بازدید 58047

ابتکار صداوسیما در پخش مهم‌ترین مستند سیاسی سال‌های اخیر

سوای مباحث مطرح، این مستند را می‌توان به لحاظ فنی، اثری بسیار جدی در حوزه سیاسی قلمداد کرد که تقریباً همترازش در دهه‌های اخیر در کشورمان تولید نشده و از این منظر دیدنش یک رخداد تازه و یک فرصت متفاوت به شمار می‌آید که نمی‌توان از دست داد.
کد خبر: ۴۱۵۸۱۳
تاریخ انتشار: ۲۲ تير ۱۳۹۳ - ۱۱:۱۰ 13 July 2014
تلویزیون در هفته‌های اخیر در ابتکاری قابل تقدیر، اقدام به پخش چندباره کرد که به شدت در شفاف‌سازی فضا در خصوص یکی از وقایع سال‌های اخیر مؤثر بود؛ مستندی که به تازگی درباره عملکرد سران گروهک منافقین در قبال اعضای این گروهک با بررسی سرنوشت یکی از فریب خوردگان جوان، پخش شد، همچنان در مرکز توجهات است.

به گزارش «تابناک»، تلویزیون در هفته‌های اخیر، اقدام به پخش چندباره مهم‌ترین مستند سیاسی و امنیتی سال‌های اخیر کرد که در نوع خود رویدادی کم‌سابقه و ‌تحسین‌برانگیز بود؛ اثری که در رویدادهای تخصصی دیده نشد، ولی از چشم صداوسیما دور نماند و سرانجام نیز مخاطب خود را در قاب شیشه‌ای یافت و از این منظر روایتگر توجه ویژه‌ای به بخش مستند، آن هم درباره چنین وقایع سخت و پیچیده‌ای در تلویزیون بود.

هفتمین جشنواره بین‌المللی مستند ایران (سینما حقیقت) و سی‌و‌دومین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر، مشترکاً میزبان یک فیلم تأثیرگذار سیاسی بودند که سخنان تازه‌ای برای گفتن داشت؛ فیلمی که برخی قواعد تکراری مستندسازی در این حوزه را کنار گذاشته بود و به واسطه نزدیک شدن بیش از حد به سوژه‌ها، هم‌ذات‌پنداری را نسبت به مصائب سوژه اصلی در بیننده زنده می‌کند.

مستند «فیلم ناتمامی برای دخترم سمیه» به کارگردانی مرتضی پایه‌شناس و تهیه‌کنندگی محمد شکیبانیا که اثری تکان دهنده درباره وضعیت گروهی از عناصر جداشده از گروهک منافقین است، در میان هیاهوی جشنواره‌ها آنچنان دیده نشد تا اینکه چندی پیش از شبکه‌های ‌تلویزیون به نمایش درآمد و نظر مخاطبان را به خود جلب کرد.

این فیلم، روایتگر بخشی از زندگی پدری است که خواهان نجات فرزندانش از کمپ اشرف، پایگاه سازمان منافقین در عراق بوده است. سوژه منحصر به فرد باعث شد این اثر در جشنواره سینما حقیقت و جشنواره فجر مورد استقبال زیاد مردم قرار بگیرد.

فیلم درباره یکی از سیاسی‌ترین و امنیتی‌ترین موضوعات ایران معاصر یعنی مسأله سازمان منافقین است، ولی چنانچه کارگردان آن٬ مرتضی پایه‌شناس می‌گوید، این اثر به دنبال بیان حرف‌های سیاسی نیست. «فیلم ناتمامی برای دخترم سمیه» به یکی از ایدئولوژیک‌ترین سازمان‌های ایران معاصر می‌پردازد، ولی اساسا تلاش می‌کند به موضوع٬ فرا‌تر از ایدئولوژی نگاه کند.


پایه‌شناس به عبور فیلم از برخی ‌خط‌قرمز‌های رایج در رسانه‌های تصویری ایران اشاره و تأکید می‌کند که فیلم او روایتگر یک دعوا یا بازی سیاسی نیست. مضمون مورد توجه او در این فیلم، خانواده است و فیلم او، روایتگر تلاش یک پدر برای جمع کردن دوباره خانواده‌ای است که به واسطه یک سازمان متلاشی شده است.

‌«فیلم ناتمامی برای دخترم سمیه» داستان زندگی مصطفی محمدی،‌‌ مردی است که پس از اعدام یکی از بستگان همسرش٬ در دهه هفتاد از ایران خارج می‌شود. او برای سهولت روند پناهندگی٬ کیس هواداری سازمان منافقین (مجاهدین خلق) را انتخاب می‌کند و از آن پس٬ به دلیلی دینی که به سازمان احساس می‌کند٬ در ‌کانادا به عنوان یکی از هواداران این سازمان فعالیت می‌کند؛ اما مشکل از جایی آغاز می‌شود که سازمان منافقین،‌ سمیه دختر او را برای یک بازدید سه هفته‌ای به عراق دعوت می‌کند.

سه هفته‌ای که هنوز پایان نیافته ‌و سمیه هرگز به آغوش خانواده باز‌نمی‌گردد. داستان به این ختم نمی‌شود و محمد،‌ پسر دیگر مصطفی محمدی نیز برای بازگرداندن خواهرش سمیه٬ به عراق می‌رود‌ ولی او نیز در پادگان اشرف ماندگار می‌شود.

عمده فیلم، مربوط به صحنه‌هایی است که مصطفی محمدی از تلاش‌هایش برای بازگرداندن دو فرزندش به آغوش خانواده ضبط کرده است. تصاویری که با دوربین غیر حرفه‌ای ضبط شده است. شاید از این رو بود که یکی از حاضران در جلسه پرسش و پاسخ٬ از دلیل استفاده بیش از اندازه٬ از پلان‌هایی که در آن‌ها حرکت دوربین وجود دارد٬ در یک سوم اول فیلم می‌پرسد.

پایه‌شناس پاسخ می‌دهد که دلیل لرزش‌های دوربین در بخش‌های اولیه فیلم، ‌‌قراردادی است که کارگردان با مخاطب می‌بندد. درواقع این تصاویر به عمد اینگونه ضبط شده‌اند که چشم مخاطب را عادت دهد که قرار است فیلمی ببیند که در آن لرزش دوربین زیاد است.

محمد شکیبانیا، تهیه‌کننده فیلم نیز درباره مخاطبان فیلم می‌گوید: مخاطب فیلم جوانان زیر سی سالی هستند که از سازمان منافقین تنها یک اسم شنیده‌اند و نمی‌دانند این اسم به چه پدیده‌ای اطلاق می‌شود.

او به این مسأله اشاره می‌کند که مسئولینی که این سازمان را عامل رخدادهای پس از انتخابات سال ۸۸ ایران ذکر کردند٬ نمی‌دانند ‌تا چه اندازه به نفع این سازمان کار کردند و موجب شدند تصویری به شدت اشتباه از این سازمان شکل بگیرد. شکیبانیا بر این باور است که یک بخش از مخاطبان این فیلم جوانانی هستند که شاید انتقاداتی از وضعیت کشور داشته باشند و در دام این سازمان بیفتند.

سوای مباحث مطرح، ‌این مستند را به لحاظ فنی می‌توان یک اثر بسیار جدی در حوزه سیاسی دانست که تقریباً همترازش در دهه‌های اخیر در کشورمان تولید نشده و از این منظر دیدن آن، ‌رخداد تازه و یک فرصت متفاوت به شمار می‌آید که نمی‌توان از دست داد.

ای کاش در این زمینه شاهد فعالیت گسترده‌تر مستندسازان توانمند داخلی با حمایت متولیان امر باشیم و از ظرفیت‌های موجود در این بخش برای شناساندن ماهیت این گروهک بیش از پیش بهره برد.

دانلود
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۸
در انتظار بررسی: ۵۶
انتشار یافته: ۴۱
لجن تر و خائن تر وطن فروش تر از منافقین
پیدا نمیکنید
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۱:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۲
خایئن در هر شکل و مسئولیتی و مقامی پست و ذلیل است

فرق نمیکنه
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۱:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۲
و فریب خورده تر
malip
| Iran, Islamic Republic of |
۱۱:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۲
این هایی که منفی دادن حتما یه استعدادهایی در وجود خودشون دیده اند !!
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۲
از این منافقین و رجوی و دارودسته اش بی شرف تر من سراغ ندارم!
علیرضا
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۲
به این موارد بدبخت تر هم اضافه کن چرا که این بیچاره ها چجوری دنیای خودشون رو هم تباه کردند
ناشناس
| United States |
۱۲:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۲
خوب بگردی پیدا میکنی
حسین جان
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۲
تو فقط اینا که منفی زدن و به من نیشان بده...
مهرداد
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۲
خوارج از منافقین بد ترند.
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۲
داعش باز تولید همین منافقین وحشی است
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۲
در دنائت و پستی منافقین ملعون همین بس که زمانی که بهترین فرزندان اسلام "دستچین" میشدند برای "شهادت" و رشید ترین سربازان اسلام انتخاب میشدند تا شرافت یک جانباز را تجربه کنند این پست تر از حیوان ها به دامن صدام جنایتکار پناه بردند و با صدام برعلیه مردم خود عملیات مشترک انجام میدادند.
مونا
| Iran, Islamic Republic of |
۱۷:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۲
درسته ولی همیشه خودت رو جدا ز منافقین نبین. یه کم کارب می تونه تو رو هم کنار اونا بذاره
من این فیلم رو دیدم خیلی جالب و تکان دهنده بود.
مستندي بسيار زيبا و تاثير گذار
با اينكه لرزش دوربين زياد بود ولي تاثيري روي اثرگذاري مستند نداشت
تبريك به اين مستند ساز عزيز
صداوسیما اگر می خواهد موفق باشد باید محافظه کاری را کنار بگذارد و از این دست مستندها که در کشور هم کم ساخته نمی شوند پخش کند
مستند مفید و سازنده ای بود.انشالله سمیه از بند منافقین ازلد بشه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۲
ایشون همون طور که باباش گفته اول باید از دست دیوارهایی که این چند سال در درون خودش ساخته آزاد بشه. ان شالله
واقعا فیلم ناراحت کننده و تکان دهنده ای بود و از اون شب دعا می کنم خدا جوان هایی که گول منافقین بی دین و ایمان را خورده اند را به خانواده هاشون برگردونه انشاءالله
ننگ بر منافقین
خدايش من فك ميكردم درباره منافيق اغراق ميشه ولي با ديدن اين فيلم فهميدم كه واقعا خيلي آشغالن از همه آشغال ترم شخص رجويه.
پاسخ ها
جعفر
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۲
کجاش اغراق میشه عزیز من وقتی بری با دشمن خاک و ناموست همدست بشی و خیایت کنی دستت به خون هم وطن الوده باشه دیکه ....
خیلی خوب است با پخش ودرست کردن این فیلمها ماهیت اصلی منافقین به نمایش گذاشته شود که دشمن قسم خورده این ملت هستند.
کی پخش شد از چه شبکه ای ؟
من که ندیدم ! وسط امتحانای دانشگاه بود.

شما بزرگواری کن فیلمشو بذار ماهم ببینیم.
بنده یکی از سربازانی هستم که 24 ماه در جنگ حضور داشتم تا به حال ندیدم صدا وسیما یک فیلم مستند ویا یک برنامه زنده مانند صفحه 2 بیبیسی ملعون در باره جنایت ها وخیانت های سازمان منافقین وگروه هایی که در زمان جنگ به عنوان ستون پنجم عراق وحتی ستون اول ان عمل می کردند پخش کند در صورتی که اگر خیانتهای این گروهها برای نسل جدید انقلاب از زبان رزمندگان بازگو شود جوانان امروز بهتر با این وطن فروشان اشنا می شوند وجوانان عزیز بدانند هیچ امریکایی وهیچ انگلیسی واسرائیلی بر علیه کشورشان اسلحه نکشیدند ولی این وطن فروشان نوکری سگی مانند صدام ذلیل را کردند
این عبارت " او برای سهولت روند پناهندگی٬ کیس هواداری سازمان منافقین (مجاهدین خلق) را انتخاب می‌کند" که در فیلم هم خیلی روی آن پافشاری می شود کاملا اشتباه است
در متن فیلم اگر دقت کنید کاملا مشخص است که پدر خانواده سر سپردکی شدیدی به سازمان داشته (و به احتمال قوتی هنوز هم دارد) اما به دلایل عاطفی و خانوادگی چشم امید دارد تا با اعلام برائت از سازمان بتواند دخترش را از اردوگاه اشرف خلاص کند نه از طرفداری سازمان
چه آدم های پستی هستند. مشمئز کننده است.
من با دیدن این فیلم به یک کمای قکری 24 ساعت رفتم....
خیلی دوست دارم بدونم سمیه از وجود این مستند باخبره واکنشی نشون داده یا نه
دیدم ولی اصلا دلم به حال این یارو نسوخت مشکل مغزی داشت فکر کنم حرکتای تخیلی تو زندگیش زده بود هرچی سرشون اومده حقشون بوده خدایی.
فیلم خوبی بود و من در آخر فیلم دچار حالت تهوع شدم به دو علت یکی انزجار از مواضع منافقان و دوم لرزش زیاد دوربین
چه ایدو یولوزی بشری به خود حق می دهد که یک انسان را از دخترش جدا کنند اینها انسان نیستند
خدا لعنت کنه رجوی و دارو دسته مزدورش
از صداوسیما تشکر میکنیم ...منتظر پخش مستند های بعدی هستیم
نکته ای که بسیار جالب بود نشون دادن زنان ایرانی مخصوصا سمیه بدون حجاب بود.


در واقع اولین نکته ای که باعث شد من و خانواده ام میخکوب بشیم چون صراحتا اعلام میکرد این یه فیلم متفاوته
ای کاش افرادی چون لطف الله میثمی دست بقلم میشدند و تفاوت شخصیتی افرادی چون محمدحنیف نژاد و اضغر بدیع زادگان و مجید شریف واقفی را با مسعود و مریم رجوی به رشته تحریر در میآوردند
ما که ندیدیم هر کی دیده خوش به حالش!
فیلم بسیار جالبی بود دم صدا و سیما گرم
ازمنافقین همین انتظارمی رفت چیزتازه ای نبود ما ازاول انقلاب انهارامی شناختیم ولی عده ای ........
چه میکنه این صدا و سیما!؟ یکی از همسایگان شریف ما که در فیلم تصویرش به عنوان یکی از ملاقات کنندگان در بیرون اشرف بارها به تصویر کشیده شده بود بعد از پخش فیلم منزوی شده و به شدت از پخش این فیلم آزرده خاطر شده.جوابگوی این مرد آبرومند کیست آقای صدا و سیما!؟
من از منافقین بدم میامدمخصوصاً بعدازحمله به ایران وعملیات مرصاد ولی این مستند تنفرم را خیلی درونی تر کرد.
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل