بازدید 29414
قدرت دیپلماسی عمومی ایران با بازیگری چهره‌های فرهنگی؛

هنرمندان ایران یکصدا مقابل کودک‌کشی در غزه

واکنش‌ها به این بیانیه‌ها و چند بیانیه دیگر از سوی دیگر قشرهای فرهنگی، خلاصه نشده و بسیاری از هنرمندان نظیر بهرام رادان، امیر جعفری، باران کوثری، چکامه چمن چاه، مهدی پاکدل، آنا نعمتی و... ‌انفرادی نیز در شبکه‌های اجتماعی نظیر فیس‌بوک، توئیتر و اینستاگرام به راه‌های گوناگون این حملات وحشیانه به مردم مظلوم فلسطین را محکوم کردند‌‌.
کد خبر: ۴۱۵۷۵۳
تاریخ انتشار: ۲۲ تير ۱۳۹۳ - ۲۳:۳۸ 13 July 2014
همه گروه‌های هنری در یکی از رخداد‌های نادر در تاریخ فرهنگ کشور در یک موضوع با صدای واحد، فریادی جهانگشا سر دادند و در حمایت از ملت مظلوم فلسطین ـ که این روزها زیر رگبار موشک‌های عظیم صهیونیست‌ها جان می‌سپارند‌ به صدور بیانیه‌ها و پیام‌های مختلفی اقدام کردند و بدین شکل گستره اثرگذاری پیام مردم ایران در محکومیت این جنایت سازمان یافته را گسترش دادند.

به گزارش «تابناک»، ششمین روز از حملات گسترده رژیم صهیونیستی به مردم مظلوم و ستم دیده فلسطین در شرایطی گذشت و رژیم نامشروع صهیونیستی، به موشک‌باران سنگین خانه‌های ساکنان نوار غزه ادامه می‌دهد که واکنش‌ها به این جنایات‌ در حال گسترش است و جهانیان نسبت به تجاوز آشکار صهیونیست‌ها به غزه و کشتار بیش از ۱۶۴ فلسطینی در روزهای اخیر واکنش نشان داده‌اند.

در ایران نیز افزون بر جریان‌های سیاسی و فعالان بخش‌های گوناگون، اهالی فرهنگ ایران نیز برای نخستین بار یکپارچه شدند و در یکی از رویدادهای کم‌سابقه در تاریخ فرهنگ کشورمان، هنرمندان از طیف‌های مختلف، برای برداشتن یک گام بلند در دیپلماسی عمومی ایران و رسا‌تر کردن فریاد مظلومیت ملت فلسطین و همراهی ‌با کودکان، زنان و مردان بی‌گناهی که در روزهای اخیر زیر رگبار موشک‌ها جان سپردند، کاری مشترک ‌انجام دادند.

در همین راستا، خانه سینما در اطلاعیه‌ای به جنایات رژیم صهیونیستی در غزه واکنش نشان داد. متن بیانیه جامعه اصناف سینمای ایران بدین شرح است: «شادی ضیافت الهی و خلوت عبادت مومنین غزه را در گرم‌ترین رمضان خاورمیانه، بمب‌های دولت جبار صهیونیستی به مهمانی مرگ بدل کرده است. بنیامین نتانیاهو که صورت مثالی جباریت دولت صهیونیستی است، همچون همه جباران اعتماد به نفس از کف داده عالم ناچار به ریسمان پوسیده دروغ آویخته است، چرا که زور پوششی جز دروغ ندارد.

او به دروغ مردم مظلوم فلسطین را مسبب آغاز خشونت می‌داند‌ و تجاهل می‌کند که این اسرائیل است که جنگ برای بقا را در سرزمین‌های اشغالی به قانون روزمرة زندگی بدل کرده است. مردم مظلومی که تحت حکومت آپارتاید صهیونیستی در محاصرة کامل زندگی می‌کنند و ناچارند برای تردد روزانه، برای کار، برای کسب لقمه‌ای نان مجوز روزانه دریافت کنند، چاره‌ای جز مقاومت ندارند.

سینماگران ایران که آرمان فلسطین را آرمان خود می‌دانند، یقین دارند مقاومت فلسطین حکومت دروغ را‌‌ همان گونه که در پیشگاه افکار عمومی جامعه جهانی رسوا و منزوی کرده است، سرانجام در‌خواهد شکست. ما نیز همچون دیگر هموطنان آزاده خود اقدامات جنایتکارانه رژیم صهیونیستی را محکوم کرده و از سازمان ملل متحد و سایر مجامع بین‌المللی انتظار داریم ‌در راستای برقراری آتش‌بس فوری و نجات مردم غزه اقدام عملی انجام دهند.»

هنرمندان ایران یک صدا مقابل کودک‌کشی در غزه

از سوی دیگر، جمعی دیگر از هنرمندان ‌به همراه‌ برخی چهره‌های فعال در حوزه فرهنگ با بیانیه‌ای جنایات این رژیم نامشروع را محکوم کردند. در متن این بیانیه که به امضای چهره‌هایی چون حجت‌الاسلام پناهیان، فرج‌الله سلحشور، جهانگیر الماسی، اکبر عبدی، پرویز شیخ طادی، جمال شورجه، جهانبخش سلطانی، جعفر دهقان، قربان محمد‌پور، محسن علی‌اکبری، اسماعیل سلطانیان، عباس قلیچ‌لو، کورش زارعی، نسرین نکیسا، مسعود ده‌نمکی و... رسیده، چنین آمده است: «برخی از ما می‌اندیشیدیم ابراهیم (ع) خط بطلانی کشید بر ذبح انسان به پای خدایان از سنگ و چوب اما اکنون‌نژاد پرستان صهیونیستی خائن به بشریت انسان‌هایی بی‌گناه را به پای امیال غیر انسانی و متکبرانه خود قربانی می‌کنند.

در دید آنان تاریخ‌‌ همان است و سرنوشت‌ها همان. رفتار رژیم اسرائیل جنایت کار چون قرون وسطی، دانایی و شرافت انسانی مردمان را و توانایی آنان برای دستیابی به آن را مورد تردید جدی و تمسخر قرار داده و لجن مال کرده است. تاریخ زمان نیست، ذات و جوهره‌ای دارد که آن را به حرکت وا‌می‌دارد و زمان را تبدیل به تاریخ می‌کند.

این ذات و جوهره‌اش شدن انسان است بر دو خط کفر و ظلم و شرک و... و خط دیگر سیر، توحید و حق وآزادی و برابری است... که این حقیقت است نه حقی برای تحقق نیافتن. امروز رژیم اسراییل بر خط مقدم ظلم و شر... و خیانت بر شرافت انسانی حرکت می‌کند. این اعمال ننگین مربوط به دین یهود نیست بلکه با دستان پلید عده‌ای جنایتکار روی می‌دهد حتی به نام اسلام (داعش) در عراق‌ و گامی ‌آن طرف‌تر فلسطین بر خط مقدم توحید و مظلومیت و آزادگی... است با چشمان فرو بسته کودکان و زنان به خاک و خون افتاده‌اش با پیوند‌ها و ذات گرانبهایش با شدنش به تندیس افتخار ابناء بشر زیرا قدرت قلبشان بیشتر از قدرت ذهن و تفنگشان است که صد البته از ایمانشان است.

ما جمعی از هنرمندان، ضمن محکوم کردن و انزجار از تلاش‌های ‌نژاد‌پرستانه رژیم کودک‌کش اسرائیل با فریادی بلند از مردم مظلوم فلسطین حمایت کرده به آزادگان و هنرمندان مسئولیت‌پذیر می‌گوییم: ما باید چونان قاضی که حقی ندارد اما رأی به حق می‌دهد، حق را بگوییم. قلم کم هزینه‌ترین وسیله برای دفاع از پرهزینه‌ترین مظلومیت زما‌ن ماست، گمراهی بشر را به دست قلم بسپارید و قلم را به عشق به آزادگی و انسانیت تا بلکه این رژیم سفاک را از جنایات بیشر باز‌داریم.

به فلسطین و غزه هم می‌گوییم: برای یاری به جنگل آیینه‌های رو سیاه و ترک خورده در نفاق و جهل نیندیش که خداوند یاور توست و بدان دوباره از کویر خفته‌ لبان خشک روزه‌دارت که به خاک افتاده، سبزه‌ پیروزی قد می‌کشد و به یقین فردای دورت را توکل و مجاهدت و امید می‌سازد که البته در طوفان در‌یا، امید داشتن پیروزی است والا در ساحل آرامیدن، امید بی‌معناست. پس مقاوم و صبور بمان که اگر شیطان به انسان سجده نکرد اما عاقبت بر سرزمین تو چونان در ایران و... با تمام توانش به پای تو به سجده خواهد افتاد؛ انشاء‌الله».

واکنش‌ها به این بیانیه‌ها و چند بیانیه دیگر از سوی دیگر قشرهای فرهنگی، خلاصه نشده و بسیاری از هنرمندان نظیر بهرام رادان، امیر جعفری، باران کوثری، چکامه چمن چاه، مهدی پاکدل، آنا نعمتی و... ‌انفرادی نیز در شبکه‌های اجتماعی نظیر فیس‌بوک، توئیتر و اینستاگرام به راه‌های گوناگون این حملات وحشیانه به مردم مظلوم فلسطین را محکوم کردند‌‌.؛ اقداماتی که یا با نوشتن متن‌های کوتاه یا با انتشار عکس‌هایی همراه بود.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل