بازدید 9211

یارانه روزنامه‌ها در دوره احمدی‌نژاد

کیهان 6میلیارد، وطن امروز 2/2 میلیارد و رسالت 1/5 میلیارد تومان یارانه گرفتند.
کد خبر: ۴۱۷۰۶۳
تاریخ انتشار: ۲۶ تير ۱۳۹۳ - ۰۸:۵۵ 17 July 2014
در نخستین سال دولت دهم، محمدعلی رامین، معاون مطبوعاتی وزارت ارشاد، بالغ بر 20میلیاردتومان را به یارانه مطبوعات اختصاص داد که از این 20میلیاردتومان یارانه در سال 88، حدود پنج‌میلیاردتومان به دو روزنامه کشور رسیده است.

به گزارش فرارو، «ایران و کیهان»  موسسه ایران با روزنامه‌ای 32 صفحه‌ای، ویژه‌نامه‌های رنگارنگ و ویژه‌نامه‌های استانی در کنار کیفیت چاپ و تیراژ بالای آن، 2/2میلیاردتومان یارانه گرفته است اما روزنامه کیهان که در کمیت و کیفیت انتشار، قابل قیاس با روزنامه ایران نیست، یارانه‌اش 400میلیون‌تومان از «ایران» بیشتر است!

درواقع روزنامه کیهان بالاترین رقم دریافت یارانه را در بین روزنامه‌های کشور در سال 88، به خود اختصاص داده که گویا در چهار سال دوم دولت احمدی‌نژاد رکورد دریافت یارانه نیز محسوب می‌شود؛ 6/2میلیاردتومان برای یک‌سال، ضمن اینکه روزنامه کیهان در طول سال‌های 89، 90 و 91 حدود شش‌میلیاردتومان یارانه دریافت کرده است.

نکته قابل‌تامل در سال اول وزارت سیدمحمد حسینی اینکه پنج روزنامه «کیهان، وطن امروز، رسالت، جوان و عصر ایرانیان» یک‌چهارم یارانه کل مطبوعات را به خود اختصاص دادند و پنج‌میلیاردتومان یارانه دریافت کردند که با احتساب دومیلیاردتومان یارانه روزنامه ایران، می‌توان گفت که حدود 12میلیاردتومان بین صدروزنامه کشور توزیع شده است!  درواقع حدود هشت‌میلیاردتومان، بین شش‌روزنامه و 12میلیاردتومان بین بالغ بر صدروزنامه کشور توزیع شده است.
این در حالی است که در همین سال، یارانه روزنامه همشهری 150میلیون‌تومان، جام‌جم 900میلیون‌تومان، جمهوری اسلامی 300میلیون‌تومان و اطلاعات نیز حدود یک‌میلیاردتومان بوده است.

روند بذل و بخشش دولت احمدی‌نژاد به دلواپس‌های امروز، به کیهان ختم نمی‌شود؛ روزنامه وطن امروز در سال 89 نزدیک به «یک‌میلیاردتومان» از دولت یارانه دریافت کرده، روزنامه‌ای با تیراژ بسیار پایین که سابقه انتشارش به دو سال نمی‌رسیده است؛ با این حال مبلغ دریافتی روزنامه وطن امروز از روزنامه‌های «جام‌جم، همشهری، جمهوری اسلامی، اطلاعات، رسالت، شرق و خراسان» بسیار بیشتر بوده است!

بنابر گزارش خبرنگار فرارو، روزنامه تازه‌متولدشده «عصر ایرانیان» که «بیژن نوباوه» مدیرمسوول آن است نیز در دولت احمدی‌نژاد مشمول مهرورزی قرار گرفته و طی سال‌های 89 تا 91 در مجموع 900میلیون‌تومان یارانه از ارشاد گرفته است. در همین مدت، روزنامه «رسالت» حدود  5 /1 میلیاردتومان و روزنامه «جوان» نیز نزدیک به دومیلیاردتومان یارانه نقدی دریافت کرده‌اند!

 روزنامه «شرق»، در این بازه زمانی حدود 400میلیون‌تومان و روزنامه مردمسالاری، حدود 700میلیون‌تومان یارانه دریافت کرده است. درواقع روزنامه‌های باسابقه و شناخته‌شده با گستره توزیع سراسری خیلی کمتر از روزنامه تازه‌متولد شده بیژن نوباوه دریافت کرده‌اند؛ روزنامه‌ای که گویا فقط در تهران توزیع می‌شده و نام «سراسری» را با خود یدک می‌کشیده است.

اینکه روزنامه‌ای با تیراژی کمتر از 50هزار نسخه، در دریافت یارانه رکورد بزند یا روزنامه‌ای که تنها در برخی مناطق و دکه‌های تهران توزیع می‌شود و کل تیراژش سه‌هزار نسخه نیست از روزنامه‌ای مثل همشهری و جام‌جم و اطلاعات بیشتر یارانه می‌گیرد، از جمله مصادیق مهرورزی‌های عادلانه دولت دهم است اما اگر شعار دولت یازدهم «اعتدال» است و وزارت ارشاد مدعی شفاف‌سازی و رفتار حرفه‌ای در قبال مطبوعات، باید فهرست دقیق پرداخت یارانه در دولت گذشته (اگر وجود داشته باشد!) و فهرست دولت فعلی را منتشر کند تا مردم در جریان واقعیت‌ها قرار گیرند.
اینک به جدول اطلاعات مربوط به پرداخت یارانه مطبوعات از محل بیت‌المال، طی سال‌های 1388 تا پایان 1390 توجه بفرمایید.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل