بازدید 9643

دلایلی که باعث می‌شود، معیشت مردم بهتر نشود

دولت بیش از اندازه ‌روی مسائل خارجی سرمایه‌گذاری کرده است و این کار حتی می‌تواند او را آسیب‌پذیر کند. دولت باید بدون توجه به مسائل خارجی، مسائل داخلی را سازمان دهد، چون اگر طرف مقابل نیز احساس کند ما همه تخم مرغ‌های خود را در سبد تحریم‌ها چیده‌ایم، طبیعی است که فشار را بیشتر کند.
کد خبر: ۴۱۵۵۲۰
تاریخ انتشار: ۲۷ تير ۱۳۹۳ - ۱۴:۱۷ 18 July 2014
دلایلی که باعث می‌شود، معیشت مردم بهتر نشودبه گزارش «تابناک»، سال‌هاست قشرهای متوسط و متوسط به پایین جامعه با مشکلات معیشتی گوناگونی دست و پنجه نرم می‌کنند، حال آنکه قرار بود این مشکلات‌ با روی کار آمدن دولت یازدهم به پایان برسد، که این اتفاق روی نداد؛ هرچند ‌برخی رخدادهای اقتصادی خوشایند نیز در یک سال گذشته بوده، هیچ یک از آنها، دلیلی برای امیدواری مردم نشده است.

در این باره، جعفر قادری، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی در‌باره دلایل عدم توسعه اقتصادی کشور و همچنین دلایل ‌بهبود نیافتن وضع‌ زندگی مردم‌ اظهار داشت: وضعیت اقتصادی زمانی بهبود می‌یابد که همه شاخص‌های اقتصادی در توسعه اقتصادی کشور مد نظر قرار گیرد؛ اما متأسفانه هم در دولت گذشته و هم در دولت جدید، برخی‌ شاخص‌ها مد نظر قرار داده می‌شود؛ برای نمونه در دولت گذشته، مشکل مسکن عامل تمام مشکلات در نظر گرفته شد و یا بحث اشتغال، موضوعی بود که دولت قبل در پی راهکاری‌‌ برای بهبودی آن بود.

این نماینده مجلس گفت: با در نظر گرفتن چند شاخص، مشکلات اقتصادی حل نمی‌شود. دولت باید همزمان تورم را کاهش دهد و رکود را کنترل کند. مشکلات رفاهی مانند مسکن و اشتغال نیز در کنار موارد دیگر حل می شود؛ یعنی هنر این است که همه شاخص‌ها در نظر گرفته شود.

اگر دولت یک سیاست انقباضی را در قبال سیاست پولی به کار گیرد و عملا اجازه رشد حجم پول را ندهد، نقدینگی در جامعه کاهش پیدا می کند و همین باعث کاهش نرخ تورم خواهد شد. از سوی دیگر، کاهش تحریم‌ها نیز می‌تواند عاملی برای کاهش تورم در جامعه شود، مهم این است که ما از چه سیاست‌های اقتصادی فعالی برای کنترل کمک گیریم.

وی همچنین افزود: دولت باید در همه حوزه‌ها ورود پیدا کند و تمام قید و بند‌ها و محدودیت‌ها ‌برداشته شود تا سرمایه‌گذاری در کشور انجام شود؛ بنابراین، تا هنگامی که سرمایه‌گذاری ‌نشود، نباید انتظار اشتغال داشته باشیم، تا زمانی که فضای کسب و کار بهبود نیافته، سرمایه‌ها از کشور خارج خواهد شد و ما هر اندازه هم که ادعا کنیم، قصد جذب سرمایه‌گذاری خارجی ‌داریم، در این کار موفق نخواهیم شد، چراکه نخستین پرسش سرمایه‌گذار خارجی، این است که آیا در داخل از سرمایه‌گذار داخلی حمایت شده است یا نه؟

قوانین مربوط به تولید دارای مزاحمت‌هایی است؛ برای نمونه، در سال‌های گذشته گفته شد‌ به هیچ ‌عنوان امکان واگذاری زمین حتی در شهرک‌های صنعتی ‌‌وجود ندارد؛ بنابراین، طبیعی است‌ کسی تمایلی برای سرمایه‌گذاری نخواهد داشت و هیچ کس راضی نمی‌شود در زمین ‌دیگری سرمایه‌گذاری کند.

در بسیاری از جا‌های دیگر نیز خلأ‌های دیگری وجود دارد. در بحث تسهیلات بانکی ارز‌یابی‌های مرکز پژوهش‌های مجلس، نشان می‌دهد که مهم‌ترین مشکل دسترسی به منابع بانکی است. هم‌اکنون بازار سرمایه ما نمی‌تواند منابع را تامین کند، پول کشور نیز دارای مشکلاتی است. البته شاید در مقاطعی کارهایی انجام شود که ارزش سهام‌ حبابی بالا برود، ولی این کار‌ها بی‌ارزش است، چون هنگامی که حباب بترکد، سرمایه‌گذاران به گونه‌ای متضرر می‌شوند که دیگر باید از بازار بورس خداحافظی کنند.

همه این مشکلات به اینجا برمی‌گردد که ما نگاه سیستمی به اوضاع نداریم و در برخی از حوزه‌ها هنوز دولت نمی‌داند‌ باید چکار کند. در بحث مسکن، بازار سرمایه و بسیاری از مسائل دیگر هنوز راهکاری از سوی دولت داده نشده است.

این نماینده مجلس گفت: ‌دولت بیش از اندازه ‌روی مسائل خارجی سرمایه‌گذاری کرده است و این کار حتی می‌تواند او را آسیب‌پذیر کند. دولت باید بدون توجه به مسائل خارجی، مسائل داخلی را سازمان دهد، چون اگر طرف مقابل نیز احساس کند ما همه تخم مرغ‌های خود را در سبد تحریم‌ها چیده‌ایم، طبیعی است که فشار را بیشتر کند.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی