بازدید 6021

دستكاري گوگل در نتايج جست و جو

کد خبر: ۴۱۶۰۴۲
تاریخ انتشار: ۲۳ تير ۱۳۹۳ - ۰۲:۴۹ 14 July 2014
اسنادي كه توسط شركت يلپ تهيه شده نشان مي‌دهد گوگل به منظور بازاريابي و تبليغ محصولات خودش، نتايج جستجو در اين سايت را دستكاري مي‌كند.

به گزارش فارس به نقل از تك كرانچ، از جمله اقداماتي كه در همين راستا توسط گوگل انجام مي‌شود، دستكاري درنتايج جستجوها به گونه‌اي است كه محتواي مربوط به شبكه اجتماعي گوگل پلاس بيش از محتواي فراهم شده توسط يلپ در دسترس قرار گرفته و مشاهده شود.

هدف از طراحي برنامه همراه و سايت Yelp، كمك به كاربران اينترنتي جهت دسترسي به اطلاعات شركت‌ها، موسسات و اشخاصي است كه در اطراف محل زندگي آنها اقدام به ارائه خدمات مي‌كنند.كسانيكه بر اساس تجربه استفاده از خدمات شركت‌ها به آنها امتياز مي‌دهند و به بررسي و اظهار نظر در رابطه با خدمات آنها مي‌پردازند، نقش مهمي در ارتقاي كيفيت خدمات يلپ دارند و گوگل عمدا كاري مي‌كند كه داده‌هاي توليد شده اين افراد در حاشيه قرار گرفته و ديده نشود.

البته اين تخلف انحصارطلبانه گوگل محدود به آمريكاست و اين شركت از ترس محاكمه به علت انحصارطلبي تجاري در اروپا و وضع جريمه‌هاي سنگين چنين اقدامي را در كشورهاي اروپايي انجام نمي‌دهد. يلپ يكي از شاكيان پرونده انحصارطلبي تجاري گوگل در اروپا بوده و قصد دارد اقدامات مشابهي را بر ضد اين شركت در آمريكا نيز انجام دهد.

بر اساس بررسي‌هاي دقيق يلپ زماني كه يك كاربر نام رستوراني را در جستجوگر گوگل جستجو مي‌كند تا اطلاعاتي در مورد كيفيت آن دريافت كند، اگر ساكن آمريكا باشد حتما ابتدا با لينك به وب سايت ان رستوران و سپس لينك به صفحات كاربران گوگل پلاس كه در مورد اين رستوران مطلبي نوشته‌اند و در ادامه با لينك به سرويس نقشه گوگل كه محل اين رستوران را نشان مي‌دهد مواجه مي‌شوند، اما در يك كشور اروپايي نظرات كاربران يلپ در مورد كيفيت و خدمات آن رستوران در صدر قرار گرفته و نتايج مربوط به سرويس‌هاي گوگل ممكن است پايين‌تر قرار بگيرد.

گوگل هنوز واكنشي به اين اتهامات نشان نداده است.

گفتني است گوگل 5 سال قبل قصد داشت يلپ را با پرداخت 500 ميليون دلار خريداري كند تا از اطلاعات ارزشمند آن در قالب پروژه Google Local Business Cente خود استفاده كند. شركت‌ها و موسسات هم از طريق اين سرويس قادر بودند، خود و خدمات قابل ارائه شان را معرفي كنند. اما يلپ اين پيشنهاد را رد كرد.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل