواهد کرد، ولی به نظر می‌رسد می خواهد آن‌ها را نگه دارد تا از دخالت نکردن ترکیه در عراق مطمئن باشد.

کار‌شناسان غربی نیز بر این باورند که داعش انگیزه‌ای برای آزادی گروگان‌ها ندارد تا از انجام ندادن اقدام نظامی ترکیه علیه خود مطمئن باشد.

این در حالی است که هرچند پرچم ترکیه از کنسولگری این کشور در موصل پایین کشیده شده، خلیفه خودخوانده هنوز پرچم خود را بر بالای آن نصب نکرده است.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۵۱
انتشار یافته: ۵
بخش مهمى از آشوب در عراق و سوريه زير سر همين اردوغان است .
مطمن باشید دود داعش به چشم ترکیه واردوغان صدرنگ خواهد رفت . مرگ بر منافق
یه بازی داعش با اردوغان هماهنگ کرده که این گروگان گیری اتفاق بیوفته که دنیا بگن ترکیه حامی داعش نیس.مقامت محلیعراق چندین بار به کنسولگری از سقوط شهر گفتن ولی اونا تخلیه نکردن
اردوغان میخواد جای اسراییل رو پرکنه
دولت تركيه به سركردگي اردوغان منافقانه اهداف خودرا پيش ميبرد وتنها روياي زنده كردن امپراطوري عثماني را در سر ميپروراند ودراين ميان وهابيت نيز به خاطر دشمني با جهان تشيع با تركها همكاري ميكند
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل