بازدید 70737

زمزمه‌های کاهش تعرفه واردات خودرو بلند‌تر شنیده می‌شود

همه اینها حاکی از آن است که اکنون زمزمه‌های کاهش تعرفه واردات خودرو، بلند‌تر از همیشه و جدی‌تر به گوش می‌رسد. واقعیت نیز آنکه اکنون هم افکار عمومی و هم کار‌شناسان و دولتیان و مجلسیان، ‌به این نتیجه رسیده‌اند ‌تا شوکی به صنعت خودرو و مدیران این صنعت وارد نشود، هیچ تحولی در راستای بهبود در این حوزه صورت نخواهد گرفت و این شوک، تنها‌ کاهش تعرفه واردات و رقابتی کردن بازار خودرو‌ کشور با حضور رقبای قدر خارجی است.
کد خبر: ۴۱۵۵۴۸
تاریخ انتشار: ۲۱ تير ۱۳۹۳ - ۱۴:۳۷ 12 July 2014

زمزمه های کاهش تعرفه واردات خودرو بلندتر شنیده می‌شودبه گزارش «تابناک»، پس از اقدام شورای رقابت در اعلام بهای جدید خودروهای پر‌تیراژ داخلی، فشار افکار عمومی و انتقادات کار‌شناسان، منجر به آن شد که سرانجام هم دولت، هم مجلس و هم خود شورای رقابت در خصوص موضوع افزایش بهای خودرو، واکنش‌های جدی از خود نشان دهند.

این واکنش‌ها البته متفاوت‌تر از همیشه بود و در حالی که همواره انتقادات ‌به خودروسازان برای بهبود کیفیت خودرو‌ها (کاری‌ که هرگز در سال‌ها و دهه‌های گذشته نشده و گویا نخواهد شد) مطرح بود؛ اما انتقادات اخیر هشدارهای جدی‌ برای خودرو‌سازان داخلی در پی داشت؛ هشداری که البته از چندی پیش شنیده می‌شد، ولی اکنون گویا شدت بیشتری به خود گرفته است.

این هشدار،‌‌ همان بحث کاهش تعرفه واردات خودروست که از نزدیک دو سال پیش ـ که خودروسازان به بهانه‌های متعدد دولت را مجبور به افزایش قیمت کردند ـ همزمان با افزایش دو و سه باره بهای خودرو، نخست از سوی رسانه‌ها و افکار عمومی و پس از آن در میان کار‌شناسان شدت گرفت.

اما گویا این هشدار چندان جدی تلقی نمی‌شد تا اینکه اکنون دولت و‌ مجلس به این نتیجه رسیده‌اند که اگر تا سال‌های سال ‌به انتقاد از کیفیت خودروهای تولیدی داخل بپردازند، هیچ تلاشی در این راه از سوی شرکت‌های خودروساز‌ نخواهد شد و گویا باید در این راه، اقدام جدی و عملی شود که نخستین مرحله آن کاهش تعرفه واردات خودروست.

نخستین کلام جدی دولت در راستای کاهش تعرفه

این موضوع برای نخستین بار از سوی نوبخت، سخنگوی دولت روحانی مطرح شد. وی ‌چهارشنبه هفته گذشته در حاشیه نشست هیأت دولت ضمن بیان مخالفت صریح دولت با افزایش بهای خودرو گفت: ولی برای تأمین ارز مورد نیاز صنعت خودرو اجازه داد که از ارز مبادله‌ای استفاده شود و انتظار ما این بود خودروسازان، خبر افزایش کیفیت خودرو را به دولت بدهند.

وی همچنین صراحتا بیان کرد: امروز هیأت وزیران و رئیس جمهور مراتب ناراحتی خود را نسبت به افزایش بهای خودرو اعلام کردند. خودروسازان و شورای رقابت به تعیین قیمت توسط بازار اعتقاد دارند. ما هم این را قبول داریم، ولی باید اجازه دهند ما هم نسبت به واردات خودروهای باکیفیت و ارزان قیمت خارجی اقدام کنیم و رقابتی در بازار ایجاد شود تا بازار بتواند بهای خودرو را تعیین کند. نمی‌شود ‌ما هم جلو‌ واردات را بگیریم و هم آن‌ها بگویند که قیمت را بازار باید تعیین کند. این قیمت برای دولت پذیرفتنی نیست و حتی بحث بازبینی دوباره قیمت‌ها مطرح شده است.

هشدار جدی مجلس، تکمیل کننده تهدید دولت

اما در حالی بیانات جدی نوبخت در ضرورت کاهش تعرفه و واردات خودروهای با کیفیت و ارزان برای رقابتی کردن بازار خودرو در کشور مطرح شد که از آن سوی نیز در مجلس، شماری از نمایندگان به ضرورت همین مسأله برای نجات صنعت خودرو‌ کشور از وضعیتی که در آن گرفتار است، تأکید کردند.

در هیمن زمینه نوری، دبیر کمیسیون حمایت از تولید ملی ضمن اشاره به حمایت‌هایی که طی سالیان دراز از صنعت خودرو شده ‌و با توجه به آنکه به رغم عمر طولانی این صنعت در کشور نسبت به سایر صنایع، نتوانسته است به جایگاه در‌خوری دست یابد، اشاره کرد: این گونه حمایت‌ها، باعث شده خودروسازان ‌به مسائلی که یک صنعتگر باید به آن توجه داشته باشد، بی‌تفاوت باشند.

از سوی دیگر، تعرفه‌هایی که سالانه برای واردات خودرو در نظر گرفته می‌شود، این فرصت را فراهم کرده ‌که این خودروسازان با هر کیفیت و ‌بهایی که دلشان بخواهد، در بازار ایران جولان دهند.

وی بیان کرد: ناگفته نماند ‌با همه اینها، متأسفانه مصرف‌کننده داخلی ‌محکوم به خرید این محصولات بی‌کیفیت است و چاره‌ای هم جز این ندارد، ولی ‌نباید اجازه داد‌ این کار ادامه داشته باشد؛ بنابراین، خودروسازان را باید در جایی متوقف کرد. به این ترتیب، به نظر می‌رسد‌ اگر خودروسازان اصرار به ادامه روند موجود داشته باشند، باید در تعرفه‌های واردات خودرو تجدیدنظر شود تا دست‌کم مردم از خودروهای بهتر استفاده کنند. در این راستا اگر دولت بخواهد تصمیمی بگیرد، ما قطعاً از آن حمایت خواهیم کرد. اگر خودروسازان در برابر کاهش بهای خودرو مقاومت کنند، مجلس تعرفه خودرو را کاهش خواهد داد تا ‌با این روش، تلنگری بر اینها زده شود.

شورای رقابت تحت فشار انتقادات از کاهش تعرفه سخن می‌گوید

جالب‌تر از همه اینکه خود شورای رقابت نیز تحت فشار انتقادات شدیدی که در روزهای گذشته از اقدام عجیب این شورا شده، گویا از مواضع خود تا حد زیادی کوتاه آمده و خبر از بازبینی قیمت‌گذاری خودرو داده است.

عیسی امامی، عضو ناظر این شورا‌ امروز اشاره کرد‌: حمایت معنوی دولت از خودروسازان باعث شده تا این گروه به دلخواه خود کار کند.

امامی با اشاره به اقدامات غیر قانونی خودرو‌سازان در سند‌سازی و پنهانکاری گفته: خودروسازان در بسیاری از موارد تقسیم سود کرده‌اند و یا با  وام‌های بانکی، در جاهایی دیگر سرمایه‌گذاری کرده‌اند، ولی نباید هزینه این مسائل به مصرف‌کننده تحمیل شود و قیمت خودرو افزایش یابد.

وی در خصوص تعرفه واردات گفته: تولیدات این شرکت‌ها پاسخگوی نیاز مردم نیست و کافی است که تعرفه‌ واردات خودرو برداشته شود، تا هیچ کدام از خودروهای داخلی، قابلیت رقابت با خودروهای وارداتی را نداشته باشند. اگر دولت می‌خواهد ‌از صنعت خودرو حمایت ‌و این صنعت را حفظ کند، باید بخشی از مسئولیتش را بپذیرد، نه اینکه هزینه آن را از جیب مردم پرداخت کند. دولت یا باید دست از سر صنعت خودرو ‌بردارد ‌یا آنکه این صنعت با خودروهای وارداتی رقابت کند و در صورتی که توان رقابت ندارد، زمین بخورد و مانند خیلی از صنایع دیگر از چرخه تولید خارج شود.

همه اینها حاکی از آن است که اکنون زمزمه‌های کاهش تعرفه واردات خودرو، بلند‌تر از همیشه و جدی‌تر به گوش می‌رسد. واقعیت نیز آنکه اکنون هم افکار عمومی و هم کار‌شناسان و دولتیان و مجلسیان، ‌به این نتیجه رسیده‌اند ‌تا شوکی به صنعت خودرو و مدیران این صنعت وارد نشود، هیچ تحولی در راستای بهبود در این حوزه صورت نخواهد گرفت و این شوک، تنها‌ کاهش تعرفه واردات و رقابتی کردن بازار خودرو‌ کشور با حضور رقبای قدر خارجی است.در حالی که چندی پیش، شورای رقابت در اقدامی تعجب‌برانگیز، بهای جدید خودروهای پر تیراژ داخلی را منتشر کرد و انتقادات شدیدی را در سطح افکار عمومی و کارشناسان برانگیخت،‌ این انتقادات به افکار عمومی منحصر نماند و در دولت و مجلس نیز شاهد سخنانی علیه اقدام شورای رقابت بودیم؛ سخنانی که از میان آنها می‌توان زمزمه‌های کاهش تعرفه واردات خودرو را بلندتر از همیشه شنید.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۶۴۰
انتشار یافته: ۴۹
شتر در خواب چی دید؟
پاسخ ها
ناشناس
| United States |
۱۴:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۱
این امر هرگز در ایران اتفاق نمی‌افتد چون یک راه حل صحیح برای کشور است ولی‌ ۵۰ نفر فریاد سر خواهند داد که منافع کشور فدای شرکتهای چند میلیتی خواهد شد، و بیکاری افزایش خواهد یافت و چه چه چه... مانند سالهای ده هفتاد که در برب ورود شرکت کوکا(خشگوار مشهد) به نفع زمزم چه‌ها که نکردند ولی‌ موفق نشدند و حالا ما هم برندهای جهانی را داریم و هم زمزم دارد کار و فعالیت می‌کند و از این رقابت مردم و کشور سود بردند!
داش حامد
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۱
چرا دولت و مجلس نمی خوان باور کنن که هزینه ای که کشور سالانه برای مصدومان جاده ای میکنه(یه دلیل کیفیت پایین خودرو ها) می تونه سرمایه گذاری کنه و چندین برابر شرکت ها لگن سازی کنونی اشتغالزایی کنه.
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۱
به کشته ها و مصدومانی فکر کنید که این خودروها به مردم تحمیل کرده اند.
چه آرزوی محالی. چه وعده سر خرمنی.
اگر این کار انجام شود بهترین تصمیم خودرویی دولت و مجلس خواهد بود و دعای خیر بسیاری از مردم را برای بانیان این کار در پی خواهد داشت
تنها راه چاره انتخاب مدير توانمند براي هر دو خودروساز نه نابودي خودرو ساز
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۱
جیب خودرو ساز تهش سوراخه .
ما هم الان این ادعا رو باور کردیم!!
اینها هم هیجی نگند تابناکیها ... با کارگران خودروسازی دشمنی دارند
35 ساله باپول مردم حمایت شدند آخرش بهمین مردم هم رحم نمیکنند....ماشینی که شش میلیون نمی ارزه میدن بیست میلیون
خدا کنه تعرفه خودرو های خارجی معتبر کاهش پیدا کنه نه خودروهای بی کیفیت چینی وگرنه صد رحمت به خودروهای داخلی!
شورای رقابت یا رفاقت. تقصیر ما مردمه که این لگن های وطنی رو میخریم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۱
مرد مومن مگه چیز دیگه هم می تونی بخری؟؟
ایکاش یه حرکتی می زدیم که اشتغالزایی هم توش باشه
احسنت، بايد تعرفه ها را تا جايي كه ميتوانند پايين بياورند تا خودرو سازهاي داخلي به خود بيايند هم فكري به حال كيفيت خودروهاشون كنند هم قيمت ها را كاهش دهند تا به قيمت واقعي نزديكتر شود، تا بازار در انحصار يه گروه خاصي باد وضعيت همين است، تنها چاره ايجاد رقابت ميباشد
چندین سال است به خودروساز ها فشار می آورندکیفیت و قیمت خودرو رو به بهبو رود
خوب این نصیحت ها تا حالا چه فایده داشته
جاناین 20 ا 30هزار آدمی که در سال کشته می شوند مهم است یا راضی نگه داشتن این خودرو سازان که هیچ اهمیتی برای حقوق مصرف کنندگان قائ نیستند.
بابا بخدا قیمت خودرو 4 برابر جهانی و کیفیت آن یک صدم است.
تعرف ها را می توانید پلکانی کم کنید
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۱
چندین سال است به خودروساز ها فشار می آورندکیفیت و قیمت خودرو رو به بهبود رود
خوب این نصیحت ها تا حالا چه فایده داشته
جاناین 20 تا 30هزار آدمی که در سال کشته می شوند مهم است یا راضی نگه داشتن این خودرو سازان که هیچ اهمیتی برای حقوق مصرف کنندگان قائل نیستند.
بابا بخدا قیمت خودرو 4 برابر جهانی و کیفیت آن یک صدم است.
تعرفه ها را می توانید پلکانی کم کنید
دولت یا شورای رقابت یک نظارتی بر قیمت خودروهای وارداتی نبز داشته باشند
من که امیدی ندارم اتفاق خوبی بیفته
چند وقت حرفش میشه و بعد فراموش میشه مثل خیلی چیزای دیگه یا خیلی خوب باشه ماشینی که 5 ملیون گرون شده حالا 1 ملیون نهایتا ارزون میشه و همه هم خوب و خوش تعریم میکنند که ببینین ارزون شد!!!
(خودروسازان و شورای رقابت به تعیین قیمت توسط بازار اعتقاد دارند ما هم این را قبول داریم اما باید اجازه دهند ما هم نسبت به واردات خودروهای باکیفیت و ارزان قیمت خارجی اقدام کنیم)جمله رو خوندید؟.شرم آوره که دولت برای واردات خودرو احتیاج به اجازه خودرو سازان داره!!!!!!!
وای به حال همه ی ما .
جدا در کشوری که اسلامی است چرا باید 50 نفر خون میلیونها نفر را در حوزه خودرو بمکند و با کیفیتی پایین در قتل عمد آنها شریک باشند!؟
کسی هست صدای هل من ناصر مردم را بشنود!
تو رو به خدا يكم به فكر ما كارگرا باشيد
فكر كنم ماها خريد خودرو رو فقط تو خواب ببينيمو هميشه شرمنده زن و بچه خود باشيم.
فاصله کیفیتی خودروهای ایرانی تا بهترین برندهای دنیا بسیار اندک است ولی قیمت های خودروهای ایرانی بسیار ارزان تر از ارزان ترین خودروهای خارجی هستند.

این صنعت نیاز به حمایت دولت و حتی مردم دارد، مردم سرمایه خود را در این شرکت ها سرمایه گذاری کنند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۱
این جوک سال بوددیگه نه؟؟؟
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۱
تا حالا چند تا خودرو خارجي سوار شدي كه با اين اطمينان مقايسه ميكني
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۱
تا روز آخرت خوبه؟

دیگه چقدر مهلت مرد حسابی؟؟؟
رضا
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۱
ممد جعفر جون سلام. عرض شود که همه کشورها که نمی توانند همه چیز تولید کنند که. ما باید بریم به سمت تولیداتی توش تبحر و برند داریم. مثل خشکبار و فرش و زعفران و ... . آقا به چه زبونی باید گفت که کشور ما خودروساز نیست؟
زهی خیال باطل رئیس جمهور ممکنه عوض بشه ولی تعرفه واردات خودرو برداشته نمیشه قدرت اینا از دولت هم بیشتره!!
طبق آمار سال 90 تولید خودروسازان به 2 میلیون خودرو در سال نزدیک شده بود.
اگر فرض کنیم نصف این مقدار یعنی 1 میلیون خودرو هم واردات داشته باشیم و اون هم با تعرفه گمرک صفر. و هر خودرو 7 هزار دلار ارزبری داشته باشد (به اندازه ی قیمت پراید) در این صورت با وارد کردن خودرو 7 میلیارد دلار ارز از کشور خارج می شود.
اگر دولت این مقدار ارز از دست بدهد مسلما مجددا ارز گران تر خواهد شد.
این مساله در دولت قبلی حادتر بود چون ذخایر ارزی بانک مرکزی هم کم بود. به همین دلیل کار بجایی رسیده بود که خودروسازان از پایین آمدن تعرفه گمرک هم حراسی نداشتند چون می گفتند اصلا دولت ارز ندارد که خودرو وارد کند!
واقعا چقدر ممکنه اوضاع عوض شده باشه در این دولت؟
واقعا شتر درخواب بيند پنبه دانه اينم مثل همه مسائل ديگر ابزاري است كه چند روزي با آن سر مردم را گرم كنند
تا عید فطر همه اعتراض ها خاموش میشه و دوباره از اول مهر افزایش مجدد قیمت خودرو شروع میشه
آخه چرا ما هم مثل تمام دنيا بغير از چند كشور نبايد ماشين خوب سوار شيم
سلام همیشه همینطور بود اولش قیمت می برن بالا بعد میگن نه اشتباه مردم بیچاره شدن بعد چند وقته اب از اسیاب افتاد هیچ کس حرفشو نمی زنه مثل بیمه ماشین یا خیلی چیزا دیگه تو مملکت ما فقط پول که دست بعضیا بقیه هیچ کارن هر کی موافق پاسخ بده
جوم مردم مهمتره یا سرپا نگه داشتن 2تا کارخونه ای که از لحاظ اقتصادی هیچ ارزشی ندارن؟؟؟
اگر مافیای داخلی اجازه دهد
طرح ایجاد کارخانه در مناطق آزاد و البته با رعایت حقوق مصرف کنندگان بهترین تهدید برای این اختاپوس هاست
واقعا مردم ما چه گناهی کرده اند که بایستی این خودروهای تابوت مرگ سوارشوند وبهترین کاراین است که تعرفه خودرو کاهش یابد شاید این خودروسازهای داخلی ازخواب غفلت بیدارشوند انشاالله
ماشین خارجی چهره شهر رو هم عوض میکنه
از گرونی چیزی به جزء افزایش قیمت نخواهیم شنید.تاباد چنین بادا
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۱
از خودرو
با کاهش تعرفه مردم خودروهای با کیفیت و ایمنی لازم را خریداری و کمتر شاهد مرگ و میر تصادفات جاده ای خواهیم بود.
اتفاقا کم کردن تعرفه به نفع خودرو ساز داخلی چون خودرو ساز ما به تکاپو افتاده وتلاش مضاعف میکند تا ورشکشته نباشد یا حداقل با خودرو سازان بزرگ قرارداد می بندد الحمد الله در زمینه خودرو تحریم ها لغو شده
چقدر ما مردم بدبختی هستیم که بایستی تاوان پولدار شدن عده ای محدود را ملت بیچاره بپردازد.چه معنی دارد پراید در مدت سه سال4 برابر شود ومحصولات ایران خودرو سه برابر ؟ اگر مسولان راست می گویند و واقعاً به فکر مردم هستند و اجازه انتخاب را مثل سایر کشورهای جهان به مردم بدهند آنوقت مسئولان خواهند دید با این قیمتها مردم خود انتخاب اصلح را چگونه انجام خواهند داد. ولی حیف...............
نتیجه کاهش تعرفه واردات خودرو از همین الان معلومه نمونه اش چیزیه که تو جزیر قشم وجود داره اونجا یه دونه ماشین ایرانی نمیبینی
متأسفم برای خودم که یک ایرانیم تمام

چرا اونیکه تو کشورهای حوزه خلیج فارس میشینه و سرش به تنش نمی ارزه بهترین ماشین و رفاه اجتماعی داره ولی من که ایرانیم و افتخار میکنیم به فرهنگ و تمدن میشینه باید پراید سوار بشم
صنعت=رقابت.در واقع در خودروسازی انحصاری صنعتی وجود ندارد.زیرا یکی از ویژگی های صنعت بهبود کیفیت وکاهش قیمت است.ویژگی دیگر صنعت حضور در بازهای بین المللی است نه به زور به مرد قالبش کنی
آقا اجازه بدهند خودروسازي هاي معتبر خارجي نمايندگي مستقيم در تهران بزنند
تنها راه فقط واگذاري دو شركت بزرگ به اشخاص حقيقي ميباشد.
آره جون خودت. به همین خیال باش. فقط شعار هست.
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل