بازدید 5887

چرا دولت قبل طرح پزشک خانواده را مسکوت گذاشت؟

در صورت آماده شدن زیرساخت‌ها و آغاز فعالیت اولیه تا چهار سال آینده، این طرح در سراسر کشور اجرا می‌شود. نباید طرح پزشک خانواده فراموش شود، چرا که این طرح کمک بزرگی به افزایش ضریب سلامت جامعه کرده و در حقیقت تنها راه برقراری عدالت در حوزه سلامت جامعه است.
کد خبر: ۴۱۷۱۳۴
تاریخ انتشار: ۲۶ تير ۱۳۹۳ - ۱۳:۰۸ 17 July 2014
دولت قبل طرح پزشک خانواده را مسکوت گذاشتاین روز‌ها حال و روز نظام سلامت، بهتر از پیش شده است. تا همین یک ‌سال پیش، بسیاری از بیماران به ویژه بیماران خاص و صعب‌العلاج از کمبود و گرانی دارو به ‌ستوه آمده بودند و مثل الان از رایگان شدن زایمان طبیعی یا ۱۰ درصد شدن هزینه‌های بستری در بیمارستان‌های دولتی خبری نبود.

به گزارش «تابناک»، با اجرای طرح تحول سلامت از نیمه‌های اردیبهشت امسال و اختصاص اعتبار آبرومندانه برای حل مشکلات بهداشت و درمان مردم در سال ۹۳، اکنون جو امیدوارکننده‌ای در میان فعالان نظام سلامت پدید آمده است.

اما دکتر حسینعلی شهریاری، رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با تأیید اقدام‌های مثبت وزارت بهداشت در ماه‌های اخیر، بر این باور است ‌با وجود این، هنوز مشکلات رفع نشده زیادی در نظام سلامت وجود دارد که حل آن‌ها مستلزم تلاش بیشتر دولت و همکاری مردم و پزشکان است.

این نماینده مجلس بر این باور دارد که بهترین راهکار پایدار برای این کار، اجرای پزشک خانواده است؛ البته نه این پزشک خانواده‌ای که الان در چند نقطه از کشور در حال اجراست، چون این اصلا پزشک خانواده نیست و حتی شاید باعث بدنامی پزشک خانواده واقعی هم شده است. پزشک خانواده‌ای که از آن می‌گوییم،‌‌ همان پزشک خانواده‌ای است که هم‌اکنون در انگلیس، کانادا، استرالیا و بسیاری از کشورهای اروپایی اجرا می‌شود.

وی گفت: طرح پزشک خانواده که در زمان وزارت مسعود پزشکیان کلید خورده بود، در زمان دولت محمود احمدی‌نژاد مسکوت ماند؛ البته در برخی ‌استان‌های کشور، هنوز هم در حال اجراست، اما اجرای این شیوه ناقص و دور از معیارهای اولیه است. چندی پیش، وزیر بهداشت با اشاره به این موضوع گفت: اجرای پزشک خانواده را ادامه خواهیم داد، زیرا برای داشتن یک نظام سلامت کارآمد به سیستم ارجاع نیاز داریم.

سید حسن قاضی‌زاده هاشمی گفت: در اجرای این طرح، نمی‌خواهیم کمیت فدای کیفیت شود. وی با اشاره به اینکه پزشک خانواده باید ‌کشوری اجرا می‌شد که به دلیل کمبود اعتبار، امکانش را نداشتیم، گفت: باید این طرح را در شهرهای کوچک اجرا و پس از دو سال اشکالاتش را رفع و سپس در کل کشور اجرایی می‌کردیم.

هاشمی افزود: آسیب‌شناسی پزشک خانواده اجرا شده و این دولت سعی دارد اشکالات گذشته را رفع کند و تا حل مشکلات گذشته اقدام جدیدی در این مورد انجام نمی‌شود.

در همین زمینه، دکتر عابد فتاحی، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی در گفت‌و‌گو با تابناک اظهار داشت: مردم باید برای ایجاد عدالت در امر سلامت، از مسیر پزشک خانواده عبور کرد. طرح پزشک خانواده در دولت گذشته به دلیل انتقاداتی که بر آن وارد کردند، مسکوت ماند و اجرا نشد.

وی خاطرنشان کرد: نبود زیرساخت‌ها در گذشته و بهانه کردن کمبود اعتبار ،این طرح مهم را در سرگردانی قرار داد.

وی با بیان اینکه نبود فرهنگ سازی در دولت گذشته، مانع اجرای این طرح شد، گفت: سستی در اجرای طرح‌های بزرگی چون طرح پزشک خانواده، ضررهای جبران ناپذیری به جامعه می‌زند.
 
نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی، طرح پزشک خانواده را از کلیدی‌ترین طرح‌ها دانست و گفت‌: باید با عزم همگانی بسترهای لازم برای اجرای آن فراهم ‌آمده و ‌طرحی با این مزیت به فراموشی سپرده نشود.
 
وی همچنین افزود‌: در صورت آماده شدن زیرساخت‌ها و آغاز فعالیت اولیه تا چهار سال آینده، این طرح در سراسر کشور اجرا می‌شود. نباید طرح پزشک خانواده فراموش شود، چرا که این طرح کمک بزرگی به افزایش ضریب سلامت جامعه کرده و در حقیقت تنها راه برقراری عدالت در حوزه سلامت جامعه است.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس
آخرین اخبار