بازدید 25871

بخشنامه شهرداری تهران‌:‌ کارمند زن ممنوع

شهرداری تهران بخشنامه ای را ابلاغ کرده که بر اساس آن از مدیران ارشد و میانی این سازمان در خواست شده که تنها از مردان به عنوان کارمند (مسوول دفتر، اپراتور، منشی و...) استفاده کنند
کد خبر: ۴۱۴۸۴۶
تاریخ انتشار: ۱۸ تير ۱۳۹۳ - ۲۳:۴۷ 09 July 2014
شهربانو امانی در واکنش به اعمال محدودیت های شغلی برای زنان در شهرداری تهران و ابراز نگرانی وزیر آموزش و پرورش از تعداد زیاد معلمان زن،با اشاره به اینکه زنان موازی با مردان در توسعه کشور نقش دارند؛ اظهار کرد که حل مشکل بیکاری در کشور با ایجاد ممنوعیت برای زنان شاغل حل نمی شود.

به گزارش خبرنگار ایلنا بر اساس اخبار منتشر شده، شهرداری تهران بخشنامه ای را ابلاغ کرده که بر اساس آن از مدیران ارشد و میانی این سازمان در خواست شده که تنها از مردان به عنوان کارمند (مسوول دفتر،اپراتور،منشی و...) استفاده کنند؛ این درحالی است که روز گذشته نیز وزیر آموزش و پرورش با حضور در شورای شهر تهران از افزایش تعداد معلمان زن در کشور ابراز نگرانی کرده بود.

شهربانو امانی نماینده سابق مجلس و مشاور امور زنان سازمان حفاظت محیط زیست درباره محدودیت ایجاد شده برای اشتغال زنان، گفت: زنان معمولا در محیط کار با مسئولیت و به دور از زد و بندهای مالی کار می کنند، بنابراین مدیران سعی می‌کنند که برای پست‌هایی مانند مسئول دفتر بیشتر از زنان استفاده کنند، اما دلیل آینکه شهرداری تهران استفاده از زنان را در این گونه مشاغل محدود کرده مشخص نیست.

وی ادامه داد: ممکن است این اقدام به دلیل سالم سازی محیط کار صورت گرفته باشد که در این صورت انگشت اتهام تنها به سوی زنان نیست بلکه مردان هم در این گونه مسائل دخیل هستند و با توجه به اینکه شهرداری از جمله نهاد های گسترده و با منابع مالی مناسبی است و می تواند در اشتغال زنان سهم زیادی داشته باشد اعمال اینگونه محدودیت ها می تواند تاثیر بسیاری داشته باشد.

امانی اظهار کرد: با توجه به اینکه دولت گذشته، در ایجاد اشتغال مولد ناتوان بوده پر کردن شکاف ها و مشکلات ایجاد شده با وضع قانون و بخشنامه در راستای خانه‌نشینی زنان حل نمی‌شود؛ به ویژه آنکه اکنون بیشتر دانشجویان مقطع کارشناسی را نیز زنان تشکیل می دهند.

این فعال حوزه زنان افزود: این مساله که به جای حل مشکل اشتغال با زنان شاغل مقابله شود روش درستی نیست؛ مساله اشتغال در کشور با تقویت بخش تولید حل می شود و تلاش برای بیکاری زنان نه تنها مشکلی را حل نمی کند بلکه تبعات اجتماعی را نیز در بر خواهد داشت و زنان را در معرض انواع صدمات و آسیب ها قرار می دهد.

وی ادامه داد: همانطور که در زمان انتخابات،رئیس جمهور قائل به تقسیم‌بندی زنان و مردان به عنوان شهروندان درجه دو و درجه یک نبود عملکرد نهاد های دولتی و شبه دولتی نیز باید در راستای ایجاد اشتغال مولد برای زنان و مردان باشد.

امانی با اشاره به اینکه زنان موازی با مردان در جهت توسعه و پیشرفت کشور فعال هستند،گفت: متاسفانه تا فضای جامعه به سمت بهبود وضعیت زنان پیش می‌رود قوانین نانوشته و اعمال سلایق امید را از زنان کشور به یغما می‌برد.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۲۳۷
انتشار یافته: ۴۰
اگر مردان کار داشته باشند به نفع زنان است.
بعد از مدتها یه تصمیم درست در جهت کنترل بیکاری گرفته شد. ضمن تشکر امیدوارم به سایر دستگاههای اجرائی و حتی شرکتهای خصوصی هم تسری پیدا کنه بلکه شاهد انسجام بیشتر امور و کاهش و کنترل نرخ بیکاری در بین جوانان باشیم
مرسی
اشکال نداره زنان کارکر باشن فقط ایراد داره شغل دولتی داشته باشن...خوب حالا سطح رفاه جامعه روبالاببریدهمه روخونه نشین کنین.به شرطی که همه خونه دار شن
من هم موافق کاهش پست های شغلی زنان جهت ایجاد شغل برای آقایان هستم ولی قبول کنید مخارج و هزینه های زندگی خانوارها آنقدر بالاست که گاهی اوقات زنان خانه دار هم مشغول به کار می شوند تا بار مشکلات زندگی رو کم کنند وگرنه همه میدونند زنان ذاتا اهل کار نیستند .
بکارگیری خانمها اتلاف وقت و هزینه مردم است
اگه همه سازمان ها و دستگاههای دولتی و خصوصی اولویت استخدام رو با آقایان قرار بدند مشکل بیکاری به سرعت حل میشه. و بعد از اینکه آقایان شاغل بشن ازدواج میکنند. ولی وقتی پسرها کار نداشته باشند دیگه ازدواجی صورت نمیگیره.
در واقع وبا توجه به بیکاری زیاد جوانان مرد که خانواده دار هستن بکار گیری کارمند زن صحیح نمیباشد واین موضوع فارغ از جنسیتی میباشد یک مرد یک خانواده را میگرداند واگر زنی کار کند یعنی یک خانواده دو حقوق دارد که خیلی بیکار داریم البته زنانی که نان اور خانواده هستن و یا در بهداشت ودرمان واموزش وپرورش باید استثنا باشد
من مخالف کار کردن زنان نیستم. اما اگه به جای آنها مردا کار کنند. خیلی از مشکلات جوانان حل میشه
واقعا جای تاسف دارد
این بخشنامه برای عصر حجر است
متاسفانه حضور زنان در صف اشتغال باعث شده که فرصت کار از جوانانی که باید نقش نان آور خانه را داشته باشند گرفته شود. هیچ کس از یک عروس خانم نمیپرسد که کار داری یا نه ولی از یک پسر متقاضی ازدواج اولین سوالی که پرسیده میشود کار است. امیدوارم که این تصمیم شهرداری در کلیه بخشهای اداری کشور مورد توجه قرار گیرد.
پاسخ ها
م
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۹
فکر کردید تواین کشور باسلا م وصلوات زنان رو سر کا رمی برند نه خیر فقط تلاش کردند چرا زنان باید جور تنبلی ومفت خوری مردها را بکشند این بخشنامه یعنی تبعیض واقعی بین زن ومر دباز هم بیاین بگید در ایرا ن حقوق زنان خیلی رعایت میشه
احسنت
بخشنامه با توجه به واقعیات اجتماعی و اینکه اساسا از ابتدا جهت حضور محترمانه و بر حسب نیاز وضرورت زن در کارهای دون پایه اجتماعی برنامه سازی نشده بود , مترقی و بدور از تعارفات پر تکلف ژورنالیستی است و آثار مخرب حضور لجام گسیخته زن در اجتماعی که ساختار مدنی لازم را نداشته است بخوبی پیداست بلکه عقب مانده شده ایم حکایت شور و شعف کلاس پایین ناشی از شکست در مقابل آرژانتین با همه توجیح و تفسیرهای کودکانه اش .
در زمانی که اشغال کامل نیست تقدم شغل باید به مردان متاهل داده شود که از عهده اداره خانواده برایند چرا که شرعا - عرفا و قانونا مسئوایت دارند / ضمن اینکه با توجه به اطلاع بخشنامه شهرداری در پست های اشاره شده واقعا در جهت حفظ حریم زنان است / نگفتند که بیکار شوند بلکه در پست دیگری کار کنند
به عنوان یک مرد می گویم مسئول دفتر زن خیلی بهتر پاسخگوی ارباب رجوع هستند و این کار علاوه بر تبعیض جفا در حق ارباب رجوع خواهد بود
هرم از اين باغ ....
من خودم کارمند شهرداری هستم. این بخشنامه ای که میگه خانمها نباید به عنوان مسوول دفتر باشن از طرف حراست شهرداری صادر شده و الان چند سالی هست که این بخشنامه صادر شده و برای امسال نیست. من خودم یک خانم هستم و خیلی موافق این کار هستم. کار مسوول دفتری یه کار حجیم و سنگین هست که از ظرفیت توان جسمی یک خانم بالاتره و به خاطر حجم کاری بالا باعث میشه که فشار عصبی به خانمها وارد بشه. همونطور که تو این چندسال هم خیلیها رو دیدم که فشار زیادی رو تحمل کردن. البته مزایاش زیاده و همین موضوع باعث شده که یه تعدادی از همکاران خانم مشکلاتش رو قبول کنند و این کار رو قبول کنند. البته به این موضوع هم باید اشاره کنم که خیلی از مدیران به این بخشنامه اهمیت نمیدن و تو شهرداری تا دلتون بخواد مسوول دفتر خانم داریم.
کار بسیار خوبی صورت گرفته است.
زنان وظیفه ی خطیر تربیت فرزند را انجام دهند -جوانان نیاز به اشتغال و تشکیل خانواده دارند در غیر این صورت مردان باید خانه نشین شوند
احسنت اشتغال زنان منشا بسیاری از مشکلات است
جالبه این زنان وقتی به نانوایی میرسن میگن یه مرد یه زن اما وقتی به قبولی کنکور میرسن دیگه قانون نانوایی یادشون میره
یا وقتی خودشون قدرت دارن هی خط و نشون میکشن ولی اما وقتی زمین برعکس میشه و مردا حاکم میشن تازه یادشون میافته زنن و انتظار دارن مردا مراعاتشون کنن
کلا این زنان موجودات خیلی عجیبی هستن
در ضمن من نفهمیدم این مسئله چه ربطی به سازمان محیط زیست داشت
البته شاید هم یکی از اهداف این سازمان حمایت از زنانه دیگه
بابا چه خبره هر جا میریم خانما مشغول کارن پس ما جوانان باید بریم قاچاق فروشی کنیم؟
فکر خوبیه آقای فانی تو این مورد خوب گفتی این درسته که مرد و زن با هم برابرن اما هنوز ما این فرهنگو داریم که مرد نون آور خونست و هیچ مردی نمی تونه به اندازه زن خانه داری و بچه داری کنه از طرفی متاسفانه تو این زمونه مد شده که مردا دنبال دخترای شاغل برای ازدواج هستن و کلی از دخترای بیکار و تحصیل کرده سن ازدواجشون گذشته که شاید شرایط بهتر دیگه ای داشته باشن. بعدشم اینهمه پسر بیکار تو جامعه است اولویتو استخدامو بدن به مردا و وقتی همه مردا شاغل شدن بعدا پی کار برای زنا باشن مثلا تو آموزش و پرورش اکثر مردای معلم رفتن زنای معلم گرفتن و دو موتوره شدن در عوض تو یه خونه ای حتی مرد خونه با تحصیلات خوب کار درستی نداره به نظر من بهتره برای مدارس دخترانه هم معلم مرد متاهل تدریس کنه و این اگه اجرا بشه که الانم یکم هست چند سال دیگه عادی می شه
اتفاقا ایده جالبی هست منتها باید شامل آموزش و پرورش و پزشکی نباید بشود من بعنوان یک مرد متاهل بادوفرزند پسر دارای لیسانس نرم افزار درحال حاضر بیکارم و حاضرم بعنوان آبدارچی استخدام بشوم اگر عرضه داشتم در عرصه کار و رقابت با دیگر همکاران خودم را باحسن انجام کار نشان میدهم درغیر اینصورت باهمان مستخدمی میسازم لااقل بیکار نیستم . خانمهایی که استخدام میشوند موقع بارداری وزایمان علاوه براینکه حقوق میگیرند سرکارخودنیز حاضرنیستند واین به ضرر اقتصاد کشورهست دوم اینکه بانوان باسواد در داخل خانه بعتر میتوانند نقش تربیتی فرزندان خودرا بجا آورند
خانومی که باید بشینه خونه و بچشو درست تربیت کنه میخواد بره سر کار
که چی بشه ؟ وابسته شوهر نباشه ؟ نتیجش؟ سرکشی در اکثر مواقع ... دعوا .. مشاجره ... بچه های ناجور و بلای جان جامعه .... خب البته نه همیشه .... ولی از اونطرف آقایون بیکار .... نتیجه ؟ دزدی و فساد ...... ترشیدگیه دختر خانوما و خیلی وقتا فسادشون .... نتیجه؟
ظهر الفساد فی البر و البحر بما کسبت ایدی الناس .... حالا باز با قوانین طبیعت مبازه کنن فمنیست ها
ایول و زنده باشه کسی که این بخشنامه رو داده ، هم از زن حمایت کرده هم از مدیر و نون بیار خانواده - کاهش طلاق تنها یکی از هزاران مزیت این طرح است.
تا وقتی یک مرد متاهل بیکار است و خرج خانواده لنگ ، کار کردن زنان با سرپرست و مجرد خیانت است
تصمیم به جایی است
بسیار تصمیم عاقلانه اییست .اگر زنها کار نکنند مردها کار مبکنند و اینجوری مشکل ازدواج و تشکیل خونواده هم حل میشود چون زن بیکار مشکل نیست بلکه مرد بیکار مشکل است و باید کار پیدا کند.از خانم های سرزمینم خواهانم که بدون تعصب و از روی منطق قضاوت کنند.
در جامعه ای که اگر مرد خانواده نتواند نفقه و خرجی بدهد سر از زندان درمیآورد، اولویت اول استخدام باید باید باید با مردها باشد و الا ظلم است!
اونوقت میگن فرق ایران با کشورهای موفق چیه؟
اساساً اشتغال خانمها باعث بروز خیلی از معظلات اجتماعی میشود وقتی آنان استقلال مالی داشته باشند دیگر ازدواج نمی کنند از طرفی اگر تعداد شاغلین مرد زیاد باشد مسلماً همین آقایان ازدواج میکنند و درصد متشکلین خانواده زیاد میشود.
خبر مسرت بخشی بود .به امید اینکه فراگیر بشه
شرط لازم و کافی برای تشکیل یک خانواده یک مرد شاغل است ولی شاغل بودن یک زن برای تشکیل خانواده نه لازم است نه کافی . چرا عرض می کنم.؟
1-هر زنی که شاغل شود پرستیژ و شخصیت اجتماعیش دستخوش تغییر شده و دل به هر ازدواجی نمی دهد اون هم با شخص بیکار
2-در شرایط کنونی تولید سرانه شغل در کشور محدود بوده و باید نهایت استفاده را نمود
3- برای افزایش جمعیت نیاز به تشکیل خانواده های جدید حس می شود و نکته مهم این است که اگر شغلی زوددتر پیدا شود عموما زودتر منجر به ازدواج می شود و این خود موجب فرزند اوری زود تر و جلوگیری از بالارفتن سن خانمهای اماده باروری شده چراکه بهترین سن برای باروری 18 تا 25 سال است و بعد 30 سال باروری به نصف می رسد و بعد از 35 سال کم و احتمالا خطرناک ( مستندا از مراجع پزشکی پیگیری شود)
4-در نهایت گفته های فوق دلیلی بر عدم توانایی خانم ها نیست بلکه در شرایط فعلی نسخه ای بهتر از این برای برون رفت از گیر و گرفتهای اقتصادی جهت تشکیل خانواده و تبعات اتی ناشی از کاهش جمعیت نمی توان داشت. با تشکر
خدا پدر شهر دار را بیامرزد. کارکردن زن ها در ادارات جز کند شدن روند کار ، اختلافات خانوادگی ، دورشدن از فرزندان و تربیت فرزندان آینده در مهد کودک ها چیزی در پی ندارد.
واقعا ادارات پر شده از خانمها در حاليکه پسران آماده ازدواج و تشکيل خانواده بيکارند.
با سلام در برداشت از بخشنامه شهرداری سو تفاهم ایجاد شده است. زیرا بخشنامه شهرداری در خصوص ممنوعیت استفاده مدیران از مسئول دفتر خانم است آن هم به جهت تلاش برای سالم سازی محیط ار لحاظ اخلاقی . و نه ممنوعیت استخدام کارمند زن .
چرا باید زنان و مردان تو استخدام یکی باشن؟؟؟؟ مردان با درآمدشون یه خانواده رو می گردونن ولی زنان با درآمدشون صرف تجملات می کنن.
پاسخ ها
الهام
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۹
همه خانومها درآمدشون رو صرف تجملات نمی کنن انصاف نگه دار من خودم خانوم شاغل هستم با سابقه کار دوبرابر حقوق نصف همکارانم هست اونم با سطح تحصیلات یکسان
آقایون خوش انصاف، یازده ساله دارم کار می کنم ... از تفریحم زدم... از مهمونی های خانوادگی زدم... به قول شما اهل تجملات و طلا نیستم... بخوام باشم هم نمی تونم... پنج سالش کمک خرج خانواده م بودم... بعد ازدواج کردم و الان کمک خرج همسرم هستم... منم آدمم... دلم تفریح می خواد ... دلم به قول شما طلاجواهر و تجملات می خواد... اما نه می شه... نه می تونم... اینقدر مردونه زندگی کردم که وقتی تو جمع زن های فامیل هستم به نظرم حرف زدنشون عجیب میاد... من نمی دونم رنگ مد سال و لباس مد سال و وسایل مد سال چیه... نمی خوام هم بدونم... اما می دونم گاهی مردهای مملکتم خیلی بی انصاف می شن...
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل