بازدید 23840
پرسش‌هایی درباره سقف بودجه باشگاه‌های لیگ برتری؛

از «هاشم هفده میلیاردی» تا «مد» اردوزنی در ترکیه

هم اکنون شمار تیم‌های ایرانی حاضر در ترکیه برای اردو تدارکاتی چنان چشمگیر است که حتی می‌توانند رقابت‌های لیگ را در خاک این کشور شبیه‌سازی کنند. یازده تیم از شانزده تیم لیگ برتری در هفته‌های گذشته برای حضور در ترکیه برنامه‌ریزی کرده‌اند و البته تا کنون تنها دو تیم از این سفر منصرف شده‌اند تا ترکیه همچنان مقصد محبوب ۹ تیم لیگ برتری ایران باشد.
کد خبر: ۴۱۵۰۹۴
تاریخ انتشار: ۲۰ تير ۱۳۹۳ - ۱۰:۲۳ 11 July 2014
۲۴ سال پس از مارادونا، آرژانتین با مسی به فینال جام‌جهانی رسیدهم اکنون شمار تیم‌های ایرانی حاضر در ترکیه برای اردو تدارکاتی چنان چشمگیر است که حتی می‌توانند رقابت‌های لیگ را در خاک این کشور شبیه‌سازی کنند. یازده تیم از شانزده تیم لیگ برتری در هفته‌های گذشته برای حضور در ترکیه برنامه‌ریزی کرده‌اند و البته تا کنون تنها دو تیم از این سفر منصرف شده‌اند تا ترکیه همچنان مقصد محبوب ۹ تیم لیگ برتری ایران باشد.

به گزارش «تابناک»، سقف بودجه طرحی بود که سازمان لیگ امسال و در پی افشای ارقام قراردادهای نجومی برخی از تیم‌ها وضع کرد و طی آن تیم‌های لیگ برتری تا سقف ۱۵ میلیارد تومان، می‌توانند برای یک فصل خود هزینه کنند. چهار نماینده آسیایی لیگ برتری ایران هم با یک افزایش ۲۰ درصدی نهایتا تا ۱۸ میلیارد تومان می‌توانند برای یک فصل خود هزینه کنند.

اما اکنون تازه فصل نقل و انتقالات رو به پایان است و هنوز فصل هم آغاز نشده، ولی از محل هزینه کردهای باشگاه‌ها چنان به نظر می‌رسد که شاید سقف بودجه هم به مشکل سقف قرارداد دچار شود.

چه اینکه برای نمونه، سید مهدی‌رحمتی ـ که هفته گذشته به پیکان پیوست ـ با قراردادی نزدیک به ۱.۵ میلیارد تومان؛ استقلال را ترک کرد و یک قرارداد ۱.۵ میلیاردی برای باشگاه پیکان بست؛ یعنی اینکه این تیم یک دهم کل بودجه فصل خود را صرف خرید تنها یک بازیکن کرده که با توجه به دستمزد کادر فنی و دیگر بازیکنان این تیم، خام‌دستانه خواهد بود اگر گمان کنیم پیکانی‌ها تا پایان فصل با‌‌ همان ۱۵ میلیارد پیش بروند.

بنا بر این گزارش، این مسأله تنها در خصوص پیکان هم نیست و اخبار ضد و نقیض از فصل نقل و انتقالات، نشان می‌دهد که رقم سقف بودجه چندان هم دست تیم‌ها را در خرج کردن نبسته است، چه اینکه سعید آذری چندی پیش از مذاکرات ذوب‌آهن با هاشم بیک‌زاده خبر داد و اینکه مدافع ملی‌پوش استقلال، یک پیشنهاد ۱.۷ میلیاردی از یکی از تیم‌های لیگ بر‌تر دارد که پس از افشای آن رسانه‌ها با تیتر «هاشم هفده میلیاردی» به استقبال آن رفتند. به این ترتیب، می توان با مبنا قرار دادن رقم پیشنهادی به هاشم، حتی رقم افسانه‌ای را که سایت ترانسفر مارکت روی آندرانیک تیموریان گذاشته، هم باور کرد؛ ۸ میلیارد تومان!

اما به جز خرید ستاره‌های بزرگ به مبالغ کلان، امسال یک حرکت جدید هم در میان بیشتر تیم‌های لیگ برتری مد شده به نام اردو تدارکاتی خارج از کشور؛ هر چند قطعا برخی هزینه‌ها در باشگاه‌های لیگ برتری بنا بر دلایلی انجام می‌شود و برخی برنامه‌ریزی‌ها بر پایه دلایل ظاهرا منطقی به نظر می‌رسد، اینکه از ۱۶ تیم لیگ بر‌تر، ۱۱ تیم برای تشکیل اردو در ترکیه برنامه‌ریزی کنند، مشخص می‌شود که سقف بودجه هم تأثیری در هزینه کرد باشگاه‌ها ندارد یا دست کم اینکه جلو برخی ریخت و پاش‌ها را نتوانسته بگیرد.

این گزارش می افزاید، تیم‌های تراکتورسازی، گسترش فولاد، استقلال، سپاهان، پرسپولیس، نفت تهران، ذوب‌آهن اصفهان، پیکان، استقلال خوزستان، ملوان و سایپا از مدت‌ها پیش برنامه‌ریزی برگزاری اردو در ترکیه را انجام داده بودند که البته بنا به دلایلی، ملوان و نفت تهران از این برگزاری اردو در این کشور منصرف شدند؛ اما با وجود این، ۹ تیم از ۱۶ تیم لیگ برتری در این کشور اردو برگزار می‌کنند و این در حالی است که در کشورمان جاهای بسیار مناسبی برای برگزاری اردو مثل بروجرد، کردان، اردبیل و... وجود دارد که می‌تواند مانع خارج شدن ارز از کشور شود، ولی تیم‌های باشگاهی بدون توجه به این مسأله و هزینه‌های زیاد برگزاری اردو در ترکیه در رقابتی وحشتناک در حال برگزاری اردو در این کشور هستند که این طرز استقبال از برگزاری اردو در ترکیه، هزینه‌ها را دوچندان نیز کرده است، جدا از اینکه به دلیل برگزاری این اردو‌ها ارز بسیاری از کشور خارج خواهد شد.

ناگفته نماند که اینچنین استقبال کردن از برگزاری اردو در یک کشور، قطعا پیامدهای دیگری نیز خواهد داشت که گویا مسئولان بدون توجه به سرانجام کار، به آسانی اجازه می‌دهند تیم‌ها رقابت سرسام آوری برای برگزاری اردو در این کشور داشته باشند.
 
پیشتر هم گفته بودیم، تیم‌هایی را که در سابقه کاری خود دور زدن طرح‌هایی نظیر سقف قرارداد را به لطایف‌الحیلی دارند، نمی‌توان با قانونی چون سقف بودجه محدود کرد. هم اکنون نیز چنانکه از ظواهر امر برمی‌آید، به جز یکی و دو تیم در همین آغاز کار و هنوز لیگ آغاز نشده، این قانون برای خیلی‌ها تمام‌شده است؛ اما گویا باید تا پایان فصل منتظر نشست تا بار دیگر بازار افشاگری اعداد و ارقام گرم شود و مدتی همه را سرگرم کند و باز «روز از نو روزی از نو».
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل